Arnoldin kultainen kuusikko, Golden Six

Suomi on niin pieni maa, että tänne mahtuu vain yksi totuus kerrallaan. Siitäpä nyt sitten nokittelemaan, mikä on se Ainoa Oikea Totuus. Homo sapiens - lajin edustaja pystyy takuulla kehittymään, treenaapa hän kyykkyä sitten kerran tai viidesti viikossa.

Itse olen kuitenkin (kaiketi osittain tämänhetkisen vallitsevan "totuuden", sekä oman empiirisen treenikokemukseni vakuuttamana) taipuvainen kannattamaan useampaa kuin yhtä treeniä lihasryhmää kohden viikossa.

No ei tietenkään oppi ole tuo, vaan se että kaikki pro ukot tietää että jalat treenataan vain kerran viikkoon, mave eripäivänä ja sekin käy jalkoihin.

Oletko ikinä lukenut tai perehtynyt miten esim. itäblokin pro nostajat treenaa?

Kaikki ei tosiaan hiero sitä penkkiä, kyykkyä ym. vain kerran viikossa.

Kaikki ei tosiaan hiero sitä penkkiä, kyykkyä ym. vain kerran viikossa.

Enpä ole.
Kyllä minäkin tein nuorempana penaa jopa kolme kertaa viikkoon mutta nyt viisaampana tiedän että se oli liikaa ja olisin päässyt parempiin tuloksiin vähemmällä.

Mulla itselläni ottaa tosiaan viikon palautua kovista kyykky treeneistä
ei mitään ideaa tehdä useemmin. Mutta tehkää toki Arskahan on jumala monelle, minä toin lähinnä oman näkemykseni asiasta esiin, ei pidä poikain pahastua.
Se kuusikko oli ihan hyvä sinällään siitä vain puuttuu pari oleellista liikettä jotka olen jo maininnut.

Pitää muistaa, että jokainen on yksilö. Ja "kovaa" treenaaminen on suhteellista. Itse treenannut parisen vuotta tiheään 2-3krt kropan viikossa, mutta kesän jälkeen huomannut varsinkin jalka- ja vetotreenien koventumisen jälkeen myös palautumisaika on huomattavasti pidentynyt. Viime vuoden puolellakin pystyin helposti kyykkäilemään 2-3krt/vko, nyt YHDEN, LOPPUUN asti vedetyn kyykky sarjan jälkeen en kävele viikkoon, saati tee uutta kyykkytreeniä. Ja molemmilla tavoilla on tullut suhteelliisen hyvää kehitystäkin. Kun taas rinnan/selän voin treenata useammin viikossa.

Mitä tällä hain takaa, ei ole mitään optimaalista frekvenssi. Hyvin yksilöllistä. Pakkaa sekoittaa vielä erikokoiset lihasryhmät sekä hermosto. Vaikeita kysymyksiä yksilötasolla, muttei tähtitiedettä :) Asiasta on aika turha kiistellä, jokaisen tulisi treenikokemuksen kautta miettiä itselleen paras tapa ja käyttää sitä.

No tottakai se ottaa kun et oo totuttanu kehoasi nopeampaan palautumiseen. Joka toinen päivä ku kyykkäilee niin alkaa se kehokin jo tajuta mistä on kysymys! :whip:

No tuo puolihuumorilla, mutta niin kuin Thomppakin totesi, ei mikään ole niin yksiselitteistä kuin yrität esittää.

Eipä ole treenillä niin väliä aloittelijalle. Jos syöt oikein, kasvat vaikka treenaisit vain laitteilla. Jos syöt väärin, et kasva vaikka kyykit ja penkkaat kuinka.

Enpä ole.
Kyllä minäkin tein nuorempana penaa jopa kolme kertaa viikkoon mutta nyt viisaampana tiedän että se oli liikaa ja olisin päässyt parempiin tuloksiin vähemmällä.

ei mitään ideaa tehdä useemmin. Mutta tehkää toki Arskahan on jumala monelle, minä toin lähinnä oman näkemykseni asiasta esiin, ei pidä poikain pahastua.
Se kuusikko oli ihan hyvä sinällään siitä vain puuttuu pari oleellista liikettä jotka olen jo maininnut.

En nyt lähde sun provoiluun enempää mukaan, mutta minkä takia joku alatalja on mielestäsi selälle treenaamisessa se ehdottoman kova liike? :D Heh ja heh.

Eipä ole treenillä niin väliä aloittelijalle. Jos syöt oikein, kasvat vaikka treenaisit vain laitteilla. Jos syöt väärin, et kasva vaikka kyykit ja penkkaat kuinka.

Erona vain se, että laitteilla tulee helpommin treenattua "löysästi", sekä voimaa niillä ei saa läheskään samalla tavalla kuin vapailla painoilla.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Erona vain se, että laitteilla tulee helpommin treenattua "löysästi", sekä voimaa niillä ei saa läheskään samalla tavalla kuin vapailla painoilla.

Totta, mutta lihasta syntyy silti. Vähän offtopiciksi menee, mutta tuli joskus puhuttua saksalaisen kaverin kanssa, joka myös käy salilla. Oli muutaman vuoden käynyt ja mukavasti saanut lihasta vaikkei tuntunutkaan paljoa tietävän koko aiheesta. Noh, kyselin sitten häneltä vähän tuloksia, keskustelu meni kutakuinkin näin:

How much do you squat? - What's squat?

Uhh nevermind, how about bench press? - What's bench press?
-youtube linkki- - Oh, never tried that...I always use this chest exercise machine.

How about pull ups? - What are pull ups?
-linkki- - Oh, I'm using a machine for that.

Onkohan suomalaisilla saleilla kuitenkin aika paljon vähemmän laitteita ja niiden käyttäjiä?:david:

Kylmä totuus nyt on se että jokaista liikettä et voi suorittaa vapailla painoilla :hyvä:

Mitä liikettä ei voi suorittaa ilman laitetta? Itse olen tehnyt kaiken paitsi pystypunnerruksen vapailla painoilla ja nyt kadun etten tehnyt sitäkin käsipainoilla...ei pysy suoritus kasassa pienilläkään painoilla nyt ja vasen puoli on selvästi oikeaa heikompi.

Ainoa liike mikä tulee mieleen jossa laite voi olla vapaita painoja parempi on pullover, mutta tuotakaan ei juurikaan tule tehtyä. Vatsalihaslaitteet ovat myös ihan mukavia jos on liian laiska tekemään istumaannousuja yms:rolleyes:

Totta, mutta lihasta syntyy silti. Vähän offtopiciksi menee, mutta tuli joskus puhuttua saksalaisen kaverin kanssa, joka myös käy salilla. Oli muutaman vuoden käynyt ja mukavasti saanut lihasta vaikkei tuntunutkaan paljoa tietävän koko aiheesta. Noh, kyselin sitten häneltä vähän tuloksia, keskustelu meni kutakuinkin näin:

How much do you squat? - What's squat?

Uhh nevermind, how about bench press? - What's bench press?
-youtube linkki- - Oh, never tried that...I always use this chest exercise machine.

How about pull ups? - What are pull ups?
-linkki- - Oh, I'm using a machine for that.

Onkohan suomalaisilla saleilla kuitenkin aika paljon vähemmän laitteita ja niiden käyttäjiä?:david:

Tuli ihan kylmät väreet tästä viestistä...

Kyllähän siinä peck deckillä ja reidenojennuskoneella jne. jne. muskelit varmaan kasvaa ihan mukavasti, mutta motoriikka ja kehonhallinta tuskin mainittavasti kehittyvät.

Lisäksi laitteilla treenatessa kehitetään yleensä yhtä (tai kahta) lihasryhmää kerrallaan, kun taas vapailla painoilla tehtävissä kokonaisvaltaisissa moninivelliikkeissä kroppa työskentelee kokonaisuutena. Kyllä tämä pohjoismaalainen tapa treenata taitaa olla ihan riittävän hyvä meikäläiselle, jos tavallinen keskieurooppalainen vaihtoehto on laitehilavitkuttelu. :D

Enpä ole.

Ei se olekkaan ideana jos useammin kuin kerran vikossa tehdään esim. penkkiä, että kaikki reenit olisivat tosiaan kovia. Itse en niin tuosta ahnuldin ohjelmasta välitä enkä sitä aio tehdä. Kunhan kommentoin tuohon, etä pro ukot reenaa pääliikettä vain kerran viikossa. Ei pidä ikämies siis siitäkään pahastua.

Jep, monella tuppaa vielä olemaan se vanhahtanut käsitys että kun treenan lihaksen ihan loppuun kerran viikossa, kymmenestä eri kulmasta ja odottaa viikon niin sitten taas uudelleen.
Ei todellakaan ole millään tapaa optimaalinen tuo systeemi ainakaan naturaalille treenaajalle.
Yksijakoisen tehokkuutta voi jokainen vaikka Hulkilta kysyä.

Suositut

Back
Ylös Bottom