Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tee niskantakaapunnerrus ennemmin solttu punnerruksena.Tänään uskaltauduin salille kokeilemaan tätä ohjelmaan. Ainoat liikkeet joita olen ennen tehnyt on vain leuanveto sekä istumaannousu, eli paljon uutta oli.
Eniten ihmetytti tuo niskan takaa punnerrus, tuo oli todella raskas. Teettekö te tuon istuen vai seisten?
Itse tein istuen ja sain juuri ja juuri tehtyä 4*10 kevyimmillä painoilla jotka löysin( joku pari kiloa).
Onko tekniikkani niin persiillään vai onko tuo ensimmäinen kerta vaan niin hankala?
Niin ja minä tein puolet pienemmillä tai vielä pienemmillä painoilla kuin Alk0 ensimmäistä kertaa![]()
Tälle perustelu, kiitos. Tuo edestä punnertaminen ottaa enemmän etuolkapäihin ja vähemmän olkapään sivulohkoon ja epäkkäisiin verrattuna niskantakaapunnerrukseen. Kuitenkin etuolat rasittuvat tässä ohjelmassa jo penkkipunnerruksessa, mutta sivuolkapäät ja epäkkäät eivät juurikaan saa rasitusta missään muussa liikkeessä.Tee niskantakaapunnerrus ennemmin solttu punnerruksena.
Eli seisten edestä.
Perusteluna nyt voi pitää sitä, että itellä ainakin tuo niskantakaapunnerrus on niin helvetin epäluonnollinen olkapäille, että ei kiitos. Voihan vaikka lisäks heittää vipareita tms.Tälle perustelu, kiitos. Tuo edestä punnertaminen ottaa enemmän etuolkapäihin ja vähemmän olkapään sivulohkoon ja epäkkäisiin verrattuna niskantakaapunnerrukseen. Kuitenkin etuolat rasittuvat tässä ohjelmassa jo penkkipunnerruksessa, mutta sivuolkapäät ja epäkkäät eivät juurikaan saa rasitusta missään muussa liikkeessä.
Tahditon: tämä ohjelma ei sovellu tehtäväksi liian pitkiä aikoja kerrallaan, koska tässä progressio on lineaarista. Tuo kehityksen pysähtyminen on juuri merkki siitä, että on aika vaihtaa systeemiä. Tee välillä jotain muuta, koita vaikka 5x5:sta tai vaihda jakoa kaksijakoiseksi tms. Sitten kun on jollain muulla ohjelmalla tehty jonkun aikaa, niin voit taas palata arskaan jos siltä tuntuu.
On totta että se liike ei kaikille oikein sovi, mutta joillekin sopii oikein hyvin. Riippuu olkapäiden liikkuvuudesta. En siis menisi heti suosittelemaan sen vaihtamista, kun ei tiedä miten kyseisen henkilön olkapäät liikkeeseen suhtautuu.Perusteluna nyt voi pitää sitä, että itellä ainakin tuo niskantakaapunnerrus on niin helvetin epäluonnollinen olkapäille, että ei kiitos. Voihan vaikka lisäks heittää vipareita tms.
Jos on exrx.nettiin uskomista niin molemmat ottavat kyllä etuolkapäihin pääasiassa.On totta että se liike ei kaikille oikein sovi, mutta joillekin sopii oikein hyvin. Riippuu olkapäiden liikkuvuudesta. En siis menisi heti suosittelemaan sen vaihtamista, kun ei tiedä miten kyseisen henkilön olkapäät liikkeeseen suhtautuu.
Kyllä, mutta ero tulee juuri siinä, kuinka paljon liike painottuu etuolkapäille. Niskantakaapunnerrus painottuu niille vähemmän kuin edestä tehty. Mutta se on ihan yksilöllistä, että mikä sopii kenellekin parhaiten. Tässä ohjelmassa vaan tuppaa helposti etuolat kehittymään suhteettoman paljon sivu- ja takalohkoon verrattuna, jos tuon tekee edestä.Jos on exrx.nettiin uskomista niin molemmat ottavat kyllä etuolkapäihin pääasiassa.
Tukilihaksien listassa molemmista liikkeistä löytyy samat: epäkkäät, ojentajat jne.
Ite en oo mavee ees kokeillu vielä, joten en usko että kannattaa ottaa sitä sekoittamaan. Leukoja yritän tehdä mahd. leveällä otteella, että koko työ menisi selälle eikä hauiksille. Enkä viitsisi selän kehitystä hidastaa käyttämällä kapeampaa otettaMaVe käy hauikseen ja leuanveto myös - ainakin minulla.
1,5 kk aikana habaan tullu vaan 0,5 cm.Void: Hauis rasittuu kyllä aivan riittävästi kun tekee kolmesti viikossa tuon hauiskäännön, ja ottaa ne leuatkin siihen vaikka tekisikin leveällä otteella. Voithan sä sille tehä jotain ylimääräistä jos siltä tuntuu, mutta imo kyllä aivan tarpeetonta tähän ohjelmaan lisätä mitään hauikselle.
Jep, toivottavasti.Tuohon vaikuttaa ojentajakin. Kyllä se sieltä mukana tulee varmasti ajan kanssa. Rinnan ympäryksessä on selkä ja rintalihakset ja jaloissa reidet luonnollisesti jotka ovat paljon isompia lihasryhmiä niin erokin on siksi isompi.
Olen nyt treenannu keväästä asti aktiivisesti sekä juoksua että punttia ja yleis-/lihaskunto on kohtuu hyvä. Talven aikana pitäisi hankkia vähän massaa lisää (nyt 70 kg 177-senttisenä) ja ajattelin kokeilla tätä syksyllä. Jalkoja en ole kauheesti kesällä treenannu, kun olen juossut lähes päivittäin, ja nyt olisi tarkoitus panostaa etenkin niihin.
Olen muutaman kerran kokeillut tätä ohjelmaa ja palautunut ihan hyvin (jalkoja lukuunottamatta). Tiedän, että lepopäivät (4 viikossa!!) tulevat kauheassa treeni-innossa olevan tuskallisia jos ei saa tehdä mitään.
Niinpä kysynkin, että jos alkaa tekemään tätä vakituisesti, "tohtiiko" tämä treenin lisäksi tehdä välipäivinä esim. yläkropalle liikkeitä (tai vatsoja)? Ajattelin sellaista, että juoksisin välipäivinä ja on monesti tapana ollut tehdä pieni harjoitus juoksun päälle. Esim. omalla painolla pururadan varressa seuraavasti:
Leuanveto 3x (12-10-8)
Syvädippi 3x12 "varvasavusteisesti" - teline on just sopivan korkuinen ;)
Etunojapunnerrukset 3x (15-12-10) tämän olen tehnyt leveällä penkillä niin, että jalat on noin 20 cm ylempänä kuin kädet, jotka puristaa penkkiä reunoilta
Vatsalihakset 3x leuanvetotangossa roikkuen polvia ylös
Tuolla treenillä saa aika mukavan tunteen yläkroppaan lenkin jälkeen, mutta onko tuosta lepopäivinä haittaa/hyötyä? Varmaan yksi päivä viikossa pitäisi olla tekemättä mitään... Leukojahan tuossa tulee vedettyä viikossa ihan pirusti jos tekee kuutena päivänä :D
Riittääkö vaan jos kuuntelee itseään?![]()