Asunnon osto sijoitusmielessä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IsoDino
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Sellainen kysymys johon toivottavasti joku täällä osaapi vastata :) Olen miettinyt asuntoa sijoitusmielessä noin 120.000 € hintainen yksiö helsingistä. Tämä olisi ensimmäinen omistusasuntoni ja katetaan 90 % velkarahalla., joten edellyttääkö pankki että myös muutan tuohon asuntoon että antaa normaalin asuntolainan ?
Tarkoitus siis maksattaa lainaa pois vuokralaisella, ja asua itse ainakin vielä hetki vuokralla.
Kannattaako edes mainita että itse ei asuntoon ole muuttamassa ?

Sellainen kysymys johon toivottavasti joku täällä osaapi vastata :) Olen miettinyt asuntoa sijoitusmielessä noin 120.000 € hintainen yksiö helsingistä. Tämä olisi ensimmäinen omistusasuntoni ja katetaan 90 % velkarahalla., joten edellyttääkö pankki että myös muutan tuohon asuntoon että antaa normaalin asuntolainan ?
Tarkoitus siis maksattaa lainaa pois vuokralaisella, ja asua itse ainakin vielä hetki vuokralla.
Kannattaako edes mainita että itse ei asuntoon ole muuttamassa ?

Näin äkkiseltään tyrmäisin ajatuksen tuosta sijoituskämpästä täysin. Miksi?

- Menetät ensiasunnon ostajan edun ja jos muutat esimerkiksi joskus itse omakotitaloon, maksat siitä veroa 4% (esimerkki: 250.000e kämppä, maksat veroa 10000e). Tätä summaa makselet vuokratuloilla usean vuoden ajan kun menetät etusi sijoituskämpän vuoksi.

- Lainarahalla ostettu sijoituskämppä = Kokonaistuotto jää todella pieneksi. Nykyisellä korkotasolla se kuulostaa vielä houkuttelevalta, mutta asiat eivät ole näin enää 5 vuoden päästä.

- Nykyinen kämppien hintataso. En sano ettei asuntoon sijoittaminen kannata, mutta lainarahalla kämpän ostaminen tässä taloustilanteessa Helsingistä ei ole ehkä kaikkein tuottavin ratkaisu, varsinkin kun ottaa huomioon tuon ensimmäisen kohdan jonka mainitsin.

Näin äkkiseltään tyrmäisin ajatuksen tuosta sijoituskämpästä täysin. Miksi?

- Menetät ensiasunnon ostajan edun ja jos muutat esimerkiksi joskus itse omakotitaloon, maksat siitä veroa 4% (esimerkki: 250.000e kämppä, maksat veroa 10000e). Tätä summaa makselet vuokratuloilla usean vuoden ajan kun menetät etusi sijoituskämpän vuoksi.

- Lainarahalla ostettu sijoituskämppä = Kokonaistuotto jää todella pieneksi. Nykyisellä korkotasolla se kuulostaa vielä houkuttelevalta, mutta asiat eivät ole näin enää 5 vuoden päästä.

- Nykyinen kämppien hintataso. En sano ettei asuntoon sijoittaminen kannata, mutta lainarahalla kämpän ostaminen tässä taloustilanteessa Helsingistä ei ole ehkä kaikkein tuottavin ratkaisu, varsinkin kun ottaa huomioon tuon ensimmäisen kohdan jonka mainitsin.

Hyvä pointti tuo ensiasunnon ostajan varainsiirtoveroetu. Eli tossa kohtaa pitäisi tolle säästätylle varainsiirtoverollekin saada riittävä tuotto.

Ja kun laskee sijoituskämpän tuottoja, pitää oikeasti ottaa huomioon että korko voi hyvin olla 6-7% jossain vaiheessa, eli keskikoroksi pitäisi laskea joku 4-5% korkotaso niin ei tule kipeitä ylläreitä. Sitten pitää varautua siihen, että sijoitetun kohteen hinta voi olla pitkäänkin nykystä alempi. Eli mä en ainakaan laskisi mitään hinnannousun varaan. Ja siinäkin pitää huomioida inflaatio, eli rahan arvo vasta säilyy kohteessa jos sen hinta nouseen inflaation tahtiin. Ja vielä pitää huomioida että vuokrataso lähti jo laskuun ja kun käsittääksein Helsingissäkin on aloitettu pienten asuntojen uudistuotantoa, niin eipä nyt ihan järkyttäviä paineita ole vuokrahintojen nousuun.

Eli kestääkö sijoittajan talous mahdollisen vuokratulojen laskemisen, sijoituskohteen hinnan laskemisen (tällä nyt ei ole mitään kassavirtavaikutusta jos ei myy, mutta otetta huomioon) sekä korkojen paluun vähän normaalimpiin lukemiin?

Ja sitten vielä tietty no normaalit joka ikistä asuntosijoittajaa koskevat riskis, eli tulevat remontit, tyhjät kuukaudet ja mahdolliset ongelmat vuokralaisten kanssa.

Eli en väitä minäkään että asunto on huono sijiotuskohde. Mutta pitää muistaa se, että on kaikkea muuta kuin riskitöntä ostaa se ensimmäinen sijoitusasunto 90% velkavivutettuna. Tuossa on kirjaimellisesti kaikki munat samassa korissa. Eli taloudesta pitää löytyä puskuria hoitaa tuon lainan ja asunnon menot ilman vuokratuottoja jonkin aikaa. Muuten en ainakaan itse tuohon lähtisi.

Taasen jos pohjalla on vaikka 4 asuntoa ja hyvät kokemukset, niin mikäs siinä on kasvatellessa asuntosalkkua. Tuossa kohtaa eliminoi jo varsin tehokkaasti esim. nuo tyhjien kuukausien, yllättävien remppojen yms. vaikutuksen. 1/5:stä ongelmissa vaikuttaa 20% kassavirrasta. Jokainen osaa laskea paljonko vaikutus on kun on yksi asunto.

Siksi en ymmärrä, että miten asuntosijoittamisesta saadaan jotenkin vähäriskinen sijoitusmuoto? Ehkä joku valaiseen tyhmää?!

Mulla tulee maanantaina myyntiin vuokrattu yksiö Espoosta. Vuokra tällä hetkellä ~600€, pieni nostomahdollisuus siinä toki on. Asunnon hinta ~95000€.

100% annuiteettilaina OP:sta 25 vuodelle 5% todellisella vuosikorolla 530€/kk. Asunnossa on noin 100€ kuukausivastike. Maksaa ihan mukavasti itsensä.

Vuokralaisen oon tohon saanu puolessa päivässä kaksi kertaa. Kiinnostuneet voi laittaa viestiä.

EDIT: Asuntoon on tulossa julkisivuremontti joka nostaa velattoman hinnan noin 100000 euroon. Sijoitukselle saa siis aika tarkkaan 6% tuoton.

Mulla tulee maanantaina myyntiin vuokrattu yksiö Espoosta. Vuokra tällä hetkellä ~600€, pieni nostomahdollisuus siinä toki on. Asunnon hinta ~95000€.

100% annuiteettilaina OP:sta 25 vuodelle 5% todellisella vuosikorolla 530€/kk. Asunnossa on noin 100€ kuukausivastike. Maksaa ihan mukavasti itsensä.

Vuokralaisen oon tohon saanu puolessa päivässä kaksi kertaa. Kiinnostuneet voi laittaa viestiä.

EDIT: Asuntoon on tulossa julkisivuremontti joka nostaa velattoman hinnan noin 100000 euroon. Sijoitukselle saa siis aika tarkkaan 6% tuoton.

No miksi itse myyt kun on noin helmi?:whip:

6% tuotto on huono, siinä varmaan syy...
Itelläni on Helsigistä liikehuoneisto vuokralla, josta 12% tuotto :dance2:

Liikehuoneistosta pitääkin saada parempi tuotto. Siinä on riskit aina isommat. Perus yksiöön tai kaksioon kelpo paikalta saa tosiaan vuoralaisen samantien, liikehuoneisto ei aina ole yhtä simppeli vuokrata. Eli ainakin tyhjät jaksot on usein pidempiä, joutuu vähän remppaileen jos yrittäjä vaihtuu jne jne.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Liikehuoneistosta pitääkin saada parempi tuotto. Siinä on riskit aina isommat. Perus yksiöön tai kaksioon kelpo paikalta saa tosiaan vuoralaisen samantien, liikehuoneisto ei aina ole yhtä simppeli vuokrata. Eli ainakin tyhjät jaksot on usein pidempiä, joutuu vähän remppaileen jos yrittäjä vaihtuu jne jne.

Mutta toisaalta liikehuoneistossa vaihtuvuus on huomattavasti pienempi, kuin esim yksiöissä...

Mutta toisaalta liikehuoneistossa vaihtuvuus on huomattavasti pienempi, kuin esim yksiöissä...

Niin, ehkä on ehkä ei. Riippuen paikasta ja minkälaisen yrityksen saa vuokralaiseksi. Joku vuokralainen voi tosiaan olla samalla paikalla jopa vuosia. Mutta taasen ainakin Jyväskylässä on pieniä liiketiloja joissa vuokralainen vaihtuu melko useinkin. Ja aina on yleensä tila tyhjillä jonkun kuukauden.

Ja taantumat saattavat tehdä pitkiäkin tyhjiä välejäa jopa hyvillä paikoilla. Taasen asuntopuoleen taantuma harvoin vaikuttaa ainakaan vuokralaisia karkoittavasti.

Asunnon voisin kuvitella ostavani jopa 100% velkarahalla, liikehuoneisto en ikimaailmassa.

Itse ostan sijoitusasunnot yms. ainoastaan kaupungeista, jotka eivät kärsi muuttokatoa. Joskus katselin sijoitusasuntoja Valkeakoskelta, mutta onneksi tulin järkiini...

Itselläni on nyt pitkäaikainen vuokralainen, joka on ollut vuokralla samoissa liiketiloissa kohta 20 vuotta. Itse näen tämän liikehuonoisto asian niin, että kun yrityksellä on tietty asiakaskunta ja markkinapeitto toimi-alueella, niin se ei kovin helposti lähde muuttamaan pois (tätä ei varmaan tarvitse perustella)...

Mikäs järki mahtaa siinä olla, jos kiinteistönvälittäjä sanoo, ettei asunnosta voi jättää pyyntihintaa alemapaa tarjousta, koska asunto on vielä rakennusliikkeen omistuksessa?

Mikäs järki mahtaa siinä olla, jos kiinteistönvälittäjä sanoo, ettei asunnosta voi jättää pyyntihintaa alemapaa tarjousta, koska asunto on vielä rakennusliikkeen omistuksessa?
No jos rakennusliikkeeltä on sanottu että euroakaan ei tingitä hinnasta, ni mitä iloa on pyyntihinnan alittavista tarjouksista?

No jos rakennusliikkeeltä on sanottu että euroakaan ei tingitä hinnasta, ni mitä iloa on pyyntihinnan alittavista tarjouksista?

Ja jos ei ole aikomus maksaa pyydettyä hintaa, voi välittäjälle sanoa että unohdetaan koko juttu. Tai että otappa yhteyttä sitten kun niitä tarjouksia saa jättää.

Piti siis ennemminkin kysyä, että mikä järki siinä on ettei rakennusfirma ota tarjouksia vastaan?

-Onko yleinenkin tapa?
-Yrittääkö välittäjä vaan koijata?
-Onko vaan tyhmä raksaliike?

Kyseessä asunto, joka ollut vuoden myymättä alueella, jossa isoista asunnoista on ylitarjontaa.

Mua ainakin kiinnostais pienenä rakennusliikkeenä tarjoukset. Jos kaikki on vaikka -30% omasta pyynnöstä, niin vois alkaa miettimään, onko se oma pyynti ihan kohdillaan. Turha sitä on hinnoitella saman kaavan mukaan aina, kun talous ja ihmisten ostohalut muuttuu kuitenkin. Menee sitten vaikka omakustannehintaan tänä vuonna mieluummin, kuin vuoden päästä tappiolla.

Ja jos ei ole aikomus maksaa pyydettyä hintaa, voi välittäjälle sanoa että unohdetaan koko juttu. Tai että otappa yhteyttä sitten kun niitä tarjouksia saa jättää.

Tuo kyllä lienee tässä tapauksessa paras vaihtoehto, että pyytää ottamaan yhteyttä kun tarjouksia saa jättää. Onko sulla kokemuksen tuomaa kutinaa, miten usein tällaisessa tilanteessa tarjoukset kuitenkin kelpuutetaan?

Mulla on kanssa asunnon osto ajankohtainen ihan lähiaikoina joskaan ei sijoitusmielessä vaan ihan omaan käyttöön. Helsingin kantakaupungista kämppiä katselen ja kalliitahan ne ovat perkeleet mutta kovin kauas en ainakaan vielä halua lähteä keskustan tuntumasta juuri kun tänne pääsin muuttamaan. Mietityttää seuraavat asiat eli korkokatto, lainan vakuuttaminen tapaturmien tai työttömyyden jne. varalle ja tietysti se korkotyyppi. Nordeasta on tarkoitus laina ottaa ja vaihtoehtona koroksi ovat ne kolme eri euriboria ja nordean prime. Mikä näistä nyt on järkevin vai voiko sitä sanoa ja kannattaako tuosta korkokatosta maksaa useita tuhansia euroja?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom