Asunnon osto sijoitusmielessä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IsoDino
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
(vuoden vuokrat - vastikkeet) / (ostohinnalla + varaisiirtoverolla + tarvittavilla remonteilla)

Kannattaa tuo putkiremontti kyllä sisällyttää tuohon hintaan ja ainakin arvioida kaikki lähitulevaisuuden rempat.

1. vuokratuotto 5,8 % kun remonttia ei oteta huomioon
2. vuokratuotto 4,8 % jos putkiremontteihin menee esim. 500 €/m2

Kun puhutte vuokratuotosta (esim. yli 5%), millaisella kaavalla laskette sen?

Esimerkkinä vaikkapa 70 000 euroa maksava 30 neliön yksiö jossa vastike 100 euroa ja vuokra 450 euroa kuussa. Putkiremontti tulossa 2017. Paljonko tuon vuokratuotto on teidän kaavoilla?

Itse lasken kaavalla: (vuokra - vastike)*12 / velaton hinta. Jos tuo lukema ei ylitä omia tuottotavoitteita, en sen tarkemmin edes tutustu kohteeseen ja ota huomioon tulevia remontteja tai muita kuluja. Toisaalta jos vuokratuotto ylittää oman tavoitteen, niin silloin pitää vähän arvioida tulevia remonttikustannuksia. Erityisesti sellaisia kustannuksia jotka on tiedossa ja toteutuvat lähivuosina, en ala arvioimaan 10 vuoden päästä tulevia. Tuosta esimerkistä napsuu 6% tuotto.

Tuolta suunnalta olen miettinyt myös jotain ok-kuntoista yksiötä, vuokralle menee 100% varmuudella ja sopiva kiltti maalaistyttö vuokralaiseksi, niin pysyy seinätkin ehjinä :D
Siulla on ilmeisesti tuolta suunnalta useampikin asunto?

Melko harvakseltaan on yksiöitä kaupan, nyt poikkeuksellisesti puolen vuoden aikana on ollut muutamia. Näytöissä olen käynyt ja tungoksesta pystyy nopeasti päättelemään ettei alle pyynnin taida asunnot liikkua. Toisekseen pyynnitkin ovat nousseet melko korkeiksi huonokuntoisissakin asunnoissa. Omasta takaa löytyy yksiöitä ja kaksioita.

Pitkässä juoksussa kannattaa ottaa selvää taloyhtiöitten kunnosta ja ja jos on esim lvis tulossa ni minkäkokoisia asuntoja on taloyhtiössä. Aika huonosti on lappeenrannassa tarjontaa, yksiöissä on karannut hinnat ihan käsistä ainakin keskustan alueelta. Tuolla länsisuunnassa kannattaa olla tarkkana, itse muistan asuneeni sata vuotta sitten saunakivenkadulla ja talot oli rakennettu vissii suon päälle kun laatat halkeili ja seinät ja niitä piti korjata vähän väliä. Entisen Lummin kioskin lähettyvillä on joitakin muistin mukaan 90luvun vaihteessa tehtyja Hakan tekemiä taloja, niissä kannattaa olla tarkkana.

Tuolta suunnalta olen miettinyt myös jotain ok-kuntoista yksiötä, vuokralle menee 100% varmuudella ja sopiva kiltti maalaistyttö vuokralaiseksi, niin pysyy seinätkin ehjinä :D
Siulla on ilmeisesti tuolta suunnalta useampikin asunto?

Itse asuin 3 vuotta Lappeenrannassa Skinnarilassa ja keskustassa. Irtisanoin aina asunnon huhtikuun loppuun. Eli ei kaikki opiskelijatkaan ole kovin hyviä vuokralaisia. Kesäksi on varmasti vaikea saada vuokralainen.

Itse asuin 3 vuotta Lappeenrannassa Skinnarilassa ja keskustassa. Irtisanoin aina asunnon huhtikuun loppuun. Eli ei kaikki opiskelijatkaan ole kovin hyviä vuokralaisia. Kesäksi on varmasti vaikea saada vuokralainen.

Yleisesti käytössä oleva 12 kuukauden määräaikaisuus 1 kuukauden "sakkovuokralla" tekee tuosta aika kalliin harrastuksen vuosittain tehtäväksi...

Yleisesti käytössä oleva 12 kuukauden määräaikaisuus 1 kuukauden "sakkovuokralla" tekee tuosta aika kalliin harrastuksen vuosittain tehtäväksi...

No ei ollut ainakaan minun opiskeluaikoinani yleinen käytäntö. Nyt voi olla tilanne toinen Lappeenrannassa.

Kalliimpaahan se on maksaa touko-elokuu vuokraa, kuin yhden kuukauden sakkovuokra ;)
Eipä täällä omat opiskelukaverit ainakaan oo kämppiä pois ottanu kesiksi. Tietysti jos aivan paskaan kämppään joutuu loasilla tai muuten, niin kynnys irtisanoa kesäksi on aika pieni.

(vuoden vuokrat - vastikkeet) / (ostohinnalla + varaisiirtoverolla + tarvittavilla remonteilla)

Kannattaa tuo putkiremontti kyllä sisällyttää tuohon hintaan ja ainakin arvioida kaikki lähitulevaisuuden rempat.

1. vuokratuotto 5,8 % kun remonttia ei oteta huomioon
2. vuokratuotto 4,8 % jos putkiremontteihin menee esim. 500 €/m2
Tämä alempi on juuri sama tapa, jolla lasken itsekin. Välittäjä mainosti kuuden prosentin tuottoa. No, ilman varainsiirtoveroa ja remonttivaraa siihen päästään :rolleyes:

Kalliimpaahan se on maksaa touko-elokuu vuokraa, kuin yhden kuukauden sakkovuokra ;)
Eipä täällä omat opiskelukaverit ainakaan oo kämppiä pois ottanu kesiksi. Tietysti jos aivan paskaan kämppään joutuu loasilla tai muuten, niin kynnys irtisanoa kesäksi on aika pieni.

Toki siinä tapauksessa jos muuttaa takaisin vanhempien luokse asumaan ilmaiseksi kesän ajaksi, muussa tapauksessa kuulostaa aika helvetilliseltä jumpalta joka vuotisine kaksine muuttoineen ja uuden kämpän metsästyksineen jne jne.... tai ehkä oon vaan laiska tai jotain :D

Toki siinä tapauksessa jos muuttaa takaisin vanhempien luokse asumaan ilmaiseksi kesän ajaksi, muussa tapauksessa kuulostaa aika helvetilliseltä jumpalta joka vuotisine kaksine muuttoineen ja uuden kämpän metsästyksineen jne jne.... tai ehkä oon vaan laiska tai jotain :D

Ja hyvä noin. Meille sijoittajille enemmän mammonaa. :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Viime vuosina on saanut joka syksy lukuvuosien alkaessa lukea lehdistä miten opiskelijoita on jouduttu sijoittamaan hätämajoitukseen koska eivät ole saaneet asuntoa koulujen alkuun. Omat opiskelijavuokralaiset ovat onneksi pitäneet asunnot kesän yli (irtisanomiset osuneet muihin ajankohtiin), luultavimmin tykänneet asua ja samalla pelänneet etteivät saa asuntoa kesän jälkeen jos luovuttavat sen pois ennen kesää.

Myynnissä - Kerrostalo, Turku: 1h+alk+kt - Kakolankatu 3 A2, 20100 Turku - Hartela Oy /Turku | Oikotie

Nyt on alkanut näkyä tälläistä hinnoittelua uudiskohteissa, että vuokratontin voit lunastaa mutta se ei kuulu velattomaan hintaan. Tarkoittaako tuo käytännössä sitä mitä luulen, ettei ko. osuus ole omaan käyttöön asuntoa ostavalle vähennyskelpoista asuntolainaa? Mutta ei myöskään tarvitse maksaa varainsiirtoveroa?

Sijoittan näkövinkkelistä noista yhtiön "vuokratonteista" revitään ihan törky vastiketta.

"As Oy Kakolankallio 1 rakennetaan vuokratontille, josta asunnon ostaja voi lunastaa huoneistokohtaisen tonttiosuuden omaksi ja tällä tavoin vapautua tontin vuokravastikkeen maksusta. Vuokratonttiosuuden arvioitu lunastushinta on kiinteä summa, jota korjataan vuosittain elinkustannusindeksin muutosta vastaavasti. Tontin huoneistokohtainen lunastusosuus on arviolta 687 eur/m2. Jos ostaja ei halua lunastaa vuokratonttiosuutta, yhtiö perii kuukausittaisen vuokratonttivastikkeen n. 3,04 eur/m2/kk (vastike on sidottu elinkustannusindeksiin). Ostajalla on siis mahdollisuus päättää, sijoittaako hän rahat tonttiin vai maksaako tontista vuokravastiketta kuukausittain. Tontin lunastushinta ei sisälly huoneiston velattomaan hintaan."

Noita on ollut Helsingissä ja muualla pääkaupunkiseudulla pari vuotta jo, laskin kerran että tontin hinnaksi tulee helposti miljoonia, aika kallista suomaata jostain Espoosta esim. Kyllä tuulipukua taas kusetetaan.

Eli tuo vuokravastike olis saman verran kuin hoitovastike. Aika suolasta tosiaan kun tilaa riittää tässä maassa.

Mut hei uus jääkaappi! Sehän se on ykkösperuste kun ostaa 6000e/m2 koppia.

Ihan sairasta. 50 neliön kopista pitää maksaa enempi mitä isohkosta omakotitalosta jossain muualla kuin tuolla missä "maa on loppu ja tuo vaan on maksettava" alueella.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom