Asunnon ostajan muistilista

ssi Sinänsä en kyllä ymmärrä noita välittäjien korkeita hintapyyntöjä sanoi:
Voi se joskus mennä noinkin, mutta ainakin omalle kohdalle on sattunut välittäjiä, jotka on arvioineet hinnan aivan kohdalleen. Joku niistä sanoi joskus, että ei kannata hirveästi laittaa ilmaa hintaan, koska sitten osa potentiaalista ostajista ei tule edes katsomaan, kun pitävät liian kalliina. Semmoinenkin voi olla, että asiakas välittäjän arvioista huolimatta haluaa pyytää enemmän, eihän se välittäjä voi muuta kuin suostua asiakkaan ilmoittamaan hintapyyntöön.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kun muutaman kuukauden seuraa asuntomarkkinoita omalla alueellaan, niin se oikea ja kohtuullinen hintataso alkaa hahmottumaan. Tulevasta kämpästä sai tingittyä huimat 600e. Toisaalta hinta olikin todella hyvä. Ainoa, että muuttoa on joutunut odottamaan jo yli puolivuotta.

Jos itse olisin myymässä asuntoa, niin laittaisin sen 10% ylimääräistä omaan minimitavoitteeseeni lisää.
 
41shots sanoi:
Kävinpä pankeissa pyörimässä tänään. Tämmöisiä tarjouksia on tällä hetkellä:

En tiedä millaisesta lainasummasta on kyse, mutta mullekin parhaat marginaalitarjoukset teki Nordea ja OP: Nordea 0.45 % ja puoli vuotta ois saanu 0.22 ja OP: 0.48 ja bonuksilla tuo tippu sitten 0.36.
 
Mikä minut yllätti oli, ettei läheskään kaikki kämpät ole etuovi.com:ssa. Välitysfirman nettisivuilla kannattaa käydä ja firman ikkunoissa on vielä sellaisia asuntoja, joita ei ole nettiin ollenkaan laitettu. Kusetusta sanon minä.

On siinä etsimisessä kyllä hirveä duuni ja aikaa kannattaa varata ainakin puolivuotta.
 
Vuokra-asunnon "vinkkilista"?

Ois muuten kova sana saada samanmoista "muistilistaa" uutta vuokrakämppää katsastaville? Mm. itellä olis yks kämppä kiikarissa. Edessä olis siis kämpän tarkastus/tsiigaus, jos ko. asunto on vapaana. Ja olis kiva tietää mitä siä kantsii tsiigata ja mitä ottaa huomioon? Ja jos useampia kämppävaihtoehtoja, ni mitä kannattaa vertailla ja minkä asioiden perusteella sit tehä päätös? Jep, oon :david: näiden asioiden kanssa, mutta mihinkäs ongelmaan Pakkis ei auttais.

-edit-
ajattelin että tää menis tähän threadiin, jatkoks mutta jos parempi omana threadina ni modet hoitakoon.
 
modified sanoi:
Mikä minut yllätti oli, ettei läheskään kaikki kämpät ole etuovi.com:ssa. Välitysfirman nettisivuilla kannattaa käydä ja firman ikkunoissa on vielä sellaisia asuntoja, joita ei ole nettiin ollenkaan laitettu. Kusetusta sanon minä.

On siinä etsimisessä kyllä hirveä duuni ja aikaa kannattaa varata ainakin puolivuotta.

No niin oma löytyi sitten! :hyper: oikotie.fi:stä ja alunperin Aamulehdestä. Aikaa tähän projektiin meni n. 3 viikkoa josta viimeinen viikko meni paperisotaan. No oli mulla paljon onneakin matkassa. 15 kämppää kävin katsomassa omasta hintaluokasta niin sain aika hyvin kartoitettua millaista on tarjolla ja mistä kannattaa maksaa. Nyt vähän maalia seinään ja kamat sisään kuun vaihteessa.

ps. marginaali oli pankissa 0,43
 
Onneksi olkoon! Joskus asiat etenee vauhdilla.

Maanantaina kämpän maksu ja kahden viikon päästä saadaan avaimet.

Onko kukaan muu kuullut siitä, että varainsiirtoveron joutuu ensiasunnonkin ostaja maksamaan, jos tekee kaupat yli puolivuotta ennen muuttoa? Oli pieni ylläri.
 
Tuo voi pitää ihan paikkansa koska kun nyt ostin niin parin kuukauden sisällä pitää hakee leimat tota varainsiirtoveroa varten ja leimanhan saa osakekirjoja vastaan. Tosin miksi sitä leimaa ei voisi hakea silloin kun on ne kaupat tehnyt kun kerran omistajuus on vaihtunut ja hallintaoikeus siirtyy sitten myöhemmin (6 kk päästä esim).
 
Sen saa kyllä haettua takaisin muuton jälkeen. Välittäjä oli itsekin sen verran pihalla, että muisti päivää ennen kauppoja, että se pitäisi maksaa. Onneksi sattui olemaan sen verran käteistä, että sen sai maksettua. Jos olisi ollut kyseessä jokin 200 000 omakotitalo, niin 8 000 egeä ei varmaan naurattaisi.
 
Nyt on kämppä maksettu ja osakekirja himassa. Välittäjä oli kylläkin kämminyt lahjakkaasti. Pankista oli annettu minulle jälkipantti. Se ei koskaan ollut tullut minulle asti ja nyt pankki ihmetteli missä se mahtaa olla. Se oli lähetetty välittäjälle ja siellä sihteeri oli sen kiikuttanut firman tallekelokeroon. Asia saatiin onneksi lopulta selvitettyä.

E: Miten osakekirjassa voidaan määrittää ettei sitä saa luovuttaa ulkomaalaiselle eikä heinäkuun 28 päivänä 1939 annetun lain 2 pykälässä mainituille yhteisöille.
 
modified sanoi:
Nyt on kämppä maksettu ja osakekirja himassa. Välittäjä oli kylläkin kämminyt lahjakkaasti. Pankista oli annettu minulle jälkipantti. Se ei koskaan ollut tullut minulle asti ja nyt pankki ihmetteli missä se mahtaa olla. Se oli lähetetty välittäjälle ja siellä sihteeri oli sen kiikuttanut firman tallekelokeroon. Asia saatiin onneksi lopulta selvitettyä.

E: Miten osakekirjassa voidaan määrittää ettei sitä saa luovuttaa ulkomaalaiselle eikä heinäkuun 28 päivänä 1939 annetun lain 2 pykälässä mainituille yhteisöille.
Sullahan on sitten hyvin pullat uunissa kun on kämppä maksettu.Mulla menee vielä n.3vuotta.
 
No periaatteessa täs menee viel reilut 1,5v, mutta onneks ei ole pankin lainaa, joten siit ei tarvitse samalla tavalla murehtia.
 
modified sanoi:
: Miten osakekirjassa voidaan määrittää ettei sitä saa luovuttaa ulkomaalaiselle eikä heinäkuun 28 päivänä 1939 annetun lain 2 pykälässä mainituille yhteisöille.
En ole juristi, mutta katsoisin, että kyseessä on ns. osakassopimus, jossa voidaan aivan samoin kuten yritystenkin osakassopimuksissa rajoittaa osakkeiden myyntiä tai määrätä missä järjestyksessä ja kenelle myyntiin tulevat osakkeet tulee tarjota. Yritysmaailmassa tällaiset osakassopimukset ovat hyvinkin tavallisia. Määritetäänhän taloyhtiöiden osakekirjassa yleensä myös vanhojen osakkaiden etuoikeutettu lunastusoikeuskin. Eli hassulta kuulostaa tuo pykälä mutta käsittääkseni täysin laillinen... Ja tuolla yhteisöihin viittaamalla (kurkkaamatta nyt lakikirjaan) veikkaisin, että taloyhtiö varmistaa, että asunto-osaketta ei voi myydä esim. Y-säätiölle. Takana on se, että lähestulkoot järjestään esim. Y-säätiön omistamat asunnot laskevat kaikkien samaan asunto-osakeyhtiöön kuuluvien huoneistojen hintaa.
 
Itse asuntoa ostaessani kun kaikki näytti hyvältä tsekkasin vielä autot parkkikselta, jos ovat saman hintaisia tai parempia kun itsellä, paikka on ok.
Kertoo takuuvarmasti missä mennään.
 
dale77 sanoi:
Sullahan on sitten hyvin pullat uunissa kun on kämppä maksettu. Mulla menee vielä n.3vuotta.
~19.9 vuotta........... :jahas:
 
http://www.handelsbanken.fi/
Handelsbankenin pitkien 30 – 60 vuoden asuntolainojen kysyntä on jatkunut vilkkaana. Syyskuun lopussa jo 37 % pankin uusista asuntolainoista oli yli 30–vuotisia. Äskettäin Handelsbanken toi markkinoille myös pitkän, kiinteäkorkoisen asuntolainan. Lainan korko voidaan sitoa 10, 15 tai 20 vuoden kiinteään korkoon.

Sick. 20v sitten asuntolainat olivat ~10v. Toki hintataso siitä noussut "hieman." Millainen kupla tulee puhkeamaan jos korot tuplaantuvat?
 
Voisitko timba koota vinkeistä sellaista asiallista muistilistaa sitä mukaa kun tulee hyviä iteoita?

nimim. uusitseavuton ja laiska :)
 
Sisko asuu Norjassa ja maksaa omaa kämppää siellä pois. Siellä kuulemma on aivan normaalia joku +30 vuotta asuntolainaan ja vähemmistönä on ne jotka maksaa alle ton. Toinen mikä eroaa ainakin systän pankissa ja Suomessa on se ettei siskon ja sen miehen yli miljoonan kruunun lainaan tarvittu takaajia. Ja noi otti lainan ihan duunari pohjalta ilman säästöjä. Aika kova luotto on pankilla maksajaan.
 
Täällä oli aikaisemmin keskustelua putkiremonteista. Katsoin yksi päivä kämppiä omalla paikkakunnalla ja osassa ~65 rakennetuissa ei ollut siitä mitään mainintaa. Niissä joissa oli tehty, niin ei niissäkään näkynyt mitään 400e/m2 rahoitusvastikkeessa.
 
modified sanoi:
Täällä oli aikaisemmin keskustelua putkiremonteista. Katsoin yksi päivä kämppiä omalla paikkakunnalla ja osassa ~65 rakennetuissa ei ollut siitä mitään mainintaa. Niissä joissa oli tehty, niin ei niissäkään näkynyt mitään 400e/m2 rahoitusvastikkeessa.

Mutta jos tuo on tehty hyvissä ajoin niin eihän sitä rahoitusvastiketta enään missään näy? Eli se on maksettu sitten jo pois. Joko omistajan puolesta tai sitten AS Oy:n vastiketuloilla.

:offtopic:
Yksi asunto mitä olin katsomassa oli asuntona kaikin puolin hyvä ja olisi ollut hyvä sijoitus. Kuitenkin taloyhtiössä oli hirveä kasa remontteja tulossa (hissien uusiminen, pihakannen nosto tsm., rappukäytävät etc) ja valmiina oli sellainen 15 000 vastiketta maksettavana. Koomista koko hommassa oli se, että osake-enemmistö oli eräällä järjestöllä ja sillä ei näyttänyt olevan kamalasti kiinnostusta kunnostaa taloyhtiötä muilta osin kun omien tilojensa osalta. Järjestö siis omisti liiketiloja ja kerhotiloja yhtiössä. Liiketiloja oli melkein enemmän kun asuntoja mutta vastike silti suhteellisen korkea. Kovin eriskummallinen kuvio kyllä.

Tarinan opetus itselleni oli tietenkin se, että syynäsin taloyhtiön tiloja ja vuosikertomuksia sekä isännöitsjiä todistuksia entistä tarkemmin.
 
Back
Ylös Bottom