Autoa 3000-6000e hintaluokkaan?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tähän väliin vois heittää tän mersun käynnistys videon. Pahoittelen off topicia.
Akku jaksaa ainakin. Joskus tommoisella vanhalla ajoin kun olin duunissa autopesulassa ja autoja ajeltiin edes takas liikkeiden ja pesulan väliä. Oli muuten sitten todella raskasta tuommoisella päästellä kun se oli ihan sama miten sitä kaasua survoi, se ei kiihtynyt, kiusallista valoissa. Hitaasti se sitten eteni ja kun vauhtiin pääsi, niin oltiin jo punaisissa valoissa.
 
Siis miettikää ihmiset nyt vähä. Tuohon hintaan et saa UUTTA autoa eikä ykskään 10-15 vuotta vanha auto ei ole vika vapaa tai mihin ei olisi vikaa lähi tulevaisuudessa tulossa. Se että tuon hintaisen auton ostaa nii kannattaa jättää se tonni ainaki siihen remonttiin tai ootastella että alku innostus menee pois nii ei enään pikkuviat haittaa vaan pääasia että eteeenpäin mennään ja leimaa on papereissa ettei kakkilakit vie kilpiä pois.
 
Zone-sarja -42%
E36 325 itellä ei ole ainakaan kun hyvää sanottavaa ajettu 280 tkm, tehot tallella ja moottori käy kuin uusi. Tuo kutoskonehan on ihan pirun kestävä motti, mitä ainakin btcf-foorumilla on tullut lueskeltua ja kaikki enemmän tai vähemmän varmasti reviteltyjä. Omassa on tosin huollotkin tehty koko 16 vuoden ajan 10tkm välein. Onneksi jäi perheeseen, kun pikkuveli osti pois, ei olisi raaskinut luovuttaa vieraalle.
 
Tehomallit saavat taas kenkää ahkerammin, kompensaatio on siinä.

Ei todellakaan ole aina näin.;)

Esa Petteri Ilomantsista ostaa Saabin turbon, se hajoaa, siinä on kaikkea pientä vikaa jne. Esa Petteri myy Saabin pois ja haukkuu koko merkin ihan paskaksi, mutta jättää mainitsematta sen, että oma Saabi oli ajettu 400 tonnia ja se oli ollut aikaisemmin 45 omistajalla.

Tää oli hyvin sanottu, tuo niiiiiiin yleistä. Ja merkkien sisällä mallien kesken on isoja eroja.
 
mercedes w123,w124 ja w201 dieselkoneella. siinä vaiheessa kun kaikki muu on jo hajonnut autosta niin vielä liikkuu. katoppa esim nettiautosta minkälaisia kilometrimääriä noilla on ajettu keskimäärin, kertoo jo hyvin paljon. tietty nämäkin hajoaa mutta lähemmäs ikiliikkujaa ei autoalalla ole päästy.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM601_engine
Muistaakseni porissa(tai jossakin siellä suunnalla) on vieläkin käytössä w124 200d taksina jossa on mittarissa 1.5milj.km ja mottia ei ole vaihdettu. Sama homma oli yhdellä sukulaisellani myöskin tuo 200d jossa oli mittarissa noin miljoona kunnes auto alkoi olemaan siinä kunnossa pelleiltään ettei se enää mennyt katsastuksesta, mottoria ei ollut myöskään avattu vain perus huollot tehty.

Eli jos haluaa vähäkulutuksisen ja laiskan auton niin ostaa mersun vapari diesel koneella, remppaa ei koneelle tarvitse perushuoltojen lisäksi tehdä. Toisaalta vauhti eikä kiihtyvyys kyllä päätä huimaa.
 
montako kantta tai kannentiivistettä on noihin kilosoihin mersuihin vaihdettu. myllythän kyllä kestää monessakin dieselissä. kansien kanssa tuleekin sitten yleensä ne ongelmat. onhan volkkareitakin vino pino joila on miljoonan pintaan höylätty, mutta ani harva samalla kannella tai kannen tiivisteellä. koko autohan noihin kilsoihin sitten onkin jo uusittu noin muutoin.
 
Muistaakseni porissa(tai jossakin siellä suunnalla) on vieläkin käytössä w124 200d taksina jossa on mittarissa 1.5milj.km ja mottia ei ole vaihdettu. Sama homma oli yhdellä sukulaisellani myöskin tuo 200d jossa oli mittarissa noin miljoona kunnes auto alkoi olemaan siinä kunnossa pelleiltään ettei se enää mennyt katsastuksesta, mottoria ei ollut myöskään avattu vain perus huollot tehty.

Eli jos haluaa vähäkulutuksisen ja laiskan auton niin ostaa mersun vapari diesel koneella, remppaa ei koneelle tarvitse perushuoltojen lisäksi tehdä. Toisaalta vauhti eikä kiihtyvyys kyllä päätä huimaa.

kyllä ainakin yksi w124 pyörii taksikäytössä helsingissäkin. tekniikasta ei mitään tietoa. 200d:n kanssa ei mun mielestä kannata puhua laiskuudesta, joku vielä kelaa että se on "vain" laiska. sitä suorituskyvyn puutetta on hankala käsittää jos ei ikinä ole ajanut autoa jolla 0-100km/h vie 20sek. noiden vanhojen dieseleiden yleisin ongelma (suhteessa muihin ongelmiin) lienee , hupaisaa kyllä, sammumattomuus. eli saattaa jäädä käyntiin vaikka avaimella katkaisee. manuaalilla onnistuu stumppaus mutta mites automaatilla saat koneen sammuksiin? alipainesysteemit vuotaa jostakin, ei mikään iso ongelma mutta varmasti ärsyttävää jos auto ei sammu.
 
No annatko esimerkin kahdesta merkistä, johon pätee tuo esimerkkisi? Vai vippasitko hypoteesin hatusta?

Jos noita vikaluetteloita lukee kuin piru raamattua, niin ennemmin minä otan pikkuvikoja(kynnysmatto kuluu) 40 kuin yhden turbon tai vaihdelaatikon pamahtamisen.
Luvut täysin hatusta juu, tai noh on mulla jonkinlainen muistikuva yhdestä tilastosta mutta kaivan sen esiin ennemmin kuin sanon mitään varmana totuutena. Tuossa on jonkinlaista tilastoa kuitenkin ensi alkuun.

http://www.pertti.com/vikatilastot/Tuv auto report 2005.htm
Alhaalta voi itse vaihdella auton ikää jne mutta verrataan esim 10-vuotiasta corollaa ja carinaa vastaavasti saman ikäluokan seat toledoon, renaul twingoon jne. Vikoja yli tuplasti enemmän.

Sivun puolivälissä oleva kuvaaja (heti otsikko 2 alla) kuvaa myös merkkien eroja hyvin. Porsche tuskin on riittävän yleinen tilastoon, mutta verrataan taas vaikka toyotaa vähintään 10 kertaa vikaisimpiin Hunday, Peugeot, Seat, Renault, Kia, Lancia, Fiat, Land Rover, Alfa Romeo, Chrysler ja Daewoo-merkkeihin.

Koetan vielä kattoa parempaa tilastoa vähän järkevämmästä lähteestä.

Edit: Siinäpä näppärämpi tilasto, jokainen osaa varmasti lukea itse. Vaikka tämä onkin hesärin linkki, niin ei se silti niiden tekemä tutkimus ole..
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/4-5-vuotiaat+autot/1135231333710

Niin ja noihin isoihin vikoihin kantaa ottaen, niin harvempi automerkki on sellainen että kaikki muu onnistuu hyvin ja sitten homma kustaan täysin esim. vaihdelaatikon osalta. Toki käytettyjen osalta se on yksilöistäkin kiinni, mutta tässä taas se vastuu jää ostajalle siitä minkä ottaa.

Edit2: Muuten suosittelisin topicin aloittajalle Avensista, mutta noissa 1.8 ja 2.0 on ilmeisesti ongelmia sen virityksen kanssa, jossa kytkimen jouset on kiinni vauhtipyörässä. Jos olet valmis yhtään tehoista tinkimään, niin kattele 1.6 (110hv) avensista. Eihän se urheiluauto ole, mutta kyllä sillä ohi sujuvasti pääsee kun antaa koneen kiertää.
 
korjatkaa jos oon väärässä mutta TUV on saksalainen katsastusfirma ja nuo raportit ovat nimenomaa katsastuksessa havaittuja vikoja.

tuosta syystä en anna noille vikalistoille absoluuttista totuuden arvoa koska kun mietin luotettavuutta niin se tarkoittaa sitä että auto kykenee luotettavasti suorittamaan pääfuktionsa, liikkumisen, ongelmitta päivästä toiseen mahdollisimman pienellä huolenpidolla. katsastuksessa sitten tuollainen vika voi olla vuotava pakoputki tai joku muu jolla ei ole mitään merkitystä auton liikkumiseen.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
montako kantta tai kannentiivistettä on noihin kilosoihin mersuihin vaihdettu. myllythän kyllä kestää monessakin dieselissä. kansien kanssa tuleekin sitten yleensä ne ongelmat. onhan volkkareitakin vino pino joila on miljoonan pintaan höylätty, mutta ani harva samalla kannella tai kannen tiivisteellä. koko autohan noihin kilsoihin sitten onkin jo uusittu noin muutoin.

En tiedä mersuista enkä volkkareistä mutta tädin miehellä on luupää nissani eikä ikinä konetta käyttty auki ja mittarissa reilu 800tkm.
Jos huollot tehdään oikein ja sievästi luruutellaan menemään nii kyllä ne autot kestää.

edit. auto oli bensa ja 2.0l muutturilla että ei edes tiisuli
 
Ei todellakaan ole aina näin.;)


.
Kylläpä se 90%:n varmuudella on niin.
Jos löytyy Opeli tai joku vanha bemari v6 interrrkoolerilla, niiden sisältä ei varmasti ole edes wunderbaumin hajut lähteneet, ja ikkunoiden takalasitiivesteet vieläkin resonoi haddawayn what is loven tahdissa, niin veikkaanpa että sillä on ajettu lortta pohjassa hiukan enempi kuin 1,3 litran karvalakki corollalla.
 
korjatkaa jos oon väärässä mutta TUV on saksalainen katsastusfirma ja nuo raportit ovat nimenomaa katsastuksessa havaittuja vikoja.

Oikeassa olet. En sitä tarkoitakaan että joku vikatilasto pitäis olla kuin raamattu, mutta esim Alfa Romeon jätin itse autoa katsellessani suosiolla välistä. Tehoja olis ollu ja ulkonäkö siedettävä, mutta mitäs mä autolla joka on joka ikisessä tilastossa perän pitäjänä?

Vaikka olin ennen sitä mieltä että ranskalaiset on paskoja ym on vain esson baarin juttuja, niin monesti niissäkin piilee totus kunhan pitää paskapuheen suodattimen päällä.
Itse aiemmin ranskalaisen omistaneena sai vaan ihmetellä suu auki, kun pösöforumilla kehuttiin autoa maasta taivaaseen, vaikka joka kevät ja talvi pitää jarruista männät putsata, räpeltää huohottimelle suojaa ym "pikku puuhaa". Yhtä vitun taistelua sen paskan kans mulla olikin ja samaa kirosivat mulle 4 eri korjaamoa ja eräs hinausmies. Löysin siis vuodessa noin 20 "tyyppivikaa".
Esim. nuo jarrujen männät nykyisestä autosta, 100tkm ilman että tehty mitään. Ei minkäänlaista ongelmaa avata, kun vanhan kans taisteltiin ties millä virityksellä vaikka edellisestä avauksesta muutama kuukausi.. :rolleyes:
 
Itse aiemmin ranskalaisen omistaneena sai vaan ihmetellä suu auki, kun pösöforumilla kehuttiin autoa maasta taivaaseen

aika normaalia mun mielestä. ne jotka jaksaa ajaa tekniikaltaan ei-niin-hyvällä autolla joko a) ovat saaneet poikkeusyksilön, b) arvostavat muita ominaisuuksia autossa, esim pösön mukavuus. c) muuten vain pitävät kyseisestä autosta ja pystyvät sillä perusteella hyväksymään puutteet. en ole vielä törmännyt foorumiin jossa yli 10% porukasta haukkuisi sitä aihealuetta mitä foorumi käsittelee.

itse ajelen kesäisin vanhalla jenkillä. elektroniikka, valot, radio, ikkunat yms ei toimi kunnolla jos ollenkaan, kauhea nitinä ja natina, mukulakivillä pelottaa että milloin tippuu peili(t) tai pakoputki, syö bensaa helvetisti, katto vuotaa kosteudet sisään, lämmitystä pitää pitää täysillä ettei kone keitä, ymsyms kaikkea mahdollista mikä tekee olon epämukavaksi ratin takana, tiellekkin on jääty. silti ajaminen sillä on yhtä nautintoa, siinä vaan on sitä jotakin.

eli ihan mitä itse arvostaa.
 
No ymmärtäisin tuon, jos se pösö olis joltain suhteelta erikoinen auto. Ok, ihan kiva ajettava jos alusta on täysin tasainen ja tuuli ei käy. Mutta muuten menee ihan samaan sarjaan kuin muut saman ikäiset perus peltilehmät. Siis auto, jolla ajetaan pisteestä A, pisteeseen B.

Jos taas hakisin ajamisesta kiksejä, niin silloin puhutaan ihan eri autoista ja näillä on yleensä täysin eri käyttötarkoituskin. Joku M3, Mustang ym vastaavassa autossa ei mua kiinnostais miten vähän se syö tai pitääkö sitä enemmän korjata, kuin jotain toyotaa. Tuommoisissa autoissa kiksit saa jo siitä, kun kuuntelee moottorin laulua.
 
Asiantuntevia kommentteja :anssi:
Ensinnäkin, on olemassa ihan peruspaskat, sit vähän sporttisemmat ja oikein huippumallit. Melkein joka merkillä ja joka mallista näin, eikö?
Niistä ihan peruskarvismalleista olen pysytellyt erossa jo kohta 10 vuotta, eikä minulla ole ollut mitään ongelmia autojen kanssa. Ei isompaa remppaa tai tielle jättämisiä. Kylläkin huoltoa ajallaan ja ajoa. Se on ihan totta, että nämä GTI:t sun muut vielä kalliimmat mallit on tehty paremmin. Jarrut on järeämmät, joskus jopa johtosarjat on erilaisia, laturit isompia, kone rasittuu vähemmän ku voimaa on enemmän=voi ajella pintakaasulla ku vieressä toinen huudattaa karvismalliaan :D jne jne.
Sekin on totta, että yleensä niillä ajetaan vähän rivakammin, mutta uskoisin, että aika pienellä osalla kuitenkin ihan oikeasti ajetaan kovaa. Ja ei auto siitäkään hajoa, jos se on tehty reilumpaan ajoon ja muistaa huoltaa autoon muutenkin ku sit vasta ku jotain hajoaa. Mulla on ollu japsiautoja(montaa eri merkkiä), ranskalaisia, V.A.G-konsernin laitteita, italiaano, uudempaa ja vanhempaa ja tosiaan huonoiten pelas yks Civicci. Vaikka japsit on yleisesti tekniikoiltaan varmempia, niin näin mun kohdalla. Nykyinen kulkine on taas japsi ja siinä ei ole ollut mitään vikaa, eihän kyllä uusissa sais ollakaan. Kuitenkin kaikki vaikuttaa kaikkeen, eniten kattosin autoa ostaessa auton kuntoa, ajokilometrimäärää, huoltoja, entisiä omistajia jne. enkä tuijottas vain sokeasti merkkiin. Se Corolla, Carinakin tai mersukin voi olla täys paska, se merkki itsessään ei takaa auton kuntoa ja huolettomia kilometrejä. Sitä kannattaa selvittää ku käytetystä autosta puhutaan, että mitä osat ja huoltaminen maksaa ja sit vasta tehdä päätöksiä merkin ja mallin suhteen. Eli kiteytettynä paskalla pidolla ollut, paljon ajettu niin yleisesti lujana pidetty Corolla voi olla paljon paskempi ostos ku esim. parilla omistajalla ollut, suht vähän ajettu ranskalainen.

Mies847 sanoi:
Itse aiemmin ranskalaisen omistaneena sai vaan ihmetellä suu auki, kun pösöforumilla kehuttiin autoa maasta taivaaseen, vaikka joka kevät ja talvi pitää jarruista männät putsata, räpeltää huohottimelle suojaa ym "pikku puuhaa". Yhtä vitun taistelua sen paskan kans mulla olikin ja samaa kirosivat mulle 4 eri korjaamoa ja eräs hinausmies. Löysin siis vuodessa noin 20 "tyyppivikaa".
Esim. nuo jarrujen männät nykyisestä autosta, 100tkm ilman että tehty mitään. Ei minkäänlaista ongelmaa avata, kun vanhan kans taisteltiin ties millä virityksellä vaikka edellisestä avauksesta muutama kuukausi..

Monta pösöä omistaneena en ole koskaan tollasia tehnyt, eikä ole ollut mitään ongelmia.:hyvä:;)
 
Mä en tiedä mitä pösöjä sä olet omistanu, mutta omaan 405 ehdin noin puolessatoista vuodessa vaihtaa niitä osia ihan tuhottomasti. En jaksa luotella mitään (suht) normaaleja kulutusosia, mutta oudommista osista mm oven kahvoja meni 2kpl ja ei todellakaan tarvinnu voimaa käyttää. Mittarin vaijeri myös 2 kertaa vaihtoon. Mittaristo vaihtoon kerran. Kytkimen joku muovinippeli, osan hinta noin 5€. Työ ja hinaus korjaamolle 2x90€.. Näistä tuo pikkunippeli ja mittarin leviäminen kuulemma tyyppivikoja.
Lopussa kuskin ovi oli sisäpuolelta avattaessa sellanen että ettei meinannu riittää kahvassa liikkumavara ennen kuin ovi aukes.
Kuivahan se paska ei ollu koskaan, hirveät öljylätäköt jäi edellisen kämpän parkkipaikalle. Öljyä ei silti tikun mukaan syöny yhtään, ei vaikka olettais että pitkällä matkalla vesi, jäähdytysneste ym ylimääräinen häipyis sieltä öljyn seasta.. :rolleyes:

Tosin homma voi olla eri jos sä ajat uusia autoja ja työnnät ne vaihtoon ennen kuin auto on mulle vielä "uusi".
 
Mulla on ollu 405 Mi16 ja 405 SRi, 106, 205 ja sit citikka. Nehän on samoja autoja. Sulle on sattunut huono yksilö sit, vaikkakin 405 taitaa olla just yks huonoimmista malleista pösöllä. :( Kaveri just myi pois oman 405 pösönsä...
Vanhin auto mulla on ollu vuosimallia -81 ja uusin -07 ja kaikkea siltä väliltä. Minusta tärkeintä on katsoa auton kunto ennen ostoa tarkasti ja jos vikoja huomaa, niillä voi tinkiä. Ja ei laita näppejään "paskaan", aina löytyy se hyvin pidetty yksilö ku vähän jaksaa ettiä.
 
Heh, tässähän se ongelma onkin kun eihän siinä tietenkään ostaessa mitään huomannut. Koeajo tehtiin kunnolla ja sitä ajoi myös yli 30-vuotta autoja työkseen korjannut isäni. En tiedä liekö sitten ollu just se pösön hyvä hetki silloin menossa.
Nykyisen ostin ihan omin päin, ajoin 2 pitkää koeajolenkkiä ja eikä mitään hätää ole ollu 4tkm aikana (koputtaa puuta). Toki mullakaan ei ole peukalo ihan keskellä kämmentä, mutta vähän sitä tietoa on ammattilaiseen verrattuna.
Tulipa vilkaistua pösöforumille vikalistaa mitä olin sinne tilittänyt, en edes viitsi alkaa tähän eritellä :D
 
Niinhän se on, koeajolla ei monesti vikoja (vielä) huomaa. Muuten tutkimalla, mielellään auto nosturille ja sit huoltokirja sun muut lippuset kertoo kans auton pidosta.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom