Arnoldin kultainen kuusikko, Golden Six

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
^
Aloittelijoiden yksijakoisten perusideanahan on tehdä isoja moninivelliikkeitä, jotka rasittavat mahdollisimman useita lihasryhmiä. Jonkin raskaan perusliikkeen vaihtaminen sen huomattavasti pienempää kokonaislihasmassaa kuormittavaan versioon ei oikein ole ohjelman perusajatuksen mukaista. Eli ellei syynä oo esim. jotain vammaa tai vaivaa joka vaikeuttaa pystärin tekoa tangolla en vaihtaisi.
Ottaako tangolla tehty pystypunnerrus muka useampiin lihaksiin kuin käsipainoilla? Aika identtinen liikehän siinä on tekisipä tangolla tai käsipainoilla. Voiko tangolla istuen tehdä?

Esimerkiksi ojentajat pääsee tangolla pystäriä tehdessä paljon paremmin osallistumaan liikkeeseen. Lisäksi tangolla tehdessä kroppaa kallistetaan hieman taaksepäin, jolloin keskivartalolle tuleva rasitus on paljon kovempaa. Kässäreillä tehdessähän koko keski/alakroppa pääsee tosi helpolla. Tangolla tehdessä sulla on myös isommat painot käytössä, joten jo sen myötä kroppa joutuu tekemään enemmän töitä. Kun mekaanisen työn määrä lisääntyy (ja koska liikerata on yhtä pitkä ja liike pystysuoraa molemmissa, se lisääntyy) niin aina sen joutuu joku lihas tekemään, ei se lisäpaino itse itseään liikuttele.

Osaisko joku antaa apuja painojen löytämiseen, kun ei jaksa tehä tuota 4x10 loppuun asti. Pitäisi varmaan vaan kokeilla aina, mutta jos on tullu liikaa painoja niin sitten ei jaksa vetää täysillä loppuun.

Kevennä hieman lopussa jos et jaksa ja ens kerralla hieman pienemmillä painoilla. Kyllä ne sopivat löytyy viimeistään parin viikon jälkeen

Osaisko joku antaa apuja painojen löytämiseen, kun ei jaksa tehä tuota 4x10 loppuun asti. Pitäisi varmaan vaan kokeilla aina, mutta jos on tullu liikaa painoja niin sitten ei jaksa vetää täysillä loppuun.
Älä nyt turhaan aina jankkaa jotain 4x10. Tee vaikka joskus 4x6. Vaihtelu on kaiken a ja o.

Älä nyt turhaan aina jankkaa jotain 4x10. Tee vaikka joskus 4x6. Vaihtelu on kaiken a ja o.

Nyt vasta oon ajatellut alkaa käydä salilla enempi, oon vast parit kerrat vetäny tota g6 mutta sekin menny päin kuusia. Kun ei ole viellä löytänyt sopivia painoja, että jaksaa vetää loppuun asti kunnolla.

5 viikkoa reenailtu tätä.

Eteenpäin menty. Painoa tullut muutama kilo lisää. Sarjapainot kehittyneet seuraavasti.

Kyykky 25kg
Penkki 7,5kg
Pystypunnerrus 10kg
Hauiskääntö 5kg

Nyt vasta oon ajatellut alkaa käydä salilla enempi, oon vast parit kerrat vetäny tota g6 mutta sekin menny päin kuusia. Kun ei ole viellä löytänyt sopivia painoja, että jaksaa vetää loppuun asti kunnolla.

No mitä hittoa? :D Jos teet painolla X kympin eikä tunnu niin iske seuraavaan kymppiin 2,5 kg lisää ja toista kunnes tekee tiukkaa. Ei se ton vaikeempaa ole :D

Aloitin tällä ohjelmalla, mutta minulla on sellainen ongelma etten saa yhttään leukaa myötäotteella. Vastaotteella saan pari leukaa. Jos teen nyt alussa muutaman viikon vastaotteella niin lisääkö se voimaa myös siten että saan myöhemmin myöhemmin myös myötäotteella ja voin sitten tehdä myötäotteellaa tässä ohjelmassa?

^Kokeile tehdä negatiivisia toistoja myötäotteella. Eli hyppäät jaloilla ylös leuanvedon loppuasentoon ja sitten lasket itsesi todella hitaasti alas. Leveä myötäote vaatii ihan eri lihaksia kuin kapea vastaote. Itse aloitan ensi viikolla Arnoldin kuusikon, ja sekoitan siihen tämän leuanveto-ohjelman: The Twenty Pull-ups Challenge | The Twenty Pull-ups Challenge . Tuo leuanveto-ohjelma sopii myös niille, jotka eivät alussa tee yhtäkään leukaa.

Sen voi kyllä sanoo jo ihan tässä heti, että jos G6:lla kunnolla treenaa, niin ei tarvi mitään 20 pull-ups challengeja siihen lisäksi häiritsemään. Kyllä ne leuat siitä lähtee kulkemaan. Tekee välillä vaikka vastaotteella, välillä kulmasoutu tangolla, välillä ylätaljassa leveellä myötäotteella.

Sanon nyt vielä tän yhden kerran. Mun silloin 58-vuotias ylipainonen faijani ei saanut saliharrastusta aloittaessaan yhtään leukaa. Puoli vuotta G6:sta ei mitenkään leukoihin edes keskittyen, niin meni 6-6-6. Ei tehny ainuttakaan negatiivista toistoa leukoja tms. vaan sahasi kurinalaisesti tätä ohjelmaa, toki leukojen tilalla leukojen yrittämistä tai ylätaljaa. Onhan se leuanveto toki pääkopastakin kiinni, kyllä siinä mies ja itseluottamus muuttuu kun alkaa kyykyssäkin lykkimään kolminumeroisia painoja 4x10 setit.

Millä tavalla leuanveto-ohjelma häiritsee G6:sta yhtään enempää kuin ylätaljalla nyhtääminen? Negatiivisilla treenataan samoja lihaksia kuin tavallisilla toistoilla, ei tarvitse sotkea ihan eri liikkeitä sekaan. Itse sain ohjelmalla leukamaksimin nostettua 5 -> 11 puolessatoista kuukaudessa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom