Arnoldin kultainen kuusikko, Golden Six

Meta title: 🔥 ARNOLDIN KULTAINEN KUUSIKKO – GOLDEN SIX 🔥

Meta description: Legendaarinen koko kropan perusohjelma, kuusi liikettä jotka rakensivat Arnoldin pohjan.

Jostain threadista vaan olin lukevinani että vatsoja ei ole hyvä tehdä enempää kuin 2 kertaa viikossa.. Mutta johan noi tulee itse ohjelmassakin tehtyä 3 kertaa/viikko..

Jostain threadista vaan olin lukevinani että vatsoja ei ole hyvä tehdä enempää kuin 2 kertaa viikossa.. Mutta johan noi tulee itse ohjelmassakin tehtyä 3 kertaa/viikko..

Yksjakosella usein treenataan kaikki lihakset kolme kertaa viikossa, joten vatsat voi huoletta treenata yhtä monta kertaa kuin kaiken muunkin. Voimapyörä on mielestäni ehkä paras valinta vatsalihasliikkeeksi ja sillä (sekä muutamalla muulla liikkeellä) tästä korvaisinkin vatsalihasliikkeet. Nykyäänhän sitä väitetään, että saman lihaksen voi treenata vaan kerran viikossa jne. mutta se on täyttä paskaa. Natuna lihaksen voi treenata kolmekin kertaa viikossa, jos ei mahdottoman kovaa treenaa (kuten tämä ohjelma) tai kaks kertaa ihan kovaakin.

No en kyllä tosiaan lähtis välipäivinä hakkaamaan voimapyörää. Voit sen tehdä kyllä istumaannousujen sijasta, mutta jos joka välipäivä voimapyöräilet ja treenipäivänä istumaannouset niin vatsalihat ei kerkeä palautumaan missään välissä.

Yksjakosella usein treenataan kaikki lihakset kolme kertaa viikossa, joten vatsat voi huoletta treenata yhtä monta kertaa kuin kaiken muunkin. Voimapyörä on mielestäni ehkä paras valinta vatsalihasliikkeeksi ja sillä (sekä muutamalla muulla liikkeellä) tästä korvaisinkin vatsalihasliikkeet. Nykyäänhän sitä väitetään, että saman lihaksen voi treenata vaan kerran viikossa jne. mutta se on täyttä paskaa. Natuna lihaksen voi treenata kolmekin kertaa viikossa, jos ei mahdottoman kovaa treenaa (kuten tämä ohjelma) tai kaks kertaa ihan kovaakin.
Ei kyllä kannata korvata voimapyörällä kaikkia vatsalihas liikkeitä: http://www.exrx.net/WeightExercises/HipFlexors/BWKneelingWheelRollout.html ja http://www.exrx.net/Questions/MuscularAnalysis.html#anchor577095
Exrx:ään jos on uskominen niin vatsapyörässä vatsalihakset toimivat lähinnä tukilihaksina lantiolle. Vatsalihakset saavat siis voimapyörällä pelkkää staattista pitoa eivätkä ne supistu, koska ei tapahdu tarpeeksi vyötärön taivutusta. Kohdelihas on myös exrx:n mukaan lonkankoukistaja, joten itse ainakin skippaisin voimapyörän suosiolla.
Ja kyllähän staattisella pidolla nyt vatsat varmaan kipeiksi saa, mutta en kyllä itse ainakaan sen varaan jättäisi palikoiden kehitystä.

Mitäs sanotte oliko järkevää jakaa ohjelma 2-jakoiseksi niin että:

Päivä 1
Penkki
hauiskääntö
ranskalainen punnerrus
pystypunnerrus

päivä 2
maastaveto
leuanveto
takakyykky
pohkeet prässissä
vatsat

nyt suht tyhmä kyssäri..miten etukyykky tehdään? koitin aamulla salilla väänellä käsiä että saisin tangon olkalihasten taakse tavallaan mut painoi niin helkutisti luita et ei oikein tullu mitään.. voiko etukyykyn korvata jollain laitteella jos on fyysinen este tehdä etukyykkyy?

Itse ainakin nappaan tangosta kiinni ja väännän itseni sinne alle, siten että kyynärpäät kääntyy osoittamaan eteenpäin mahdollisimman korkealle. Tällöin tanko sijoittuu keskellä kurkun alaosaa vasten(ei ole tarkoitus kuristaa kohtuuttomasti) ja olkapäiden lihakset muodostaa sen pääasiallisen kannattimen.
Alkuun muistelen että oli aivan rektumista, mutta kun aloin tuomaan tangon tarpeeksi lähelle kurkkua, siis vasten sitä ja kääntämään kyynärpäitä ylös, niin nykyään tuntuu suorastaan ihanalta.

Koko liikkeen ajan ne kyynärpäät ylhäällä myös.

Itellä oli aluks kanssa vaikeeta löytää se oikea kohta. Tai lähinnä pitää se paino kohillaan kun alko tippumaan alaspäin. Ei kannata katsella alaspäin kun tekee, meinaan sillon alkaa tankokin valumaan alaspäin, kun käsien kulma tippuu myös. Eli katse suoraan eteenpäin. Ite laitan kädet niin, että vähän reilu 90 asteen kulmaan ja asettelet tangon niihin olkapäiden "kuoppiin" joissa se pysyy hyvin.

Typerä kysymys aloittelijalta, miten hermoston tukkoon meneminen ilmenee? Ts. mitä meinaa se?
Hermosto ei ehdi palautua edellisistä treeneistä, mistä saattaa pidemmällä aikavälillä seurata ylikunto. Hermosto rasittuu sitä enemmän mitä kokonaisvaltaisemmat liikkeet ja isommat kuormat. Lyhyet sarjat isoilla painoilla ja failure rasittavat hermostoa enemmän kuin pitkät sarjat, joissa jätetään muutama toisto varastoon. Jälkimmäisessä lihakset työskentelee suhteessa "enemmän" kuin hermosto. Lihakset palautuvat muutamassa päivässä, hermostolla saattaa mennä lähes viikko palautua kovasta treenistä.

Hermoston rasittuminen ilmenee ainakin itellä kokonaisvaltaisena väsymystilana, jolloin saattaa olla vaikea saada kroppaa rauhoittumaan lepoa varten. Vähän semmoinen zombie olo, johon ei siis välttämättä liity edes mitään lihaskipuja.

Hermosto ei ehdi palautua edellisistä treeneistä, mistä saattaa pidemmällä aikavälillä seurata ylikunto. Hermosto rasittuu sitä enemmän mitä kokonaisvaltaisemmat liikkeet ja isommat kuormat. Lyhyet sarjat isoilla painoilla ja failure rasittavat hermostoa enemmän kuin pitkät sarjat, joissa jätetään muutama toisto varastoon. Jälkimmäisessä lihakset työskentelee suhteessa "enemmän" kuin hermosto. Lihakset palautuvat muutamassa päivässä, hermostolla saattaa mennä lähes viikko palautua kovasta treenistä.

Hermoston rasittuminen ilmenee ainakin itellä kokonaisvaltaisena väsymystilana, jolloin saattaa olla vaikea saada kroppaa rauhoittumaan lepoa varten. Vähän semmoinen zombie olo, johon ei siis välttämättä liity edes mitään lihaskipuja.

Kiitos ja kumarrus tyhjentävästä vastauksesta! :)

Mites on, kun teen tätä reeniä täsmälleen niin kun siinä sanotaan ja käyn lenkillä salipäivinä. Siis ma, ke ja pe G6+ 45-60min lenkki. Ainaki toistaseks ollu hyvä fiilis nää 2 viikkoo, mitäs muut on mieltä kannattaako reenipäivänä juosta?

Mites on, kun teen tätä reeniä täsmälleen niin kun siinä sanotaan ja käyn lenkillä salipäivinä. Siis ma, ke ja pe G6+ 45-60min lenkki. Ainaki toistaseks ollu hyvä fiilis nää 2 viikkoo, mitäs muut on mieltä kannattaako reenipäivänä juosta?

Jos ehdit kyykky- sekä juoksutreenistä palautumaan niin mikä ettei. Kunhan syöt enemmän kuin kulutat. ;)

Mitäs sanotte oliko järkevää jakaa ohjelma 2-jakoiseksi niin että:

Päivä 1
Penkki
hauiskääntö
ranskalainen punnerrus
pystypunnerrus

päivä 2
maastaveto
leuanveto
takakyykky
pohkeet prässissä
vatsat

Tee leuat ekana päivänä niin kerkee noi hanskat ees vähä palautuu. Itellä ois kädet kyl tolla menolla tukossa jo parissa viikossa..

Vaikka tässä tulokset itselläni kehittyy hieman etanamaista vauhtia, niin hyvin on kyllä omaan palikka-ruumiseen tullut lisää massaa ja juuri oikeisiin paikkoihin :). Keho on kasvanut, mutta samalla tiukentunut. Loistava ohjelma tämä on jos jaksaa säännöllisesti tehdä!

Minulla taisi aikaisemmin kehityksen esteenä olla se, että vedin lähes jokaisen sarjan failureen asti ja eihän siinä ollut mitään järkeä. Nyt jätän oikeaoppisesti aina pari toistoa varastoon, enkä puske väkisin läpi jos ei jaksa. Treeni kulkee huomattavasti paremmin.

Voimapyörän olen todennut mainioksi liikeeksi vatsoille. Ei tarvitse kovin montaa toistoa tehdä, niin mukavasti alkaa pistelemään. Sen lisäksi vielä jalkojennostoja, niin on ainakin minulla tuottanut tulosta.

Ja minä urpo vasta äskettäin tajusin että hauiskäännössä tangolla niiden kyynerpäiden pitää olla kyljissä ihan kiinni. Minä tein aikaisemmin siten, että kyynerpäät olivat viitisen senttiä pois kyljistä. Ottaa ihan älyttömän paljon paremmin hauiksiin kun pitää kiinni kyljissä...

Back
Ylös Bottom