Autojen vikojen ratkaisuthread

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Volvo S40:n etupää kolisee kun tekee moottorijarrutuksen. Kiihdytettäessä, jarrutettaessa tai tyhjäkäynnillä (vauhdissa) kun on ottanut vaihteen pois, ei kuulu mitään. Eli ainoastaan silloin kun päästää kaasupolkimen ylös vauhdissa... Mitä enemmän vauhtia, sitä nopeammin kolina kuuluu. Mistähän mahtaisi olla kyse? 90 000km ajettu, bensakone.

Oiskohan joku moottorin tukikumeista sökönä ja päästää moottorin asentoon mihin ei pitäisi?
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Volvo S40:n etupää kolisee kun tekee moottorijarrutuksen. Kiihdytettäessä, jarrutettaessa tai tyhjäkäynnillä (vauhdissa) kun on ottanut vaihteen pois, ei kuulu mitään. Eli ainoastaan silloin kun päästää kaasupolkimen ylös vauhdissa... Mitä enemmän vauhtia, sitä nopeammin kolina kuuluu. Mistähän mahtaisi olla kyse? 90 000km ajettu, bensakone.

Murros paskana. Eli se vetoakseli mikä menee renkaan keskelle moottorista, molemmissa päissä kumit. Tsekkaa onko kumit ehjänä, jos kumit on rikki/halki niin todennäköisesti myös akseli on paskana.
 
Mulla -04 passat 1,9tdi

Nyt on ruvennut kolmosvaihde vittuilee.
Vauhdilla ei halua mennä päälle, puoliväkisin menee mut tulee ääni, mutta alle 30km/h mene hyvin.
Onko jotain synkronointi hajalla vai mitä vois olla...
 
Ei kuulu. Vain kun kiihdyttää, niin heti alussa kuuluu etukulmasta pari ikäänkuin "naksahdusta". Siltä se kuulostaa auton ulkopuolelta. Auton sisältä se kuulostaa pieneltä kolinalta. Sama ääni tulee myös jarruttaessa.

Onko tässä siis suurella tod.näköisyydellä kyseessä vetonivel?

(En siis kysy itseltäni :))
 
Nostetaan. Mistä tietää onko vetonivel vai laakeri finaalissa? Googlettamalla tuli niin monenlaista tietoa..

Paljonko noin maksaa vetonivelen vaihto, entä laakerin vaihto? (ei merkkihuolto)
 
Nostetaan. Mistä tietää onko vetonivel vai laakeri finaalissa? Googlettamalla tuli niin monenlaista tietoa..

Yleensä laakeri ulvoo tai rahisee, vetonivel naputtaa. Laakeriääni muuttuu yleensä eri suuntaisissa mutkissa tai jarruttaessa (jos vika on levyjarrullisessa pyörässä), vetarin ääni juuri ei. Vetonivel yleensä ääntää myös hiljaisessa nopeudessa pyörät ääriasentoon käänettynä.


Paljonko noin maksaa vetonivelen vaihto, entä laakerin vaihto? (ei merkkihuolto)

Hinta aika samoissa varmaan, tunnin-kahden homma eli ~50-100€ edullisella korjaamolla ja osa+tarvikkeet 50-200€ autosta riippuen (noin karkea suuruusluokka).
 
Jos laakeri rikki, nosta tunkilla kulma ylös niin että voit "puistella" rengasta sen ollessa irti maasta. Jos pyöra lonkkasee kiristä laakeria(jos kartio) tai vaihda. Vetari pitäs ääntää sillai napsuttaen ja rutisten kun laitat parkkipaikalla ratin linkkuun ja ajat ympyrää. Aukase ikkunat ajaessa niin kuulet selvemmin. Kääntele samalla ja kokeile molempaan suuntaan


edit:
Olinpa hidas
 
Akku tyhjenee levossa omassa w211 E-Mersussa. Pikaisessa testauksessa näytti siltä, että 3 amppeeria karkaisi levossa. Onko kellään kokemusta vastaavasta? Pikkuakku on tammikuun paukkupakkasilla vaihdettu ja akkuliikkeen mies totesi pääakkuni täysin "terveeksi". Laturinkin pitäisi olla ok. Mikä laite purkaa tuohon tyyliin...?
 
Akku tyhjenee levossa omassa w211 E-Mersussa. Pikaisessa testauksessa näytti siltä, että 3 amppeeria karkaisi levossa. Onko kellään kokemusta vastaavasta? Pikkuakku on tammikuun paukkupakkasilla vaihdettu ja akkuliikkeen mies totesi pääakkuni täysin "terveeksi". Laturinkin pitäisi olla ok. Mikä laite purkaa tuohon tyyliin...?


Ootko testannu mittarin paikallaollessa repiä sulakkeita yks kerrallaan pois? Saattaa löytyä saatta olla että ei :)
 
Ootko testannu mittarin paikallaollessa repiä sulakkeita yks kerrallaan pois? Saattaa löytyä saatta olla että ei :)

En ja nyt se saa luvan seisoa ma-aamuun asti autosähköihin erikoistuneen liikkeen pihassa. Eipähän tarvi alkaa ma-aamuna enää stressaamaan apuvirran etsinnän suhteen, kun apu löytyy vierestä.

Jokin anturi tai lamppu tai se taka-sam voi purkaa tuon verran, mutta voiko itseasiassa ihan pelkkä sulakekin aiheuttaa tuollaista?
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei ku ne sähkölaitteet pitäs olla sulakkeen takana, eli sulake pois niin laitekin ulkona piiristä kuluttamasta virtaa. Jos esim radio vie virtaa ja otat sen sulakkeen irti niin eihän se enää mitään kuluta. tällä vois haistella mikä kuluttaa eniten
 
Ei ku ne sähkölaitteet pitäs olla sulakkeen takana, eli sulake pois niin laitekin ulkona piiristä kuluttamasta virtaa. Jos esim radio vie virtaa ja otat sen sulakkeen irti niin eihän se enää mitään kuluta. tällä vois haistella mikä kuluttaa eniten

Tajusin kyllä, mutta kelasin, että voiko sulakkeisiinkin tulla jokin häikkä, että lepovirta kasvaa.
 
Akku tyhjenee levossa omassa w211 E-Mersussa. Pikaisessa testauksessa näytti siltä, että 3 amppeeria karkaisi levossa. Onko kellään kokemusta vastaavasta? Pikkuakku on tammikuun paukkupakkasilla vaihdettu ja akkuliikkeen mies totesi pääakkuni täysin "terveeksi". Laturinkin pitäisi olla ok. Mikä laite purkaa tuohon tyyliin...?

Millä on mitattu akku? Digitaalisella mittarilla vai tommonen kunnon laatikko millä oikeesti saa kuormittettua se akku!

Se digitaalinen mittari saattaa sanoa että akku on kunnossa vaikka ei ole, mutta kun 2-5 kertaa peräkkäin kuormittaa akun kunnolla näkee pitääkö se virtaa.

On muutamaat kerrat tullut akku vastaan joka ekalla kuormituksella näyttää hyvältä, sama tokalla, mut sit kolmannella yhtäkkiä rupee tippumaan tehot ja kunnolla.
 
Millä on mitattu akku? Digitaalisella mittarilla vai tommonen kunnon laatikko millä oikeesti saa kuormittettua se akku!

Se digitaalinen mittari saattaa sanoa että akku on kunnossa vaikka ei ole, mutta kun 2-5 kertaa peräkkäin kuormittaa akun kunnolla näkee pitääkö se virtaa.

On muutamaat kerrat tullut akku vastaan joka ekalla kuormituksella näyttää hyvältä, sama tokalla, mut sit kolmannella yhtäkkiä rupee tippumaan tehot ja kunnolla.

Akkuliikkeen laitteilla mitattiin ja antoivat laina-akun, joka myöskin oireilee.
 
Hyvin outo ratkaisu löytyi ongelmaan; laturi lataa asianmukaisesti akkua, mutta virtojen ollessa pois se myöskin purkaa akkua. Kaikenlaista näiden autojen kanssa sattuu. Yleisesti ottaen ihmetyttää akkujen ja latureiden lyhytikäisyys nykyautoissa. Etenkin talvisin paljon ajavalla kaupparatsulla menee herkästi uusiksi laturi/akku-osastolta jotain.
 
Hyvin outo ratkaisu löytyi ongelmaan; laturi lataa asianmukaisesti akkua, mutta virtojen ollessa pois se myöskin purkaa akkua. Kaikenlaista näiden autojen kanssa sattuu. Yleisesti ottaen ihmetyttää akkujen ja latureiden lyhytikäisyys nykyautoissa. Etenkin talvisin paljon ajavalla kaupparatsulla menee herkästi uusiksi laturi/akku-osastolta jotain.

Ainakin Webastot/eberit syö akut loppuun 1-4:ssa vuodessa. Vähän riippuu ajomatkoista ja akun laadusta.
Ja muutenkin kun nykyautoissa on niin paljon elektroniikka, niin sähkönkulutus ajatessa on ihan eri ku joku 20v vanhassa autossa...
 
Hyvin outo ratkaisu löytyi ongelmaan; laturi lataa asianmukaisesti akkua, mutta virtojen ollessa pois se myöskin purkaa akkua.
Eiköhän sieltä laturista ole yksi (tai useampi) tasasuuntaus-diodi porsinu, jolloin virta pääsee auton seisoessa kiertämään laturin käämitykseen ja sitäkautta purkamaan akkuun varautuneen energian lämmöksi. Ei mikään maailman harvinaisin ongelma kummiskaan.
 
Noista Webasto/Eberi suositelluista akuissa hinta aika kohdallaan mutta kyllä ne sitte kestääki ihan kohtuudella esim Varta. Yks perhanan hyvä laite joka kannattaa autoon sijoittaa on ylläpitolaturi. Toimii silloin kun auto on roikassa ja pohjoisen talven ku tietää niin ei akku aina muuten ehdi lyhyellä ajollla edes lämmetä ja ottaa kunnolla virtaa
 
Zone-sarja -42%
Noista Webasto/Eberi suositelluista akuissa hinta aika kohdallaan mutta kyllä ne sitte kestääki ihan kohtuudella esim Varta. Yks perhanan hyvä laite joka kannattaa autoon sijoittaa on ylläpitolaturi. Toimii silloin kun auto on roikassa ja pohjoisen talven ku tietää niin ei akku aina muuten ehdi lyhyellä ajollla edes lämmetä ja ottaa kunnolla virtaa

Ylläpitolaturi olis paljon ajavalla aivan loistojuttu, mutta kuulemma aika turha, jos on tolppapaikka 2 h rajoittimella vain käytössä. Hiukan offtopicina sanottakoot, että 2 h lohkolämmityskin on liian lyhyt pätkä Suomen oloissa keskellä talven kylmintä jaksoa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom