Autojen vikojen ratkaisuthread

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Btw, mikäs on kun välillä jos laittaa pakin päälle (peruutuskamera menee päälle, se on kytketty peruutusvaloon ja on päällä vain kun peruutusvalo on päällä) niin joskus se vaan "sutii" tai moottorin ääni kuuluu, mutta auto ei liiku? Sitten ku vaihtaa vaihteen vapaalle ja takas pakille niin toimii normaalisti ts. auto pakittaa? Ei tosta nyt suurta haittaa ole, mutta mikä lie syynä? Autona vm. 2000 1,5 litranen DATSUN almera eli vähänkö GT-R mut vähän kuristettu 90 hp :rock:

Eli siis
-joskus pakin laittaessa auto ei liiku, vaikka kierrokset nousee ja 1,5 litranen vetää kaunista sinfoniaansa
-kun vaihtaa vapaalle ja takas pakille, niin sitten auto pakittaa normaalisti
 
Siihen on tuhat mahdollista aiheuttajaa. Vaihteensiirtimet ei ole tarpeeksi vahvaa materiaalia, likainen kytkinakseli tai muuta sellaista. Vikaa autossa ei sinänsä ole, peruutusvaihteen ratas on yleensä synkronoimaton ja peruutusvaihde ei mene siksi yhtä helposti päälle kuin muut vaihteet. Pakki siis ei ole päällä, vaikka keppi olisikin pakkiasennossa. Yleensä kun noin käy, kuuluu vielä semmoinen hampaiden yhteen hioutumisääni kun kytkimen nostaa ylös, mutta auto ei liiku. Kannattaa välttää tuota tilannetta, koska hampaista lähtee mahdollisesti metallisirua irti, pahimmassa tapauksessa pakkiratas antautuu. Ne ei yleensä ole hirveän vahvaa tekoa. Summa summarum: autossasi ei ole mitään "vikaa" tuo on ominaisuus, useimmiten japanilaisten autojen ominaisuus :) Saat vältettyä tuon kytkimen tulapoljennalla, eli kun vaihde on ykkösellä, kytkin pohjaan, vaihde vapaalle, kytkin ylös, kytkin pohjaan, pakki päälle.. capiche?
 
Romu on Mitsibishi Lancer -04. Ajettu liikaa, n. 213 tuhatta, mutta ei viitsisi vaihtaa niin kauan, kun tolla vielä duuniin pääsee. Ongelma on seuraavanlainen:

Kävelynopeuksilla (tällöin myös koneen kierrokset matalalla) ja käännettäessä rattia ääriasentoon (esim. parkkiksella venkslatessa) alkaa ilmeisesti etupäästä kuulua hieman ikävän kuuloista "tykytystä", ei siis varsinaista kolinaa, mutta ikään kuin joku kuitenkin hakkaisi johonkin. Välillä kuuluu myös narinaa. Ilmiö toistuu vain kävelynopeuksissa. Vähänkin kovempaa ajettaessa ei mitään. Lisäksi kierrosten nostaminen tuntuu vähentävän ääniä, vaikka nopeus on edelleen yhtä hidas. Voiko ohjaustehostimesta lähteä tuollaista ääntä? Silloinhan tuo kierrosten noston auttaminen kävisi järkeen, kun moottori pyörittää moniurahihnaa paremmin? Ilmaa ei luulisi olevan tehostinlitkussa, kun letku vaihdettiin viime syksynä ok-maineisella pajalla. Entä iskarien ylälaakerit? Tosin tietämykseni autoista kylläkin rajoittuu öljynvaihtoon ja jarrupalojen vaihtoon...

Eipä ole kummoiset lähtötiedot joo, mutta oisko kellään silti valistunutta arvausta tai onko heittää mielipiteitä, että kannattaako pikimmiten viedä tsekattavaksi vai uskaltaako jatkaa ajoa? Kosla on katsastettu ilman huomautuksia tämän vuoden alussa.
 
Voi hyvinkin olla ohjaustehostin. Tarkista öljymäärä nyt ensalkuun. Seuraavaksi ite kattoisin moniurahihnan. Matalilla kierroksilla ratti ääriasennossa siihen tulee kuormaa sen verran että jos sielä on vähän löysää niin se saattaa väpättää ikävästi.

Ja vinkkinä että ainakin minun nupissa on sellanen tieto ettei rattia koskaana suositella käännettäväksi ääriasentoon.
 
Äh, unohdin sanoa, että nesteiden määrät tsekattu ja ne on ok, lisäksi tuon letkunvaihdon yhteydessä vaihdettiin myös moniurahihna. Mitä tulee ratin kääntämiseen, en siis tarkoittanut, että käännän sen niin loppuun, että tulee raja vastaan (vaikka tätähän ääriasento kirjaimellisesti toki tarkottaa, huonosti siis kirjoitettu minulta), mutta lähelle varmasti mennään, jotta pääsee piharuudusta pois yhdellä ajolla.
 
Morjens!

Nyt olis taas autolla se aika vuodesta kun tarvittaisiin hellää hoivaa ja huolenpitoa. Siis ongelma on seuraavanlainen: Liikkeelle lähdettäessä ja jonkin aikaa ennen kuin moottori lämpenee, kierrokset pomppii tyhjäkäynnillä esim. liikennevaloissa seisoessa, jossain 1000:n - 2000:n välillä. Lisäksi ajaessa on nykimistä, jos yrittää ajaa kevyellä kaasujalalla - joka sekin loppuu, kun on ajanut pidempään.
Auto on mazda 626 ja vm. -93 (ruisku).
Kiitän ja kumarran jos joltakulta löytyy viisautta ongelman ratkaisuun!
 
Mikä muuten aiheuttaa tuossa sitä että vilkku rupeaa vilkuttaan nopeammin, vähän kuin tuplanopeudella siitä mitä yleensä? Nyt omassakin autossa tuota esiintynyt ja siihen törmännyt monta kertaa ennenkin. Kaveri tuon joskus melkein parikymmentä vuotta sitten nimesi "hormonivilkuksi".

EDIT: Niin ja hätävilkku toimii normaalisti...
 

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Morjens!

Nyt olis taas autolla se aika vuodesta kun tarvittaisiin hellää hoivaa ja huolenpitoa. Siis ongelma on seuraavanlainen: Liikkeelle lähdettäessä ja jonkin aikaa ennen kuin moottori lämpenee, kierrokset pomppii tyhjäkäynnillä esim. liikennevaloissa seisoessa, jossain 1000:n - 2000:n välillä. Lisäksi ajaessa on nykimistä, jos yrittää ajaa kevyellä kaasujalalla - joka sekin loppuu, kun on ajanut pidempään.
Auto on mazda 626 ja vm. -93 (ruisku).
Kiitän ja kumarran jos joltakulta löytyy viisautta ongelman ratkaisuun!
Imusarjan tiiviste.
 
Morjens!

Nyt olis taas autolla se aika vuodesta kun tarvittaisiin hellää hoivaa ja huolenpitoa. Siis ongelma on seuraavanlainen: Liikkeelle lähdettäessä ja jonkin aikaa ennen kuin moottori lämpenee, kierrokset pomppii tyhjäkäynnillä esim. liikennevaloissa seisoessa, jossain 1000:n - 2000:n välillä. Lisäksi ajaessa on nykimistä, jos yrittää ajaa kevyellä kaasujalalla - joka sekin loppuu, kun on ajanut pidempään.
Auto on mazda 626 ja vm. -93 (ruisku).
Kiitän ja kumarran jos joltakulta löytyy viisautta ongelman ratkaisuun!
Tyhmäkäyntimoottori ja siihen löyhästi liittyen ilmamääräanturi ois ensimmäiset arvaukset.
 
Morjens!

Nyt olis taas autolla se aika vuodesta kun tarvittaisiin hellää hoivaa ja huolenpitoa. Siis ongelma on seuraavanlainen: Liikkeelle lähdettäessä ja jonkin aikaa ennen kuin moottori lämpenee, kierrokset pomppii tyhjäkäynnillä esim. liikennevaloissa seisoessa, jossain 1000:n - 2000:n välillä. Lisäksi ajaessa on nykimistä, jos yrittää ajaa kevyellä kaasujalalla - joka sekin loppuu, kun on ajanut pidempään.
Auto on mazda 626 ja vm. -93 (ruisku).
Kiitän ja kumarran jos joltakulta löytyy viisautta ongelman ratkaisuun!

Jatkoa edelliseen: Kävin teettämässä pakokaasutestin, mutta ei mennyt läpi. Tyhjäkäynnillä (n. 700 kierr.) CO arvo oli 28 mutta 2000 kierroksella yli viittäkymmentä. Arvon pitäisi olla alle 30. Olisiko tästä tiedosta lisäapua ongelman ratkaisuun - taitavat kumminkin liittyä toisiinsa?
 
Korkea Co- viittaa aina liian rikkaaseen seokseen. Syitä rikkaaseen seokseen:

Ilmansuodatin tukossa (epäilen että ei tämä koska käynti muutenkin huonoa)

Lambda-anturi rikki (hyvä vaihtoehto)

Imuilman/jäähdytysnesteen lämpötila-anturi rikki (hyviä vaihtoehtoja molemmat)

Itse lähtisin vikaa paikallistamaan näin (kokeile omalla vastuulla):

Tyhjäkäynnillä silloin kun käynti on huono, nyppäät anturit (imuilma/ilmamassa/veden lämpötila) yksitellen irti, ja katsot mitkä vaikuttaa käyntiin. monesti viallinen anturi huonontaa käyntiä enemmän kuin puuttuva anturi. Jos käynti paranee kun otat esim. imuilman lämpötila-anturin irti, syyllinen on luultavasti se.

Katso siis netistä mitä antureita autossasi on , ja käy ne läpi/putsaile liittimet samalla. Itse veikkaisin vaihtoehto numero ykkösenä lambda-anturia.
 
Jatkoa edelliseen: Kävin teettämässä pakokaasutestin, mutta ei mennyt läpi. Tyhjäkäynnillä (n. 700 kierr.) CO arvo oli 28 mutta 2000 kierroksella yli viittäkymmentä. Arvon pitäisi olla alle 30. Olisiko tästä tiedosta lisäapua ongelman ratkaisuun - taitavat kumminkin liittyä toisiinsa?

Ps. koska "vika" esiintyy korkeilla kierroksilla, tyhjäkäyntimoottori (mikäli tässä autossa semmoinen on) tuskin sitä aiheuttaa..

- - - Updated - - -

Ps. Timba jos oot hinaillu jotain niin vetokoukun johtosarjan liittimessä on luultavasti jotain paskaa tai adapteri jäänyt siihen kiinni :) Hätävilkkukatkaisija voi aiheuttaa tuommoisen vian kanssa, joissain autoissa hätävilkun katkaisija voi jäädä "kantamaan" eli vähän päälle ja se aiheuttaa tuommoisen vian. se korjautuu runkkaamalla hätävilkkukatkaisijaa.. Jatka näistä siis jos on kaikki polttimot ehjät.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom