Autojen vikojen ratkaisuthread

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Ps. Timba jos oot hinaillu jotain niin vetokoukun johtosarjan liittimessä on luultavasti jotain paskaa tai adapteri jäänyt siihen kiinni :) Hätävilkkukatkaisija voi aiheuttaa tuommoisen vian kanssa, joissain autoissa hätävilkun katkaisija voi jäädä "kantamaan" eli vähän päälle ja se aiheuttaa tuommoisen vian. se korjautuu runkkaamalla hätävilkkukatkaisijaa.. Jatka näistä siis jos on kaikki polttimot ehjät.

Tuo muuten tuli sen jälkeen kun vedin kärryä. Tai siis vaimo sanoi seuraavana päivänä että tekee noin. Tsekkasin polttimot hätävilkun kanssa, kaikki toimii. Täytyy rassata tuo vetokoukun johtosarja, voi hyvinkin olla että siellä on jotain shaibea.
 
Oon kunnon sherlock :D timballa talonrakennusprojekti, autossa vilkut alkanu sekoilemaan.. 1+1 se on vetäny kärryllä kamaa raksalle ja siinä on menny joku autosta vituiks :D
 
Ajoin -03 Toyota Yriksen 1,5 T-Sportin parkkipaikalla turhan kovaa johonkin routamonttuun ja nyt vasen etupää kolisee ja nitisee ajossa, erityisesti luonnollisesti kuopissa ja töyssyissä.

Onko oletettavaa, että sieltä on vain koiranluu väsynyt vai joudunko kenties vaihtaan iskarit ja jouset? Voiko kyse olla vielä jostain muusta? Mitään hyvää konstia diagnosoida tuota kotikonstein. Tunkki löytyy, mutta koko etupäätä mun on hankala saada ylös niin että molemmat etupyörät ois yhtä aikaa ilmassa. Ja kuten kysymyksen luonteestakin voi jo päätellä, niin mitään suuren suurta tietämystä ei autoista ole..

^ Voit sää koettaa vaikka riuskalla otteella heilutella eturenkaita joka suuntaan, vaikka onkin tukevasti maata vasten. Muuttuko ajettavuus tms? Meneekö yhtö vakaasti suoraan, kuin ennenkin?

Kiitos Henkkulille lisäkysymyksistä, joista ei ko. tilanteessa valitettavasti ollut juurikaan apua.. =) Niin tai näin, niin vika löytyi sieltä mistä epäiltiinkin. Eli vasemmanpuoleinen koiranluu oli jo ihan vaihtamisen tarpeessa; oli pahasti ruostunut ja ilmeisesti tuo monttuun ajaminen nirhaisi tuossa olevaa kumipuslaa sen verran, että alkoi sitten kolista tuon jälkeen selkeästi, koko luu oli mies hieman vääntynyt.

Sivumennen sanoen; vaikka en autoista käytännössä mitään tiedäkään niin autoista jotain tietävän kaverin kanssa saatiin tuo vaihdettua suuremmitta tuskitta alle tunnissa, vaikka avaaminen olikin ruosteen ja muljaantuneiden kantojen kanssa vähintäänkin mielenkiintoista. Noh, seuraavaksi sitten onkin varmaan vuorossa vetarirojekti, sen verran tuo rutajaa kun kääntää ja antaa kaasua..
 
Viimeksi muokattu:
Oon kunnon sherlock :D timballa talonrakennusprojekti, autossa vilkut alkanu sekoilemaan.. 1+1 se on vetäny kärryllä kamaa raksalle ja siinä on menny joku autosta vituiks :D

Juu, terassilautaa useampaankin kertaan. Tai no juuri tuolla kerralla tuli käytettyä sitä vanhaa pikkukärryä ja vietyä kaatopaikkakuorma. Mutta hyvä tietää että joku shitti tuolla vetokoukun johtoboksissa voi tällaista aiheuttaa. Minä näistä tiedä vittuakaan. Autoista siis.
 
Suosittelen kokeilemaan sitä relettä vaan. Jos ei raaski tuhlata vitosta, niin koittaa jollain boxin toisella releellä sen eka.
 
Älä hae ku luultavasti on palanu joku vilkkupolttimo, -> vastus tippuu -> rele sulkee ja avaa nopeammin. Laita hätävilkut päälle ja katso mikä valo ei vilku

Mitenniin vastus tippuu? Jos hehkun lanka menee poikki, se on ääretön resistanssi. Eikä nuutoin vaikuta vilkun toimintaan mitenkään auton sisällä istuttuna.

Enkä nyt oikeen jaksa uskoa tuohon kärry -teoriaankaan.. Tutkaa sitä vilkun relettä, tai kun ajat varaosaliikkeen ohi, haet muutamalla eurolla uuden. Rele on se yleisin vika noissa.
 
Timba kannattaa tarkistaa että takasumuvalo toimii. jos ei toimi niin koukun pistorasiassa tappi joko jumissa tai ei kytke enää , toisissa aiheuttaa myös vilkkuihin "häiriöitä"
 
Mitenniin vastus tippuu? Jos hehkun lanka menee poikki, se on ääretön resistanssi. Eikä nuutoin vaikuta vilkun toimintaan mitenkään auton sisällä istuttuna.

Enkä nyt oikeen jaksa uskoa tuohon kärry -teoriaankaan.. Tutkaa sitä vilkun relettä, tai kun ajat varaosaliikkeen ohi, haet muutamalla eurolla uuden. Rele on se yleisin vika noissa.

Jokainen auto millä oon ajanut, on ilmaissut vilkun kyrvähtämisen juuri tuolla releen nopealla naksutuksella.
 

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Kiitokset kaikille vastanneille! Toivotaan että ongelma ratkeaa näillä neuvoilla. Lambda-anturia on muutama muukin kaveri epäillyt.
 
Mikäköhän on ongelma kun aina vähänkin pidempiä matkoja ajettuani (+10km) syttyy autossa (Fiat Bravo, vm -98) merkkivalo palamaan, joka sanoo ohjekirjassa että; "Polttoaineen ruiskutusjärjestelmän toimintahäiriö". Kuitenkin kun auton antaa seistä esim. pari tuntia paikollaan ja lähtee ajamaan, niin valo ei pala enää silloin. Ei omaan korvaan kuulosta kovin suurelta tai vaaralliselta vialta, mutta mikäköhän olisi?
 
Mitenniin vastus tippuu? Jos hehkun lanka menee poikki, se on ääretön resistanssi. Eikä nuutoin vaikuta vilkun toimintaan mitenkään auton sisällä istuttuna.

Enkä nyt oikeen jaksa uskoa tuohon kärry -teoriaankaan.. Tutkaa sitä vilkun relettä, tai kun ajat varaosaliikkeen ohi, haet muutamalla eurolla uuden. Rele on se yleisin vika noissa.

Joo, ehottomasti kannattaa ostaa heti osia kun vois ilmasella katsoa että mistä vika löytyy.

Väännetääs rautalangasta: vilkkupiirissä on rele, joka kuumenee kun polttimoitten läpi menee virtaa. kun polttimoita on oikea määrä sarjassa, on vastus sopiva ja rele avautuu ja sulkeutuu halutussa tahdissa. Kun yksi polttimo otetaan pois, vilkkuketjun vastus pienenee, kuorma kasvaa, lämpö nousee nopeammin ja rele sulkeutuu/avautuu nopeammin.

Kärryteoria taas on todennäköinen koska vika on tullut kärryn hinaamisen jälkeen. Vetokoukun johtosarjan liittimessä on semmoinen kuparinen painonappi, se on mahdollisesti jäänyt pohjaan eikä ole palautunut kun kärrin johto on otettu irti.

Mutta osta ihmeessä osia ennen kuin vilkaiset missä se vika vois olla!
 
Mikäköhän on ongelma kun aina vähänkin pidempiä matkoja ajettuani (+10km) syttyy autossa (Fiat Bravo, vm -98) merkkivalo palamaan, joka sanoo ohjekirjassa että; "Polttoaineen ruiskutusjärjestelmän toimintahäiriö". Kuitenkin kun auton antaa seistä esim. pari tuntia paikollaan ja lähtee ajamaan, niin valo ei pala enää silloin. Ei omaan korvaan kuulosta kovin suurelta tai vaaralliselta vialta, mutta mikäköhän olisi?

Imusarjassa on veden läpötila-anturi, maksaa noin 8 euroa. Voisin melkein lyödä vetoja että se on rikki. Tai ainakin omassa autossa (punto 97) vika oli siinä. Joskus kun valo rupes palamaan niin tyhjäkäynti kohosi samalla.. Teki just kuumalla koneella sitä..
 
Sivumennen sanoen; vaikka en autoista käytännössä mitään tiedäkään niin autoista jotain tietävän kaverin kanssa saatiin tuo vaihdettua suuremmitta tuskitta alle tunnissa, vaikka avaaminen olikin ruosteen ja muljaantuneiden kantojen kanssa vähintäänkin mielenkiintoista.

Korjausoppaissahan usein lukee tyyliin "avaa mutteri, irrota pusla", mutta hemmetti, jos ei vaan lähde :D

Suurin osa remonteista ois aika helppoja, jos ruuvit aukeis, ja osat irtois toisistaan, niiden kanssa saa raapia päätään. Tai raapia niitä pultteja rälläkällä, porata niistä läpi, polttaa kaasupillillä kumit puslan välistä jne ;)
 
Mikähän mahdollisesti vikana kun auto jarruttaessa nykii? Palat kuluneet tjms. Auto on -05 V70
 
Mikähän mahdollisesti vikana kun auto jarruttaessa nykii? Palat kuluneet tjms. Auto on -05 V70
Puoltaako tai täryttääkö jarruttaessa voimakkaasti?
Ei taida selvitä kuin katsomalla, palojen lisäksi hyvin mahdollista että jarrulevy(t) edestä kierot tai jarrusatula(t) takertelee/jumissa.
 
Puoltaako tai täryttääkö jarruttaessa voimakkaasti?
Ei taida selvitä kuin katsomalla, palojen lisäksi hyvin mahdollista että jarrulevy(t) edestä kierot tai jarrusatula(t) takertelee/jumissa.

Levyt ilmeisesti menee vaihtoon. Ainakin takaa näytti levy todella kuluneelta. Aika varattu korjaamolle.
 
S211-korimallin Mersu on ongelmallinen alustanosien suhteen siinä missä muutkin isokoriset saksalaiset ja Volvot. Kolinoita kuuluu ja sitten korjataan... melko tavallista, jos paljon ajelee isolla autolla. Nyt kuitenkin itsellä vähän toisenlainen ääni päänvaivana. 50-60 km/h vauhdissa varsinkin erottuu matala, sarjamainen kumahtelu. Ja siis ihan suoralla kuopattomalla tiellä... voiko tuollaistakin aiheutua ihan jonkun puslan, iskarin, jousen aiheuttamana, vai onko syytä menettää yöunet? Vasta maanantaina saan auton tarkistukseen...
 
S211-korimallin Mersu on ongelmallinen alustanosien suhteen siinä missä muutkin isokoriset saksalaiset ja Volvot. Kolinoita kuuluu ja sitten korjataan... melko tavallista, jos paljon ajelee isolla autolla. Nyt kuitenkin itsellä vähän toisenlainen ääni päänvaivana. 50-60 km/h vauhdissa varsinkin erottuu matala, sarjamainen kumahtelu. Ja siis ihan suoralla kuopattomalla tiellä... voiko tuollaistakin aiheutua ihan jonkun puslan, iskarin, jousen aiheuttamana, vai onko syytä menettää yöunet? Vasta maanantaina saan auton tarkistukseen...
Oletan että auto on diisseli ja sitä myöten automaatti, kuten melkein kaikki eemelit. Tältä pohjalta ei tule ensimmäisenä mieleen tuo automaatti (öljyt vaihtoa vailla tai jos shit happens niin jäähdytysnesteen sotkemat) tai sitten vetarit väljät.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom