GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

Autojen vikojen ratkaisuthread

Ratti alkaa täristään rapiat satkun vauhdissa. Renkaiden tasapainoitus lienee vituillaan tässä tapauksessa? Ehkä irronnut joku niistä painoista mitä niihin laittavat, paha sanoa kun ei tiiä mitkä on aikaisemman renkaanvaihdon yhteydessä poistettuja jne...
 
Joo kai sieltä joku puntti on läksiny pois. Yleensähän ne vanhat puntit otetaan renkaita vaihdettaessa pois ja tasapainotettaan uusiks. Tai näin ainakin yks tuttu rengaskauppias teki kun ostin viimeksi renkaita. Toki joku voi olla laiska ja laittaa vaan lisää painoja.
 
Joo kai sieltä joku puntti on läksiny pois. Yleensähän ne vanhat puntit otetaan renkaita vaihdettaessa pois ja tasapainotettaan uusiks. Tai näin ainakin yks tuttu rengaskauppias teki kun ostin viimeksi renkaita. Toki joku voi olla laiska ja laittaa vaan lisää painoja.

Näin on tehty joo kun viimeksi renkaat uusein. Epäilen itsekin että joku puntti ois irronnut kun ei tuohon muutakaan järkevää selitystä ole. Täytyy piipahtaa rengasliikkeessä.
 
Näin on tehty joo kun viimeksi renkaat uusein. Epäilen itsekin että joku puntti ois irronnut kun ei tuohon muutakaan järkevää selitystä ole. Täytyy piipahtaa rengasliikkeessä.

Esiintykö tuota tärinää joillain tietyillä nopeuksilla vai kaikilla yli 100km/h? Jälkimmäisessä tapauksessa renkaissa saattaa olla ns. pystyheittoa, jota ei voi oikein korjata. Eli jos on jo aika kulahtaneet (tai muuten vaan jotku kiinapaskat) renkaat, niin kannattaa harkita ehkä suoraan uusien ostoa, niin säästyy ylimääräiseltä turhalta tasapainotukselta. Tai en tiedä mitä velottavat liikkeessä jos tsekkaavat tuon pystyheiton ennen kuin tasapainottavat.
 
1998 1.6 corolla on poltellut jo pitkään ABSn valoa. Alkuun talvella poltteli sitä käynnistäessä, mutta sammui vähän ajan päästä tai päivän toisella käynnistyksellä. Nyt siis kuitenkin palaa koko ajan.
Jotain vikaahan tuossa olisi, itse ajattelin anturia, mutta viisaammat voivat toki ehdottaa muitakin vaihtoehtoja.

Tietysti mieluiten hankkisin hintavan anturin vasta kun olen varma, että vika on juuri siinä. Kun en ole ABS-antureiden kanssa pelannut niin osaisiko joku neuvoa anturin testaamisessa?

Kokeiles aluksi putsata anturien päät ja samoin, mistä anturi tunnistaa renkaan pyörimisen. Itsellä alkoi vilkkumaan myös valo välillä niin putsaaminen auttoi. Samoin katso, että onko anturilta lähtevä johto kunnolla liittimessä kiinni. Näihin pääsee helposti käsiksi kun irroitaa renkaan. Jos edelliset ei auta niin sitten obd-lukija kiinni ja sitten katsot mikä anturi on sökö ja vaihdat sen. Helppo homma tehdä. Johto irti anturista, ruuvu irti anturista, uusi tilalle+ruuvi ja johto kiinni.
Aika hinnakas näyttää anturi olevan corollaan esim. motonetissä. 39.90€. Vanhaan Audi a3:seen maksoi 14€ kun vaihdoin reilu vuosi sitten.
 
Esiintykö tuota tärinää joillain tietyillä nopeuksilla vai kaikilla yli 100km/h? Jälkimmäisessä tapauksessa renkaissa saattaa olla ns. pystyheittoa, jota ei voi oikein korjata. Eli jos on jo aika kulahtaneet (tai muuten vaan jotku kiinapaskat) renkaat, niin kannattaa harkita ehkä suoraan uusien ostoa, niin säästyy ylimääräiseltä turhalta tasapainotukselta. Tai en tiedä mitä velottavat liikkeessä jos tsekkaavat tuon pystyheiton ennen kuin tasapainottavat.

Esiintyy jus tuossa n. 105-120 vauhdissa. Ja on puoltoistakesää ajetut Michelinit, eikä edes halvimmat sen tehtaan mallistosta. Eli ei ole kiinanpaskat eikä ole kulahtaneet.
 
Näin on tehty joo kun viimeksi renkaat uusein. Epäilen itsekin että joku puntti ois irronnut kun ei tuohon muutakaan järkevää selitystä ole. Täytyy piipahtaa rengasliikkeessä.
On siihen sellainen järkevä selitys että tasapainotus ei vain pysy kohdillaan koko renkaan elinikää. Rengas kuluu ja elää ja tasapainotus muuttuu. Pystyheitto voi olla yksi syy ja sitten se huonoin tapaus edelliseen liittyen, että on runko pettäny renkaasta ja se on sitten uuden osto edessä.

Siinä samalla kun tasapainottavat niin näkevät pystyheiton ja mahdollisen runkovian.
 
Ei välttämättä tarvitse vaihtaa iskareita riippuen alustan rakenteesta. toisiin saa pelkkiä pusliakin. Mutta jos iskarit ei paljoa maksa kannattaa vaihtaa samalla.mikäli erillinen iskari niin todennäköisesti kannattaa ostaa uusi iskari, jos taas on joustintuki niin yläpäät myydään yleensä erikseen. jos ei tiedä mikä joustintuki on niin googlen kuvahaku näyttää. edelleen helpottaisi jos tietäisi auton merkin mallin?
 

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Ei välttämättä tarvitse vaihtaa iskareita riippuen alustan rakenteesta. toisiin saa pelkkiä pusliakin. Mutta jos iskarit ei paljoa maksa kannattaa vaihtaa samalla.mikäli erillinen iskari niin todennäköisesti kannattaa ostaa uusi iskari, jos taas on joustintuki niin yläpäät myydään yleensä erikseen. jos ei tiedä mikä joustintuki on niin googlen kuvahaku näyttää. edelleen helpottaisi jos tietäisi auton merkin mallin?

Kiitos neuvoista.

Iskarit kuitenkin vaihdoin. 45 € kpl. Ei niin paha nakki sit loppujen lopuks.

Auton toisesta takarenkaasta (en ole varma kummasta, mutta tuskin molemmista) kuuluu hitaalla vauhdilla.. siis ihan ryömitysvauhdilla "vinkunaa". Mistähän se todennnäköisimmin johtuisi? Kaipaako joku paikka öljyämistä tai vaihtoa?
 
Kiitos neuvoista.

Iskarit kuitenkin vaihdoin. 45 € kpl. Ei niin paha nakki sit loppujen lopuks.

Auton toisesta takarenkaasta (en ole varma kummasta, mutta tuskin molemmista) kuuluu hitaalla vauhdilla.. siis ihan ryömitysvauhdilla "vinkunaa". Mistähän se todennnäköisimmin johtuisi? Kaipaako joku paikka öljyämistä tai vaihtoa?
koita nykiä vähän käsijarrua, josko se siitä.
 
Volvo S60 vm. 2002 2.4l bensavapari nykii lämpimällä kelillä kiihdyttäessä kakkosella vauhdista 20km/h vauhtiin 40km/h. Lämpimäksi ajetulla moottorilla kys. vikaa ei ilmene.

Itse epäilen tulppia tai lambda-anturia. Minkä luulisitte olevan kyseessä?
 
W126 420 ässäläinen ei enää käynnisty..sammui ajosta jakopään rohinan saattelemana. Molemmat nokat pyörii, joten ketju ehjä, oisko ketjunkiristin rikkoontunut?
 
Focus -04 1.6l bensa (MK1 kori) Farmarissa pieniä tyhjäkäyntiongelmia.

Eli välillä tiputtaa kierrokset niin alas, että ajovalot "vilkkuvat" ja välillä jopa auto sammuu. Mutta sitten joskus voi ajella pari kolme päivää ettei mitään ongelmia.
Joskus ongelmat esiintyvät pitkän ajomatkan jälkeen, joskus lyhyen. Ei siis mitään johdonmukaisuutta tuohon tyhjäkäynti ongelmaan.

n. kk sitten tehty jakopää, vuosihuolto (tulpat, öljyt jne.) ja moniurahihna. Tuon huollon jälkeen alkanut ilmenemään tyhjäkäynti vikaa.

Pitäis varmaan viedä takaisin huoltoon ja kysyy mitä tekivät, vai laukasko huolto vaan ton vian. Varmaa kuitenkin vierittävät syyn omille niskoille ja "huoltavat" autoa taas viikon verran, kuten viimeeksi kävi.

Kellään vinkkejä tuohon ongelmaan?
 
Laturin hihna tarpeeksi kireällä? Akku kuinka vanha? Akun piuhat kunnolla kiinni? jos tulpat vaihdettu tulpanhatut kunnolla kiinni? siinä alkuun jos ei mikään noista kannattaa mitata latausjännite.
 
Kävin vaihdattamassa alapallonivelen suojakumin eräässä autoliikkeessä, jonka jälkeen auto alkoi puoltamaan vasemmalle, ja nopeusmittarikin alkoi oudosti tökkimään. Tökkii aina kun vauhti nousee tai laskee.

Juuri kuukausi sitten katsastuksessa ei huomattu että auto olisi puoltanut mitenkään, mutta nyt tuon suojakumin vaihdon jälkeen alkoi ihmeesti puoltamaan. Ja tosiaan tuo nopeusmittarikin vittuilemaan. Mistäköhän voi johtua?

E: Niin joo, ja kun vauhti nousee yli 110kmh, niin tuntuu että auto alkaa silloin tärisemään, sillä auto meinaa lähteä siinä vauhdissa myös sinne vasemmalle. Alle 110kmh vauhdissa ei kuitenkaan ole mitään tärräämistä.
 
Focus -04 1.6l bensa (MK1 kori) Farmarissa pieniä tyhjäkäyntiongelmia.

Eli välillä tiputtaa kierrokset niin alas, että ajovalot "vilkkuvat" ja välillä jopa auto sammuu. Mutta sitten joskus voi ajella pari kolme päivää ettei mitään ongelmia.
Joskus ongelmat esiintyvät pitkän ajomatkan jälkeen, joskus lyhyen. Ei siis mitään johdonmukaisuutta tuohon tyhjäkäynti ongelmaan.

n. kk sitten tehty jakopää, vuosihuolto (tulpat, öljyt jne.) ja moniurahihna. Tuon huollon jälkeen alkanut ilmenemään tyhjäkäynti vikaa.

Pitäis varmaan viedä takaisin huoltoon ja kysyy mitä tekivät, vai laukasko huolto vaan ton vian. Varmaa kuitenkin vierittävät syyn omille niskoille ja "huoltavat" autoa taas viikon verran, kuten viimeeksi kävi.

Kellään vinkkejä tuohon ongelmaan?

Jos on ilmastointi niin ilmastoinnin kompura voipi olla rikki. Tuppaa menemään noista aika herkästi. Ja monetkaan huoltamot eivät usko tuohon vikaan.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom