ASEM - kokous

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mixu
  • Aloitettu Aloitettu
Pitää varmaan aika pitkälti paikkansa. Ironista vain on se, että lukemalla jotain Descartesia ei paljon niitä kiinalaisia auteta. Sen sijaan jos lukisi itsensä vaikka ekonomiksi tai juristiksi, olisi oikeasti paljon realistisemmat mahdollisuudet päästä jonain päivänä sellaiseen asemaan, että voi tehdä päätöksiä, jotka vaikuttavat niiden kiinalaisten elämään.

Näiltä aktivisteiltä on tämmöiset asiat jotenkin ihan hukassa. En tiedä, onko se laiskuutta vai tyhmyyttä - ehkä vähän molempia.
 
Sikanauta, juuri näin ja naulan kantaan. Pahaa kapitalismia itketään eikä välttämättä edes tiedetä mitä se tarkoittaa, tai mitä vaihtoehtoja on tarjolla tai mikä niissä on realismia. VIELÄ vähemmän koitetaan tehdä asialle muuta kuin huutaa ja mellastaa. Esim tekemällä maailmasta reilumman perustamalla yrityksen jossa sitten kaikki jaetaan vaikka tasan ja voittoa tehdään niin ettei 'ketään riistetä'.

Eipä näitä näy missään.. minkäköhän takia? Ei taida oikea työnteko kiinnostaa, tai ei riitä älykkyys siihen. Jos olisi halukkuutta ja älyä siihen niin sehän varmasti onnistuisi. Mutta ei taida kiinnostaa. Itse mellastaminen on paljon jännittävämpää. Se siitä muista välittämisestä.
 
Lehdestä luettua:
11.9.2006
Poliisi: Mellakka sujui hyvin
Osasto: Kotimaa
Teksti: Usko Kyykkä
Päivitetty klo 11:31

(HELSINKI) Helsingin lauantainen Smash Asem -mielenosoitus sujui erinomaisesti, poliisi ilmoitti. Muutaman kymmenen ihmisen notkuiluna alkanut tilanne saatiin pikaisesti eskaloitua “lähes täysipainoiseksi mellaksi".
“Kyllä tämä oli kovan työn takana, mutta ammattimaisella provokaatiolla tilanteesta saatiin ihan kohtalainen rytinä”, arvioi teleskooppipamppuaan naksutteleva suojelupoliisin Jerry Cotton ja tirpaisee toimittajaa niskaan.
“Varotoimenpide”, hän selittää.

Poliittisen johdon mukaan lauantain järjestelyt sujuivat erinomaisesti, sillä Helsingin keskustaan on harvoin saatu mahdutettua kahtakymmentä poliisia yhtä mielenosoittajaa kohden.
“Rajat kiinni, hipit putkaan ja huput päähän”, sisäasiainministeri Kari Rajamäki totesi suupielet vaahdoten.

Anarkistit: Järjestelyt pettivät
Suomen Anarkistiliiton hallinto-osaston sisäisen tarkistusryhmän neuvotteleva virkamies Glen Matlock sysää syyn lauantain tapahtumista kehnon organisoitumisen niskoille.
“Sanoin Kejoselle, että se hoitaa kiljupunkkarit ja Makkonen vastaa valkohaalareista, mutta vitut siitä mitään tullut”, Matlock tilittää.
“Ihan sama homma kävi kuokkavierasjuhlien kanssa toissa vuonna, kun Pekkanen oli niin krapulassa, ettei se saanut mitään järkättyä”, hän kertoo pettyneenä.
Jottei tilanne pääsisi toistumaan, Anarkistiliitto aikoo tulevaisuudessa hakea organisaatioapua Nukkuvien puolueelta ja Prekariaatin yrittäjäsiiveltä.
“Jollei tällä porukalla saada massiivista mielenosoitusta järjestettyä, niin ei sitten millään”, toiveikas Matlock sanoo.
 
136 mielenosoituksesta kiinniotettua on lehdistön esittämä luku, enkä usko sen saaneen tuota lukua mistään muualta kuin poliisilta itseltään.

Eiköhän tuo luvun suuruus johdu siitä, etteivät nämä anarkistit ole missään tilanteessa edes vilkaisseet niitä ohjeita ja määräyksiä jotka mielenosoituksia ja yleisiä kokouksia Suomessa koskevat.

Yllättävän moni oli paikalla naamioituna ( = laitonta ). Vielä useampi, uskoisimpa että ehdoton enemmistö tuosta "136:sta" oli tullut paikalle mäyräkoiran tai muun juoma-arsenaalin kanssa ja/tai voimalla ( = laitonta, mielenosoituksessa ei saa pitää alkoholijuomia ). Jotkut siellä puolimäyristä juotuaan ovat alkaneet kuseksia Kiasman pääoville ( = laitonta, uusi järjestyslaki kieltää kuseksimisen kaduilla ).

Luulen että nämä ovat olleet se suurin osa tuosta kiinniotetuiden joukosta, eli poliisi on puuttunut näihin mainittuihin laittomuuksiin, ja mielenosoittajat ovat alkaneet urputtaa takaisin (eivät suostu poistumaan, tai kaatamaan pullojaan tyhjiksi). Siinä vaiheessa aletaan kaivaa esiin semmoisia pykäliä kuin virmamiehen vastustaminen ja kiinniottelu saa alkaa. Tässä kiinniottojen yhteydessä suoritettavissa turvallisuustarkastuksissa on joiltain henkilöiltä löytynyt jo mahdollisesti "epäilyttävää varustautumista".

Kun nämä kiinniotot ovat alkaneet tapahtua, on siellä mielenosoittajien ja muiden satunnaisten lenkkeilijöiden käytöksissä alkanut esiintymään vaarallisen oloista provosoitumista, he eivät ehkä ole ymmärtäneet millä perusteilla poliisi kiinniottoja suorittaa, tai eivät ole kokonaistilannetta ymmärtäneet. Kun tähän liitetään se, ettei poliisi saa yhteyttä lakisääteiseen yhdysmieheen, tai tämän kanssa ei yhteistoiminta pelaa, on poliisin päällysmies päättänyt että peli vihelletään poikki. Toimimattomien hajaantumiskäskyjen jälkeen on haettu kilvet ja kypärät ja sumputettu tilanne seis.

Tässä vaiheessa on esiintynyt selkeää väkivaltaa poliisia kohtaan (pulloilla yms. tavaroilla heittelyä, astaloilla huitomista), sekä johtajayksilöiden kehoituksia muiden liittyä vastarintaan, kuten suunnitelmia iskeä poliisirivistöstä läpi karkuun - tämä alkaa täyttää mellakoinnin tunnusmerkit. Nämä yksilöt tulevat olemaan näistä 136:sta niitä jotka saavat jotain merkittävämpiä syytteitä, suurin osa kiinniotetuistahan päästettiin muutaman tunnin sisällä jo vapaiksi.
 
Tähän tapaukseen liittyen laitan esille erilaisia lakipykäliä, joilla voi olla merkitystä tässä tapauksessa tai joita voidaan käyttää tämän tyyppisissä tapauksissa. Jokainen varmasti ymmärtää, että edellisessä lauseessa on käytetty voi ja voidaan sanoja, joten nämä pykälät eivät välttämättä sovellu automaattisesti juuri tähän tapaukseen. Joitain olennaisia lakipykäliä on saattanut jäädä pois.


POLIISILAKI

2 luku
Toimivaltuussäännökset

10 §
Henkilöllisyyden selvittäminen

Poliisimiehellä on yksittäisen tehtävän suorittamiseksi oikeus saada jokaiselta tiedot tämän nimestä, henkilötunnuksesta tai sen puuttuessa syntymäajasta ja kansalaisuudesta sekä paikasta, josta hän on tavoitettavissa.
Poliisimiehellä on oikeus ottaa kiinni henkilö, joka kieltäytyy antamasta 1 momentissa tarkoitettuja tietoja tai antaa siinä tarkoitetuista seikoista todennäköisesti virheellisen tiedon. Kiinni otettu on päästettävä vapaaksi heti, kun tarvittavat tiedot on saatu, kuitenkin viimeistään 24 tunnin kuluttua kiinniottamisesta.


18 §
Paikan ja alueen eristäminen

Poliisimiehellä on oikeus eristää, sulkea tai tyhjentää yleisesti käytetty paikka tai alue taikka kieltää tai rajoittaa liikkumista, jos se on tarpeen yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi, tutkinnan turvaamiseksi taikka onnettomuuspaikalla suoritettavien toimenpiteiden, toimenpiteen kohteena olevan henkilön yksityisyyden tai vaaraan joutuneen omaisuuden suojaamiseksi.

Poliisimiehellä on oikeus päällystöön kuuluvan poliisimiehen määräyksestä ja kiireellisessä tapauksessa ilman määräystäkin eristää tai tyhjentää kotirauhan tai julkisrauhan suojaama alue, jos se on välttämätöntä henkeä tai terveyttä välittömästi uhkaavan vaaran torjumiseksi eikä alueella olevia voida muuten suojata. (19.1.2001/21)

Poliisin oikeudesta antaa yleisen kokouksen järjestämispaikkaa koskevia määräyksiä säädetään kokoontumislain (530/1999) 10 §:ssä. (22.4.1999/531)
Poliisimiehellä on oikeus kieltää tai rajoittaa esineiden siirtämistä taikka määrätä esine siirrettäväksi yleisesti käytetyllä paikalla tai alueella, jos se on tarpeen poliisitutkinnan turvaamiseksi. Vastaava oikeus poliisimiehellä on myös kotirauhan suojaamalla alueella, jos toimenpide on tarpeen henkeä tai terveyttä uhkaavan vaaran torjumiseksi taikka omaisuuden suojaamiseksi.


19 §
Väkijoukon hajottaminen

Poliisimiehellä on oikeus määrätä väkijoukko hajaantumaan tai siirtymään, jos kokoontuminen vaarantaa yleistä järjestystä ja turvallisuutta taikka on esteenä liikenteelle. Jollei hajaantumis- tai siirtymismääräystä noudateta, poliisimiehellä on oikeus hajottaa väkijoukko voimakeinoin sekä ottaa niskoitteleva henkilö kiinni.

Kiinni otettu on päästettävä vapaaksi heti, kun tehtävän tarkoitus on saavutettu, kuitenkin viimeistään 12 tunnin kuluttua kiinniottamisesta.
Yleisen kokouksen keskeyttämisestä ja päättämisestä säädetään kokoontumislain 21 §:ssä sekä yleisötilaisuuden estämisestä, keskeyttämisestä ja päättämisestä saman lain 22 §:ssä. (22.4.1999/531)


20 §
Rikoksilta ja häiriöiltä suojaaminen

Poliisimiehellä on oikeus poistaa paikalta henkilö, jos hänen uhkauksistaan tai muusta käyttäytymisestään voidaan päätellä, että hän todennäköisesti syyllistyisi henkeen, terveyteen, vapauteen, kotirauhaan tai omaisuuteen kohdistuvaan rikokseen.

Henkilö saadaan poistaa paikalta myös, jos hän käyttäytymisellään aiheuttaa taikka hänen uhkaustensa tai muun käyttäytymisensä ja aiemman käyttäytymisensä perusteella vastaavassa tilanteessa on todennäköistä, että hän aiheuttaa huomattavaa häiriötä tai välitöntä vaaraa yleiselle järjestykselle ja turvallisuudelle. (15.7.2005/525)

Jos paikalta poistaminen on ilmeisesti riittämätön toimenpide eikä häiriötä tai vaaraa voida muutoin poistaa, henkilö voidaan ottaa kiinni. Kiinni otettu voidaan pitää säilössä niin kauan kuin on todennäköistä, että hän syyllistyy 1 momentissa tarkoitettuun rikokseen tai aiheuttaa häiriötä tai vaaraa, kuitenkin enintään 24 tuntia kiinniottamisesta


22 § (19.1.2001/21)
Turvallisuustarkastus

Poliisimiehellä on oikeus kiinniottamisen, pidättämisen, vangitsemisen, säilöönottamisen ja henkilökohtaiseen vapauteen kohdistuvan virka-aputoimen yhteydessä tarkastaa henkilö ja hänen mukanaan olevat tavarat sen varmistamiseksi, ettei tällä ole hallussaan esineitä tai aineita, joilla hän voi vaarantaa säilyttämisen taikka aiheuttaa vaaraa itselleen tai muille.
Henkilö ja hänen mukanaan olevat tavarat voidaan 1 momentissa tarkoitetussa tilanteessa tarkastaa myös hänen tunnistamistaan varten tarpeellisen asiakirjan löytämiseksi.

Poliisimiehellä on oikeus oikeudenkäyntiin sekä erityistä suojelua edellyttävään yleiseen kokoukseen, yleisötilaisuuteen tai muuhun vastaavaan tapahtumaan osallistuvien turvallisuuden varmistamiseksi tarkastaa tällaiseen tilaisuuteen saapuva tai sen välittömässä läheisyydessä oleskeleva henkilö ja hänen mukanaan olevat tavarat sen varmistamiseksi, ettei hänellä ole hallussaan sellaisia esineitä tai aineita, joilla voidaan aiheuttaa vaaraa tilaisuuteen osallistuvien turvallisuudelle.

4 momentti on kumottu L:lla 15.7.2005/525.

Edellä 1 ja 3 momentissa tarkoitetut vaaralliset esineet tai aineet on tarvittaessa otettava tarkastettavalta pois.


23 § (9.1.1998/2)
Vaarallisten esineiden ja aineiden haltuunotto

Sen lisäksi, mitä tässä tai muussa laissa säädetään, poliisimiehellä on oikeus ottaa tilapäisesti poliisin haltuun räjähdysaineet ja muut vaaralliset esineet tai aineet siltä, jonka voidaan perustellusti epäillä ikänsä, päihtymyksensä, mielentilansa tai muiden olosuhteiden perusteella aiheuttavan välitöntä vaaraa yleiselle järjestykselle ja turvallisuudelle. Poliisin haltuun otetaan myös räjähdysvaarallisista aineista annetun lain (263/1953) tai sen nojalla annetun säännöksen tai yleisen tai yksittäistapausta koskevan määräyksen vastaisesti hallussa pidetyt räjähdysaineet, joista niiden hallussapitäjä oma-aloitteisesti ilmoittaa poliisille ja jotka tämä luovuttaa poliisin haltuun. (18.9.2003/806)

Koko esineen sijasta saadaan ottaa haltuun sellainen esineeseen kuuluva tai siihen liittyvä osa, jonka poistamisella 1 momentissa tarkoitetun vaaran aiheuttaminen voidaan estää.

Omaisuuden haltuunotosta on laadittava pöytäkirja tai tehtävä merkintä muuhun asiakirjaan.

Ampuma-aseen, aseen osan, patruunoiden ja erityisen vaarallisten ammusten haltuunotosta säädetään ampuma-aselaissa (1/1998).


26 §
Poliisimiehen käskyvalta

Poliisimiehellä on tässä tai muussa laissa säädettyä toimivaltaa käyttäessään oikeus yksittäistapauksessa antaa jokaista velvoittavia tarpeellisia käskyjä ja kieltoja.


27 §
Voimakeinojen käyttö

Poliisimiehellä on virkatehtävää suorittaessaan oikeus vastarinnan murtamiseksi, henkilön paikalta poistamiseksi, kiinniottamisen toimittamiseksi, vapautensa menettäneen pakenemisen estämiseksi, esteen poistamiseksi taikka välittömästi uhkaavan rikoksen tai muun vaarallisen teon tai tapahtuman estämiseksi käyttää sellaisia tarpeellisia voimakeinoja, joita voidaan pitää puolustettavina.

Voimakeinojen puolustettavuutta arvioitaessa on otettava huomioon tehtävän tärkeys ja kiireellisyys, vastarinnan vaarallisuus, käytettävissä olevat voimavarat sekä muut tilanteen kokonaisarvosteluun vaikuttavat seikat.

Sillä, joka poliisimiehen pyynnöstä tai tämän suostumuksella tilapäisesti avustaa poliisimiestä tilanteessa, jossa on välttämätöntä turvautua sivullisen voimakeinoapuun erittäin tärkeän ja kiireellisen poliisin virkatehtävän suorittamisessa, on oikeus poliisimiehen ohjauksessa sellaisten välttämättömien voimakeinojen käyttämiseen, joihin poliisimies toimivaltansa nojalla hänet valtuuttaa.

Poliisilla on oikeus puolustusvoimien avustuksella käyttää sotilaallisia voimakeinoja terrorismirikoksen estämiseksi tai keskeyttämiseksi sen mukaan kuin puolustusvoimien virka-avusta poliisille annetussa laissa (781/1980) säädetään. (15.7.2005/523)

Voimakeinojen käytön liioittelusta säädetään rikoslain 4 luvun 6 §:n 3 momentissa ja 7 §:ssä. (13.6.2003/517)




RIKOSLAKI

16 luku (24.7.1998/563)
Rikoksista viranomaisia vastaan

1 § (24.7.1998/563)
Virkamiehen väkivaltainen vastustaminen

Joka
1) käyttää tai uhkaa käyttää väkivaltaa pakottaakseen virkamiehen tekemään tai jättämään tekemättä julkisen vallan käyttöä sisältävän virkatoimen,
2) muuten käyttää tai uhkaa käyttää väkivaltaa sellaisen virkatoimen johdosta sitä suorittavaa virkamiestä vastaan tai
3) käyttää väkivaltaa virkamiestä tai häneen 15 luvun 10 §:n 2 momentissa tarkoitetussa suhteessa olevaa henkilöä vastaan kostaakseen sellaisen virkatoimen,
on tuomittava virkamiehen väkivaltaisesta vastustamisesta vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään neljäksi vuodeksi.

Virkamiehen väkivaltaisesta vastustamisesta tuomitaan myös se, joka menettelee 1 momentissa mainitulla tavalla sitä kohtaan, joka virkamiehen pyynnöstä tai suostumuksella avustaa virkamiestä julkisen vallan käyttöä sisältävässä virkatoimessa. (12.7.2002/604)


2 § (24.7.1998/563)
Virkamiehen vastustaminen

Jos virkamiehen väkivaltainen vastustaminen, huomioon ottaen väkivallan tai uhkauksen vähäisyys taikka muut rikokseen liittyvät seikat, on kokonaisuutena arvostellen lieventävien asianhaarojen vallitessa tehty, rikoksentekijä on tuomittava virkamiehen vastustamisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.


3 § (24.7.1998/563)
Haitanteko virkamiehelle

Joka käyttämättä väkivaltaa tai sen uhkaa oikeudettomasti estää tai yrittää estää 1 §:ssä tarkoitetun virkatoimen suorittamista tai vaikeuttaa sitä, on tuomittava haitanteosta virkamiehelle sakkoon.
Haitanteosta virkamiehelle tuomitaan myös se, joka menettelee 1 momentissa mainitulla tavalla sitä kohtaan, joka virkamiehen pyynnöstä tai suostumuksella avustaa virkamiestä julkisen vallan käyttöä sisältävässä virkatoimessa. (12.7.2002/604)


4 § (24.7.1998/563)
Niskoittelu poliisia vastaan

Joka
1) jättää noudattamatta poliisimiehen yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi taikka tehtävän suorittamiseksi toimivaltansa rajoissa antaman käskyn tai kiellon,
2) kieltäytyy antamasta poliisimiehelle poliisilain 10 §:n 1 momentissa tarkoitettuja henkilötietoja,
3) jättää noudattamatta poliisilain 21 §:ssä tarkoitetun, poliisimiehen kulkuneuvon pysäyttämiseksi tai siirtämiseksi antaman selvästi havaittavan merkin tai määräyksen,
4) laiminlyö poliisilain 45 §:ssä säädetyn avustamisvelvollisuutensa tai
5) hälyttää aiheettomasti poliisin taikka antamalla vääriä tietoja vaikeuttaa poliisin toimintaa,
on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, niskoittelusta poliisia vastaan sakkoon tai vankeuteen enintään kolmeksi kuukaudeksi.


5 § (24.7.1998/563)
Väärän henkilötiedon antaminen

Joka erehdyttääkseen viranomaista ilmoittaa nimensä väärin tai antaa muutoin henkilöllisyydestään väärän tai harhaanjohtavan tiedon taikka sanotussa tarkoituksessa käyttää toisen henkilötodistusta, passia, ajokorttia tai muuta sen kaltaista todistusta, on tuomittava väärän henkilötiedon antamisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.


17 luku (24.7.1998/563)
Rikoksista yleistä järjestystä vastaan

1 § (24.7.1998/563)
Julkinen kehottaminen rikokseen

Joka joukkotiedotusvälinettä käyttäen tai julkisesti väkijoukossa taikka yleisesti tietoon saatetussa kirjoituksessa tai muussa esityksessä kehottaa tai houkuttelee rikoksen tekemiseen siten, että kehotus tai houkuttelu
1) aiheuttaa vaaran, että sellainen rikos tai sen rangaistava yritys tehdään, tai
2) muuten selvästi vaarantaa yleistä järjestystä tai turvallisuutta,
on tuomittava julkisesta kehottamisesta rikokseen sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
Jos kehottaminen tai houkutteleminen aiheuttaa sen, että rikos tai sen rangaistava yritys tehdään, sovelletaan mitä 5 luvussa säädetään osallisuudesta rikokseen.


2 § (24.7.1998/563)
Mellakka

Joka väkijoukon selvästi aikoessa käyttää henkilöön kohdistuvaa väkivaltaa tai aiheuttaa omaisuuteen kohdistuvaa huomattavaa vahinkoa osallistuu teoillaan väkijoukon toimintaan ja jättää tällöin noudattamatta toimivaltaisen viranomaisen laillisessa järjestyksessä antaman hajaantumiskäskyn, on tuomittava mellakasta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.


3 § (24.7.1998/563)
Väkivaltainen mellakka

Joka väkijoukon tehdessä 16 luvun 1 §:ssä mainitun rikoksen, käyttäessä henkilöön kohdistuvaa väkivaltaa tai aiheuttaessa huomattavaa vahinkoa omaisuudelle osallistuu teoillaan väkijoukon toimintaan, on tuomittava väkivaltaisesta mellakasta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.


4 § (24.7.1998/563)
Väkivaltaisen mellakan johtaminen

Joka yllyttää tai johtaa 3 §:ssä tarkoitettua väkijoukkoa, on tuomittava väkivaltaisen mellakan johtamisesta vankeuteen enintään neljäksi vuodeksi.


35 LUKU (24.8.1990/769)

Vahingonteosta

1 § (24.8.1990/769)
Vahingonteko

Joka oikeudettomasti hävittää tai vahingoittaa toisen omaisuutta, on tuomittava vahingonteosta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.

Vahingonteosta tuomitaan myös se, joka toista vahingoittaakseen oikeudettomasti hävittää, turmelee, kätkee tai salaa tietovälineelle tallennetun tiedon tai muun tallennuksen.


2 § (24.8.1990/769)
Törkeä vahingonteko

Jos vahingonteolla aiheutetaan
1) erittäin suurta taloudellista vahinkoa,
2) rikoksen uhrille tämän olot huomioon ottaen erityisen tuntuvaa vahinkoa taikka
3) historiallisesti tai sivistyksellisesti erityisen arvokkaalle omaisuudelle huomattavaa vahinkoa
ja vahingonteko on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä vahingonteosta vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään neljäksi vuodeksi.
Yritys on rangaistava. (24.1.2003/17)


3 § (24.8.1990/769)
Lievä vahingonteko

Jos vahingonteko, huomioon ottaen vahingon vähäisyys tai muut rikokseen liittyvät seikat, on kokonaisuutena arvostellen vähäinen, rikoksentekijä on tuomittava lievästä vahingonteosta sakkoon.



Ja vielä kaupanpäällisiksi linkki Kokoontumislakiin: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990530?search[type]=pika&search[pika]=kokoontumislaki
 
Eipä näitä näy missään.. minkäköhän takia? Ei taida oikea työnteko kiinnostaa, tai ei riitä älykkyys siihen. Jos olisi halukkuutta ja älyä siihen niin sehän varmasti onnistuisi. Mutta ei taida kiinnostaa. Itse mellastaminen on paljon jännittävämpää. Se siitä muista välittämisestä.

Tunnen kolme. Yhden myyjän, kuvamiksaajan ja toimittajan.


Usein se on niinpäin että se anarkismi, tai radikalismi, määrittää tällaisen nuoren koko elämän, kuten opiskelupaikan ja työt ja harrastukset. Eli kun on pakko olla radikaali ei voi opiskella oikeustieteitä ja tehdä töitä Sampo-pankissa. Kiinalainen filologia kuulostaa paljon uskottavammalta.


Ja kun maassa vielä on valinnanvapaus, miksei sitä saa käyttää?

Eniten tässäkin ketjussa ihmetyttää, miten selkeän alakulttuurin (voimailu) edustajat jaksavat syljeksiä muiden päälle. Sitten seuraavassa ketjussa sitten pillitetään, miten muut eivät ymmärrä kun minä syön rahkaa ja kyykkään yksin ja ne salilla käyvät taviksetkin suorittavat kaikki liikkeet ihan väärin.
 
Tulipas katottua just Yle24 kanavalta toi suora tiedotustilaisuus...
Oli hipeillä jääny muutaki ku ituja taskuun ku olivat ihan rauhassa lähdössä huutelemaan mielenilmaisua..pamppuja sun muuta.. varmaan vahingossa tosin.. :rolleyes:
 
Ja kun maassa vielä on valinnanvapaus, miksei sitä saa käyttää?
Saa käyttää. Sananvapaus vaan ei tarkoita sitä, että voidaan riehua kaupungilla miten sattuu. Mikä tässä nyt on on niin helvetin vaikea ymmärtää, kun pitää koko ajan samaa asiaa vääntää rautalangasta?

Eniten tässäkin ketjussa ihmetyttää, miten selkeän alakulttuurin (voimailu) edustajat jaksavat syljeksiä muiden päälle. Sitten seuraavassa ketjussa sitten pillitetään, miten muut eivät ymmärrä kun minä syön rahkaa ja kyykkään yksin ja ne salilla käyvät taviksetkin suorittavat kaikki liikkeet ihan väärin.
Ja kun maassa vielä on valinnanvapaus, miksei sitä saa käyttää? Oletko muuten huomannut, että täällä ei ole erityisesti syljeksitty niiden päälle, jotka päivällä osasivat järjestää mielenosoituksensa lakien ja määräyten mukaan. Täällä on syljeksitty anarkistiapinoiden päälle, ja syitä en rupea en n:teen kertaan selostamaan, lue aikaisemmat postaukset. Se on katsos semmonen juttu, että tässä maailmassa saa aika usein just sitä mitä tilaa.
 
Eiköhän tuo luvun suuruus johdu siitä...

Tuo on mahdollinen ja kenties jopa todennäköisin selitys tapahtumien kululle. En ihmettele kiinniottojen lukumäärää sinänsä, enkä usko etteikö kiinniotoille olisi löytynyt perusteita siinä tilanteessa, kun mielenosoitus on jo päätetty hajottaa. Valtaosa syntyneistä päätöksistä ottaa joku kiinni on syntynyt yksittäisen poliisimiehen taholta vasta sen jälkeen, kun johto on päättänyt saattaa tilaisuuden päätökseen, enkä usko että näiden suhteen on tapahtunut ylilyöntejä. Sen verran soraääniä poliisin toiminnasta kuuluu kuitenkin myös mielenosoittajiin kuulumattomien taholta, että juuri tuota kyseistä päätöstä pysäyttää ja hajottaa kulkue on tutkittava.
Lisäksi kysymyksiä herättävät tosiaan tietosuoja-asiat sekä tuo sivullisten jääminen mottiin. Jos kulkue olisi niin väkivaltainen, että se oli hajotettava, miten sivulliset voi motittaa sen kanssa samaan tilaan? Sivullisten älykkyyden pohtiminen tämän suhteen ei ole oleellista.

Tulipas katottua just Yle24 kanavalta toi suora tiedotustilaisuus...
Oli hipeillä jääny muutaki ku ituja taskuun ku olivat ihan rauhassa lähdössä huutelemaan mielenilmaisua..pamppuja sun muuta.. varmaan vahingossa tosin.. :rolleyes:

En ole tuota tiedotustilaisuutta nähnyt. Paljonko noita pamppuja ja muuta välineistöä oli lukumääräisesti mielenosoittajilta löydetty?

Saa käyttää. Sananvapaus vaan ei tarkoita sitä, että voidaan riehua kaupungilla miten sattuu. Mikä tässä nyt on on niin helvetin vaikea ymmärtää, kun pitää koko ajan samaa asiaa vääntää rautalangasta?

Lauri taisi tuossa viitata Raejuuston kommenttiin, joka oli sen sävytteinen, että jokaisen tulisi valita itselleen sovinnainen työura ja että kaikki opiskelu ei olisi arvokasta.
 
Saa käyttää. Sananvapaus vaan ei tarkoita sitä, että voidaan riehua kaupungilla miten sattuu. Mikä tässä nyt on on niin helvetin vaikea ymmärtää, kun pitää koko ajan samaa asiaa vääntää rautalangasta?

Lue silmilläsi mitä siellä ruudulla lukee, äläkä vouhkaa kuin alikessu. Kommentoin lainaamallasi kappaleella edellisen kirjoittajan ihmettelyä siihen, että miksei vaihtoehtoihmisiä koskaan näy työpaikalla.
 
Oho, my mistake :piis:
 
En ole tuota tiedotustilaisuutta nähnyt. Paljonko noita pamppuja ja muuta välineistöä oli lukumääräisesti mielenosoittajilta löydetty?

Määristä ei tiedotustilaisuudessa puhuttu.. oli vaan kuvia niistä.. erilaisia pamppuja, pesäpallomaila, pippurisumutin, spray purkkeja.. aikasemmin oli puhetta tästä yhdestä heebosta joka oli vesipyssyyn tehny jotain kyynelkaasua itse.. nero :wall:
 
TV1 A-talk 13.9.2006 klo 21.10 - Anarkistin vai kiinalaisen ihmisoikeudet?

Vieraina ylikomisario Teuvo Saikkonen, aktivisti Mikael Brunila, Ilpo Kaislaniemi Finprosta, Tove Selin Aasian ystävistä, kansanedustaja Heidi Hautala ja ministeri Paula Lehtomäki.



Ks. lisätiedot: http://www.yle.fi/aohjelmat/atalk/arkisto/id42825.html

Varmasti herkullinen lähetys luvassa :D
 
A-pisteessä oli eilen aika kova toimittaja haastattelemassa.

Jari Liukulta toimittaja sanoo, että poliisi sulki Mannerheimintien poistaen sieltä ihmisiä ilman mitään syytä ilmoittamatta.

Liukku vastaa, että "nämä ovat tietenkin teidän subjektiivisia näkemyksiä."

Toimittaja kysyy, että "onko minun subjektiivinen näkemykseni se, että mellakkapoliisirivistö työnsi ihmiset Mannerheimintieltä?"

Liukku vastaa: "Meidän pitää huolehtia siitä, että liikenne sujuu siitä huolimatta, että paikalla järjestetään mielenosoitus."

Toimittaja kysyy perään: "Sujuuko Mannerheimintiellä liikenne , jos sen poikki menee poliisiketju?"

Liukku: "No, me huolehdimme siitä, että liikenneturvallisuus tulee pysymään."

kommenttini: poliisi taisi onnistua. Yhtäkään liikenneonnettomuutta ei tapahtunut Kiasman ja Esplanadin välisellä osuudella Mannerheimintiellä lauantaina 9.9. kello 18-23.
 
Lauri taisi tuossa viitata Raejuuston kommenttiin, joka oli sen sävytteinen, että jokaisen tulisi valita itselleen sovinnainen työura ja että kaikki opiskelu ei olisi arvokasta.

Vaikka tarkoitin kylläkin ihan toista asiaa, sitä että jos on valinnut itselleen anarkistin elämänfilosofian, ei voi valita oikeasti sille asialle hyödyllistä opiskelupaikkaa ja työtä, vaan on tämän vertaisryhmänsä painostuksen alla ja joutuu valitsemaan jotain hölynpölyä.

Älkääkä nyt väittäkö että tällä kommentilla väheksytään niitä Kiinalaisen kaunotieteen opiskelijoita, puhun sille asialle hyödyllisistä ammateista, ja viittaan Sikanaudan toteamukseen siitä että niiden Kiinalaisten asiaa ajaisi varmasti paljon tehokkaammin kauppakorkeassa tai oikiksessa hankittu sivistys kuin humanismi ja kaunotieteet.
 
Määristä ei tiedotustilaisuudessa puhuttu.. oli vaan kuvia niistä.. erilaisia pamppuja, pesäpallomaila, pippurisumutin, spray purkkeja.. aikasemmin oli puhetta tästä yhdestä heebosta joka oli vesipyssyyn tehny jotain kyynelkaasua itse.. nero :wall:

Osaatko arvioida määriä kuvien perusteella? Pitänee itse katsella josko uutisissa näkisi näitä kuvia. Pesäpallomailoista ja pippurisumuttimesta puhuttiin ilmeisesti yksikössä, mutta jos pamppuja on ollut mukana kaksinumeroisia määriä niin aika selkeä viitehän se on tapahtuman luonteesta.

Vaikka tarkoitin kylläkin ihan toista asiaa, sitä että jos on valinnut itselleen anarkistin elämänfilosofian, ei voi valita oikeasti sille asialle hyödyllistä opiskelupaikkaa ja työtä, vaan on tämän vertaisryhmänsä painostuksen alla ja joutuu valitsemaan jotain hölynpölyä.

Älkääkä nyt väittäkö että tällä kommentilla väheksytään niitä Kiinalaisen kaunotieteen opiskelijoita, puhun sille asialle hyödyllisistä ammateista, ja viittaan Sikanaudan toteamukseen siitä että niiden Kiinalaisten asiaa ajaisi varmasti paljon tehokkaammin kauppakorkeassa tai oikiksessa hankittu sivistys kuin humanismi ja kaunotieteet.

Ok, pahoittelut sanojesi vääristelystä. :) Melko harva ihminen kuitenkaan omistaa koko elämäänsä kannattamansa aatesuunnan edistämiselle, vaikka sen puolesta enemmän tai vähemmän puhuu ja marssiikin. Työn ja opiskelupaikan valintaan vaikuttaa hyvin moni muukin asia kuin aatteellinen suuntautuminen. Jokaisesta uskovaisesta ei tule lähetyssaarnaajaa tai pappia, jokaisesta vihreän aatteen kannattajasta ei tule biologia, eivätkä kaikki markkinatalouden kannattajat suuntaudu kaupalliselle allalle. Ehkei tuo Björn Wahlrooskaan edistä aatettaan ammattinsa puolesta, vaikka puhdasverinen taistolainen onkin. ;)

Nyt pitää alkaa virittäytymään illan A-talkia varten, pitkästä aikaa televisiostakin tulee jotain kiinnostavaa. :)
 
Osaatko arvioida määriä kuvien perusteella?

Kuvassa oli uutisten perusteella vaan esimerkkejä.. siitä kuitenki puuttu sellasia pamppuja mitä on muissa kuvissa nähty..! Ja kuvahan oli taustalla varmaankin vaan siitä syystä että haluttiin näyttää että tuhoa olisi tullut jos "mielenosoitusta" ei olisi ajoissa keskeytetty!
Ja siitähän nämä virkavallan edustajat puhuivat ja muutamaan kertaan toimittajille väänsivät että ero pitää tehdä mielenosoituksen ja mellakan välillä!
 
Kumpikohan on pienempi paha oikeuksiaan puolustavalle suomalaiselle:

1) katsoa tuo YLE:ltä tuleva dokumentti, vaikka itse ei maksa tvlupamaksua, kun YLE:ltä ei tule koskaan mitään hyvää ja koko maksu on vain jäänne historiasta, kun hallituskoneista yrittää diktatuurimaisesti riistää kansalaisiltaan veroa perusoikeuksista vai

2) olla katsomatta se YLE:n tarjoama ja todella mielenkiintoinen ja yhteiskuntaa järkyttäneen aiheen väittelyä, josta voisi sitten kirjoitella viikonpäivät lisää myöhemmin, kuultuaan kaikkien osapuolten kommentit.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom