Kuten täällä on jo mainittukin, autopaikka on sellainen asia, jonka tarpeellisuus kannattaa miettiä etukäteen. Ja riittääkö edes pelkkä tolppapaikka vai haluatko autokatoksen.
Mieti myös, kuinka paljon olet valmis tekemään remonttia. Haluatko hyväkuntoisen asunnon johon voit saman tien muuttaa. Kelpaako sinulle edellisen asukkaan kukkatapetit ja pyökkikeittiökalusteet. Ja vaikka olisitkin valmis tekemään remonttia, oletko henkisesti valmis repimään pois juuri asennetut laminaatit ja tapetit ja vaihtamaan ne uusiin oman mielesi mukaisiin. Vanhat lattiat ja tapetit on paljon helpompi pistää vaihtoon kuin uudet ja hyväkuntoiset, vaikka ne olisivatkin :urjo:
Asuntokauppaan liittyvistä paperiasioista ei tarvitse paljon huolehtia jos ostat asunnon välittäjältä. Jos ostat suoraan myyjältä, paperihommia on jonkin verran, mutta pankki on kyllä sen verran kiinnostunut lainan vakuudesta (eli asunnosta), että pankissa kyllä kerrotaan sinulle mitä kaikkia papereita pitää tehdä. Kyllä niistä selviää.
Minä etsin asuntoa asuntovälittäjien ilmoitusten perusteella n. 1,5 vuotta. Sopivaa ei vain löytynyt tai sitten hinta oli paljon yli budjetin. Laitoin sitten marraskuussa ostoilmoituksen lehteen. Sen perusteella sain 3 myyntitarjousta, joista 2 oli parempia kuin viimeisen 1,5 vuoden aikana näkemäni asunnot. Näistä parempaa mietin viikon verran ja ostin sitten pois. Sain juuri sellaisen asunnon kuin olin halunnutkin ja mielestäni erittäin edulliseen hintaan. Uskoisin säästäneeni ainakin 5000 euroa siinä, että ostin suoraan myyjältä, enkä välittäjän kautta. Myyjä lisää kuitenkin välityspalkkion suoraan haluamaansa myyntihintaan. Tilanne oli minulle hyvä myös siinä suhteessa, että olin uskoakseni tässä vaiheessa ainoa ostajakandidaatti, joten sain miettiä asiaa ihan rauhassa (en ole kovin nopea päättämään kalliita ostoksia). En myöskään joutunut tarjouskilpailuun muiden mahdollisten ostajien kanssa, vaan jo edullisena pitäämääni pyyntihintaa pienempi tarjoukseni meni läpi.