Autojen vikojen ratkaisuthread

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Uskollinen Almerani... Kysymys kuuluukin: vaihtaminen ei pitäisi olla iso homma, mutta pystyykö tuon vaihtamaan -96 Almeraan (N15, GA16DE) ilman nosturia/monttua, ihan parkkiksella? Ilmeisesti virranjakajan kannen puhdistus/vaihto saattais myös auttaa jos kyse ei oo solenoidista, saako tuon vaihdettua parkkiksella?
Kaikkea sitä pystyy parkkiksella tekeen. Riippuu mitä vaan viitsii tehdä. Omaan audiini tein jakopään remontinkin tuossa kerrostalon parkkiksella. Koneen viimeksi tosin avasin ihan tallissa remontin keston takia.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tuo on kyllä erikoinen homma, on niin satunnaista tuo käynnistysongelma ja useimmiten lähtee käyntiin ilman mitään mutinoita. Nyt siis yhteensä kolme tai neljä kertaa tehnyt tuon, ettei meinaa lähteä kone käymään. Autoa käytän melkein joka päivä ja kohta oon 3kk tuolla rutjakkeella ajellu... Moottoriöljyt oli alle minimin kun tänään ne sattumalta tarkastin ja lisäsin samalla öljyä, ei kai vähäinen öljymäärä voi tuollaista aiheuttaa?
 
Alan olla sitä mieltä vahvasti, että vika on jossain bensansyötössä.

Välillä tosissaan tehnyt sitä, että jättää käynnistymättä. Yleensä niin, että on käynnistänyt ja ajanut tyyliin alle 1km, sammuttanut ja koittanut taas käynnistää. Useimmiten käynnistyksen epäonnistuessa on vieläpä käynyt niin, että kone käynnistyy sekunniksi ja hyytyy. Nykyään kun tuon tietää, niin toinen jalka on käynnistäessä aina kaasulla ja kun antaa kevyesti kaasua heti kun kone lähtee tulille, niin se myös pysyy käynnissä. Tai kun käynnistyminen on tuolla tavalla epäonnistunut, että käynnistymisen jälkeen on heti sammunut, eikä meinaa kone lähteä uudestaan tulille, niin lyö kaasun pohjaan ja pitää avainta käännettynä virtalukossa, niin joidenkin sekuntien startin pyörimisen jälkeen pikkuhiljaa käynnistyy. Useasti (ei kuitenkaan aina) käynnistyessä myös haiskahtaa voimakkaasti bensa, ilmankin siis että autoa on joutunut kaasu pohjassa käynnistelemään.

Lisäksi kylmänä ajaessa auto nykii liikkeelle lähtiessä tai kun vaihtaa vaihdetta ja lähtee kaasuttamaan. Myös tyhjäkäynti on epätasainen kylmänä. Kun autolla on ajanut jonkun aikaa (tyyliin 5-10min) ja kone on hieman lämmennyt, niin ongelmat katoaa. Moottorin äänet hiljenee ja tyhjäkäynti muuttuu tasaiseksi, kaasuttaminen on tasaista vaihteen vaihdon jälkeen jne.

Mistä helvetistä tuo nyt sitten voi johtua? Bensapumpusta vai mistä? Kyseessä tosiaan Nissan Almera -96 1.6 bensakoneella.
 
Paljonko nismolla ajettu? Tuo virranjakajan kannen putsaus ja niiden kontaktipintojen tarkistus kannattaa tehä ehdottomasti, ootko millon vaihtanu tulpat ja onko varmasti oikeenlaiset? Ainakin 80-90-luvun vaihteen Toyota nimittäin on aika herkkä tulppien suhteen, Boschit vittuilee urakalla ja huomattava ero kun iskee Densot paikalleen.

Suosittelen myös aukomaan imupuolta senverran et saat EGR-venttiilin putsattua, jos on monta vuotta ollu putsaamatta ni varmasti vaikuttaa. Kaverin Carisma nyki ja ryki ellei tuota putsannu vähintää vuoden välein. Tietoa tuosta probleemasta http://www.ncf.fi/forum/YaBB.cgi?num=1262110595/11
 
Alan olla sitä mieltä vahvasti, että vika on jossain bensansyötössä.

Välillä tosissaan tehnyt sitä, että jättää käynnistymättä. Yleensä niin, että on käynnistänyt ja ajanut tyyliin alle 1km, sammuttanut ja koittanut taas käynnistää. Useimmiten käynnistyksen epäonnistuessa on vieläpä käynyt niin, että kone käynnistyy sekunniksi ja hyytyy. Nykyään kun tuon tietää, niin toinen jalka on käynnistäessä aina kaasulla ja kun antaa kevyesti kaasua heti kun kone lähtee tulille, niin se myös pysyy käynnissä. Tai kun käynnistyminen on tuolla tavalla epäonnistunut, että käynnistymisen jälkeen on heti sammunut, eikä meinaa kone lähteä uudestaan tulille, niin lyö kaasun pohjaan ja pitää avainta käännettynä virtalukossa, niin joidenkin sekuntien startin pyörimisen jälkeen pikkuhiljaa käynnistyy. Useasti (ei kuitenkaan aina) käynnistyessä myös haiskahtaa voimakkaasti bensa, ilmankin siis että autoa on joutunut kaasu pohjassa käynnistelemään.

Lisäksi kylmänä ajaessa auto nykii liikkeelle lähtiessä tai kun vaihtaa vaihdetta ja lähtee kaasuttamaan. Myös tyhjäkäynti on epätasainen kylmänä. Kun autolla on ajanut jonkun aikaa (tyyliin 5-10min) ja kone on hieman lämmennyt, niin ongelmat katoaa. Moottorin äänet hiljenee ja tyhjäkäynti muuttuu tasaiseksi, kaasuttaminen on tasaista vaihteen vaihdon jälkeen jne.

Mistä helvetistä tuo nyt sitten voi johtua? Bensapumpusta vai mistä? Kyseessä tosiaan Nissan Almera -96 1.6 bensakoneella.

Starttaako ikäänkuin noin? http://www.youtube.com/watch?v=6wWngLNeAqg
Onko käynnissä tai käyntiin lähtemisessä eroa onko tankki täynnä? Kokeiles parkkeerata auto siten, että keula on alempana kuin perä..

Yksi syy voi olla ilmavuoto polttoaineletkuissa.. Letkut vaihtamalla pitäisi vika lähteä.

Itselläni on juuri videonlainen ongelma. Ilmenee usein silloin kun autolla ei aja viikkoon. Päivittäisessä käytössä käynnistyy hyvin. Myöskin toimii paremmin jos tankki on yli puolenvälin.
 
Örr kilometrejä takana tuollaiset 235000 ja risat, ite veivannu tuolla maaliskuun puolesta välistä sen about 8000km. Tulppia ei tietääkseni oo vaihdettu ehkä ikinä, kannattanee nekin vaihtaa ja tuota virranjakajan kannen putsausta/uusimista oon itsekin miettinyt. Toisaalta tuntuu, että ongelma on enemmänkin löpöpuolella kuin sähköpuolella, mutta eipä tuosta haittaakaan oo ja taas oppii jotain uutta auton rassauksesta. Tuohon EGR-venttiiliin täytyy perehtyä, hieman samanlaisia ongelmia kuvattu tossa ncf.fi:n ketjussa kuin omassa autossa on.

Juu aikalailla tuollainen, ei onneksi (vielä) noin nuhainen. Yleensä pari kertaa juuri tuolla tavalla hurahtaa kun kaasua pitää pohjassa ja avainta käynnistysasennossa ja sitten lähtee kunnolla päälle. Nykyään oon tuon saanu käytännössä aina käyntiin siten, että heti kun starttaa niin antaa vähän kaasua jolloin kone lähtee kunnolla tulille. Toiminut tähän mennessä joka kerta.

Tuollaiseksi videon kaltaiseksi meno on mennyt tähän mennessä vasta kun on käynnistänyt niin, että kone on lähtenyt käyntiin mutta sammunut heti ja sen jälkeen koittanut käynnistää uudelleen, sekä pari kertaa lyhyen ajon jälkeen (esim himasta lähimmälle huoltsikalle n. 0,5km ja tankkauksen jälkeen käynnistäessä).

En ole huomannut, että auton asennolla parkissa olisi eroa, tehnyt tuota samaa keula sekä alas- että ylöspäin kallellaan.

Toi on jännä vika siitä, että ilmenee vain ajoittain. Tänään koitin diagnosoida ongelman lähdettä vetämällä lambdan virtapiuhan irti -> käynnistyi ongelmitta, mutta toisaalta yhtä hyvin myös heti perään kun käynnisti virtapiuha kiinni. Myös maf-anturi näyttäisi päällisin puolin siistiltä, tuon virtapiuha irroitettuna en vielä ole kerennyt kokeilla.

Polttoaineensuodattimen voisi ihan testimielessä vaihtaa kun uusi maksaa motonetissä 9,90€ ja tuo on niin hyvin tarjolla konetilassa että saa parkkipaikalla vaihdettua. Ei liene monimutkaisempi homma kuin irroittaa vanhan ja kiinnittää uuden tilalle?

Tänään kun tuota konetilaa syynäsin, niin huomasin myös joitakin irti olevia töpseleitä joille ei löytynyt pistoketta. Lisäksi startissa on ollut kiinni pari ilmeisesti maadoituspiuhaa, jotka näyttävät irronneen kun ruostunut ruuvi on katkennut. Toisaalta tuo kaiketi ei selitä satunnaisten käynnistysongelmien ohella ilmenevää nykimistä tai epätasaista tyhjäkäyntiä kylmänä.
 
^Joo, polttoainesuodatinkin voi aiheuttaa pieniä kulku ja käynistysongelmia.
Lähtisin itse vaihtamaan p-suodattimen, tulpat ja putsaisin EGR:n.
Omassa autossani EGR:n irroitus oli varsin helppo toimenpide. Yksi virtapistoke irti egr:n kyljestä (mulla on sähköisesti ohjattu egr), neljä-viisi pulttia irti ja sitten irti. Meisselillä varovasti avitusta jos tarvitsee.
10€ suodatin, pari kymppiä tulppiin ja vitosen verran crc:hen egr:ää putsatessa karsii jo aika monta vaihtoehtoa pois..
 
Vaihda ekana ne tulpat, putsaa virranjakajan kansi ja tuo egr-venttiili, kaikki voit tehä käytännössä parkkiksella ja hintaa tulee tasan tulppien verran. Jos ei bensakoneeseen ole 200tkm aikana vaihdettu tulppia ja putsattu tuota venttiiliä ni takaan et käy paremmin ton jälkeen! Jos ongelmat jatkuu ni sit paneudut noihi startin maadotuspiuhoihin ja muihin sähköihin. Jos siel tosiaan on ruosteen takia katkenneita ruuveja ja irronneita maadotuspiuhoja ni voi yhtä hyvin löytyä joku maadotuspiuha jostain kohtaa joka on vaan niin hapettunut ettei ota kunnon kontaktia, koneen värinä voi jo hyvin aiheuttaa sen ettei maadotus toimi kunnolla kokoaikaa...

Kuulostaa kyllä oudolta et startista ois ruostumisen takia katkennu ruuveja, jne. Startti on kuitenni sijotettu aina semmoseen paikkaan mihin ei vesi ja paska pitäs päästä ruostuttamaan osia...

e: JN kerkeski jo ensin :D
 
Mitähän vittua, moottorin keltainen vikavalo syttyi tänään ajaessa ja jäi palamaan, mutta mitään vikailmoitusta ei tullut ruutuun näkyviin? Ei varmaan auta kuin käydä lukemassa mahdolliset vikakoodit jossain huoltamolla? Auto saab 9-3 ttid 2007

Tähän liittyen: Itselläni on 2006 vm Ford Focus Trend. Ja olen miettinyt, että voisiko autossani olla jotain häikkää, koska moottorin varoitusvalo palaa siinä vaiheessa, kun auton virrat ovat päällä (kuitenkin siten, etten starttaa moottoria) ??

Kunnes käynnistän moottorin ei valo enää pala. Onko teillä tietoa tuleeko tuon valon palaa siinä vaiheessa kun virta-avainta kääntää viimeiseen pykälään saakka ja moottoria ei ole vielä startattu käyntiin??
 
Tähän liittyen: Itselläni on 2006 vm Ford Focus Trend. Ja olen miettinyt, että voisiko autossani olla jotain häikkää, koska moottorin varoitusvalo palaa siinä vaiheessa, kun auton virrat ovat päällä (kuitenkin siten, etten starttaa moottoria) ??

Kunnes käynnistän moottorin ei valo enää pala. Onko teillä tietoa tuleeko tuon valon palaa siinä vaiheessa kun virta-avainta kääntää viimeiseen pykälään saakka ja moottoria ei ole vielä startattu käyntiin??
Ei tuolla ole mitään merkitystä. Kaikki varoitusvalot ennen käynnistystä näkyvät kojelaudassa, jotta kuski tietää ettei mikään varoitusvalo ole epäkunnossa.
Näin olen ainakin itse tuon asian pähkäillyt.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nissan Almera n15 (eli 95-00) tuulilasinpyyhkimen koneistosta on pokannut auki yhden nivelen(moottorilta tulevan pitkän tangon päässä), sain tuon painettua takaisin, mutta se on yhä niin löysä että tippuu varmaan taas auki kun rysäyttää johonkin monttuun tuon kanssa.


Löytyykö pelkkää nivelen muoviholkkia varaosana, tuo lienee se löystynyt osa? holkki ei maksane paljoa, mutta jos pitää ostaa rautaa mukaan niin myydäänkö pelkkää yksittäistä tankoa vai tuleeko koko setti kaikkine tankoineen mukaan?
 
volvo 440. pakki ykkösen vieressä ja on pakki lukko, kun laittaa pakkia silmään ei meinaa mennä ja kun menee niin onkin ykkönen päällä vaikka vipu on pakilla ihan selvästi?
 
Nissan Almera n15 (eli 95-00) tuulilasinpyyhkimen koneistosta on pokannut auki yhden nivelen(moottorilta tulevan pitkän tangon päässä), sain tuon painettua takaisin, mutta se on yhä niin löysä että tippuu varmaan taas auki kun rysäyttää johonkin monttuun tuon kanssa.

Löytyykö pelkkää nivelen muoviholkkia varaosana, tuo lienee se löystynyt osa? holkki ei maksane paljoa, mutta jos pitää ostaa rautaa mukaan niin myydäänkö pelkkää yksittäistä tankoa vai tuleeko koko setti kaikkine tankoineen mukaan?
Oletko romiksilta kyselly? Merkkiliikkeestä saa parhaan tiedon et miten isossa palassa tuon joutus ostamaan, mut yleensä niiden hinnat on semmosia et kannattaa siel romiksella lähtee käymään. Ei varmasti maksa montaa euroa jos ite purat...

Mistä johtuu, kun kiihdyttäessä kuuluu oikeasta etukulmasta parin sekunnin "natina" / pari naksahdusta? Vetonivel?
Kuuluuko sama ratina kun ajat ympyrää ratti ääriasennossa? Vetari kun oireilee normaalisti myös tuos ääriasennossa. Vois olla myös iskaritolpan yläpään laakerointi (jos macpherson-tyylinen) tai pyörän laakerit.
 
Zone-sarja -42%
Oletko romiksilta kyselly? Merkkiliikkeestä saa parhaan tiedon et miten isossa palassa tuon joutus ostamaan, mut yleensä niiden hinnat on semmosia et kannattaa siel romiksella lähtee käymään. Ei varmasti maksa montaa euroa jos ite purat...

Kyselin yhtä romisvehjettä, mut lopulta mietin että ei oo järkee ostaa jo valmiiks kulunutta. Lopulta löysin oikeanlaisen välitangon merkkiliikeestä(25e), jolla hinnalla ei tunnu olevan mieltä laittaa purkuosaa tilalle.
 
Kyselin yhtä romisvehjettä, mut lopulta mietin että ei oo järkee ostaa jo valmiiks kulunutta. Lopulta löysin oikeanlaisen välitangon merkkiliikeestä(25e), jolla hinnalla ei tunnu olevan mieltä laittaa purkuosaa tilalle.

No järkeehän saa toki käyttää aina, tottakai tuommonen 25e osa kannattaa ostaa uutena. Mulla on vaan itellä paskoja kokemuksia kun esim. pyörän kiinnikepultit makso Toyotalla yli 10e/kappale, Motonetissä pari euroa kappale ja romikselta kävin kysyy ni sain purkaa vitosella kahen auton verran pultteja :D Joissai osissa kun tuo "kuluminen" on aika outo käsite, pyöränpultit pitäs kestää ikuisesti jos ei hölmöile kiristämällä liian kireelle (niinku ite tein) ja vaikkapa noi pyyhkijäntangot. Ei pitäs olla tarvetta 15v vanhaan autoon moisia korjailla ja jos tarttee ni romiksen osa kestää hyvin varmasti yhtä pitkälle ku uus alkuperänen (jos ei ole ihan tehtaan jäliltä valmistusvikoja). Useammat 70-luvunki pelit menee viel alkuperäsosilla...
 
Mulla oli Almerassa sama vika, oli haljennu tuo pyyhkijöiden moottorista lähtevän tangon toinen muovikuppi eikä pysyny millään virityksellä paikallaan. Hain Autokeskuksesta uuden tangon, hintaa oli 24€ ja löytyi suoraan hyllystä, nyt toimii taas Almeran pyyhkijät. Vielä kun sais ton pakoputken vaihdettua...
 
Volvo S40:n etupää kolisee kun tekee moottorijarrutuksen. Kiihdytettäessä, jarrutettaessa tai tyhjäkäynnillä (vauhdissa) kun on ottanut vaihteen pois, ei kuulu mitään. Eli ainoastaan silloin kun päästää kaasupolkimen ylös vauhdissa... Mitä enemmän vauhtia, sitä nopeammin kolina kuuluu. Mistähän mahtaisi olla kyse? 90 000km ajettu, bensakone.
 
Kuuluuko sama ratina kun ajat ympyrää ratti ääriasennossa? Vetari kun oireilee normaalisti myös tuos ääriasennossa. Vois olla myös iskaritolpan yläpään laakerointi (jos macpherson-tyylinen) tai pyörän laakerit.

Ei kuulu. Vain kun kiihdyttää, niin heti alussa kuuluu etukulmasta pari ikäänkuin "naksahdusta". Siltä se kuulostaa auton ulkopuolelta. Auton sisältä se kuulostaa pieneltä kolinalta. Sama ääni tulee myös jarruttaessa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom