Autoilua - Nissan 200SX

Audeista:

Mulla alla pakasta vedetty A3 T Quattro vm 2003.

Nyt siis ollut vuoden käytössä ja Stockmannin merkkihuolto tullut liian tutuksi.

Pieniä sähkövikoja koko auto täynnä. Tietenkin menevät takuuseen vielä jonkin aikaa.

Audia ennen alla Honda Prelude Coupé Vtec 2.3 koneella. Mittarissa vaihtohetkellä melkein 185 000 km eikä MITÄÄ VIKAA. Kulki kuin kiukkuinen enkeli. Etsikääpä näitä, jos jostain löydätte. Suosittelen!! :worship:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Masse Majava sanoi:
Joo muutama kehuikin, että osta laatuauto ja audi. Voin kyllä rehellisesti sanoa oma kokemukseni autoista ja se on, että osta japski, jos haluat huolettomampaa kyytiä. Audi on samaa paskaa, kun bemari ja muiden sokeiden sakemannien kasaamat hirvitykset.

Kertoo aika karua kieltä jo se, että japskit antaa uusiin autoihin 3 vuoden takuun, mutta sakemannit ei uskalla antaa kun 2 vuotta omiinsa. Mistä tämä johtuu?

Mutta, mikään ei ole ikuista ei edes japanilainen auto.

Minä en ainakaan keskittynyt kommenteissani kestävyyteen vaan yleiseen laaduntunteeseen johon kuuluu äänettömyys, jämäkkyys, epämuovisuus, hyvä työn laatu ja eleganssi johon japanilaiset eivät toistaiseksi ole pystyneet, vaikka moni on tullut eteenpäin siinä.

Mikään mahti maailmassa tuskin voi kiistää, etteivätkö japanilaiset todellakin tekisi teknisesti tällä hetkellä maailman luotettavimpia autoja, olen tästä aivan samaa mieltä, useamman japanilaisenkin omistaneena (tälläkin hetkellä meidän perheen kakkosautona on japanilainen pikkuauto).

Mutta kuten sanoin, vastasin enemmän tunnepohjalta, eli siltä, mitä fiiliksiä ja tuntemuksia auto herättää kun siinä istuu ja kun sillä ajaa. Ei ole nyt tarkoitus herättää taas jotakin japani/saksa -kiistelyä, mutta älytöntä provoilua haukkua kuitenkin saksalaiset autot yleistäen paskaksi. Koitetaan kuitenkin pitäytyä jossain määrin asiallisella linjalla tässäkin.
 
Toista se oli ennen, itsellä on ajossa yli 20-vuotta vanha saksalainen kotilo. Mittarissa vähintään 300 tuhatta, ei ongelmia. Ainoa reikä pohjassa tuli siitä kun vittupäissäni kumin puhjettua nostin tunkilla läpi :lol2:
 
Paksulta kung-fu mieheltä painavaa tekstiä. Tässäkin threadissa on tullu ilmi hirveesti mutua ja puolitietoa.

Eiköhän tähän kiteydy tämä japski/sakemanni väittely:
Minä en ainakaan keskittynyt kommenteissani kestävyyteen vaan yleiseen laaduntunteeseen johon kuuluu äänettömyys, jämäkkyys, epämuovisuus, hyvä työn laatu ja eleganssi johon japanilaiset eivät toistaiseksi ole pystyneet, vaikka moni on tullut eteenpäin siinä.
vs.
Mikään mahti maailmassa tuskin voi kiistää, etteivätkö japanilaiset todellakin tekisi teknisesti tällä hetkellä maailman luotettavimpia autoja
Jokainen tehköön päätöksen kuitenkin sen mukaan, mitä itselleen näkee tärkeäksi.
 
Siinä olit kyllä Turre ihan oikeassa että kaverin Nissani sai aika lailla jatkuvasti kenkää,
Mutta hän kyllä jälkikäytti turbon kylmäksi ennen sammutusta."viimeisen 5vuoden ajalta pelkkiä turboja"
Ja tee tosiaan ihan niinkuin itse haluat, sua kumminkin vituttaa jos et nyt Nissania osta, mutta tee ihmeessä siihen kunto tarkastus.
 
Toi mun kirjoitus oli kyllä pikkusen provoksi tarkoitettu.

Allekirjoitan S225T kirjoituksen kyllä. Laaduntunne on selkeesti sakemannien häkkyröissä parempi, mutta tekniikkapuoleen eivät viitsi panostaa muuten kun paperilla oleviin tehoihin.

Niin ja vielä epäselvyyden vuoksi ajan itse Saksalaisella autolla, jossa on kokonaan audin tekniikka, mutta volkkarin logo:lol2:.
 
Masse Majava sanoi:
Niin ja vielä epäselvyyden vuoksi ajan itse Saksalaisella autolla, jossa on kokonaan audin tekniikka, mutta volkkarin logo:lol2:.

Tarkoittanet unkarilaisella/turkkilaisella/tsekkiläisellä autolla, jossa on Audin tekniikka ja Volkkarin logo.
 
Saankos turre tiedustella, että mistä sä oot tommoset rahat repiny? Ootko ihan ite töillä tienannut vai maksaako porukat kokonaan/osan? Perhana ku ois varaa ees johonkin 1000euron auton pitoon, niin oisin jo tosi onnellinen :D
 
andor sanoi:
Saankos turre tiedustella, että mistä sä oot tommoset rahat repiny? Ootko ihan ite töillä tienannut vai maksaako porukat kokonaan/osan? Perhana ku ois varaa ees johonkin 1000euron auton pitoon, niin oisin jo tosi onnellinen :D

Porukat eivät maksa. Mun tunnolla painaa jo tarpeeksi se että porukat aikanaan maksoi mopon, ja suurimman osan prätkästä joka sentään maksoi lähes 25 000mk - on jotenkin ihan rikollinen olo pitää saati käyttää jotain mitä ei ole itse maksanut / tule itse maksamaan (osamaksu tms.)

Töitä olen painanut kyllä mutta työtä tekemällä ei kyllä sukan varteen ainakaan mulla jää mitään, eri asia jos tienaisi paljon mutta hikisillä 1500EUR kuukausipalkoilla ei jää kyllä mitään - huolimatta siitä että mun rahoista ei liikene lanttiakaan normaalisti baareihin, viinaan, tupakkaan..

Eli raaka totuus on se, että mä maksan jo pelkkää auton käsirahaa hyvän aikaa koska jouduin siihenkin ottamaan osan pankista lainaa - itse autoa mä tulen maksamaan KAUAN.

Noh, onneksi nykyaikana tuo velkakaan ei sido autokohtaisesti, eli voin toki vaihtaa autoa ja velka siirtyy vaan seuraavaan autoon. :)

Olen yrittänyt kyllä porukoille ehdotella josko tahtoisivat omistaa autosta osan, eli tietyn prosenttimäärän, jonka saisivat takaisin rahana sitten kun joskus auton myyn, tai omistus siirtyisi seuraavaan autoon. Virallisestihan näin ei voi olla autolla kahta omistajaa, mutta siis henk. koht. kirjallisilla sopimuksilla - näin ei olisi ihan niin paljon omaa rahaa kiinni omassa autossa.

Katsoo nyt, kun saa ensimmäisetkin lainaerät kunnialla maksettua. Kaikkeen sitä ihminen ryhtyy neljän renkaan takia. :rolleyes:
 
turre101 sanoi:
Eli raaka totuus on se, että mä maksan jo pelkkää auton käsirahaa hyvän aikaa koska jouduin siihenkin ottamaan osan pankista lainaa - itse autoa mä tulen maksamaan KAUAN.

Onnea sullekin sitten vaan... :thumbs:
 
Kysyn vaan MITÄ HELVETIN JÄRKEÄ? :david: anteeksi.
Kannattaako nyt kumminkaan ensimmäiseksi autoksi yrittää mitään epäluotettavaa kallista sporttia mihin pitää vieläpä ottaa lainaa?
 
turre101 sanoi:
Eli raaka totuus on se, että mä maksan jo pelkkää auton käsirahaa hyvän aikaa koska jouduin siihenkin ottamaan osan pankista lainaa - itse autoa mä tulen maksamaan KAUAN.
Niin no tärkeysjärjestyksensä kullakin asioiden kanssa. Itse en ole ikinä ottanut lainaa autoa varten ja tuskinpa ikinä otankaan. En koe autoa niin tärkeänä ettenkö halvemmalla pärjäisi ja noilla halvemmilla olen pärjännyt jo pian 10 vuotta. Lainaa otan sitten kunnolla tulevaan omaan asuntoon ja onkin jo sievoinen summa säästössä kun olen kulkuneuvoissa "pihistellyt". Kavereita tuossa on jotka ajaa vitun hienoilla rasseilla ja sitten yritetään asua jossain kälmäsissä vuokrayksiössä, kun ei ole varaa isompaan kun on autosta lainaa. Siis WTF. Niin no kuten mainitsin tärkeysjärjestyksensä kullakin. :)
 
Turre ootko miettinyt sitä että joudut laittamaan auton vakuutusmaksuihin about 1000eur per vuosi jos laitat kaskon+bensat+autoveron. Itellä ei käynyt mielessäkään ottaa pankista korollista lainaa auton ostoa varten. Ja tuollaiseen 200sx:n on varmasti vakuutusmaksut normaalia käyttöautoa kalliimmat. Olis ehkä itekki pitänyt valita ne pari kolme etelänmatkaa auton käyttökustannusten sijasta ja olla ostamatta se kärry heti ku kortin sai...
 
darkbizi sanoi:
Nyt kyllä olen hiukan erimieltä kuin muut. Tuo kone on suht kestävä niinkuin Nissanin koneet yleensäkkin. Tosin järkevällä polkemisella ja huolta pitämällä. Virittämistäkin tuo jonkunverran kestää. Tosin vakio tuollainen ei hirveän pirteä ole, että olikohan tuo kokeilemasi yksilö varmasti vakio? Jos kolmosella vielä tyhjää löisi kuivalla asfaltilla niin tuskin vakio on. Talvella tuolla ajelee ihan niinkuin millä vaan muullakin autolla.

Nissan primeran koneet on kestäviä sen takia kuin ne on niin ali-tehoisia. vertaapa vaikka toyotan ja nissanin 2 litrasten koneitten tehoja.
 
Jätkät hei jokainen tekee omat valintansa ei ole meidän asia paljon Turre ottaa lainaa.
Mulla oli muuten aikoinaa itsellä auto joka seisoi vajaan vuoden kun ei ollut yksinkertaisesti varaa laittaa kytkintä kuntoon, siitä tämä puolustelu.
 
Sporteista kun puhutaan, niin voi melkein todeta, että aina niissä on jotain pientä. Eli täytyy varautua siihen, että aivan yllättäviä osia saattaa mennä ja rahaa pitää olla valmis laittamaan korjauksiin. Sporttien mittarilukemankin voi huoletta kertoa vaikka kahdella. Esimerkkinä oma clio, ajettu 235 tkm. Se voidaan huoletta kertoa kahdella, kun verrataan 235 tkm ajettuun 1.4 perusclioon. 1.4:lla tuskin on koko ajan kierrokset siellä rajottajalla toisin kuin 1.8 16 V:llä. :evil: Tämä on mun mielipide..
 
sterpuska sanoi:
Jätkät hei jokainen tekee omat valintansa ei ole meidän asia paljon Turre ottaa lainaa.

Ei o ei, mutta tietty ilo irtoaa siitäkin kun sanoo että "ei kannata" ja sitten kun henkilö x toteaa että "ei kannattanut, möin pois", pääsee sanomaan että "mitäs minä sanoin".

Olen nähnyt tällaisen tapauksen jossa on pistetty talous tiukoille auton lyhennysten takia, ja duunin loppuessa tilapäisesti (loppujen lopuksi hyvin lyhyeksi aikaa) auto sitten myytiin hirveällä kiireellä ensimmäiselle jobbarille joka sen suostui ottamaan.

Ugan vinkit auton hankintaan:

1. Älä vedä taloutta liian tiukalle auton takia, yllättäviä menoja tulee aina
2. Varaa fyrkkaa myös autolla ajamiseen, sisältäen vakuutukset ja huollot
3. Älä missään tapauksessa ikinä höylää korollista korttia auton takia. Niissä muoviläpysköissä on vuosikorko palttiarallaa 20%. Lainat otetaan pankista!

sterpuska sanoi:
Mulla oli muuten aikoinaa itsellä auto joka seisoi vajaan vuoden kun ei ollut yksinkertaisesti varaa laittaa kytkintä kuntoon, siitä tämä puolustelu.

Ookoo. Mulla on ollut tapana korjata auto itse silloin kun se ei ole kunnossa, mutta mä olenkin ProLe, ja kaveritkin suostuvat auttamaan tarvittaessa eli aina johonkin talliin pääsee porukalla auton alle kiroilemaan.. Tietysti vapaa-aikahan siinä kärsii, mutta ei sitä nyt vuotta jaksais ilman autoakaan olla moisen syyn vuoksi. Kukin tyylillään tietty, sama juttu kuin lainan otossa.

Turrelle: MuTu-pohjalta sanoisin että hieman kuulostaa autovalintasi sille että budjetti menee tiukoille tuon takia. Mutta mutta, kukin petaa oman sänkynsä, osta sellainen mihin olet tyytyväinen. Ei paskalla autolla ajaminen ole sekään kivaa - minä tiedän..
 
Jaa-a, tosiaan tärkeysjärjestys kullakin. Auto on huono sijoitus mutta joku kärry pitää olla alla - miksei sitten pari tuhatta euroa lisää ja sellainen kärry millä mieli tekee ajella. Toisekseen kaupunkilainen ajattelee koko autoasiaa tyystin erilailla kuin "syrjemmällä" pääkaupunkiseudulta asuskeleva kuten minä. Auto on sangen isossa roolissa kun esim. työt ja opiskelut on lähempänä pääkaupunkiseutua. Joku kysyy, miksen muuta. Varmaan muutankin, mutta en vielä - kun oma talous ei ole turhan vahva, niin en lähde leikkimään mihinkään yksiöön kun himassa vielä kelpaa asustella kun vähän osallistuu safkojensa maksuun jne., kaiken lisäksi muijakaveri, koko ystävä+tuttavapiiri täällä tienoilla.. not. Muutto sitten kun aika on kypsä, järki kädessä. Toiste elämässä tuskin tulee enää perheensä (Tässä muodossa siis, vanhemmat) kanssa asumaan, ei kiirettä pois.

Tähän mennessä on tullut käytyä 1-2 kertaa vuodessa aina Etelän suunnassa, välimeren tienoilla tai Espanjassa. Tuollaisen viimeisen 5-6 vuoden ajan, skidimpänä vanhempien mukana ja sittemmin yksin / kaveriporukassa / muijan kanssa.

Nyt uuden työpaikan ja oppisopimuksen myötä ei lomailuun irtoa aikaa oikein, niin päätin tinkiä siis niistä lomista ja sijoittaa vähän reilummin tuohon autoon.

Tein laskelmia tarkkaan ennen lainan ottoa, ja laskin mukaan mm. auton vakuutukset ilman bonuksia, sekä pidin oletuksena hieman yläkanttiin, että tankkaan autoa ~15-20 EUR / päivä ainakin päivinä joina käyn duunissa / koulutuksessa. Laskelmien tulos on, kaikkien muiden pakollisten kulujen ja vapaa-ajan kulujen jälkeen, että kun kärryn velkaa lyhentelee niin jäljelle jää sen 300-350 EUR "ylimääräistä rahaa" kuussa.

**
Voisi sanoa että kyse on myös elämäntavasta. Kun osa kavereista luuhaa baareissa joka ikinen perjantai ja ehkä lauantaikin, polttavat +100 EUR / viikonloppu tuota rahaa, niin mä rahoitan sillä auton tai vaikka parinkin velkalyhennykset, kun baarit ei kuulu mun valikoimaan ajanviettotavoissa.
**

Myönnän että mahdolliset suuremmanpuoleiset huolto / korjauskustannukset ei ole mukana laskuissa, eli ne voi tulla ikävän yllätyksenä jos jotain prakaa - mutta uskon niistä selviäväni tavalla tai toisella..


Vaan mulle herää tästä kysymys, että kun täälläkin palstalla kuitenkin nuortakin porukkaa huristelee suht komeilla kaaroilla, niin mistäs muut sitten rahaa ottaa? Onko täällä pappa-leasing väkeä palsta täynnä vai varastettuja autoja?



Auton voi aina myydä / vaihtaa toiseen, mielummin maksaa tuosta vekottimesta nyt, kun elämäntilanne on suht huoleton ja rahaa silti virtaa, kuin myöhemmin yhtä aikaa asuntohuolien ja muiden kanssa.
 
uga sanoi:
Turrelle: MuTu-pohjalta sanoisin että hieman kuulostaa autovalintasi sille että budjetti menee tiukoille tuon takia. Mutta mutta, kukin petaa oman sänkynsä, osta sellainen mihin olet tyytyväinen. Ei paskalla autolla ajaminen ole sekään kivaa - minä tiedän..

Itse asiassa alunperin suunniteltu budjetti oli ~14 000 EUR, nyt päästään vähän alle.

Nuo tulee sen pari vuotta roikkumaan perseessä kiinni nuo osamaksut, ensimmäisen vuoden ajan +400 EUR /kk menee lyhennykseen, ja sitten toisena vuotena 200 EUR / kk - näin on järjestelyt mulla kaikessa monimutkaisuudessaan nyt hoidettu.

Omasta mielestäni ei lainkaan paha näin etukäteen ajatellen, ellei jotain todella suuria ja yllättäviä menoja, tai sitten työpaikka mene alta tms. Noh, soppari on jo 2 vuodeksi kuitenkin.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom