Arnoldin kultainen kuusikko, Golden Six

Mihin väliin tässä ohjelmassa voisi laittaa juoksulenkit? Haittaako paljonkin kehitystä jos ma,ke,pe sali ja sitten tiistai ja torstai juoksulenkit tai muu aerobinen? La ja su lepo. Miltä kuulostaa?

Kokemuksesta varoitan, että tuolla määrällä on helppo saada polven alue jaloista kipeäksi, jos tekee liian täysillä kaikkea. Tämä tietysti yksilöllistä. Muuten aerobinen liikunta on aina hyvä asia yleiskunnon kannalta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mites tää ohjelma soveltuu sellaiselle, joka on kotona treenaillut (vedellyt leukoja, punnerruksii, kyykkyjä ilman painoja) ?
Muuten ohjelma näyttää kivalta, mut haluaisin korvata niskan takaa punnerruksen jollain ja tehdä 2x leveä otteel leuanvedot + 2x alataljaa. Lisäksi vipunnostot sivuille ja dipit vois kans olla ihan hyviä liikkeit, mut saisinkohan niitä sisällettyä mitenkään?

Hyvinhän se sopii ja hyvä lähteä liikkeelle, kun on jo kropan painolla jotain liikkeitä harjoittanut. Hakee vaan sopivat aloituspainot. Itse olen korvannut tuon niskan takaa punnerruksen tavallisella pystypunnerruksella, pitää tässä iässä jo säästellä olkapäitä. ;)
Muuten kyllä suosittelisin menemään paljolti Arskan opeilla. Ei välttämättä riitä paljon muuhun tehoja, jos tuon tosissaan tekee.
Toki lopuksi voi tehdä jotain mieleistään, jos vielä puhtia riittää. Minä olen tehnyt pohjeliikkeet "ylimääräisenä" ohjelman lopuksi. Pohkeet kun tuossa G6:ssa jäävät vähän paitsioon.

Kannattaa ainakin lähteä G6:lla liikkeelle. Jos ei tunnu omalle, niin sitten vaikka Elaston 2-jakoisella.

Kokemuksesta varoitan, että tuolla määrällä on helppo saada polven alue jaloista kipeäksi, jos tekee liian täysillä kaikkea. Tämä tietysti yksilöllistä. Muuten aerobinen liikunta on aina hyvä asia yleiskunnon kannalta.
Mitetin tässä jos ei tekisikään aerobista ettei polville tulisi hittiä liikaa vaan kävisi esim. ti ja to myös salilla. Mitä liikkeitä silloin voisi tehdä ettei ylirasittuisi mikään tiettylihasryhmä liikaa? Tai olisi hyvää että ne liikkeet tukisi itse ohjelmaa tai olisivat muuten vaan hyödyllisiä? Miten olisi maastaveto, rinnalleveto, kulmasoutu tai sivuolkapäät?

Jos 1-jakoista teet kolmesti viikkoon niin sillon ei todellakaan ole suositeltavaa käydä välipäivinä salilla heilumassa. Jos enemmän reenikertoja haluat niin suosittelen ihan ohjelman vaihtoa...

Kyllähän aerobista voi polvia rasittamatta reenata esim pyöräilemällä tai uimalla. Pyöräillessä kannattaa huomata että spinningtunneilla runtataan paljon tangolta, mikä rasittaa enemmän kuin satulasta ajaminen. Myös noin 100 kadenssi eli pyöritysnopeus on tärkeä ettei polvet rasitu liikaa.

Kyllähän aerobista voi polvia rasittamatta reenata esim pyöräilemällä tai uimalla.

Ja jos ei ole ylipainoa, niin kyllä mielestäni välipäiville hyvin sopii juoksulenkit, kun ei niitä liian rankaksi vedä.
Hyvähän se on jos saa hapenottokyvyä parannettua.

Jos 1-jakoista teet kolmesti viikkoon niin sillon ei todellakaan ole suositeltavaa käydä välipäivinä salilla heilumassa. Jos enemmän reenikertoja haluat niin suosittelen ihan ohjelman vaihtoa...

Kai sitä nyt jos tällä ohjelmalla tekee voi välipäivinä esim. pohkeita tai epäkkäitä käydä tekemässä? Eihän ne tässä muuten joudu töihin. Kunhan jotain että pääsisi salille. Tai sitten tosiaan aerobista.

Oscar: niinpä, paljon kivempaa salillakin kun on kunto hyvä.

Moro.

Miten teidän mielestä toimisi, jos tekisi kuuden sarjoja eikä kympin?
Tavoitteena voiman kasvatus ensisijaisesti.

Vai onko Arskan kutonen nimenomaan bodybuilding only?

Moro.

Miten teidän mielestä toimisi, jos tekisi kuuden sarjoja eikä kympin?
Tavoitteena voiman kasvatus ensisijaisesti.

Vai onko Arskan kutonen nimenomaan bodybuilding only?

Mun oma mielipide ja kokemus on, että tolla ohjelmalla nousee noillakin sarjoilla voimat hyvin, ainakin jos sulla ei ole jo monia vuosia kokemusta.

Mut voisithan sä toki pitää kevyitä ja raskaita kuukausia / viikkoja. Itekkin oon vähän suunnitellut vastaavaa sit kun alotan dietin.

Mitetin tässä jos ei tekisikään aerobista ettei polville tulisi hittiä liikaa vaan kävisi esim. ti ja to myös salilla. Mitä liikkeitä silloin voisi tehdä ettei ylirasittuisi mikään tiettylihasryhmä liikaa? Tai olisi hyvää että ne liikkeet tukisi itse ohjelmaa tai olisivat muuten vaan hyödyllisiä? Miten olisi maastaveto, rinnalleveto, kulmasoutu tai sivuolkapäät?

Kyllä sä voit ihan mitä vaan tehdä, jos se tuntuu hyvältä ja homma toimii. Mutta palautuminen on oikeasti iso osa treeniä ja jos "välipäivinä" teet jotain ylimääräistä niin todennäköisesti se ei ainakaan hyödytä. Maastavetoa kannattaa joskus treenata, koska on todella hyvä liike. Siinä kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota oikeaan tekniikkaan. Jos käyt 3 kertaa viikossa salilla, niin 4x10 max toistoilla ei kannata tehdä mavea ja kyykkyä samana päivänä. Tai mä en ainakaan tekis.

Kuinka paljon toistomäärää saisi kyykyssä tiputtaa, että lihaksen sijaan tulisi pääasiassa voimaa? Omaan isot perse / alaosastogeenit ja ei perseen enempi turpoaminen enää houkuttelisi (kerran esim. kyykkytulos oli noussut edelliskerrasta vaikka en n. kuukauteen ollut treenannut jalkoja). Olen tätä 1-jakoista noudattanut kamppailulajien ohella välillä hieman muunnelleen ja tulokset ovat nousseet helvetisti.

Kuinka paljon toistomäärää saisi kyykyssä tiputtaa, että lihaksen sijaan tulisi pääasiassa voimaa? Omaan isot perse / alaosastogeenit ja ei perseen enempi turpoaminen enää houkuttelisi (kerran esim. kyykkytulos oli noussut edelliskerrasta vaikka en n. kuukauteen ollut treenannut jalkoja). Olen tätä 1-jakoista noudattanut kamppailulajien ohella välillä hieman muunnelleen ja tulokset ovat nousseet helvetisti.

Yleisesti 4-6 toiston alueella ollaan voimankehityksessä parhaimmillaan. Toisaalta jos haet voimaa niin suosittelisin ehkä tekemään vaikkapa SS:ää tai 5x5:ta ennemmin, treenikerratkin on aikapaljon lyhyempiä mutta yhtälailal yksijakoista ohjelmaa.

Tää on aina hirveen ristiriitasta. Monet sanovat että SS:ää (3x5) tekemällä pääsee vain t-rex modeen. 90 prosentilla "hyvät 'jalkageenit' 'omaavista'" on toisaalta ihan harhaset käsitykset omista mittasuhteista. Sen reiden pitääkin olla isompi kun sun ranne. "Iso perse" tulee usein hyperlordoosista. Mun neuvo on että lakkaat murehtimasta liian isoja lihaksias ja treenaat niin kuin muutkin normaalit ihmiset.

Haittaiko jos tekee vipunnostoja tässä olkapäille lisäksi pumppailemalla esim. 3x15? Minulla ei sivuolkapäissä ole lihaa oikeastaan ollenkaan niin auttaisiko asiaan?

^Voi olla aika paha tehdä viparit ja pystäri 3x viikkoon, mutta kokeile itse miten jaksat. Jos et jaksa niin yksikin sarja voi riittää.

Harkitse myös face pulleja sivuviparien sijasta, tää ohjelma on kuitenkin aika sisäkiertäjäpainotteinen takaolkapäiden poisjäämisestä puhumattakaan. Ja face pullit ottavat sivuolkapäihinkin hyvin.

E: tää siis jos teet normaalia pystäriä, NTP:n luulisi ottavan tarpeeksi sivuolkapäihin. Face pullit silti mainio liike :)

Kiitos vinkeistä:) Tässä ohjelmassa ainakin ensimmäisellä sivulla lukee nimenomaan NTP ja sitä olen tehnytkin. Vai pitääkö tehdä normaaleita pystypunnerruksia? Facepulleja tosiaan voisin tehdä. Kiitti.

Niskan takaa tehtävien liikkeiden kanssa kannattaa olla tosiaan varovainen. Joillekin ei sovellu ollenkaan, esim. mulle. Vaikka niitä pystyisikin kivutta tekemään niin se voi siltikin pitkällä välillä olla haitaksi.

Eli toi 12 sarjaa viikossa NTP:tä on tosiaan hyvä korvata vaikka tavallisella pystärillä, ainakin jos on ikinä ollut vähääkään mitään kiertäjä- tai muita olkapäävaivoja tai NTP:n liikerata tuntuu vähääkään ikävältä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom