Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

Kysymys Windows PC -miehille:

Mitä ohjelmaa käytätte musan kuunteluun / hallinnointiin?

Winamp on hoitanut hommansa viimeiset 10v varmaan. en niin paljon musaa kuuntele, silloin tällöin. Jos bileet on niin biisilista valmiiksi ja antaa pyöriä. Enempää kikkailua en ole harrastanut.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kamera kiinni usb-porttiin, sano että löytys, windowsin oma joku ohjelma kysys mitä tehdään vai muokataanko, siitä kopionti haluttuun kansioon ja tiedostonpäätteen valitsin jpg.

Tiedostopäätehän valitaan ennen kuvan ottamista kamerassa. Suurin osa digipokkareista ei edes tiedä mikä on .cr2-tiedosto.

Kokeilin 2 minuuttia sitten töissä (windows xp+photoshop elements2) canon G9:stä siirtää raakakuvaa koneelle. Kuva siirtyy, mutta wintoosa ei tiedä mitä sen tiedoston kanssa pitäisi tehdä.

Oletuksena se yrittää aukasta kuvaa elementsillä, joka on hyvä juttu, mutta elements ei osaa aukasta sitä.

Työkoneisiin ei pysty ilman administratorin oikeuksia asentaa mitn.
Se siitä.

Kamera jota kotona yritin asentaa oli canon 400D.

Kaveri oli aluksi aivan innoissaan, mutta ei jaksanutkaan laittaa id3-tagejaan kuntoon / opetella uutta ja erilaista systeemiä. Niinpä hän palasi vanhaan, hyväksi havaittuun, Winamp/resurssienhallinta-kikkailuun. :david:

Mitä tarkotat? Lukeehan tuo winamppikin id3 ver1 ja 2 tagit, siihen saa albumlistin jne.. Ei tarvi käydä resurssienhallinnan puolella ollenkaan.

Ite menen winampillä, emäntä Media Playerilla. Samat ominaisuudet niissa kaikissa on. Samaa paskaa eri paketeissa.

Tiedostopäätehän valitaan ennen kuvan ottamista kamerassa. Suurin osa digipokkareista ei edes tiedä mikä on .cr2-tiedosto.

Kokeilin 2 minuuttia sitten töissä (windows xp+photoshop elements2) canon G9:stä siirtää raakakuvaa koneelle. Kuva siirtyy, mutta wintoosa ei tiedä mitä sen tiedoston kanssa pitäisi tehdä.

Oletuksena se yrittää aukasta kuvaa elementsillä, joka on hyvä juttu, mutta elements ei osaa aukasta sitä.

Työkoneisiin ei pysty ilman administratorin oikeuksia asentaa mitn.
Se siitä.

Kamera jota kotona yritin asentaa oli canon 400D.
Just, en tiedä mikä mun pääte oli alunperin, mut sain kuin sainki ne kuvat. En tosiaankin ole mikään expertti näissä jutuissa joten...

Mitä tarkotat? Lukeehan tuo winamppikin id3 ver1 ja 2 tagit, siihen saa albumlistin jne.. Ei tarvi käydä resurssienhallinnan puolella ollenkaan.
Joo, kyllä Winamp toki id3tagit osaa lukea. Mutta itse en koskaan oppinut tykkäämään siitä Winampin kirjastohommelista. Se oli todella hankala, jos musaa on paljon. Lisäksi Winapin soittolistasysteemit on aivan naurettavia. Tykkään yleensä kuunnella levyn kerrallaan. Näin ollen oli mielestäni paljon helpompaa käyttää vanhanaikaisesti Winampin Browse-toimintoa. Tuolla tavalla musaa voi kuunnella, vaikka id3tagit olisivat aivan päin persettä. Tällä tavoin myös työkaverini hanskaa musahommiaan edelleen.

Ite menen winampillä, emäntä Media Playerilla. Samat ominaisuudet niissa kaikissa on. Samaa paskaa eri paketeissa.
Oletko käyttänyt iTunesia? ;)

Itse siirryin vajaan kymmenen vuoden Winamp-käytön jälkeen iTunesiin, jota olen käyttänyt nyt noin vuoden. Eli siis jo ennen Macin hankintaa. Enpä ole tuotakaan vaihtoa päivääkään katunut.

Mulla on ollut ihan hauskaa viime päivinä, kun työkaveri kyseli suosituksia Winampin tilalle. Kuinka ollakaan, suosittelin hänelle iTunesia ja demosin hieman sen käyttöä. Kaveri oli aluksi aivan innoissaan, mutta ei jaksanutkaan laittaa id3-tagejaan kuntoon / opetella uutta ja erilaista systeemiä. Niinpä hän palasi vanhaan, hyväksi havaittuun, Winamp/resurssienhallinta-kikkailuun. :david:
Muutama viikko ennen mäkin ostoa siirryin minäkin ikuinen winamp-käyttäjä iTunesiin. Siirtymä tapahtui pitkin hampain ja olin monta kertaa siirtymässä jo takaisin. Nyt kun siihen on tottunut, ei paluuta ole, ei koskaan. iTunes on parhautta, AirTunes jotain vielä parempaa! :worship:

Musiikki siirretään haluttuun paikkaan luonnollisesti resurssienhallinnalla. Tuohan pitää tehdä vain kerran. Sitten käsketään Winampin lisätä uudet tiedostot kirjastoon. Tässä vaiheessa tapahtuu hienoja asioita, joista Itunesin kanssa voi vain haaveilla: musiikki siirtyy winampin kirjastoon kuunneltavaksi eikä sitä kopioida uudestaan mihinkään uusikka kryptisillä tiedostonimillä varustettuna. Voin myös laittaa koneen dvd-asemaan levyn ja alkaa sitä kuuntelemaan. Ei tarvi kopsata ensin musiikkia koneen kovolle, kuten Itunes tekee. Itunes muuten tekee oman kopionsa jokaisella kuuntelukerralla. Eräs Winampin ylivertaisista piirteistä on sen käsittämätön keveys Itunesiin verrattuna. Prosessorikuorma ja muistinkäyttö ovat vain pieni murto-osa Itunesin vastaavista.

Musiikki siirretään haluttuun paikkaan luonnollisesti resurssienhallinnalla. Tuohan pitää tehdä vain kerran. Sitten käsketään Winampin lisätä uudet tiedostot kirjastoon. Tässä vaiheessa tapahtuu hienoja asioita, joista Itunesin kanssa voi vain haaveilla: musiikki siirtyy winampin kirjastoon kuunneltavaksi eikä sitä kopioida uudestaan mihinkään uusikka kryptisillä tiedostonimillä varustettuna. Voin myös laittaa koneen dvd-asemaan levyn ja alkaa sitä kuuntelemaan. Ei tarvi kopsata ensin musiikkia koneen kovolle, kuten Itunes tekee. Itunes muuten tekee oman kopionsa jokaisella kuuntelukerralla. Eräs Winampin ylivertaisista piirteistä on sen käsittämätön keveys Itunesiin verrattuna. Prosessorikuorma ja muistinkäyttö ovat vain pieni murto-osa Itunesin vastaavista.
Oot tainnu käyttää eri ohjelmaa kuin minä. iTunesissa mikään noista ei pidä paikkaansa. :D

Paitsi Windows-versio on melko raskas.

Itse en ainakaan ehdoin tahdoin tykkää asennella koneelle adwarea. ;)

Niin tässä on kyse siitä iTunesin ministore-hässäkästä joka hakee albumin tietoja ja sitten lataa iTunes storen tietoja alapalkkiin? Nerokas valittamisen aihe, sitä kun ei tapahdu jos asetuksista poistaa ministoren käytöstä. Kuten nähdään, Applella adwarekin on parempikäytöksistä :D

Winamp on näpsäkkä, mutta kun iTunesiin tottuu, niin huomaa miten erinomainen ohjelma se on storea myöten.

Muutama viikko ennen mäkin ostoa siirryin minäkin ikuinen winamp-käyttäjä iTunesiin. Siirtymä tapahtui pitkin hampain ja olin monta kertaa siirtymässä jo takaisin. Nyt kun siihen on tottunut, ei paluuta ole, ei koskaan. iTunes on parhautta, AirTunes jotain vielä parempaa! :worship:

Näinhän se menee. Winampilla pärjäsi ihan ok, kunnes tuli testattua iTunesia ja tajusi, että asiat voi toimia paljon paremminkin. On näemmä vähän sama homma kuin Windows/Mac. :)

iTuneshan on siitä perseestä että se ei oikeastaan päivitä monia id-tageissä olevia tietoja vaan lisäilee ne omiin fileisiinsä. Sitten kun toinen käyttäjä lukee samoja biisejä (esim. verkkolevy, jaettu hakemisto) niin osa tiedoista puuttuu edelleen.
Nyt ei ole Lepardia käsillä niin en muista onko tässä uusimmassa iTunesissakaan semmoista "rescan media library" -toimintoa jotta ei tarvitse niiden duplikaattien / poistettujan kanssa pelailla Applescriptin kanssa, edelleen verkko/jaettu levy kyseessä.

Aikaisempiin posteihin sekalaisia bulletteja:
- ei kai iWorkki tule vakiona kuin 30day trialina?
- MS Updaten kautta tulee ainakin HP:n, Intelin ja Xeroxin ajureita "pyytämättä ja tilaamatta"
- Konevalmistajien päivitysromuista (ThinkVantagesta nyt ainakin) saattaa sitten tulla vaikka Bios-päivitystäkin (jos ei IT:n puolesta ole estetty). Sinänsä loppukäyttäjän ei kyllä tulisi ikinä mitään BIOS-patsejä nähdäkkään, sössimisen riski on liian suuri.
- RAW-tuen pulttaaminen suoraan käyttikseen on vähän hassua, toisaalta toimii useimmiten kivasti.
- jos jollakin on Firefox joka vie ~64mt muistia niin mulle kelpaisi kans, tämähän vie parhaimmillaan satoja megoja...

iTuneshan on siitä perseestä että se ei oikeastaan päivitä monia id-tageissä olevia tietoja vaan lisäilee ne omiin fileisiinsä.
Albumien kansikuvat menevät oletuksena "väärään" paikkaan. Itse olen laittanut ne käsin tageihin. Tuohonkin toki olisi valmiita skriptejä olemassa.
Mitäs muuta tietoa ei tallennu tageihin?

Sitten kun toinen käyttäjä lukee samoja biisejä (esim. verkkolevy, jaettu hakemisto) niin osa tiedoista puuttuu edelleen.
Niitähän luetaan toisella iTunesilla, jolloin tuota ongelmaa ei edes ole.

musiikki siirtyy winampin kirjastoon kuunneltavaksi eikä sitä kopioida uudestaan mihinkään uusikka kryptisillä tiedostonimillä varustettuna.

Koska olen vielä tuore macin käyttäjä niin tämä on eräs ajatusmalleista jota en ole vielä sisäistänyt. Macissä kaikki tuntuu keskittyvän ohjelmien sisäisiin tietokantoihin. Valokuvat iPhotoon (tai apertureen), musiikki iTunesiin, jne.

Olen ollut aina tuollaisia vastaan. Mielestäni media pitää olla erikseen tiedostojärjestelmässä josta sitä voi käyttää millä tahansa ohjelmalla tai mistä tahansa käyttiksestä. Itselläni on n. 40.000 raw-kuvaa enkä kuollaksenikaan uskalla antaa jonkun yksittäisen ohjelman omia niitä sisuksiinsa. Onneksi ne saa referoitua myös tiedostoihin mutta default-tapa näyttää olevan import.

Toistaalta jos noita i-juttuja käyttää ovat ne kyllä hienosti integroitu toisiinsa ja kaikki käy vähän helpommin kuin tiedostonhallinnasta raahailemalla.

Eniten kaipaan Windowsista kyllä foobaria. Itse tykkään käyttää kahta eri soitinta. Toinen pieni ja kevyt "winamp"-tyylinen (audacious) ja toinen "itunes"-tyyppinen (Rhythmbox), jossa voi selata näppärästi koko kirjastoa. Tosin tuokin haukkaa yli 2000 biisin kirjastolla vain n. 20mt muistia.

Koska olen vielä tuore macin käyttäjä niin tämä on eräs ajatusmalleista jota en ole vielä sisäistänyt. Macissä kaikki tuntuu keskittyvän ohjelmien sisäisiin tietokantoihin. Valokuvat iPhotoon (tai apertureen), musiikki iTunesiin, jne.

Olen ollut aina tuollaisia vastaan. Mielestäni media pitää olla erikseen tiedostojärjestelmässä josta sitä voi käyttää millä tahansa ohjelmalla tai mistä tahansa käyttiksestä. Itselläni on n. 40.000 raw-kuvaa enkä kuollaksenikaan uskalla antaa jonkun yksittäisen ohjelman omia niitä sisuksiinsa. Onneksi ne saa referoitua myös tiedostoihin mutta default-tapa näyttää olevan import.
Et ole vielä sisästänyt juu. Windows-maailmassa kaikkea käpistellään resurssienhallinnan kautta, kun Macissa se on täysin tarpeetonta. Toki sekin Finderissa onnistuu, mutta en ymmärrä miksi joku sitä käyttäisi.

Toistaalta jos noita i-juttuja käyttää ovat ne kyllä hienosti integroitu toisiinsa ja kaikki käy vähän helpommin kuin tiedostonhallinnasta raahailemalla.
Juuri näin. Tuo hallinnointi kannattaa jättää ohjelmien hoidettavaksi, niin elämä on paljon helpompaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom