Asunnon osto sijoitusmielessä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IsoDino
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tuo kyllä lienee tässä tapauksessa paras vaihtoehto, että pyytää ottamaan yhteyttä kun tarjouksia saa jättää. Onko sulla kokemuksen tuomaa kutinaa, miten usein tällaisessa tilanteessa tarjoukset kuitenkin kelpuutetaan?

No eipä oikeastaan ole. Mutta jos se kohde seisoo myynnissä ja siinä oikeasti on tinkivaraa, ottaa se välittäjä varmasti yhteyttä. Mutta jos tinkivaraa ei ole, etkä halua maksaa, niin sitten etsimään toista kohdetta.

Eli ei ole tarkempaa tietoa miten paljon näin käy. Mutta paljon tätä kuulee ja on omalle kohallekin kattonut. Käytiin kattomassa joskus yhtä purkukuntosta pommia, eli yhtä aika huonossa hapessa olevaa okt:tä. Oli ollut päiväkotikäytössä ja kaupunki omistajana laiminlyönyt kaikki korjaukset katon korjauksesta lähtien. Se oli tietyn hintanen ja myytiin sitten tarjousten mukaan. Heti kun rahasta tuli puhe, välittäjä sanoi että tästä on jo pyyntihintaan tarjous, eli alle ei kannata jättää. Me todettiin heti että sitten voipi meidän kohdalta unohtaa. No tuo myytiin vissiin vähän yli pyyntihintaan, että kai se tossa kohtaa paikkansa piti tai sitten joku tarjosi välittäjän puheiden perusteella enemmän.

Tottakia ne yrittää hintaa ylöpäin vedettää, siitähän ne korvauksensa saa. Siis paremman korvauksen jos hinta on korkeempi.

No eipä oikeastaan ole. Mutta jos se kohde seisoo myynnissä ja siinä oikeasti on tinkivaraa, ottaa se välittäjä varmasti yhteyttä. Mutta jos tinkivaraa ei ole, etkä halua maksaa, niin sitten etsimään toista kohdetta.

Tottakia ne yrittää hintaa ylöpäin vedettää, siitähän ne korvauksensa saa. Siis paremman korvauksen jos hinta on korkeempi.

Kävästiin tänään jututtamassa välittäjää ja kun otettiin tarjous taas puheeksi, niin meinasi, että kai sen voi kuitenkin jättää, vaikka ei omistaja kuulemma ole tavannut pyynnistä joustaa... ja sitten kun jatkettiin kyselyä, niin ei kuulemma ainakaan paljoa ole joustanut. Eli siis lopputuloksena se, että tarjouksen voi jättää ja hyvin mahdollista, että menee järkeväkin tarjous läpi. On se kovaa tuo kiinteistönvälitystouhu. Noh, onneksi en ole itselleni ostamassa mitään :)

Mulla tulee maanantaina myyntiin vuokrattu yksiö Espoosta. Vuokra tällä hetkellä ~600€, pieni nostomahdollisuus siinä toki on. Asunnon hinta ~95000€.

Myyty ekassa näytössä. Tonnin tingin pyyntihinnasta. Ihan mukavan arvonnousun kuittasin vielä vuokratuottojen päälle. Omalta sijoitusajalta todellinen kokonaistuotto 6,64%. En edelleenkään näe sitä riskiä tässä sijoitusmuodossa mistä monet täällä varoittelee.

Minkäkokoinen yksiö oli? 600e/kk yksiöstä Espoossa kuulostaa aika kovalta, varsinkin jos siinä ois vielä nousuvaraa.

30m2. Ei parveketta. Perustan nousuvaran siihen että tulijoita oli vaikka kuinka paljon ja vuokra oli pitempään ollut tuolla tasolla. Ei sitä nyt hirveesti olis varmaan arvannu nostaa mutta joku 5% olis todennäköisesti mennyt mukisematta.

Tuli tuossa ostettua rivari-kaksio (59m2). Putkiremppa tehty viime kuussa ja kaikki kaapistot, lattiat, katto, vessa, ovet ym. laitetaan uusiksi. Kämpän hinta 51 tonnia+remontti. Kaksion vuokrat pyörii täällä 400-500€ eurossa ja tarjontaa on aika huonosti. Varsinkin myytävät kaksiot on kiven alla ja väki vanhenee, joten arvonnousu voi olla melko kovaa lähivuosina. Vuokratuloakin tuosta saa halutessaan aika kivasti ostohintaan nähden;)

Noniin viisaat pakkislaiset!
Itsellä olisi tarkoitus ehkä muuttaa vuoden vaihteessa ja omistan rivitalo kaksion. Myyminen on käynyt ensisijaisesti mielessä, mutta mitenkä vuokraus? Maksoin kämpästä 73000€ vuosi sitten ja vuokratuloja olisi mahdollista saada jopa 650€ (verraten kaupungin vuokra-asuntojen vuokriin nähden). Kämppä on siis rivitalo 2h+k+s 62,5 neliötä. Lisäksi kämpästä löytyy iso terassi, joka rakennettiin viime kesänä. Lisäksi kämppä on remontoitu lähes lattiasta kattoon. Vastike 160€ ja lainaa maksan reilusti alle 400€ kuussa.

Miten verottaja suhtautuu vuokraukseen? 28% lähtee veroja vuokrasta, mutta esim yhtiövastikke menisi vähennyksiin?? Mitä kaikkia kuluja vuokrauksesta tulisi ja onko koko hommassa ylipäätään järkeä?

Kiitos ja anteeksi.

Noniin viisaat pakkislaiset!
Itsellä olisi tarkoitus ehkä muuttaa vuoden vaihteessa ja omistan rivitalo kaksion. Myyminen on käynyt ensisijaisesti mielessä, mutta mitenkä vuokraus? Maksoin kämpästä 73000€ vuosi sitten ja vuokratuloja olisi mahdollista saada jopa 650€ (verraten kaupungin vuokra-asuntojen vuokriin nähden). Kämppä on siis rivitalo 2h+k+s 62,5 neliötä. Lisäksi kämpästä löytyy iso terassi, joka rakennettiin viime kesänä. Lisäksi kämppä on remontoitu lähes lattiasta kattoon. Vastike 160€ ja lainaa maksan reilusti alle 400€ kuussa.

Miten verottaja suhtautuu vuokraukseen? 28% lähtee veroja vuokrasta, mutta esim yhtiövastikke menisi vähennyksiin?? Mitä kaikkia kuluja vuokrauksesta tulisi ja onko koko hommassa ylipäätään järkeä?

Kiitos ja anteeksi.

Itse jätin juuri rivitalokaksion vuokralle kun muutin omakotitaloon. Ei käynyt mielessäkään tällä korkotasolla myydä rivitalo-osaketta pois (lainaa vielä jäljellä). Tällä hetkellä vanhan lainan kokonaiskorko alle 1%, joten laina lyhenee vuokratuloillakin jo todella kivasti. Tämä on myös hyvä tapa säästää. Lainaa maksan vanhasta asunnosta 800e/kk ja uudesta 800e/kk. Olen kova laittamaan ylimääräisen rahan haisemaan, joten nyt rahat menevät ainakin hyvään kohteeseen.

Kovalta kuulostaa tuo 73k ostohinta ja 650e/kk vuokra suhde. Jos näin on, niin hyvän kohteen olet löytänyt. Elä helvetissä mene myymään jos ei ole pakottavaa tarvetta. Korot tulevat kyllä nousemaan, mutta tuolla mainitsemallasi asunnon arvo / vuokrahinnalla vuokraaminen kannattaa vielä reilujenkin korkojen nousun jälkeen.

Lisäpointtina sinun tilanteeseesi, olet siis itse remontoinut asunnon? Joten arvo on varmasti asunolla noussut. Jos myyt asunnon nyt, maksat vielä muhkeat verot päälle. Pidä vähintään vuosi vielä asuntoa omistuksessasi, niin myyt asunnon maksamatta myyntivoitosta syntyvää veroa.

Ainut kysymysmerkki tulee siinä miten pankilta irtoaa rahaa uuteen asuntoon/taloon. Minun kohdalla olivat myöntyväisä, mutta olinkin maksanut yli 30% pois vanhaa asuntovelkaa.

Kysymykseesi vielä vastaten, muita kuluja ei juurikaan asunnon omistajalle tule omistamisesta kuin tuo mainitsemasi yhtiövastike. Vastike voi toki nousta jos tulee jotain yhteisiä remontteja, mutta nekin vaikuttaa toki positiivisesti osakkeen arvoon. Juoksevat kustannukset hoitaa vuokralainen, mm. sähkö, vesi (jos näin sovittu), vakuutukset.

Itse jätin juuri rivitalokaksion vuokralle kun muutin omakotitaloon. Ei käynyt mielessäkään tällä korkotasolla myydä rivitalo-osaketta pois (lainaa vielä jäljellä). Tällä hetkellä vanhan lainan kokonaiskorko alle 1%, joten laina lyhenee vuokratuloillakin jo todella kivasti. Tämä on myös hyvä tapa säästää. Lainaa maksan vanhasta asunnosta 800e/kk ja uudesta 800e/kk. Olen kova laittamaan ylimääräisen rahan haisemaan, joten nyt rahat menevät ainakin hyvään kohteeseen.

Kovalta kuulostaa tuo 73k ostohinta ja 650e/kk vuokra suhde. Jos näin on, niin hyvän kohteen olet löytänyt. Elä helvetissä mene myymään jos ei ole pakottavaa tarvetta. Korot tulevat kyllä nousemaan, mutta tuolla mainitsemallasi asunnon arvo / vuokrahinnalla vuokraaminen kannattaa vielä reilujenkin korkojen nousun jälkeen.

Lisäpointtina sinun tilanteeseesi, olet siis itse remontoinut asunnon? Joten arvo on varmasti asunolla noussut. Jos myyt asunnon nyt, maksat vielä muhkeat verot päälle. Pidä vähintään vuosi vielä asuntoa omistuksessasi, niin myyt asunnon maksamatta myyntivoitosta syntyvää veroa.

Ainut kysymysmerkki tulee siinä miten pankilta irtoaa rahaa uuteen asuntoon/taloon. Minun kohdalla olivat myöntyväisä, mutta olinkin maksanut yli 30% pois vanhaa asuntovelkaa.

Kysymykseesi vielä vastaten, muita kuluja ei juurikaan asunnon omistajalle tule omistamisesta kuin tuo mainitsemasi yhtiövastike. Vastike voi toki nousta jos tulee jotain yhteisiä remontteja, mutta nekin vaikuttaa toki positiivisesti osakkeen arvoon. Juoksevat kustannukset hoitaa vuokralainen, mm. sähkö, vesi (jos näin sovittu), vakuutukset.

Asunto on rempattu itse/appiukon kanssa, joka on rakennus-alalla. Tarkoitus olisi muuttaa aluksi vuokralle toiselle paikkakunnalle, joten lisätarvetta lainalle ei ole. Itse en ole tosiaan maksanut lainaa, kun vasta tasan vuoden, joten laina ei ole hireästi lyhentynyt.

Minkälainen paperisota syntyy tästä asunnon vuokrauksesta?

tähän välikommenttina sen verran, että asunnossa on itse asuttava se kaksi vuotta ennenkuin sen voi myydä verottomana. ei siis riitä että asuu siinä itse vuoden, vuokraa sitä vuoden, ja myy sen sitten - tuossa tapauksessa joutuisi maksamaan verot. eli, kaksi vuotta omaa asumista asunnossa, niin välttää myyntivoiton verot.

tottakai jos on itse rempannut asunnon, ja on kuitteja tarvikkeista, niin vaikka joutuisikin maksamaan verot niin asunnon remontoinnista koituneet kulut voi vähentää suoraan myyntivoitosta, eli tarvikkeista ei tarvitse veroja maksaa.

myin juuri itse oman asuntoni, jossa asuin kolme vuotta. 10 %:a tuli voittoa pelkästä myyntivoitosta. toki lisäksi voi laskea, jos haluaa, paljonko säästin itselleni tuona aikana kun lyhensin lainaa enkä maksanut vuokraa, mutta olennaisinta on minulle aina ollut tuo myyntivoitto per asunto.

ostin sitten samantien uudenkin asunnon, ja aika näyttää miten sen kanssa käy kun tulevaisuudessa sen myyn. en olisi kuitenkaan kovin huolissani sen(kään) suhteen tulevan myyntihinnan ja nykyisen ostohinnan erotuksen osalta... ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei siitä vuokrauksesta mitään paperisotaa synny. Ilmoitus nettiin, näyttö, vuokralaisen valinta, vuokrasopimuksen allekirjoitus ja avainten luovutus.

Jos sulla on siitä asunnosta velkaa niin saat vähentää velan korot niistä vuokratuloista maksettavista veroista.

Nyt tarvittaisiin viisaampien kommetteja seuraavasta tilanteesta: Appivanhemmat haluavat antaa ennakkoperintönä kaksionsa avovaimolleni. Asunnon arvo on noin 80ke, josta avokille tulee tuon ennakkoperinnön jälkeen maksettavaa 60ke. Asunnossa on hyvä vuokralainen, joka maksaa 600e/kk. Asunto on remontoitu, eikä isännöitsijän mukaan mitään isompia remppoja ole tulossa lähivuosina. Vastike on 200e/kk.

Rahoitus tapahtuisi pelkällä pankkilainalla, siis tämä 60ke. Pankin setä ehdotteli 350e kk-lyhennystä, josta korkoja noin 100e/kk ja pääomavähennystä 250e/kk. Laina-aika on noin 17 vuotta.

Eli miltäs tämä yhtälö näyttää? Itse en näistä asioista oikeastaan mitään ymmärrä, joten kommenttia kaivataan. Lähinnä tässä pelottaa se jos kämppä makaa tyhjillään, niin meidän talous on aika tiukilla.

Nyt tarvittaisiin viisaampien kommetteja seuraavasta tilanteesta: Appivanhemmat haluavat antaa ennakkoperintönä kaksionsa avovaimolleni. Asunnon arvo on noin 80ke, josta avokille tulee tuon ennakkoperinnön jälkeen maksettavaa 60ke. Asunnossa on hyvä vuokralainen, joka maksaa 600e/kk. Asunto on remontoitu, eikä isännöitsijän mukaan mitään isompia remppoja ole tulossa lähivuosina. Vastike on 200e/kk.

Rahoitus tapahtuisi pelkällä pankkilainalla, siis tämä 60ke. Pankin setä ehdotteli 350e kk-lyhennystä, josta korkoja noin 100e/kk ja pääomavähennystä 250e/kk. Laina-aika on noin 17 vuotta.

Eli miltäs tämä yhtälö näyttää? Itse en näistä asioista oikeastaan mitään ymmärrä, joten kommenttia kaivataan. Lähinnä tässä pelottaa se jos kämppä makaa tyhjillään, niin meidän talous on aika tiukilla.

Vastike on aika kova, mistä lie johtuu. Jos on rahoitusvastiketta niin se kannattaisi ehkä maksaa pois. Oma pankkilaina on monesti edullisempaa ja pääomatuloverosta saa vähentää maksetut velan korot.

Kerro vähän lisää tosta ehdotetusta lainasta? Korko tuntuu kovalta verrattuna lyhennykseen. Mihin korkoon ehdotuksen laina oli sidottu?

EDIT: Itsellä olis sellainen aiheeseen liittyvä kysymys että kelpaako ulkomailla sijaitseva asunto asuntolainan vakuudeksi. Edes jollain pienemmällä prosentilla kuin kotimainen.

Ihmettelen yhtä juttua: asunnon arvo on 80t euroa ja se annetaan ennakkoperintönä vaimollesi. Vaimosi maksaa 60t tästä kuviosta, mitä en ymmärtänyt?? Tuohan on päin helvettiä.. Oikea summahan olisi korkeintaan n. 20t euroa ja nimenomaan veroja ? Muutoinhan kyseessä on vain asunnon myynti lähisukulaiselle mahd. vähäiseen hintaan eikä mikään perintö.

Asunnon saa myydä lähisukulaiselle 75% markkina-arvosta. Ja eikös nykyään ole 20000€ verottoman perinnön raja? Että noilla luvuilla voi rueta kattelemaan sitä asuntoa ennakkoperintönä. Toki kannattaa vielä tarkastaa luvut, eikä uskoa mun jorinoita automaattisesti.

EDIT: Itsellä olis sellainen aiheeseen liittyvä kysymys että kelpaako ulkomailla sijaitseva asunto asuntolainan vakuudeksi. Edes jollain pienemmällä prosentilla kuin kotimainen.

Olen kysynyt samaa Nordeasta ja Sampo Pankista, kun molemmilla on toimintaa Virossa. Periaatteessa käy, mutta vakuusarvo on huono. Tilannehan voi muuttua Viron osalta, kun ne liittyvät euroon.

Aleksei: Rahoitusvastiketta tietääkseni ei ole ja tuo vastike on todellakin vajaa 200e, syytä siihen en tiedä. Ehdotettu laina on kertalaina, viitekorko 3kk euribor +1% marginaali. Maksuerä on 350e, josta suurinpiirtein 100e korkoa ja 250e lyhennystä seuraavien muutamien vuosien ajan.

hookoo: Itse olen ymmärtänyt, että tämä 20ke etu hinnassa olisi nimenomaan sitä ennakkoperintöä, mutta taidan olla hieman hakoteillä. Onko tässä nyt kyseessä vain lähisukulaisten välinen kauppa, eikä perinnnöllä ole mitään tekemistä tämän kanssa?

Aleksei: Rahoitusvastiketta tietääkseni ei ole ja tuo vastike on todellakin vajaa 200e, syytä siihen en tiedä. Ehdotettu laina on kertalaina, viitekorko 3kk euribor +1% marginaali. Maksuerä on 350e, josta suurinpiirtein 100e korkoa ja 250e lyhennystä seuraavien muutamien vuosien ajan.

hookoo: Itse olen ymmärtänyt, että tämä 20ke etu hinnassa olisi nimenomaan sitä ennakkoperintöä, mutta taidan olla hieman hakoteillä. Onko tässä nyt kyseessä vain lähisukulaisten välinen kauppa, eikä perinnnöllä ole mitään tekemistä tämän kanssa?

Ok. Eli ennakkoperintönä annetaan 20t verottomasti. Jos ennakkoperintönä annetaan koko kämppä niin silloin sen hinnaksi tulee paljon vähemmän ja summa maksetaan verottajalle. Ja tosiaan asunnon saa myydä lähisukulaiselle halvemmalla markkina-arvolla. En tiedä kumpi tuossa on kyseessä. Tuossa voi siis periaatteessa olla kumpi tapaus vaan myynti lähisukulaiselle tai 20t euron etu, tosin voisihan noi molemmat yhdistää niin hinta tippuis entisestään.

Asuntobisneksen tulevaisuus keskipitkällä ja pitkällä tähtäimellä.... huomioitavaa..

Asuntosijoittamisesta kun on kyse niin ehkä tämä siihen jotenkin liittyy... sijoitusmielessä

Mielestäni elämme maailmassa mielenkiintoisia aikoja. Yhdysvallat on se suuri kysymysmerkki. Siellä harrastetaan sellaista rahoituspolitiikkaa, jota ei kaikki FEDin omat jäsenetkään tue. Epäilys setelielvytykselle on vahva.

Asuntosijoittamisesta kun on puhe, niin puhutaan useiden vuosien perspektiivistä. Silloin isoilla asioilla on väliä.

Peruskysymys lienee maailmantalouden vakaus. Se saattaa olla järkkymässä. Viimeaikoina on puhuttu valuuttasodasta Kiinan aloittamana. Kiinan valuuttamanipulointi vie pohjan FEDin setelielvytykseltä. Sen seurauksena USA syytää Kiinaa epäterveestä talouden kehityksestä. Valuuttamanipulaatioon lähti mukaan myös valtioita Etelä-Amerikasta. Loppua ei näy, vaikka IMF koittaa tehdä parhaansa. IMF:n rooli ei ole pakottava.. vain neuvova. IMF ei voi siis tälle mitään, jos osapuolet eivät näe yhteistä etua tärkeimpänä.

Mikäli USD meinaa pysyä vielä tulevaisuudessa maailmanvaluuttana on ihmeitä tapahduttava. Mieleeni tulee kaksi vaihtoehtoa. Kiina ottaa seuraavan maailmanvaluutan roolin tai Jenkit selviytyy kriisistään epärehellisin keinoin tyyliin... "velkaa meillä on paljon, mutta ne jotka haluaa niin tulee hakemaan omansa". Toisinsanoen siis jättää velat maksamatta. On tätä toimintaa nähty yksilöiden ja yritysten toimesta koko maailman sivu, mutta että valtio. Noh... se on USA.

Mitä tämä kaikki tarkoittaa pohjolassa majailevalle Suomelle? Euron arvo ja sen vaikutus työllisyyteen ja ostovoimaan ovat avainsanoja. Mahdollisen "Huonon" inflaation siivittämänä palkat eivät kehity samaa rataa ja ostovoima kärsii. Eipä tarvii tästä mennä montaa vuosikymmentä taakse, kun pankkien myöntämät asuntolainat olivat pituudeltaan luokkaa 10v. Voi vain miettiä mitä siinä tapauksessa kämpät maksoi. Tällä varjolla uskallan sanoa, että yksi Suomen historian hienoista kuplista rakennettiin siinä, kun vuokrasäännöstely purettiin ja lainamarkkinat vapautettiin... sitten alkoi tulla niitä 30v lainoja, joiden tuoma hintakehitys valui pankkien ja silloisten omistajien taskuihin.... Tälläkin kuplalla tulee vielä olemaan maksajat, vaikka eri sukupolvea edustavatkin.

On rankasti sanottu, mutta tässä taloussooloilussa on hyvin ainekset kolmannen maailmansodan alulle. Se miten se sota käytäisiin on sitten toinen juttu. Yksi vain on varmaa. Kaikki olisivat häviäjiä tavalla tai toisella. Stagflaatio tulisi näyttelemään suurta roolia. Raaka-aineiden hinta nousisi, mutta yhä harvemmalla olisi varaa niitä ostaa heikentyneen ostovoiman johdosta.
-> asuntojen osalta vaihtuvuus kutistuisi minimiin tai sitten hinnat joustaisivat, sillä pankit eivät jousta. Epävarmoina aikoina mahdollinen paluu säännöstelyyn ja lyhyisiin lainoihin. Isku olisi kova nykyasuntobisnekselle ja asuntoja omistavalle luokalle.

En sano, että tämä toteutuu, joten ottakaa tämä vain yhtenä skenaariona, kun mietitte ruusuisia asuntokuvioita näillä "kohtuuhintaisilla" markkinoilla. Yksi asia on silti todellisuutta. Maailmantalous on nyt epävakaalla polulla ja asiantuntijoiden näkemykset ristiriidassa selviytymivaihtoehtojen suhteen. Samaan aikaan kehittyvät taloudet pelaavat välinpitämättöminä omaan pussiin - kerrankin siihen on mahdollisuus. Oma arvaukseni on siis: Tästä ei voi seurata mitään hyvää. Olkaa varovaisia ja rikastukaa - niin minäkin!!!

Kun katsoo suomen asuntojen hintoja niin niille on 2 selitystä, vitullinen inflaatio tai asuntokupla (rakenteellinen epätasapaino + globalisaatio / spekulaatio velkarahalla) ja luultavasti vielä molemmat. Tuo nousutrendi voi jatkua vielä vuosia, mutta en haluisi omistaa asuntoa (varsinkaan velaksi) kun se trendi lopulta kääntyy laskuun, voi tulla äkkiä 30% pudotus hintoihin. Tietysti asunto on hyvä hedge inflaatiota vastaan ja kaikki odottavat nyt et inflaatio taas pyyhkis asuntolainat olemattomiin kuten ennen, mutta jos lukee maailman tilastoja niin länsivaltioiden velkaantumisaste alkaa olla sitä luokkaa, että kohta sitä ilmaista rahaa ei enää ole tulossa mistään kun kukaan ei säästä vaan kaikki vaan sijoittelee velkarahoja ja odottaa inflaatiota. Katsotaan vaikka 5 vuoden sisään niin varmasti tapahtuu jotain äärimmäisen dramaattista (velkadeflaatio), vaikka nyt kaikki ovatkin taas valheellisessa turvallisuudentunteessa.

Suositut

Back
Ylös Bottom