Arnoldin kultainen kuusikko, Golden Six

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Mites sitte kun noita leukoja menee vaan muutama, joten olisiko hyödyllisempi ottaa esim ylätaljaa tilalle ja pikkuhiljaa siirtyä leukoihin?
Niissä leuoissa kyllä kehittyy, kun niitä jaksaa vaan vetää.. Sinnikkyyttä, sinnikkyyttä! Niitä voi tehdä negatiivisestikin sillon kun ei itse jaksa vetää ylös asti. Kaveri avittaa tai sitten jostai penkistä autat itteäs.

Sarjojen pituudesta: yksilölliset asiat vaikuttavat varmasti ja vaihtelunkin vuoksi monenlaiset sarjapituudet toimivat, mutta sekä käytönnön kokemus että tieteellinen tutkimus ovat vuosikymmenten aikana osoittaneet noin kymmenen toiston sarjat (6-15) parhaimmiksi lihaskasvun kannalta. Varmasti voi tehdä lyhyempää ja toki pidempääkin sarjaa. Omassa treenissäni pysytellään pääasiassa 8-12 toiston sarjoissa, mutta poikkeuksellisissa liikkeissä (mave, voimapyörä) otan 6-8 toiston sarjoja, etukyykyssä vain 4-6 ja reidenojennuksessa sitten 14-20. Kuitenkin se about kymppi vaikuttaa parhaalta. Eihän minulla vielä edes voi olla ikäni puolesta asiasta kokemusta, mutta 6-15 toiston sarjoilla on lihaa tahkottu iät ja ajat hyvällä menestyksellä ja asiantuntevat kaverit kuten jto neuvoo bodaamaan alueelle 8-12.

Tuota "suuremmat sarjapainot tuo uudenlaista rasitusta lihaksille" en kyllä voi juurikaan allekirjoittaa. Meinaan, eihän se rasitus muutu mihinkään: volyymi, palautusajat, tempo ja tekniikka ovat kaikki samanlaisia, ainoa muutos on liikutettavassa massassa sinänsä, mutta vastuskaan ei muutu koska voimaa on tullut enemmän. Vähän sama kuin teet vaikka taljassa jotain liikettä 50 kilolla ja seuraavassa treenissä otat saman liikkeen sellaisessa vehkeessä joka puolittaa painot. 100 kilon massa liikkuu ylös alas mutta rasitus on täsmälleen sama. En uskalla ihan tyystin kiistää väitettäsi koska voi olla etten ole ottanut jotain huomioon, mutta oma järkeni kyllä sanoo että hermostollisen voiman lisääminen ei bodyjutuissa yleensä auta. Toivon että jos olette eri mieltä osaatte perustella näkökulmanne, otan aina mieluusti vastaan uutta informaatiota!

E: Risumies, ongelma on luetun ymmärtämisessä tai kirjoitukseni paskuudessa. Eli meinaan sitä että sillä on merkitystä, voimistuvatko lihakset lihasmassan lisäyksellä, mutta sillä ei, tuleeko hermostollista voimaa. Sarjapainojen kehitys sinänsä ei takaa lihasmassan kasvua, vaikka yleensä sitä tapahtuukin ainakin vähän.
Tosi huono toi sun taljaesimerkki, puhutaan nyt kuitenkin jostain liikkeestä missä vastus on aina sama eli vapaat painot.

Jos nyt oon käsittänyt oikein niin ongelma tässä sulla on se, että luulet olevan jotain kahta erilaista voimaa. Mun käsittääkseni voima on voimaa ja se tapahtuu AINA lihasten hermotuksen parantuessa. Riippuu sitten treenityylistä kuinka hyvin se lihasten hermotus paranee. Voimatreenillä enemmän ja bodytreenillä vähemmän. Mun käsittääkseni sarjapainojen nousu johtuu kuitenkin aina lihaksen hermotuksen parantumisesta. Eikös hermotus tarkoita sitä kuinka paljon lihassoluja saat aktivoitua kerralla aivojen sanoessa "LIFT!"? Bodaamalla saadaan taas aikaan lihaksissa hypertrofiaa eli olemassaolevien lihassolujen suurenemista. Hyperplasiaa ei taas paljoa ollenkaan treenaamisen takia lihaksessa tapahdu eli lihassoluja tulisi lisää. Bodatessa lihassolujen koko kasvaa ja on taas enempi mitä hermottaa. Ihan sama millä tyylillä nostaa. Tästä johtuen lihasten kasvaessa myös yleensä automaattisesti voimatasotkin nousevat, mutta kyseessä on silti aivan sama voima eli lihasten hermotus. Siellä on vaan suurempia lihassoluja mitä hermottaa eli lisää voimaa.

Jos joku professori tätä lukee ja löytää jotain korjattavaa niin korjatkaa ihmeessä. Tieto ei välttämättä ole 100% oikeaa. Aina voi oppia uutta. Rupee kyllä menemään aika pahasti ohi aiheen, mutta pakko yrittää edes jotain korjata kun jotkut tuntuu olevan sen verta ulapalla.

Itse teen juuri pienen korokkeen avulla leukoja nyt tuolla Arskan tarkoittamalla leveällä myötäotteella. Tuntuu selkään kyllä aivan perkeleen makeasti. Kun vertaa vaikka siihen kapeaan vastaotteeseen mitä aikaisemmin kokeilin. 3x10 setin tein.. kai se on ihan ok vaikka rasitus nyt ei ole varmaan ihan identtinen noissa kun en mä osaa jaloilla avittaa ihan samallailla joka kerta mut kai se tästä pikkuhiljaa :D Jotenki yliäijämäinen liike toi leveä myötäote :whip: :evil:

Tänään oli kyllä hyvä treeni taas. Kyykkyyn 5kg lisää ja tuntu tosi hyvältä ja jakso tehä sarjat loppuun. Pystypunneruksessa oli kyl erikoinen fiilis vikassa sarjassa. Kolmas sarja tuntu lopussa ihan karseelta ja justjust sain kympin ylös. Sit pidin mutu tuntumalla saman mittasen tauon ku edellistenki sarjojen välillä mut se neljäs sarja meni ihan törkeen kevyesti ja tein joku 13 toistoa :wtf: Oli pakko tarkistaa viel otinko telineestä oikeet kässärit ku tuntu ihan epätodellisen kevyeltä :D

Örgh! Ny syömään!!

Siis: 60kg on enemmän massaa kuin 50kg. Mutta jos teemme oikein lyhyitä sarjoja saamme tuon 10kg:n kehityksen hermoston avulla. Tällöin kun teemme sarjan 60kg:lla, lihasmassamme on tismalleen sama kuin aiemmin. Lisäksi 60kg:n treeni on yhtä kevyt kuin 50kg:nkin, koska voimat ovat kasvaneet samassa suhteessa kuin vastuksen lisääminenkin (10 kg). Eli lihasmassan kannalta sama tilanne, käsittääkseni.

E: Siis rasitus kyllä on suurempi, mutta ei lihasmassan kannalta. Esimerkiksi nivelille rasitus on suurempi. Verrataan niihin taljoihin: teemme 50kg:lla alataljaa. Seuraavaan treeniin otamme 100kg taljalla, joka puolittaa painon. Rasitus on kasvanut: esimerkiksi taljan vaijeri rasittuu nyt paljon enemmän kuin 50kg:lla. Silti soutajalle rasitus on sama.

Kyllä sulla nyt kusee tuo ajatusmalli aivan täysin. Totta kai se liikutettu massa vaikuttaa siihen lihakseen kohdistuvaan rasitukseen. Jos se kerran omien sanojesikin mukaan vaikuttaa myös niveliin.:D Yrität nyt selittää että ainoa lihaksen kasvamiseen vaikuttava seikka on subjektiivinen kokemus siitä, kuinka raskaalta joku yksittäinen sarja tuntuu. Et ota ollenkaan sitä huomioon että jatkuvan kehityksen takaamiseksi lihakselle täytyy antaa aina vain enemmän ja enemmän ärsykettä, ja koska pelkkä toistojen tai sarjojen lisääminen ei ole järkevää, pitää kasvattaa sarjapainoja. Ja kasvaneet sarjapainot johtavat isompaan ärsytykseen, joka taas antaa lihakselle syyn kasvaa.

Ajatellaan että tällä "hermostollisella" voimalla, josta puhuit, saadaan kasvatettua vaikkapa liikkeen "X" sarjapainoja 50% jollain ajanjaksolla. Tämän jälkeen voidaan tehdä ne "bodysarjat" isommilla painoilla ja luultavasti saadaan aikaan ihan hyvää lihaskasvua, jopa parempaa kuin mitä saataisiin jos jäätäisiin hinkkaamaan sinne samoihin rautoihin joissa ollaan jo oltu pitkän aikaa. Isommat raudat vaatii isomman lihaksen poikkipinta-alan jotta se nousee, joten eikö ole aika loogista ajatella että se "voimatreeni" saattaa sittenkin olla ihan perusteltua aina välillä, vaikka olisi kuinka bodypuritaani.

sellasta aattelin et miten jos tossa vaihtelis joka toinen kerta esim penkin vetäis yhellä kerralla ja toisella kerralla vino penkin olkapää ongelmien takia ettei nivelet kulu samasta kohasta? Vaikka noin meniskin ihan eri ohjelmaks mutta mitenköhän toimis? :D

sellasta aattelin et miten jos tossa vaihtelis joka toinen kerta esim penkin vetäis yhellä kerralla ja toisella kerralla vino penkin olkapää ongelmien takia ettei nivelet kulu samasta kohasta? Vaikka noin meniskin ihan eri ohjelmaks mutta mitenköhän toimis? :D

Ihan hyvin toimii, yksi hyvä systeemi on myös tehdä yksijakoista jossa kaikkina kolmena päivänä kyseiselle lihasryhmälle on eri liikkeet.
Joku alkaa mussuttaa että ei ole kultainen kuusikko nassun nassun mussun mussun, mutta entä sitten.

Ihan hyvin toimii, yksi hyvä systeemi on myös tehdä yksijakoista jossa kaikkina kolmena päivänä kyseiselle lihasryhmälle on eri liikkeet.
Joku alkaa mussuttaa että ei ole kultainen kuusikko nassun nassun mussun mussun, mutta entä sitten.

Jep, on muuten motivaationkin kannalta paljon parempi vaihtoehto.

Tai sitten olen pullamössömussukka kun en millään viitsi kyykätä 120 kertaa viikossa.:hyvä:

Jep, on muuten motivaationkin kannalta paljon parempi vaihtoehto.

Tai sitten olen pullamössömussukka kun en millään viitsi kyykätä 120 kertaa viikossa.:hyvä:

Pyh. Se kyykky ei ole todellakaan kehityksen kannalta mikään välttämätön liike.
Ei välttämätöntä liikettä ole olemassakaan.

Periaatteessa näin. Mutta toisaalta, miksi pyrkiä vaihtamaan "liikkeiden kuningasta" toiseen, jossei siihen jotain pakottavaa tarvettakaan ole? Eihän mikään yksittäinen liike todellakaan ole korvaamaton, mutta hankalapa nuita kyykkyjä on millään yksittäisellä liikkeellä oikein korvatakkaan.

"Pyh. Se kyykky ei ole todellakaan kehityksen kannalta mikään välttämätön liike. Ei välttämätöntä liikettä ole olemassakaan."

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
jep. Laitan nyt kokeiluun semmosen et joka toinen kerta menee noilla alkuperäsillä liikeillä mut joka toinen kerta menee niin et teen kyykyn sijasta maven, penkin sjiasta vinopenkin, ylätaljan sijasta kulmasoudun ja kaikki muut pysyy samoina :)

Hmm osaisiko joku kertoa mitähän pitäisi tehdä toisin kun toi penkkiin ei oikein tule kehitystä ainakaan painojen osalta. Aloitin 60 kg ja pääsin yhdessä välissä 67,5 kg mutta nyt taas joutunut tiputtamaan 65 kg ja sekään ei meinaan mennä kunnialla läpi. Ohjelmaa olen vetänyt joku 4kk nyt. Ruokapuoli on ainakin jonkin verran plussalla koska painoa tullut 4-5 kg lisää ja muissa liikkeissä kyllä painot nousse ihan hyvin. Voihan se toki olla että esim. rinta on niin alikehittynyt että siinä tulee stoppi, en oikein osaa sanoa mitään :S

Hmm osaisiko joku kertoa mitähän pitäisi tehdä toisin kun toi penkkiin ei oikein tule kehitystä ainakaan painojen osalta. Aloitin 60 kg ja pääsin yhdessä välissä 67,5 kg mutta nyt taas joutunut tiputtamaan 65 kg ja sekään ei meinaan mennä kunnialla läpi. Ohjelmaa olen vetänyt joku 4kk nyt. Ruokapuoli on ainakin jonkin verran plussalla koska painoa tullut 4-5 kg lisää ja muissa liikkeissä kyllä painot nousse ihan hyvin. Voihan se toki olla että esim. rinta on niin alikehittynyt että siinä tulee stoppi, en oikein osaa sanoa mitään :S

No jos oletetaan että olet mies niin ei kyllä tule stoppia missään 65kg sarjapainoilla. Tuleeko siitä ruokavaliosta varmasti proteiinia kans riittävästi? Vaihda vaikka vinopenkkiin pariksi kuukaudeksi jos kehitystä ei vain tule.

Pysy noissa vaan ni saan kohta kiinni! :D Ei vaan.. Onko yhtään kevyitä viikkoja mahtunut tuohon 4kk? Monet täällä niistä on huudellut että kannattais pitää ettei ylikuntoa pukkaa päälle. En sitten itse tiedä kun olen niin alussa ettei vielä ole ollut ainakaan tarvetta kevyille mutta ehkä tuossa vaiheessa saattaisi olla paikallaan? :)

Tota ohjelmaa kannattaa tehdä se 3kk niinkuin on neuvottu ja vaihtamaan sitten vaikka toiseen. Itselläkin stoppasi mutta otin kevyen viikon ja tein vähän pienemmillä toistoilla ja vähän kevyemmillä painoilla niin lähti takaisin nousuun.

Mites kun toi kyykky tuntuu mulla lähes pelkästään etureisissä? Perseessä jonkun verran, mutta takareisissä ei yhtään. Jostain luin täältä pakkikselta muistaakseni että syvät kyykyt ottais takareisiin paljon..:confused: Mietin kanssa että kannattaiskohan jättää suosiolla korkeemmalle sitä laskua kun peilin eessä ilman painoja "kyykkäilin" treenisyvyyteen niin alaselkä pyöristy silleen typerän näkösesti. Ei kuitenkaan mitään kipuja vielä ainakaan muutaman treeniviikon jälkeen ole alaselässä ollut.

Nii täähän nyt oli periaatteessa ihan täysin off-topic mut menköö nyt :rolleyes:

Kokeile muuttaa jalkojen asentoa siten, että pääset kyykkää niiden väliin. Helpompi pitää alaselkä suorassa kun polvet ei karkaa eteen jne. Joku koroke kantapäiden alla voi myös jeesiä.

No jos oletetaan että olet mies niin ei kyllä tule stoppia missään 65kg sarjapainoilla. Tuleeko siitä ruokavaliosta varmasti proteiinia kans riittävästi? Vaihda vaikka vinopenkkiin pariksi kuukaudeksi jos kehitystä ei vain tule.

Joo protskua kyllä tulee tarpeeksi aina, siitä olen aina pitänyt huolen, vaikka kalorit joskus saattaisi jäädä nollille niin ainakaan proteiinistä ei ole ollut pulaa ja onhan tuota lihasta tullut. Penkki vain ei ole kasvanut. Vinona olen tehnyt aina välillä, siinä saa samanlaiset raudat liikkumaan suhteellisen helposti. Lisäksi joskus olen käsipainoilla tehnyt penkkiä treenin lopussa. Ja tämä penkin huonous aina vähän harmittanut, viimeisen puolentoista vuoden aikana tullut 10 kg lisää maksimiin 85 -> 95.

Periaatteessa näin. Mutta toisaalta, miksi pyrkiä vaihtamaan "liikkeiden kuningasta" toiseen, jossei siihen jotain pakottavaa tarvettakaan ole? Eihän mikään yksittäinen liike todellakaan ole korvaamaton, mutta hankalapa nuita kyykkyjä on millään yksittäisellä liikkeellä oikein korvatakkaan.

"Pyh. Se kyykky ei ole todellakaan kehityksen kannalta mikään välttämätön liike. Ei välttämätöntä liikettä ole olemassakaan."

Kyykkyjäkin on erilaisia. Jos oikeasti lähtis rakentamaan monipuolista 1-jakoista(eli ei siis puhuta G6:sta, älkää kysykö miksi kirjoittelen tänne) niin kyykkyjä voisi toki tehdä kolmesti viikkoon, mutta joka treenissä eri kyykyn. Esim. ekassa treenissä takakyykky, toisessa askelkyykky, kolmannessa etukyykky. Varsinkin jaloissa on enemmän kuin yksi lihas, ja eri kyykyt rasittavat hieman eri lihaksia eri painotuksella, joten kolmesta eri kyykystä ei luulisi ainakaan haittaa olevan.

Samaa voisi soveltaa oikeastaan kaikille lihasryhmille; penkki, vinopenkki, alaviisto penkki. Pystypunnerrus, pystysoutu, arnold press. Leuanveto, kulmasoutu, pullover/ylätalja/alatalja.

Pahoittelen offtopicista :/

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom