Asuntolaina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tietääkö kukaan, miten näissä menee nuo varainsiirtovero jutut. Olen ymmärtänyt, että jos ostaa ensiasuntoa puolison kanssa esim. siten että omistusosuuksiksi tulee 49-51, niin toinen joutuu maksamaan varainsiirtoveroa tuosta 49% osuudesta? Eli esim 100000€ asunnosta 49000*2%=980€? Tällöin kuitenkin toisella säilyy se ensiasunnon osto-oikeus?

Jos tuo menee noin, niin olisiko kannattavampaa tehdä omistusoikeus esimerkiksi suhteilla 30-70%? Jolloin varainsiirtovero olisi pienempi. Tämä olisi tavallaan hyvä vaihtoehto myös siitä syystä, että toisella meistä on säästöjä reilusti, jolloin voisi maksaa niillä suoraan asunnosta osuuden ja ottaa pienemmän asuntolainan. Jääkö tällöin tuon varainsiirtoveron osuudeksi 30000*2%=600€?

Varainsiirtoveron osuudeksi tulee juu sen osapuolen, joka ei ole siitä vapautettu, omistussuhteen mukaisesti laskettu 2% eli juuri kuten yllä on ynnäilty. Meille tulee omistussuhde 60/40 josta minulla isompi osuus ja miehellä pienempi, ja mies maksaa veroa siitä 40 prosentistaan.

E. Löysimme asunnon, joka on selvästi kalliimpi mitä aluksi ajattelimme, mutta se on niin mahtavalla sijainnilla ja täysin rempattu meidän makumme mukaisesti, joten päätimme lähteä tarjoamaan siitä (kyseessä tarjouskauppa joten voi olla että jää saamatta jos joku kroisos innostuu laittamaan euroja haisemaan). Ässällä tai OP:lla ei vaikuttanut olevan ongelmaa myöntää meille selvästi isompaakin lainaa ja S-Pankki jopa laski marginaalin 0,45 prosenttiin. OP:n tarkka tarjous tulee vasta maanantaina.

Viimeksi muokattu:
Vaikka minulla ei ole varsinaisesti asuntolaina mutta sinnepäin kuitenkin niin tuntuu olevan ihan vitun vaikea päästä edes pankkiin sisään.
Lukeekohan mun joissain tiedoissa tai meilissä tms. nimen kohdalla mulkku tai jotain?

Olenko kuullut vääriä huhuja mutta Osuuspankki antaa asuntolainaa vain omalle alueellensa? Esim jos asut Lahdessa ja haet sijoitusasuntolainaa Helsinkiin niin ei onnistu.

E. Löysimme asunnon, joka on selvästi kalliimpi mitä aluksi ajattelimme, mutta se on niin mahtavalla sijainnilla ja täysin rempattu meidän makumme mukaisesti, joten päätimme lähteä tarjoamaan siitä (kyseessä tarjouskauppa joten voi olla että jää saamatta jos joku kroisos innostuu laittamaan euroja haisemaan). Ässällä tai OP:lla ei vaikuttanut olevan ongelmaa myöntää meille selvästi isompaakin lainaa ja S-Pankki jopa laski marginaalin 0,45 prosenttiin. OP:n tarkka tarjous tulee vasta maanantaina.
Musta noi tarjouskaupat on syvältä siksi, että usein se lähtöhinta tuntuu olevan kymmeniä, joskus jopa satoja tuhansia alle sen, millä myyjä on valmis myymään. Kahdesti olen ollut tarjoamassa, molemmilla kerroilla ainoana tarjoajana, ja molemmilla kerroilla välittäjä on ilmoittanut että myyjä ei edes keskustele aiheesta ellei tarjousta koroteta saman tien vähintään 10 %. Toisella kertaa välittäjä kertoi että edellisellä tarjouskierroksella oli saatu 70 t€ lähtöhintaa korkeampi tarjous, jota ei hyväksytty. Nyt koitettiin uudestaan samalla lähtöhinnalla. En ihan näe logiikkaa.

Ilmeisesti (joillakin) myyjillä on fantasiana että tarjouskaupassa kisaillaan verisesti ja hinta nousee kymmenen minimikorotuksen jälkeen reippaasti yli markkinahinnan. Varmaan näin halutuimmissa kohteissa käykin, mutta jos ostajia houkutellaan poikkeuksellisen halvalla lähtöhinnalla, voi käydä niin että se ainokainen tarjoaja ei viitsikään ryhtyä huutamaan itseään vastaan kilpaa.

Olenko kuullut vääriä huhuja mutta Osuuspankki antaa asuntolainaa vain omalle alueellensa? Esim jos asut Lahdessa ja haet sijoitusasuntolainaa Helsinkiin niin ei onnistu.
Antavat, jos se sijoituskämppä on alueella josta pankki saa helposti omansa pois.

Musta noi tarjouskaupat on syvältä siksi, että usein se lähtöhinta tuntuu olevan kymmeniä, joskus jopa satoja tuhansia alle sen, millä myyjä on valmis myymään. Kahdesti olen ollut tarjoamassa, molemmilla kerroilla ainoana tarjoajana, ja molemmilla kerroilla välittäjä on ilmoittanut että myyjä ei edes keskustele aiheesta ellei tarjousta koroteta saman tien vähintään 10 %. Toisella kertaa välittäjä kertoi että edellisellä tarjouskierroksella oli saatu 70 t€ lähtöhintaa korkeampi tarjous, jota ei hyväksytty. Nyt koitettiin uudestaan samalla lähtöhinnalla. En ihan näe logiikkaa.

Ilmeisesti (joillakin) myyjillä on fantasiana että tarjouskaupassa kisaillaan verisesti ja hinta nousee kymmenen minimikorotuksen jälkeen reippaasti yli markkinahinnan. Varmaan näin halutuimmissa kohteissa käykin, mutta jos ostajia houkutellaan poikkeuksellisen halvalla lähtöhinnalla, voi käydä niin että se ainokainen tarjoaja ei viitsikään ryhtyä huutamaan itseään vastaan kilpaa.
Joo, kaikenkaikkiaan vaikuttaa vähän ei-optimaaliselta kaupankäyntitavalta, tai ainakin käytännön toteutus ontuu juuri mainitsemastasi syystä. Googlettelin ihmisten ajatuksia tarjouskaupasta ja lähes kaikki esiintuodut mielipiteet olivat todella negatiivisia. Suomessa on totuttu että asunnosta ennemmin tingitään kuin aletaan tarjota ylöspäin, ja kun kyseessä ei ole tavanomainen huutokauppakaan siinä mielessä että myyjä voi aina jättää myymättä jos ei saakaan fantasiahintaansa niin sekin aiheutti närää. Moni epäili että onkohan mukana myös haamuostajia vetämässä vain hintaa ylöspäin. Katsoin kaikki Tampereen tarjouskauppakohteet (niitä oli vajaa 130) ja kaikenkaikkiaan näytti aika nihkeältä. Ehkä 10% oli ylipäänsä tarjous tehtynä ja silloinkin tarjottiin useimmiten vain kohtuullisia korotuksia. Yksi ainoa keskustorin jugend-talo oli nostanut hintaansa kymmeniä tuhansia (ja silloinkin myyjä hylännyt tajouksen ja noin kuukauteen ei ollut tullut uusia).

Meidän tapauksessamme välittäjä arvio mihin hintaan asunto tullee menemään kaupaksi ja se oli vielä kohtuullisen rajoissa, joten lähdemme nyt kohtapuoliin kauppaan mukaan muutaman lainaan liittyvän yksityiskohdan selvittämisen jälkeen. Voi olla, että kämppä jää saamatta mutta asunto on kertakaikkiaan niin täydellinen meille, että pakko edes yrittää.

Meidän tapauksessamme välittäjä arvio mihin hintaan asunto tullee menemään kaupaksi ja se oli vielä kohtuullisen rajoissa, joten lähdemme nyt kohtapuoliin kauppaan mukaan muutaman lainaan liittyvän yksityiskohdan selvittämisen jälkeen. Voi olla, että kämppä jää saamatta mutta asunto on kertakaikkiaan niin täydellinen meille, että pakko edes yrittää.
Juu ehdottomasti kannattaa tarjota jos löytyy loistava kohde! Tuo oli enemmän yleistä traumanpurkua aiheesta tarjouskaupat. :) Voihan se olla että jos siellä on järkevän tuntuinen välittäjä, hän on myöskin myyjälle saanut läpikäytyä sen vaihtoehdon etteivät tarjoajia välttämäti riitä ruuhkaksi asti.

E: Nii joo siitäkin piti vielä itkeä, että eihän nuo "kunhan kokeilin paljonko tarjotaan" -tyyppiset tarjouskaupat muuten harmittaisi, mutta ostajaa se tarjous sitoo sen tarjouskaupan ajan, myyjää ei. Siinä ei myöskään kovin montaa muuta kauppaa voi samaan aikaan viritellä tulille.

Minua on pyydetty joitakin kertoja mukaan noihin tarjouskauppoihin että tee huumoritarjous että saadaan käyntiin huutokilpa tai ihmisten mielenkiinto herää, nauroin että mitä järkeä on minun syyllistyy rikokseen mistä en saa mitään hyötyä, ainoastaan haittaa. Olen ostanut silleen tarjouskaupasta kämpän että 100te oli lähtö ja ei kelvannut kenellekään ja kohde oli happamoitunut, niin sanoin 90te ota tai jätä, tuli itkua että ei voi alentaa kuulemma sitä hintaa ja tarjousten pitää näkyä, niin ketju teki silleen että otti sen pois tarjouskaupasta minuutiksi ja omistaja hyväksyi heti minun 90te tarjoukseni ja homma meni maaliin. Koko konsepti on aivan hanurista minusta, niin kieroilua ja pelleilyä.

Noissa tarjouskauppakohteissa pysyisi joku järki jos se myyjä olis velvoitettu myymään se sillä viimisellä hinnalla mikä tulee. Nythän noita voi pallotella ihan miten sattuu

Peruskysymys asuntolainasta. Eli sanotaan että olen hakemassa asuntolainaa, sanotaan vaikka 200 000 johon pankki vaatii 20 000 omarahoitusosuutta. Sanotaan että pankki päättää myöntää minulle tuon 200 000. Onko minulla nyt rahaa 200 000 vai 220 000? :LOL: Eli sisällyttääkö pankki tuohon lainaan omarahoitusosuuteni?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Peruskysymys asuntolainasta. Eli sanotaan että olen hakemassa asuntolainaa, sanotaan vaikka 200 000 johon pankki vaatii 20 000 omarahoitusosuutta. Sanotaan että pankki päättää myöntää minulle tuon 200 000. Onko minulla nyt rahaa 200 000 vai 220 000? :LOL: Eli sisällyttääkö pankki tuohon lainaan omarahoitusosuuteni?
Se käsiraha lasketaan asunnon kokonaishinnasta. Eli jos oot katsomassa vaikka tuota 200 000 euron kämppää ja siihen pankki vaatii 20% käsirahaa, niin sulla on oltava se 20 000 euroa ja pankki lainaa 180 000 euroa.

0,45% oli asuntolainan kilpailutuksen parhain tulos. Kuukausierässä tämä tarkoittaa 10-20 € säästöä, mutta asiakkuuden vaihtoa varten pitäisi toimittaa palkkalaskelma, isännöitsijäntodistus, 1kk tilitapahtumat. Hyöty nähden vaivaan on olematon, joten nykyisessä pankissa jatketaan edelleen.

Itse mietinyt tuota lyhennystavan valintaan. Annuiteetin laittoi pankki tarjoukseen automaattisesti, kun en muuta tajunnut siinä tilanteessa vaatia. Mutta eikös se tule pitkällä tähtäimellä kaikkein kalleimmaksi ratkaisuksi? Vai onko niin, että nyt, kun korot ovat alhaalla kannattaakin juuri ottaa annuiteetti, eikä tasalyhenteinen?

Itse mietinyt tuota lyhennystavan valintaan. Annuiteetin laittoi pankki tarjoukseen automaattisesti, kun en muuta tajunnut siinä tilanteessa vaatia. Mutta eikös se tule pitkällä tähtäimellä kaikkein kalleimmaksi ratkaisuksi? Vai onko niin, että nyt, kun korot ovat alhaalla kannattaakin juuri ottaa annuiteetti, eikä tasalyhenteinen?
Vähän kalliimpi kuin tasaerä, mutta ei kaikista kallein. Tätä laskuria pyörittelin itsekin lainaa ottaessa:
https://pankkiasiat.fi/lainan-lyhennystavat-laskuri

Heh heh, meillä on ollut melkoinen show nyt asunnon osto. Tuota aiemmin mainitsemaani tarjouskauppakohdetta emme saaneet, mutta sitten löysimme pintaremontoitavan hyvän kohteen josta myyjä hyväksyi ostotarjouksemme ilman suurempia vääntöjä. Kun tuli aika allekirjoittaa lainasopimukset pankin kanssa, kävikin niin, että meille ei lähetetty niitä lainapapereita sovittuna päivänä eli päivää ennen kauppakirjojen allekirjoitusta. Piti siis tulla sähköiseen allekirjoitukseen. No ei siinä mitään, koska mitään rahaa ei olisikaan voinut kauppapäivänä siirtää - nimittäin kun asunnon osakekirjat eivät ehtineetkään saapua paikalle tuohon kauppapäivään mennessä. Me sitten kyllä allekirjoitimme kauppakirjat silti kun kaikki asianosaiset oli saatu saman katon alle sumplittua suurella vaivalla ja lopulta saimme jopa ne lainapaperit. Siellä oli joku epähuomiossa jättänyt vain laittamatta ne meille allekirjoituspalveluun. Sovimme uuden päivän jolloin kauppa viimeistellään ja raha siirtyisi - paitsi että ei siirtynytkään. Pankin virkailijaa nimittäin ei tavoitettu noina tapaamisten välipäivinä eikä rahansiirtopäivänäkään, minne lie kadonnut. Ehkä sattunut jotain tms, mutta tietenkään kukaan ei tiennyt mitään eikä ottanut hänen hommia hoitoonsa pankista. Joten nyt meillä siis vieläkään ei ole raha vaihtanut omistajaa vaikka kaiken piti olla selvillä jo keskiviikkona. Tässä on nyt meitä pompoteltu eestaas ja kaikki ovat pihalla että mitäs vittua. Sellaista.

Onko porukka ottanut lainan pelkän halvimman marginaalin perässä vai punninnut myös muita asioita? Itse tein sen valinnan että valitsin korkeamman marginaalin, mutta pysyin pankissa, missä tähän mennessä kaikki asiointi on sujunut niin mukavasti ja vaivattomasti, että olisi ollut sääli vaihtaa pankkia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom