GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

Autojen vikojen ratkaisuthread

Kävin tänään uljaalla ratsullani (carina II) ilta-ajelulla, kunnes huomasin että auto nykii ihan tajuttomasti. Normaalilla pintakaasu ajolla tai kiihdyttäessä, muttei kovilla kierroksilla ajettaessa.
Missä piilee vika? tai mitä tulisi teillä ekana mieleen. Tähän asti toiminut ihan moiteetta, kun aamulla töihin menin, ei mitään ongelmaa, eikä töistä tullessa, voiko johtua että olisi kosteutta päässyt johonkin mihin sitä ei tarvisi päästä, koko päivän auto seisonut kumminkin tuolla kauheassa sateessa. Käyntiin kumminkin lähtee niinkuin unelma. Enkä ole tankannut väärää pensaa. :D Okei, voi olla vaikea kyllä sanoa tuosta vain kun ei pääse paikanpäältä toteamaan, mutta mitä kannattaisi ensin katsoa :)

Vika oli vasta noin kuukausi sitten vaihdetussa lambda anturissa. Kun otin lambdan johot irti niin ei nyi, eikä pala enää valo että ajaisi epätaloudellisesti. Pitää nytten ajella ilman sitä lambdaa ja seurata pensan kulutusta että kuin paljon vie enemmän.
 
Joo, VAG-konsernin vehkeissä ilmestyny tota että se ISO-liitin ei oo ihan pätevä, eli siinä heräte ja jatkuva väärinpäin. Itsellä epäilys kuite koska Vulva kyseessä.
Ja kuten edellämainitsin, niin tossahan oli kaikki piuhat vedetty suoraan piuhasta piuhaan, eli ei mitään liittimiä ollu välissä. Vaihdoin patentin sitten sokeripalarivistöön, joten siinäkin on näppärä vaihtaa noiden piuhojen paikkoja keskenään.
En oo saanu vielä kokeiltua, mutta uskoisin kans ite että tostahan siinä on kyse.

Toimenpiteet alkaa saamaan jo tragikoomisia piirteitä. Mankka siis pelas normaalisti, muistivirta vain uupui. Ajattelin siis että virtapiuhat kääntämällä toisinpäin ongelma ratkeaa. No eipäs ratkennutkaan vaan alkoi syömään sulakkeita. Aikani paikkoja vaihdeltua syö nyt ton konehuoneesta keltasesta kehikosta löytyvän sulakkeen jonka takana on myös sisätilan valot, joka kerta, johtojen paikasta riippumatta. Samala ilmeisesti tapahtui myös jotain keskuslukituksen sulakkeelle, koska keskulukkokaan ei pelaa enää ollenkaan...

Ei perkele tästä tule mitään :D
 
Mikähän mahtaa olla vikana, kun auto alkaa ulisemaan about 60km/h nopeudessa ja ujeltaminen loppuu, kun painaa kytkintä. Eli kaasun mukana ja kun auto saa lisää kierroksia/ja lisää nopeutta, ujeltaminen tuntuu saavan niitä myös. Ei kuulu ollenkaan/todella vähän matalissa nopeuksissa ja paikaltaan moottori noin äkkiseltä kuulosti kierrättämällä normaalilta, mutta tuosta en nyt satavarmasti mene sanomaan, kun tosiaan äkkiä pihalla tuli vain hieman huudatettua.
 
Mikähän mahtaa olla vikana, kun auto alkaa ulisemaan about 60km/h nopeudessa ja ujeltaminen loppuu, kun painaa kytkintä. Eli kaasun mukana ja kun auto saa lisää kierroksia/ja lisää nopeutta, ujeltaminen tuntuu saavan niitä myös. Ei kuulu ollenkaan/todella vähän matalissa nopeuksissa ja paikaltaan moottori noin äkkiseltä kuulosti kierrättämällä normaalilta, mutta tuosta en nyt satavarmasti mene sanomaan, kun tosiaan äkkiä pihalla tuli vain hieman huudatettua.

Mitään havaintoa mistä suunnalta ääni tulee? Korin vai tekniikan puolelta? Tekniikan puolelta tulee ekana mieleen laturin hihna. Korin puolelta vetävän pyörän laakeri. Myös vauhtipyörä voi pitää tuollaista ääntä, varsinkin jos kaksoismassa.
 
Mulla check engine- valo välillä päällä, välillä sammuneena 2006 vm Mazda 6i:ssä. Ohjekirjan mukaan tuo voi tarkoittaa mitä vain sähköviasta polttoainesäiliön paineistusvikaan. Mikään autossa ei kuitenkaan tunnu olevan vialla.

aYbyyqw_700b.webp
 
Tuommonen tulee ja menee "valovika" ainakin vanhemmissa rotkoissa on usein tarkoittanut että seokset on PäVi, yleensä syynä jokin seosta säätelevä anturi, usein lambda-anturi. Notta oletkos AA huomannu että autolle maistuisi normaalia enemmän menovesi? Helpommalla varmaan pääset kun kiikutat pirssin huoltamolle tai jonkun osaavan miehen hellään huomaan jolta löytyy vikalukija :D. Vähentää tuota arvailun tarvetta kummasti kun auto kertoo itse ongelmastaan.
 
Mitään havaintoa mistä suunnalta ääni tulee? Korin vai tekniikan puolelta? Tekniikan puolelta tulee ekana mieleen laturin hihna. Korin puolelta vetävän pyörän laakeri. Myös vauhtipyörä voi pitää tuollaista ääntä, varsinkin jos kaksoismassa.

Taytyy enemman tarkkailla, jos saisi vaikka nosturille. Nopeasti vaan eilen illalla huomasin, etta mikas vittu tama on. Toi on Jaguarin x-type 4wd jatkuvana. Ja taytyy kattoa tietenkin vikakoodit ja tsekkailla hihna. Vaihdettu tosin tuo moniura ja kiristimet vuosi sitten.
 
Vaihdoin kuukausi sitten itselleni Mazda 5:n ja jostain kumman syystä auto tärisee 90km tuntivauhdissa huomattavasti. Kävin tasapainottamassa talvirenkaatkin kertaalleen vaan sama tärinä tuossa 90 paikkeilla jatkuu. Pienemmillä ja suuremmilla nopeuksilla ei tärise. Mikäs ihme tämä vaiva voi olla?
 

Joo olisi pitanyt viela tarkentaa, etta on 2.5 bensa. Ei muista kaikkea, ei taida olla vastaava kytkin/flywheel setti. Mutta taytyy tutkia enemman, kunhan paasen duunista. Nosturille ekana, niin saa nuo alustan aanet poissuljettua, hihnan ja palikat tarkistettua ja sitten ihmettelen tuota vauhtipyoraa, kiitos vinkista :) Eipa sekaan onneksi ebaysta ole kovin kallis setti.
 

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Vaihdoin kuukausi sitten itselleni Mazda 5:n ja jostain kumman syystä auto tärisee 90km tuntivauhdissa huomattavasti. Kävin tasapainottamassa talvirenkaatkin kertaalleen vaan sama tärinä tuossa 90 paikkeilla jatkuu. Pienemmillä ja suuremmilla nopeuksilla ei tärise. Mikäs ihme tämä vaiva voi olla?
Oisko joku jarrulevy kiero tai sitten vois olla vetonivel tms. vetonivelestä kyllä pitäis kuulua ääntäkin ajoittain jos on viallinen.
 
Vaihdoin kuukausi sitten itselleni Mazda 5:n ja jostain kumman syystä auto tärisee 90km tuntivauhdissa huomattavasti. Kävin tasapainottamassa talvirenkaatkin kertaalleen vaan sama tärinä tuossa 90 paikkeilla jatkuu. Pienemmillä ja suuremmilla nopeuksilla ei tärise. Mikäs ihme tämä vaiva voi olla?

voisiko kulmiensäätö auttaa?
 
voisiko kulmiensäätö auttaa?

Jokuhan sieltä on väljänä tai rikki, jos noin täristää, eli ei ensimmäisenä kannata maksaa mahdollisesti turhasta työstä. Mahdollisia paikkoja on ainakin tukivarren puslat, ohjaustanko tai sitten yllämainitut jarrulevyt. Vetareihin en uskalla ottaa kantaa. Yhdessä autossa jopa yksittäisen renkaan rakennevika aiheutti tärinät kääntäessä ja 80-100 vauhdissa.

En tiedä minkälainen alustarakenne Mazdassa on. Itse nostaisin auton ilmaan ja renkaan oton jälkeen tutkailisin paikkoja.
 
Jokuhan sieltä on väljänä tai rikki, jos noin täristää, eli ei ensimmäisenä kannata maksaa mahdollisesti turhasta työstä. Mahdollisia paikkoja on ainakin tukivarren puslat, ohjaustanko tai sitten yllämainitut jarrulevyt. Vetareihin en uskalla ottaa kantaa. Yhdessä autossa jopa yksittäisen renkaan rakennevika aiheutti tärinät kääntäessä ja 80-100 vauhdissa.

En tiedä minkälainen alustarakenne Mazdassa on. Itse nostaisin auton ilmaan ja renkaan oton jälkeen tutkailisin paikkoja.

Mitkä on tukivarren puslat, kyselee blondi ;)

Onneksi tuossa on liikkeen takuu voimassa, täytynee käyttää siellä tsekattavana. Tuntuu vaan oudolta että kovemmassa vauhdissa tuota tärinää ei ole, vain tuossa 90km paikkeilla.
 
Joo ei se välttämättä vetareihin liity. Itellä oli viimetalvena edellisessä autossa vetonivel rikki ja se ei ollut enään tärinää vaan vatkaamista :D Ja ääni oli kuin olisi pajavasaralla hakattu alasinta, mutta niin silläkin sinniteltiin 260km matka :D
 
Astra yrittää käynnistyä.. eli lähtee käynnistysääni, mutta sitä viimeistä silausta ei tapahdu eli auto ei lähde käyntiin. Ja samalla vilkkuu moottorin kuva. Pitääkö starttimoottori vaihtaa siis?
 
Astra yrittää käynnistyä.. eli lähtee käynnistysääni, mutta sitä viimeistä silausta ei tapahdu eli auto ei lähde käyntiin. Ja samalla vilkkuu moottorin kuva. Pitääkö starttimoottori vaihtaa siis?

Eli siis starttimoottori pyörittää moottoria, mutta moottori ei lähde käyntiin? Jos näin niin vika ei ole starttimoottorissa vaan jossain muualla.
 
Astra yrittää käynnistyä.. eli lähtee käynnistysääni, mutta sitä viimeistä silausta ei tapahdu eli auto ei lähde käyntiin. Ja samalla vilkkuu moottorin kuva. Pitääkö starttimoottori vaihtaa siis?

Itsellä oli samanlainen ongelma, tosin auto oli eri. Viaksi paljastui ajonesto.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom