Autojen vikojen ratkaisuthread

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hanki tuossa mahtiauton kesäksi, eli -87 Nissan Micran 0.98l koneella! :) Ongelmana on se, että kytkin luistaa ja edellinen omistaja kertoi sitä säädetyn pariin otteeseen. Haluaisin tarkistaa mahtaako vaijerissa (??) olla vielä säätövaraa, vai onko kytkinremontti edessä. Mahtaisiko joku osata antaa pikaselityksen siitä, että miten tuo tarkistus (ja säätö) tehdään.
 
emelianenko sanoi:
Hanki tuossa mahtiauton kesäksi, eli -87 Nissan Micran 0.98l koneella! :) Ongelmana on se, että kytkin luistaa ja edellinen omistaja kertoi sitä säädetyn pariin otteeseen. Haluaisin tarkistaa mahtaako vaijerissa (??) olla vielä säätövaraa, vai onko kytkinremontti edessä. Mahtaisiko joku osata antaa pikaselityksen siitä, että miten tuo tarkistus (ja säätö) tehdään.


Vaihdelaatikon päällä kytkinvivussa on kiinni vaijeri jossa säätörulla+lukitusmutteri. Eli jos vaijerissa on varaa niin pyörittelet muuteman kierroksen muttereita auki ja kokeilet meneekö vaihteet vielä päälle. Vaijeria pitää saada siis pidemmäksi jotta luistaminen korjaantuisi.
Epäilen kuitenkin että säätö voi olla jo myöhäistä jos kytkintä on "pari" kertaa säädetty.
 
Ok, kiitos paljon! Yritän tutkailla tuota. Ei tässä onneksi suurta hätää tuon menopelin kanssa ole, kun hankintahintana oli Alkon nro. 008961 Freixenet Cordon Negro Brut 0,75 l, hinta 8,39e. :)
 
Art Vandalay sanoi:
Minkähän hintainen rojekti on syylärin vaihto? Lamellit on hapettuneet helvettiin, niin riittääkö jos laittaa uudet vai pitääkö vaihtaa koko syyläri?

vittu tän auton kanssa...

Vaihda mielummin uus syyläri. Mikä auto on kyseessä?
 
Kermavaahto sanoi:
Minun autossa palaa käsijarrun merkkivalo jatkuvasti?
Jarrunestettä liian vähän? Jarrupalat lopussa? Käsijarrukahva väärin säädetty (jää laahaamaan)?
 
Kuinka kuumaksi jarrulevyjen kuuluu tulla ajossa? Omassa autossa pystyy kyllä sormilla kokeilemaan jarrulevyä, mutta kyllä tuntuu kuumalta. Jarrupalat, levyt vaihdettiin sekä jarrut herkistettiin.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Dobermann sanoi:
Kuinka kuumaksi jarrulevyjen kuuluu tulla ajossa? Omassa autossa pystyy kyllä sormilla kokeilemaan jarrulevyä, mutta kyllä tuntuu kuumalta. Jarrupalat, levyt vaihdettiin sekä jarrut herkistettiin.

Muutama kunnon jarrutus ja levyä ei pysty sormin koskemaan. Ei vaikuta siltä että tässä tapauksessa laahaisivat jarrut jos eivät enempää lämpiä, olettaen tietenkin että olet jarrua painanut ennen kuin pysähtynyt levyä kokeilemaan. Itsellä joskus jarrut laahasivat, silloin vannekkin oli jo niin kuuma että melkein poltti kättä.
 
Dobermann sanoi:
Kuinka kuumaksi jarrulevyjen kuuluu tulla ajossa? Omassa autossa pystyy kyllä sormilla kokeilemaan jarrulevyä, mutta kyllä tuntuu kuumalta. Jarrupalat, levyt vaihdettiin sekä jarrut herkistettiin.
Riippuu ihan ajosta ja jarruttelujen voimakkuudesta. Ei kuulosta ainakaan liian lämpimältä jos sormilla pystyy koskemaan. Nosta pyörä ylös ja pyöritä rengasta käsin, tuntee helposti jos jarrut laahaa.
 
Pari tyhmää kysymystä.

Kuinka paljon jarrupalojen/-levyjen kuluneisuus vaikuttaa jarrujen tehoon? Vai piteneekö vain jarrupolkimen liikerata palojen kulumisen myötä?

Katsastusmies suositteli ruuttaamaan mm. oviin jotain ruostesuoja-ainetta. Mistä se sinne tuupataan? Kyseessä on -91 Carina-II.
 
Grosskopf sanoi:
Pari tyhmää kysymystä.

Kuinka paljon jarrupalojen/-levyjen kuluneisuus vaikuttaa jarrujen tehoon? Vai piteneekö vain jarrupolkimen liikerata palojen kulumisen myötä?

Katsastusmies suositteli ruuttaamaan mm. oviin jotain ruostesuoja-ainetta. Mistä se sinne tuupataan? Kyseessä on -91 Carina-II.

Kyllähän ihan palojen loppussa, jarruteho heikkenee. Mutta. Tuo jarrupolkimen liike voi johtua: Ilmaa jarruissa. TAI esim jarru liut jumissa.
Itellä oli noi liut jumissa (ne on jarrusatulan rungossa) ja meni polin melkein pohjaan.
 
Grosskopf sanoi:
Katsastusmies suositteli ruuttaamaan mm. oviin jotain ruostesuoja-ainetta. Mistä se sinne tuupataan? Kyseessä on -91 Carina-II.
Ovissa on varmasti sellaset reiät joista suoja-aineet laitetaan sisään. Jos vakavissasi suunnittelet suojausta niin kannattaa teettää ammattilaisella.

Jos teet itse niin vinkkinä: tarkasta että oven sisäpuolella, alareunassa olevat reiät on puhtaat. Sieltä valuu paska ja vesi pihalle, jos sitä oven sisään jostain syystä pääsee.

Edit: huoltokirjoissa saattaa olla merkitty kaikki ne paikat, joista suoja-ainetta pitäisi ruiskuttaa sisään. -> kirjastoon.
 
Kysytään täältä ku kännykällä rasittavaa selailla tuhansia forumeja.. Eli vika ilmenee startatessa. Virrat päälle, starttia ja mitään ei tapahdu. Startti ei edes napsahda. Vähän työntää ja antaa startin pyörähtää vaihde päällä niin starttaa. Onko hiilet paskana vai mikä?
 
Jupe84 sanoi:
Kysytään täältä ku kännykällä rasittavaa selailla tuhansia forumeja.. Eli vika ilmenee startatessa. Virrat päälle, starttia ja mitään ei tapahdu. Startti ei edes napsahda. Vähän työntää ja antaa startin pyörähtää vaihde päällä niin starttaa. Onko hiilet paskana vai mikä?
En ihan ymmärrä tuota kohtaa tuossa. Miten vaihteen päällä olo liittyy startin toimintaan? :nolo:

Tässä threadissa on aika tarkkaan analysoitu jo noita starttivikoja. Hiilet, bendix-laite, virranjakajan pohja, startin rattaat ja kytkennät kannattaa nyt ainakin alkuun tarkastaa.
 
Koklataas nyt sitten tätä kautta ku tänne on tämmöinen threadi pystytetty! Eli siis ongelmana Opel Vectra -98 ja sen keskuslukitus. Kun kääntää kuskin ovesta avaimella, kuskin oven tappi kyllä nousee sähkömoottorilla ja samoin takakontin sekä bensaluukun lukot aukeaa, mutta loput kolme ovet pysyvät kiinni. Kun painaa kuskin oven napin sisäpuolelta kiinni, kuulee kun hanskalokeron kohdilla napsahtaa jokin rele.. liittyyköhän se tähän mitenkään? Sulakkeet on ok, otin pois kuskin oven ovipahvit mutta ei sieltäkään mitään katkenneita johtoja löytynyt! Olisiko sitten nirhautunut johto poikki oven saranan kohdalta kulumisen seurauksena? Autossa ainaki jokin sähkölaite lyö maihin, koska aina kun on lukitsemassa ovea saa pienen tällin auton metalliosista.. ei tarvii mitään erillistä sydämentahdistinta :D :D Ehkä joku viisas vaan tietäs pk-seudulta jonku halvan korjaamon jossa ratkaista nuo ongelmat??
 
JohnCena sanoi:
Koklataas nyt sitten tätä kautta ku tänne on tämmöinen threadi pystytetty! Eli siis ongelmana Opel Vectra -98 ja sen keskuslukitus. Kun kääntää kuskin ovesta avaimella, kuskin oven tappi kyllä nousee sähkömoottorilla ja samoin takakontin sekä bensaluukun lukot aukeaa, mutta loput kolme ovet pysyvät kiinni. Kun painaa kuskin oven napin sisäpuolelta kiinni, kuulee kun hanskalokeron kohdilla napsahtaa jokin rele.. liittyyköhän se tähän mitenkään? Sulakkeet on ok, otin pois kuskin oven ovipahvit mutta ei sieltäkään mitään katkenneita johtoja löytynyt! Olisiko sitten nirhautunut johto poikki oven saranan kohdalta kulumisen seurauksena?
Ei se vika varmasti siellä kuskin oven seudulla ole, jos kerran takapaksi ja bensaluukku aukeavat kuskin ovea avattaessa. Itsellä oli ongelmia keskuslukituksen kanssa -88 Mitsussa. Ongelma löytyi vihdoin akun luota. Keskuslukituksesta tuli oma johto suoraan akun napaan ja siellä oli huono kosketus. Se kuntoon ja taas mentiin.

Suosittelen tarkastamaan sen keskuslukituksen "ohjausboksin." Se on varmaan jossain siellä hanskapakin luona, jos siellä kerran rele naksuu. Katso kaikki kytkennät sieltä ja tarkasta virran saanti. Sen jälkeen ovi kerrallaan katsomaan johtoja. Mitä muuten tapahtuu jos avaat ovet apukuskin puolelta?
 
JoAT sanoi:
Ei se vika varmasti siellä kuskin oven seudulla ole, jos kerran takapaksi ja bensaluukku aukeavat kuskin ovea avattaessa. Itsellä oli ongelmia keskuslukituksen kanssa -88 Mitsussa. Ongelma löytyi vihdoin akun luota. Keskuslukituksesta tuli oma johto suoraan akun napaan ja siellä oli huono kosketus. Se kuntoon ja taas mentiin.

Suosittelen tarkastamaan sen keskuslukituksen "ohjausboksin." Se on varmaan jossain siellä hanskapakin luona, jos siellä kerran rele naksuu. Katso kaikki kytkennät sieltä ja tarkasta virran saanti. Sen jälkeen ovi kerrallaan katsomaan johtoja. Mitä muuten tapahtuu jos avaat ovet apukuskin puolelta?

Joo, tossa vois olla jotain itua! Pitäs jostain paikantaa se ohjausboksi. Joku ammattimies tietty tekis ton 10minuutissa, mut veloittais sit parin tunnin työt.. :curs: Tota ku Opelin insinöörit ei oo vaivautunut laittamaan ollenkaan lukkoa apukuskin puolelle.. taas peräkontin lukkoa ku vääntää niin ei tapahdu ainakaan sähköisesti mitään.. en osta enää ikinä Ooppelia, jos :david: olis ajanu Ooppelilla, ei olis yhtään pahista saatu kiinni koko sarjassa..
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom