Asunnon ostajan muistilista

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kertokaas juttuja, mitä tulis huomioida, kun olen parin kuukauden sisällä muuttamasas ekaan kämppään. Tarkoitus on nyt muuttaa vuokralle ensin. Ja sit jos saan vakipaikan duunista, niin ehkä ostaa oman kämpän. Nuorena jos näin ottaa lainan (kohta 19v), niin saisi maksettua hyvissä ajoin takasin. Ja voihan sen kämpän myydä (2v, niin ei voittoveroa), jos haluaa opiskella lisää jne. Elikkä datanomiksi valmistuin joulukuussa jne..

Tarkoitus olisi ekaksi kämpäksi kaksio etsiä vuokralle.
On jo hommattuna sinne. Sänky, keittiönpöytä, kulmapöytä, kirjahyllyt, tv-taso ja lähes kaikki elektroniikka löytyy. Sekä rahaa on tullu säästettyä muutama tonni. Mitä tulis tossa kämpän valinnassa ottaa huomioon jne? Mitä muita kuluja asumisessa tulee?
 
Tämmöinen tilanne: Olen löytänyt unelmakämpän, talon rakennettu 1939. Putkiremonttia ei ole vielä tehty, mikä soitti hälytyskelloja. Asunto jonka aion ostaa on 30 neliön yksiö.

Soitimme isännöitsijälle joka sanoi että missään yhtiökokouksissa ei ole edes kaavailtu putkiremonttia, ts. putket ovat ilmeisesti vielä ihan kunnossa. Selväähän on, että jossain vaiheessa se remontti olisi kuitenkin tulossa, arvioita kuinka kauan asian esilleotosta menee itse remppaan? Opiskelen vielä 5-6 vuotta, joten suotavaa olisi tietenkin joutua uusimaan niitä vasta valmistuttuani kun fyffeä tulee enemmän.

Toisekseen, kuinka ison nousun putkiremppa tuon kokoisessa kämpässä aiheuttaa yhtiövastikkeeseen? Kuinka kauan yleensä joutuu olemaan poissa kämpästään?

Ja ensiasunnonostajia ollaan, että tekstissä saattaa olla jotain ihmeellisiä sanoja tai epäloogisuuksia :david:

kiitos neuvoista! :worship:

p.s. pikaisia vastauksia toivotaan, kaupat tehdään yhdeltä! :D
 
Hilppa sanoi:
Soitimme isännöitsijälle joka sanoi että missään yhtiökokouksissa ei ole edes kaavailtu putkiremonttia, ts. putket ovat ilmeisesti vielä ihan kunnossa. Selväähän on, että jossain vaiheessa se remontti olisi kuitenkin tulossa, arvioita kuinka kauan asian esilleotosta menee itse remppaan?

Ensin asiaa tutkitaan, tehdään kuntokartoitus jne. Sitten kun on tehty päätös että uusitaan, menee yleensä 1-3 vuotta ennenkuin remppa alkaa.

Hilppa sanoi:
Toisekseen, kuinka ison nousun putkiremppa tuon kokoisessa kämpässä aiheuttaa yhtiövastikkeeseen? Kuinka kauan yleensä joutuu olemaan poissa kämpästään?

No sehän vaihtelee. Arviolta 500e/neliö on rempan hinta (vaikka putket ei neliöistä riipukaan). Sitten riippuu ihan yhtiön laina-ajasta paljonko se nostaa vastiketta, ihan mutulla joku parisataa. Putkiremontti kestää parista viikosta kuukauteen per kämppä.

Varmasti joku fiksumpi tietää enemmän.
 
exitusletalis sanoi:
No sehän vaihtelee. Arviolta 500e/neliö on rempan hinta (vaikka putket ei neliöistä riipukaan). Sitten riippuu ihan yhtiön laina-ajasta paljonko se nostaa vastiketta, ihan mutulla joku parisataa. Putkiremontti kestää parista viikosta kuukauteen per kämppä.

Varmasti joku fiksumpi tietää enemmän.

Toi 200€ lisää vastiketta /kk tuntuu jo aika pahalta opiskelijan kukkarossa :itku:
 
Hilppa sanoi:
Toi 200€ lisää vastiketta /kk tuntuu jo aika pahalta opiskelijan kukkarossa :itku:

Mulla oli juuri tämä tilanne kämppää ostaessa, että oli julkisivu/ikkunaremppa tehty juuri. Siitä velkaa reilut 12000e, joka nosti vastiketta 178e per kuukausi. Tein sitten niin, että otin isomman asuntolainan ja maksoin sen velan veks ostaessa kerralla. Kuukautta kohti pienemmät kulut, mutta kokonaisuutena tulee sille velkaosuudelle hintaa enemmän kun korkoja joutuu makselemaan pidemmän aikaa.
 
Ihmetyttää miten ylipäänsä ei kukaan ole huolestunut asiasta.. 1998 oli tehty ilmeisesti joku "kartoitus" mutta mitään jatkotoimenpiteitä ei kai sitten nähty tarpeelliseksi. Kuitenki -39 rakennettu talo.. ilmeisesti putket oli sitten hyvää tekoa alunperin :) Koska ei ole remppaa edes suunniteltu niin kai tuon uskaltaa ostaa, joskus se tulee kuitenkin ... :rolleyes:
 
Tai sitten taloyhtiö hoitaa asiansa huonosti ;) itse miettisin pariin kertaan tuota. 2-4 vuoden säteellä se remontti melko varmasti on tulossa ja siinä vaiheessa sitä on paha myydäkkin.
 
Ripe sanoi:
Tai sitten taloyhtiö hoitaa asiansa huonosti ;) itse miettisin pariin kertaan tuota. 2-4 vuoden säteellä se remontti melko varmasti on tulossa ja siinä vaiheessa sitä on paha myydäkkin.

Mietinkin kokoajan, ja ratkaisu olis helppo jos se kämppä ei olis pohjaratkaisun, sijainnin ja kaikkien muiden tekijöiden puolesta unelmalöytö.
 
Jos se on noin unelma niin sitten siitä putkirempastakin voi maksaa, sanon mää.
 
Mixu sanoi:
Jos se on noin unelma niin sitten siitä putkirempastakin voi maksaa, sanon mää.

Samaa mieltä! :piis:

Soitin vielä uudestaan isännöitsijälle, koska edellisellä kerralla oli ilmeisesti sen vaimoke puhelimen päässä. Rupateltiin kaverin kanssa, ja tämmöstä *faktaa* se iski tiskiin:

*Putket kunnossa, kukaan ei ole valittanut mistään ongelmista. Joku tukos ollut kerran jollain asukkaalla.

*Hänen arvionsa on että remppa tulee 5-10 vuoden päästä, tai myöhemmin.

*Taloyhtiön päätyessä nopeaan lainan takaisinmaksuun nousisi vastike max. 90euroa/kk

*Putket skulaa, relaa.

Oma kämppä täältä tullaan :haart:

edit: Ja sanoi siis että tietenkin täytyy myöntää realiteetti, että onhan se remppa tosissaan edessä, mutta tuon arvionsa mukaan ei vielä viiteen vuoteen ainakaan.
 
Oletko katsonut milloin putket on viimeksi tehty? Luulisi että se on kuitenkin jo kerran tehty. Tuon ikäisessä talossa todennäköisesti 60 -luvulla. En usko että vuonna -39 laatu olisi voinut olla kovin hyvää, kun on eletty melko köyhää elämää (esim. pula-ajan takia 50 -luvulla rakennettujen talojen seinät ovat kananpaskaa).

Ja jos näin on, on putkiremontti edessä todennäköisesti seuraavan viiden vuoden sisään. Ja sitten kannattaa kysellä, milloin julkisivuremontti ja sähkönousut ovat tulossa. Sähköt tehdään toisinaan putkien yhteydessä. Nämä remontit ovat kalliita.

Itse ostin eilen Helsingin Kalliosta kaksion, jossa on juuri putkiremontti valmistunut. Osa putkiremontista oli jo maksettu ja minulle jää maksettavaksi noin puolet, jonka maksan ensi kuussa kokonaan pois. Putkiremontin hinta oli minun asuntoni (52,5 m2) osalta noin 20 000 euroa. Olen kyllä ymmärtänyt, että pääkaupunkiseudulla hinnat voisivat olla n.. 400-500 euroa/m2.

Omaa taloyhtiötäni on saneerattu viimeiset 10 vuotta. Se, että hoitovastike on halpa (eikä mukana ole mitään muita vastikkeita tai maksuja) ei tarkoita sitä, että taloyhtiö on hyvä. Kannattaa vertailla sitä mitä on tehty ja mitä joutuu vielä tekemään. Halpa yhtiövastike saattaa kertoa myös siitä, että taloyhtiötä ei ole hoidettu. Aina ennen ostopäätöstä kannattaa soittaa isännöitsijälle sekä jututtaa esim. talossa asuvia.

Oman asuntoni kohdalla tilanne on aika hyvä. Kun maksan putkiremontin kokonaan pois, jää jäljelle ainoastaan hoitovastike + vesimaksu, joka on yhteensä 118 euroa. Jossain vaiheessa talossa tehdään julkisivuremontti sekä porraskäytävät maalataan ja julkisivun puoleiset ikkunat vaihdetaan, mutta taloyhtiö tulee saamaan tulevaisuudessa rahaa siitä, että vinttitilat muutetaan ullakkoasunnoiksi.

Oma asuntoni neliöhinta oli noin 300-700 euroa edullisempi, mitä samalla alueella olevien saman kokoisten asuntojen neliöhinnat ovat. Näissä kalliimmissa taloissa ei kuitenkaan ole vielä edes tehty putkiremonttia, vaikka muuten olisivat muuttovalmiissa kunnossa. Oma asuntoni pitää rempata lattiasta kattoon lukuun ottamatta kylpyhuonetta. Vaikka rempata pitää, niin laskin että asunnon hinta tulee olem,aan kokonaisuudessa noin 20 000-30 000 euroa edullisempi kuin mitä noissa muissa (sisällytän putkirempan tähän) ja saan asunnostani vielä oman mielen mukaisen. Rempan työkuluja voin laittaa kotitalousvähennyksiin, joka on muistaakseni 60%.

En ole mikään ammattilainen näissä asioissa, mutta olen ymmärtänyt asiat näin kuin kirjoitan.
 
Enkä kauheasti luottaisi noihin putkijuttuihin, koska yhtäkkiä voi tapahtua mitä tahansa... Nykyisessä taloyhtiössä (vuokra-asunto onneksi) rikkoontui joku pääputki viime viikolla. Talo on rakennettu kait 50-60 -luvulla. Putkesta ulos päässyt kuuma vesihäyry on imeytynyt jotenkin rakenteisiin ja juuri äsken kävivät mittaamassa kosteuksia. Ensi viikolla tulevat poramaan lattiaani jotain reikiä (asun ensimmäisessä kerroksessa putkivaurion yläpuolella).
 
Ei ole nyt mitään lappuja noista rempoista hollilla, mutta tehty on ainakin: Ikkunat v.1982 Sähkönousut v.1985 Porraskäytävät maalattu v.1987, muistaakseni pääpiirteittäin tuo putkiremppa oli ainoa isompi mikä oli tekemättä, suunnitelmissa oli jotain sisäpihan takuuremppa juttua tms.

Yhtiövastike oli 82e sis. vesi tällä hetkellä.. ymmärsin että putkia ei ole tosissaan uusittu vielä, koska jostain syystä ei ole ollut tarvetta (joku kuntotarkistus oli 1998 tehty).
 
Ja sitten laina-asioihin:

Oma marginaalikorkoni on 0,5%. En kyllä ymmärrä kunnolla noista koroista ja muista tarpeeksi, mutta kopioin tänne neuvoja eräältä toiselta palstalta (foorumin jäsenet ovat kirjoitelleet näitä sinne). Näihin kannattaa siis ilmeisesti kiinnittää huomiota lainaa hakiessa:

"Pelkkää marginaalia ei kannata tuijottaa:
- muut lainanhoitokulut
- lainaan tarvittavat vakuudet
- esim. omistajajäsen bonukset
- kuinka helposti laina-aikaa voi muuttaa, siitä aiheutuvat kulut?
- kuinka helposti lyhennyserää voi muuttaa, siitä aiheutuvat kulut?
- tarvitsetteko takaisinmaksuturvaa? Sen kulut?
- yms"

"Noiden jo mainittujen lisäksi kysyisin lainan nostokulut, eli maksaako lainan ottaminen jotain. Lisäksi tiedustelisin pitääkö tilit vaihtaa tuohon kyseiseen pankkiin, ja jos pitää, mitä pankkikortit, nettipankin käyttö, luottokortit, muut palvelumaksut jne. kustantavat per kk ja mitä vaihtoehtoja niissä on."




Pankkivirkailija kysyy lainanhakijalta:

"Meiltä kysyttiin:
- mikä on lainan tarve eli paljonko rahaa tarvitaan
- millainen asuntokohde on kyseessä (me siis tiedettiin jo, millainen asunto ostetaan)
- paljonko halutaan maksaa kuussa lainaa
- tietysti tulot ja menot
- onko muita lainoja
- onko luottokortteja ja/tai pankkikortteja

Niin, ja jos tarvitsette asunnon lisäksi muita vakuuksia, niistä varmaan kysytään.

Pankkitäti ei muistaakseni halunnut tietää oikeastaan muuta oleellista. Paitsi sen, missä pankissa autolaina on, ja sen jälkeen tarjosi halvempaa autolainaakin..."
 
Itse vähän kilpailutin ja sain lainan näillä ehdoilla:


*marginaali 0,38
*lainan korkopolitiikkaa (euribor 6kk aluksi) voi muuttaa aina korontarkistuspäivänä maksutta
*ei toimituskuluja
*lainaa saa lyhentää miten paljon haluaa ilman lisäkuluja
..eikä mitään vaateita. Tili mulla oli jo tuossa pankissa, OKO kyseessä.
Mitään hoitomaksuja ei kuulemma mene koska olen niin nuori (22v)
 
Joo laina on kyllä ihan ok, tuo putkiremppa vain arvelutti. Mielestäni kämppä on riskin arvoinen, eli vaihtoehdot ovat

a) Putkiremppa tulee 5-10 vuoden sisällä, se on ihan ok :thumbs:
b) Joku putki pamahtaa 1-3 vuoden sisällä ja remppa tulee pian, hilppaa vituttaa :whip:
 
Jos sinulla on ajatuksena, että ostat asunnon nyt ja myyt asunnon viiden vuoden sisällä, niin huomioi sitten se, että asuntoa voi olla vaikeaa myydä eteenpäin jos se putkiremontti on tulossa 5-10 vuoden päästä.
 
Anonymity sanoi:
Jos sinulla on ajatuksena, että ostat asunnon nyt ja myyt asunnon viiden vuoden sisällä, niin huomioi sitten se, että asuntoa voi olla vaikeaa myydä eteenpäin jos se putkiremontti on tulossa 5-10 vuoden päästä.

Ei ole kyllä ollut myynti etukäteen harkinnassa... Vihdoin saatu kaikki kamat kannettua sisään, sänky pedattua, kaljaa kaapissa, salaamaton WLAN-verkkokin löytyi (jes!) ja tämä tuntuu kodilta :haart: Kaupat on siis tehty ja jossittelu tästä etiäpäin turhaa :) Jos putkiremontti pamahtaa tänä vuonna niin tuun kertomaan ;) Kiitos kaikille neuvoista! :worship:
 
Back
Ylös Bottom