Nyt kaivattaisiin vähän mielipiteitä.
Allekirjoitin eilen kauppasopimuksen ensiasunnostani. Hintaa tuli 150t €. Maksoin 20t € eilen, ja loput 130t vapautumisen aikaan heinäkuun lopussa. Minulla on ASP-tili, jolla varoja on reilu 30t €, jonka lisäksi käytän muita varoja vajaan kympin verran eli lainaa tulen nostamaan 85—90t €. ASP-lainaehdot pitäisi olla täyttyneet, ja lisäkorkoja saisin tietääkseni n. 800 €, jos puran tilin nyt. ASP on Danskessa, jolta sain kohtuullisen lainatarjouksen (1,49 marginaali), ja OP:lta sain hyvin samankaltaisen tarjouksen.
Ongelmalliseksi tämän kuitenkin tekee se, että työnantajani kautta saisin Hypoteekkiyhdistykseltä 0,85 marginaalin, joka säilyy niin kauan kuin olen tuolla töissä. En kuitenkaan ajatellut näillä näkymin olla samassa paikassa kuin 1—2 vuotta, jonka jälkeen marginaali nousisi 1,5:een. ASPia ei kuitenkaan voi yhdistää työntekijälainaan, joten minun on oikeastaan valittava joko ASP-laina tai tuo matala marginaali.
Onkohan mahdollista käyttää ASPin varat nyt asuntoon ottaen tavallinen asuntolaina Hyposta, ja mahdollisesti parin vuoden jälkeen muuttaa se ASPiksi? Mitenköhän lisäkorkojen kanssa käy, jos puran ASPin nyt toiseen lainaan? Voisin kuvitella, että siinä tapauksessa jäät korot kokonaan saamatta. Jos pari vuotta makselisin tuolla matalalla marginaalilla, niin säästäisin yli tonnin verran koroissa, mutta en tosiaan tiedä kuinka pitkään aion olla samassa lafkassa töissä.
Maanantaina on uusi lainaneuvottelu Dansken kanssa, joten jos vaikkapa tarjoaisivat vähän parempaa marginaalia, niin voisin jäädä heille asiakkaaksi. Voisin myös kysellä millaista marginaalia Hypo tarjoaa, jos ottaisinkin heiltä tavallisen ASP-lainan ilman työntekijäetua.