Auto Saksasta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja zeoy
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Voisinpahan rapsuttaa oman kertomukseni tuontiautostani, ku kerta tälläinen treadikin on jo valmiina.

15.09

Lähdettiin Lauantai aamuna kolmen kolttiaisen voimin suuntaamaan lentokentälle, josta tarkoitus lentää Kööpenhaminan kautta Müncheniin. Matkaliput maksoivat 188€/kpl per suunta. Lento sujui hyvin lukuunottamatta Kööpenhaminan lentokenttää jossa ei saanut vetää röökiä missään, paitsi tulevien konedeiden aulassa. Sekään ei auttanut paljoa ku venailtiin pari tuntia lähtöaulassa Münchenin konetta.

Kun sitten saavuttiin noin klo. 16:00 aikaan Müncheniin, niin olin suunnitellut vuokraavani auton kentältä jolla sitten kuljemme ympäri kaupunkia. Noh, ongelmaksi tuli sitten se, että ilman luottokorttia ei autoja lainailla sielläpäin. Pisti pikkasen vituttamaan ja taisin todeta siinä vaiheessa jo että "Saksa on paska maa". Otettiin siitä sitten S-juna keskustaan ja jatkettiin sukulaisen luo metroa käyttäen.

Kuulumiset vaihdettuamme, sukulais-täti kerokin että hyvä kun ei autoa saatu, sillä tuon kokoisessa kaupungissa parkkipaikat ovat todella kiven alla ja ruuhkat ovat älyttömät. Tämä osoittautuikin todella hyväksi neuvoksi sillä julkisilla pääsee aivan todella hyvin liikkumaan ja paljon nopeamminkin.

Loppupäivä menikin sitten kaljoittelun merkeissä ja kaupunkiin tutustuessa.

16.09
Sunnuntaina päätä kolotti ja aloin selaamaan mobile.de:stä kaaroja. Pari hyvää vaihtoehtoakin löyty ja laitoin ne "kirjainmerkkeihin". Suunniteltiin samalla Maanantain reittejä ja päädyttiin sellaiseen tulokseen että kävellään läpi maanantaina Landbergsstrasse, joka on noin 10 km pitkä katu tuhansilla vaihtoautolla...

Loppupäivä meni sitten taas kaljoittelun merkeissä...

17.09
Maanantai aamu ja kello herättää 07:00. Mikä ihana tunne ku edellinen ilta venähti hieman... No, hampaita yhteen purren ylös ja ulos. Suuntasimme nokkamme kohti Landbergsstrassea ja lähdimme käppäilemään. Tämä reissu opetti paljon, näimme nimittäin tuhansia autoja joista en olisi ostanut yhtäkään. Sillä nämä trokarit jotka tuolla möivät "autojansa", eivät olisi kestäneet suomeen saakka ajaen. Siitä olisin ollut varma.
Jos myyntikyltissä lukee "Exportpreis" tjsp. voi olla melko varma että auto on pommi joka odottaa vaan räjähtämistä. Se meinaa että Saksalaiset eivät saa autoa rekisteröityä itsellensä, eli vain vientiin ja että siinä ei ole minkäänlaista takuuta. Nämä kyseiset autot ovat myös erittäin halpoja.

Noh, olimme kävelleet sen 10 kilmetrin pituisen kadun läpi ja jokunen merkkiliikekkin sattui vastaan, mutta ei napannut oikeen mikään auto.

Takaisin tukikohtaamme päästyämme alkoi kellokin jo lähentelemään viittä, joten päätimme tarkastaa mobile.de:n... Noh, siellä sitten se Golffi vielä kummitteli jota olin ihastellut.
Päätimme jatkaa autojen tutkimista seuraavana päivänä ja mennä kaljoittelemaan, yllättäen.


17.09

Noniin, Tiistai aamu ja herätys klo.07:00. Soitimme Golffin omistajalle ja kyselimme onko auto jäljellä vielä ja osoitteen. Omistaja sanoi että auto on vielä jäljellä, joten sanoimme tulevamme katsomaan. U-bahnilla pääsi 400 metrin päähän liikkeestä ja tallustelimme siitä katsomaan autoa. Liike joka möi auton oli "luksus-autojen" myyntipaikka ja tämä vm.-01, oleva 2.3 V5 Golffi oli huomattavasti halvempaa sorttia kuin liikkeen muut autot, joiden hinnat pyörivät siin +30000€.

Myyjä puhui sujuvasti englantia ja hän vaikutti todella luotettavalta. Liikkeellä oli myös Chrysler-huolto ja näin ollen 27 mekaanikkoa töissä kokoajan. Tämä oli hyvä sillä ajoimme auton pajalle ja pääsimme tutkimaan auton alustan ym. Sen jälkeen koeajoa ja olin jo aivan myyty. Mietin itsekseni että kannattaako minun todellakin ostaa ensimmäinen sopiva vastaantuleva auto. Kun ei kiirettäkään ole tehdä mitään päätöksiä vielä.

Noh, sen verran ihastuin autoon että pakko oli alkaa hieroa kauppoja. Auto siis oli Volkswagen Golf-01, 2.3V5, Highline varustelutasolla. Kokonahkasisusta, tip-tronic vaihteisto ym... Autolla oli ajettu 80000 km ja huoltokirja vaikutti aidolta, hintapyyntö oli 9900€, vaikutti ihan kohtalaiselta pyyniltä. Huonona tinkijänä tingin ainoastaan hintaan sen että liike korjaa kattoantennin ja pienen lommon antennin kohdalla. Sain vielä talvirenkaat vanteineen kaupan päälle, joten siitäkin tuli ihan kivasti säästöä, tosin renkaat ovat kitkat. Olisin voinut pyytää liikettä myymään auton vielä "vienti-hintaan", jolloin takuu olisi rauennut. Mutta pidän nyt sen takuun kuitenkin, ku kerta sukulaisiakin asustelee sielläpäin. Myyjä kyseli vielä että koska me halutaan auto valmiina, vastasin että mieluiten tänään. Kello oli 15:00 tuolloin ja myyjä sano että sitten tulee kiire. Sillä katsastusasema jossa paperit hoidetaan sulkeutui klo. 16:00. Menin myyjän mukana sinne ja hän hoiti puhumiset ja maksut, siinäkin säästin 150€ + vitusti vaivaa. Vaikutti ihan reilulta kaverilta näin jälkeenpäin. Saimme uudet kilvet autoon ja sen jälkeen auto vielä pajalle. Pari tuntia myöhemmin lommo oli korjattu ja avaimet kädessä. Myyjä sanoi vielä lähdettyämme että "olet tehnyt hyvät kaupat, tuon auton olisin myynyt vaimollenikin"...:rolleyes:

Noh, kaupat tuli tehtyä ja lähdimme tankkaamaan autoa. Saksassa palvelu pelaa sillä Shellille ajettuamme, tuli bensanmyyjä tankaamaan ja katsoi öljyt ja nesteet samalla. Ikkunatkin se pesi. Noh, öljyt olivat melkein minimissä joten otimme litran öljyä ja täytimme öjyt.

Kello lähenteli Seitsemää kun pistimme Müncheistä navigaattoriin päätepisteeksi Tukholman ja Viking-treminaalin. Aikansa reittiä laskettuaan lähdimme matkaan. Matkaa jäljellä 1800 kilsaa...

Ajoimme noin 1000 kilsaa jolloin tarkistimme öljyt. Tikku näytti taas melko tyhjää ja täytimme öljyt. Muuten ajo oli sujunut hyvin ja kone pelitti. Pieni huoli tuosta öjynkulutuksesta tuli, mutta olin joskus lukenut volkkareiden syövän öljyä ihan uutenakin. Edellisen autoni vm.-91 Nissani ei kyllä syönyt öljyä yhtään koko 30000 km öljynvaihtovälini aikana :D.

Keskinopeuteni oli noin 140 km/h koko matkan, eikä kovempaa oikeen pystynyt ajamaan. Yllättävää kyllä sillä Saksan autobahnit olivat huonoimmat tiet ajaa koko reissulla. Kokoajan tietyömaita sekä muutenkin vanhat ja huonokuntoiset tiet. Sadekkin teki osansa.

Saavuimme noin klo. 05:00 Saksa-Tanska lautalle. Matka maksoi muistaakseni 64€. Söimme aamupalat lautalla ja kirosimme vielä sitä että 800 km Tukholmaan... 1000 kilsaa siis takana. Taukoja ei pidetty koko takasintulomatkana muuta kuin sen minkä tankkasimme. Eli alkoi pieni väsy iskeä silmään.

Sitkeästi lähdimme ajelemaan taas lautalta kohti tukholmaa. Tanska meni nopeasti, tosin just kööpenhaminan ohi ajettuamme kello lähenteli 08:00, jolloin todella kovat ruuhkat siellä. Eli tunnin verran köröteltiin ruuhkassa.

Heja Sverige! Perkuleen pitkä silta minkä yli päästiin Ruotsin puolelle, arvaisin että se oli noin 5 km. Sen läpi ajettuamme joutu maksamaan noin 30€ siltamaksua, pisti hieman sapettamaan. Ajoimme Ruotsia pitkin ja soittelin sitten Vikingille ja Siljalle varatakseni meille kyydityksen Tukholmasta Turkuun. Kummankin yhtiön virolaisedustajat meinas että ei päästä enään klo. 19:00 lautalle. Mä olin että mitä v####a, sillä olin soittanut pari päivää aikasemmin ja kysyin tilannetta, jolloin he totesivat että paikkoija on vaikka kuinka. Silloin sapetti aivan v###usti ja samaan aikaan prätkäpoliisi tulee viereen tiirailemaan ku vedin 140 km/h 110km/h alueella ilman vyötä ja luuri kädessä. Taisi Saksalaiset kilvet pelastaa mut sakoilta sillä kyttä näytti vaan että vyö päälle, ku morjenstin sille.

Kaveri soitti sitten puolta tuntia myöhemmin Viking linelle ja yllättäen paikkoja oli taas klo. 19:00 paatille. Varattiin liput ja ajettiin kiltisti Stokikseen.

Saavuttiin noin klo 14:00 Tukholmaan ja ajettiin suoraan satamaan. Menimme kysymään hyttejä terminaalista, mutta eipä saatu. Meitä kehotettiin kysymään laivaan tullessamme infosta jos hyttejä vapautuisi.

Laiva lähti sitten seitsemältä ja olimme laittaneet hyttivarauksen menemään, saimme kolmannen sijan varauslistalta. Kun hytinhakijoita pyydettiin saapumaan infoon, saimme tiedon että olimme liian myöhään saaneet nimemme listalle. Pyysin tarkastamaan nimilistan ja meidän yläpuolelle oli kirjoitettu seitsemän nimeä, jonka takia ei saatu hyttiä. Olin niin väsynyt siinä vaiheessa etten jaksanut nostaa älämölöä, kysyin vaan että missä on saunat ja mentiin kaikki sitten pesulle. Saunan yhteydessä juotiin parit oluset ja hupsistakeikkaa kello oli jo 02:00 ku kaveri ilmoitti että viiden tunnin päästä saavutaan Turkuun... Mentiin sitten kaikki nukkumaan minne satuttiin. Yhdet kengät pöllittiin kaverilta ainoastaan yön aikana, eli melko vähällä päästiin :).

Turussa käytiin tullin kautta hakemassa tarrakilvet ja suunnattin matka kotia.

Reisussa oppi yhtä sun toista mutta loppuun voi kiteyttää lyhyesti näin:

- Suurimissa kaupungeissa kannattaa ostaa ryhmälippu julkisille kolmeksi päiväksi, hinta 20€. Nopeampi ja halvempi kuin vuokra-auto.

- Englanilla pärjää aivan hyvin, kukaan meistä ei puhunut saksaa. Mutta Saksalaiset puhuivat pääosin hyvin lontoota.

- Etelä-saksasta ei kannata ajaa Tukholmaan, tulee kalliimmaksi kuin että ajaisi Rostickiin ja sieltä superfastilla helsinkiin. Pohjois-Saksata asiaa voi jo miettiä. Bensaan meni rahaa tällä reissulla 200 litran edestä, plus lautat ja sillat ym...

- Navigaattori on must!

- Autonhakureissua ei kannata yhdistää loma-matkaan, ainakaan samaan aikaan. Sillä herätykset aamu-krapulassa ei ollu mitään nannaa ja muutenkin pyörii pieni stressi takaraivossa auton ostosta.

- Rahat kannattaa nostaa Suomesta jo käteisenä. Sillä autokaupat tehdään pääosin Saksassa käteisellä. Mullakin oli 12000€ repussa lentokoneessa :).

- Hyviä vinkkejä saa kirjasta "Auto Saksasta - Opas käytetyn auton hakumatkalle Saksaan".

Päivittelen sitten ku saan veropäätökset sunmuut enemmänki että kannattiko matka rahallisesti ja onko ilmennyt ongelmia autossani.
 
Up!
Nostan vähän vanhemman ketjun pinnalle.

Onko kenelläkään mielessä lähiaikoina hakea autoa Saksasta?

Itsellä kova autokuume, vaikka oma budjetti pyöriikin vaan muutamissa tuhansissa euroissa, ekaa autoa kun vasta hankkimassa olen. Olen katsellut BMW e36 korimallin autoja, eniten 320. Myös Audi A4 1.8 Turbo Quattroa farkkuna ,B5 korimallina eli noin 96 vm. pyörii mun katsomat yksilöt, mutta ne menevät kyllä reippasti yli mun varojen mutta täytyy tehdä kovasti hommia ja kerätä varoja jos joskus vielä auton saisi.


Olis mukava saada tänne enemmänkin keskustelua ja kokemuksia kaikilta joilta semmosia vaan löytyy. :)
 
Jos saksan valikoimat yms kiinnostaa ja ei itse huvita prosessiin ryhtyä, niin onhan noita firmoja jotka toimittaa sulle haluamasi kärryn sieltä korvausta vastaan.

Itse annoin tehtävän yhdelle seinäjokelaiselle firmalle, sähköpostilla toive autosta, seuraavana päivänä soi puhelin "tämmönen olis tarjolla, maksaa X euroa avaimet käteen", muutaman viikon kuluttua kannettiin rahaa paikalliseen firmaan ja otettiin auto alle. Sai just mitä halusi, itse ei tarvinnut pistää tikkua ristiin ja kaupat tehtiin suomalaisen firman kanssa, jolloin jonkinlainen kuluttajasuojakin on.

En tiedä mitä vetivät välistä, eikä kiinnostakkaan. Sain just haluamani auton, mielestäni hyvään hintaan verrattuna suomen tarjontaan.
 
Niinhän niitä on. Rahalla saa. :)
Mutta kyllähän tuo on varmasti tosi hyvä vaihtoehto mutta rahasta se kaikki on kiinni mulla. :)

Täytyy kypsytellä ideoita ja kerätä varoja niin eiköhän ala edistyä.
Puolen vuoden sisään täytyy auto hommata jotakin kautta, Suomesta, Saksasta tai jostain muualta. Sen näkee sitten mitä tapahtuu, kun näkee paljonko on rahaa silloin.

edittiä: Nyt vasta muistin että isän kaveri on tuonut jo kymmeniä(?) vuosia, kuitenkin yli 10 vuotta moottoripyöriä ja jonkun verran autoja Saksasta, ja isäkin viime vuosituhannen puolella kävi hänen kanssaan hakemassa customin Saksasta, ja toisella kerralla oli etsimässä hänen kanssaan pakettiautoa itselle mutta ei sillon ollut löytynyt hyvää yksilöä ja toi sitten hänen kanssaan muutaman pyörän pakettiautolla ja jonkun mesen ajamalla Suomeen.

Täytyy kysellä tuosta lisää että miten homma toimii ja millä hinnalla..
 
Viimeksi muokattu:
Jos saksan valikoimat yms kiinnostaa ja ei itse huvita prosessiin ryhtyä, niin onhan noita firmoja jotka toimittaa sulle haluamasi kärryn sieltä korvausta vastaan.

Itse annoin tehtävän yhdelle seinäjokelaiselle firmalle, sähköpostilla toive autosta, seuraavana päivänä soi puhelin "tämmönen olis tarjolla, maksaa X euroa avaimet käteen", muutaman viikon kuluttua kannettiin rahaa paikalliseen firmaan ja otettiin auto alle. Sai just mitä halusi, itse ei tarvinnut pistää tikkua ristiin ja kaupat tehtiin suomalaisen firman kanssa, jolloin jonkinlainen kuluttajasuojakin on.

En tiedä mitä vetivät välistä, eikä kiinnostakkaan. Sain just haluamani auton, mielestäni hyvään hintaan verrattuna suomen tarjontaan.

Bayerncar?
 
Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mites onko Saksassa jotenkin harvinaista että myyjä on yksityinen. Ainakin mobile.de:ssä yksityiset myy aika vähän ja hinnat on kovempia kuin liikkeissä eli päinvastoin kuin Suomessa.
 
Up!
Nostan vähän vanhemman ketjun pinnalle.

Onko kenelläkään mielessä lähiaikoina hakea autoa Saksasta?

Täällä on yksi piakkoin (?) Saksan maalle suunnistava. Hakusessa olisi BMW 320d Touring vm. 2006. Kokonaisbudjetti siinä < 22 000 euroa. Aikaisempaa kokemusta auton tuonnista ei ole.
 
Mä en sitten hakenut autoa ollenkaan, mutta jos nyt ostaisin niin hakisin varmaankin Ruotsista meidän kannalta hyvän kurssin vuoksi.
 
Auto virosta

Itse katseskelin niin ikään Ruotsista mutta loppujen lopuksi löytyi sopiva peli Virosta joten hain sieltä. Viron puolesta puhuu hakemisen helppous. Lautalla yli ja takaisin, päivän reissu. Itse hain Tartosta ja ehdin juuri ja juuri viimeiseen laivaan, koska autoa myi liike asiakkaan nimiin (ja auton omisti leasingyhtiö) niin jouduttiin siirtelemään rahoja ensiksi liikkeen tilille ja sieltä leasingyhtiölle jne. jne. ja paperihommiin meni vähän aikaa. Mutta liike oli asiallinen, myyjä puhui vielä suomeakin ja hoiti paperihommat puolestani. Tallinnasta jos löytyy sopiva auto niin hakeminen on varmaan puolen päivän juttu. Itsellä puhui Viron puolesta nimenomaan tuo hakemisen helppous. Saksastakin tuli katsottua mutta sinne jos lähtee pitäisi olla muutama auto katsottuna ja matkoihin pitäisi varata reilusti aikaa. Virosta kun hakee niin voi käydä katsomassa autoa ja jos auto ei mielytä niin tulla takaisin, eikä vituta kovinkaan paljoa. Saksaan jos lähtee niin se on melkei pakko ostaa muuten tulee turha "iso"reissu, joka jo saattaa vituttaakin.
 
Onko kukaan täällä haetuttanut autoa LFCarsilta Saksasta?

Hintaluokka näyttäisi olevan ihan hyvä, ottaen huomioon varusteet yms.

Meinasin hankkia itselleni keväällä/kesällä Audi A3 tai A4 quattron, joko 1,8T tai 2,0T.
Vertaamalla noiden tarjoamia esim. nettiauton ehdokkaisiin, LFcarsin tuomana hinta jäisi varmaankin vastaavan ikäisen ja ajetun auton tasolle mutta huomattavasti paremmilla varusteilla.

Itse en oiken jaksaisi alkaa valloittamaan Eurooppaa Dipun tavalla, parempi antaa muiden tehdä se ja maksaa siitä. :)
Varsinkin LFCarsin koeajot + kuvat + raportit kuullostaa aika hyvältä.

Tai jos ei tuo firma ole tuttu, niin onko muita vastaavia joka on toiminut täydellisesti?


@ Mikakinlie:
Mites Viron hintataso? Saako kaikkineen maksuineen hyvin varusteltuja autoja paljonkin Suomea halvemmalla?
 
@ Mikakinlie:
Mites Viron hintataso? Saako kaikkineen maksuineen hyvin varusteltuja autoja paljonkin Suomea halvemmalla?
Viron hintataso on aika lähellä saksan hintoja (kuulemma niitä mobilen halvimpia ei kannata edes miettiä) mutta tarkemman kuvan saa kun selailee www.auto24.ee

Paha arvioida nykyään autojen hintoja, kun persaukiset myyvät paniikissa, mutta omani maksoi kaikkine kuluineen n. 25 000 € kun Suomessa vastaava olisi maksanut 30 000 - 35 000 €.
 
Saksa vaatii todistuksen asuinpaikasta maastavientiä varten

GrussGott kaikki,

tulipa taas käytyä Saksassa ostoksilla. Perinteisiin kuvioihin on näköjään tullut semmoinen muutos että jos ostettu auto rekisteröidään vientiin niin paikallinen viranomainen (Zulassungstelle) vaatii todistuksen asuinpaikasta, muuten ei rekisteröinti onnistu. Sanoivat että oma osoite pitäisi olla passiin printattu. No, en o semmosia passeja Suomessa nähnyt, joten pulma oli suuri. Onneksi autonmyyjä (liike) oli sen verran joustava että auto vientirekisteröintiin myyjän nimiin, tietty minä maksoin kustannukset. Rekisteröinnin jälkeen tein myyjän kanssa erillisen sopimuksen jolla osoitetaan että tällä päivämäärällä olen auton omistaja ja myyjä vapautetaan kaikesta vastuusta, esim että ajelen bensa-asemalta ulos maksamatta. Näinkin kun oli kuulemma käynyt joiden ranskalaisasiakkaiden kanssa.

Tällä kertaa kävi siis tuuri, mutta suosittelen kaikkia Saksaan menijöitä ottamaan siis asuinpaikkatodistuksen mukaan. Kai se on sama mikä tulee kuittauksena muuttoilmoituksesta maistraatilta. Tosin paperi tulis olla vaikka englanniksi, suomalainen versio aiheuttaisi kuulemma hankaluuksia saksalaisessa konttorissa.

Saksalainen myyjä sanos että asuinpaikkatodistus on ollut vaatimuksena jo 2007 lähtien. Enpä ole itse vastaavaan törmännyt männä vuosina, mutta että "meidän osavaltiossa, asiaa on vuodet katsottu läpi sormien, kunnes asia tuli mahtimääräyksellä voimaan syyskuun alusta täälläkin."

Toisaalta koko maastavientirekisteröintirumba varmaan jäis pois jos auto viedää vege vaikka trailerilla, mutta kyllähän autobahnoista pitää päästä itse nauttimaan juuri ostamallaan vaunulla.

Suomen päässä taas selvisi ettei Tullista haettava käyttöönottoilmoituksen yhteydessä enää myönnetä liikennevakuutuksia, vaan se pitää itse lunastaa valitsemastaan vakuutusyhtiöstä. Sen jälkeen voi mennä minne tahansa katsastuskonttoriin hakemaan siirtoluvan ja pahvikilvet (15,-). Edelleen 5 päivän sisällä maahantuonnista pitää tehdä autoveroilmoitus ja 10 päivän sisällä aloittaa katsastus.

Nyt odottamaan kauhulla autoveropäätöstä. Arvioin että kokonaissäästöä tulee silti 2-3000,- vastaavan auton Suomihintoihin verrattuna.

-Dippu
 
Jos saksan valikoimat yms kiinnostaa ja ei itse huvita prosessiin ryhtyä, niin onhan noita firmoja jotka toimittaa sulle haluamasi kärryn sieltä korvausta vastaan.

Itse annoin tehtävän yhdelle seinäjokelaiselle firmalle, sähköpostilla toive autosta, seuraavana päivänä soi puhelin "tämmönen olis tarjolla, maksaa X euroa avaimet käteen", muutaman viikon kuluttua kannettiin rahaa paikalliseen firmaan ja otettiin auto alle. Sai just mitä halusi, itse ei tarvinnut pistää tikkua ristiin ja kaupat tehtiin suomalaisen firman kanssa, jolloin jonkinlainen kuluttajasuojakin on.

En tiedä mitä vetivät välistä, eikä kiinnostakkaan. Sain just haluamani auton, mielestäni hyvään hintaan verrattuna suomen tarjontaan.

Menettelin näin. Käytin Tompan Autovälitystä Lahdessa. Palvelu oli hyvää ja nopeaa, auto vastasi sovittua. Maksoin autoveron arvioon perustuen, sopimukseen kirjoitettiin, että jos on alempi kuin arvio niin erotus palautetaan minulle, jos ylempi kuin arvio niin välityspalveluliike kärsii viulut.

Vero jäi reilu 300 euroa alle arvion, erotusta tililleni odotellessa...

Näiden pienien firmojen likviditeettitilanne vaikuttaa olevan mitä sattuu. Uskon kuitenkin että rahat tulee. Kun välitysliike on suomalainen, ja myöntää autolle kirjallisen takuun, on ostopäätös helppo tehdä. Eri asia on onko liikkeellä fyffeä vastata takuulupaukseensa jos jotakin vikaa tulee - kun tuommoinen reilu 300 eskoakin antaa odottaa itseään viikkotolkulla.
 
No Servus vaan kaikille, Jos asuinpaikka on tällähetkellä Saksassa ja haluaa viiä auton maasta niin miten menetellä? Jos kerta asuinpaikkatodistusta tarttee olla? Ehkäpä järkevintä on siis kysyä paikallisviranomaisilta
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom