Örr kilometrejä takana tuollaiset 235000 ja risat, ite veivannu tuolla maaliskuun puolesta välistä sen about 8000km. Tulppia ei tietääkseni oo vaihdettu ehkä ikinä, kannattanee nekin vaihtaa ja tuota virranjakajan kannen putsausta/uusimista oon itsekin miettinyt. Toisaalta tuntuu, että ongelma on enemmänkin löpöpuolella kuin sähköpuolella, mutta eipä tuosta haittaakaan oo ja taas oppii jotain uutta auton rassauksesta. Tuohon EGR-venttiiliin täytyy perehtyä, hieman samanlaisia ongelmia kuvattu tossa ncf.fi:n ketjussa kuin omassa autossa on.
Juu aikalailla tuollainen, ei onneksi (vielä) noin nuhainen. Yleensä pari kertaa juuri tuolla tavalla hurahtaa kun kaasua pitää pohjassa ja avainta käynnistysasennossa ja sitten lähtee kunnolla päälle. Nykyään oon tuon saanu käytännössä aina käyntiin siten, että heti kun starttaa niin antaa vähän kaasua jolloin kone lähtee kunnolla tulille. Toiminut tähän mennessä joka kerta.
Tuollaiseksi videon kaltaiseksi meno on mennyt tähän mennessä vasta kun on käynnistänyt niin, että kone on lähtenyt käyntiin mutta sammunut heti ja sen jälkeen koittanut käynnistää uudelleen, sekä pari kertaa lyhyen ajon jälkeen (esim himasta lähimmälle huoltsikalle n. 0,5km ja tankkauksen jälkeen käynnistäessä).
En ole huomannut, että auton asennolla parkissa olisi eroa, tehnyt tuota samaa keula sekä alas- että ylöspäin kallellaan.
Toi on jännä vika siitä, että ilmenee vain ajoittain. Tänään koitin diagnosoida ongelman lähdettä vetämällä lambdan virtapiuhan irti -> käynnistyi ongelmitta, mutta toisaalta yhtä hyvin myös heti perään kun käynnisti virtapiuha kiinni. Myös maf-anturi näyttäisi päällisin puolin siistiltä, tuon virtapiuha irroitettuna en vielä ole kerennyt kokeilla.
Polttoaineensuodattimen voisi ihan testimielessä vaihtaa kun uusi maksaa motonetissä 9,90€ ja tuo on niin hyvin tarjolla konetilassa että saa parkkipaikalla vaihdettua. Ei liene monimutkaisempi homma kuin irroittaa vanhan ja kiinnittää uuden tilalle?
Tänään kun tuota konetilaa syynäsin, niin huomasin myös joitakin irti olevia töpseleitä joille ei löytynyt pistoketta. Lisäksi startissa on ollut kiinni pari ilmeisesti maadoituspiuhaa, jotka näyttävät irronneen kun ruostunut ruuvi on katkennut. Toisaalta tuo kaiketi ei selitä satunnaisten käynnistysongelmien ohella ilmenevää nykimistä tai epätasaista tyhjäkäyntiä kylmänä.