- Ikä
- 45
Mulla on aika ensviikolle, mutta aattelin eka vähän ottaa selvää näistä jutuista. Nii tajuaa ees vähän mitä se pankkineiti mulle yrittää selittää..
Eli otan asuntolainan vaikka sen 60k
Lainaan tulee korko 2-3% (noin) ja tää korko nousee tai laskee markkinoitten mukana?
Lainakattoa en vissiin tarvii, kun otan lainan ASP:n kautta.
Miten pankki tarkistaa, että voin maksaa lainan takasi? valtiohan vissiin takaa aspin, mutta vienkö sinne jotain palkkakuitteja tms?
Sulla on varmaan tili pankissa josta haet lainaa? Sieltä ne näkee että tulee säännöllisesti tili. Itse joudut täyttään ne laput jossa kysytään ootko vakkari vain määräaikainen ja mikä on bruttotulotaso, työantajan nimi jne. Eli hyvin paljon on kiinni mitä siihen pistät. Mutta jos kusetat ja jäät kiinni niin saat syytteen velallisen epärehellisyydestä vai mikä termi nyt olikaan. Eli kannattaa pysyä totuudessa kun ei nuot nyt niin vaikeita ole tarkistaa kuitenkaan pankin toimesta. Ja kerta epärehellinen niin varmasti mennään jatkossa aina vaikeimman mukaan.
Sitähän ei KUKAAN voi tietää, että saatko huomenna kenkää duunista vaikka nyt oot vakkari. Ei siis tuollaisia voi pankkikaan liiaksi huomioida. Lähinnä ne siis katsoo että paljonko tuloja on nyt ja paljonko siitä on lainanhoitomenot, paljonko vakuuksia jne. Itsesi velvollisuus on sitten puskuroida omaa taloutta niin että työttömyyden kohdatessa ei heti käy niin että ei ole rahaa hoitaa velvoitteitaan.