Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No tuossa on nyt jossain oikeasti jotain vikaa. Ja miks sun kaverin täytyy sammutella iMacciansa?

Hassua kun sanoit, kaatus kun yritettii pelata macin alustalle suunniteltua peliä, oisko ollu cod4(en ole 100% varma) mutta se kaatus sitten. Mutta siinä kyllä kesti aika kauan, kaveri sanoi että kun on asentanut winukan myös rinnalle ja jostain ulkoisesta levystä. En nyt tarkkaan muista.

Mutta muistan kun ekan kerran näytti niin ehkä sen 5-10s kesti silloin, sama muuten oli omassa läppärissä. Ei montaa sekunttia kestänyt winukan käynnistäminen.

Mun XP käynnistyy useita minuutteja ja tuo vain hidastuu, puolen vuoden käytön jälkeen käynnistyminen kestää ehkä noin 4 minuuttia. Tiedän jo etukäteen että suurin syy tuohon on F-Secure...

puolen vuoden käytön jälkeen käynnistyminen kestää ehkä noin 4 minuuttia. Tiedän jo etukäteen että suurin syy tuohon on F-Secure...

Mikä prossu paljon muistia? F-secure tekee ehkä 10sek lisää siihen käynnistyksen alkuun.

Mun työkone buuttaa XP:hen about 30-40 sekunnissa, siinä on F-secure (1,5v vanha XP asennus)

Joku centrino tämä on, ei nyt mikään vanha läppäri kuitenkaan... giga muistia.
Uuden käyttäjän kun tekee ja locaalisti kirjautuu niin se menee kyllä aivan hetkessä. Ihme solmuun tämäkin kone aina menee...

Mun XP käynnistyy useita minuutteja ja tuo vain hidastuu, puolen vuoden käytön jälkeen käynnistyminen kestää ehkä noin 4 minuuttia. Tiedän jo etukäteen että suurin syy tuohon on F-Secure...
Mikä prossu paljon muistia? F-secure tekee ehkä 10sek lisää siihen käynnistyksen alkuun.

Mun työkone buuttaa Xp:hen about 30 sekunnissa, siinä on F-secure.
Mulla kestää noin kymmenen minuuttia, että työkone (HP Compaq DC7700p, Intel Core 2 CPU 6300 @ 1.86GHz, 1 GB / Microroft Windows XP SP2 & F-Secure Client Security 7.00) on toimintakunnossa (vähintään selain, sähköposti ja resurssienhallinta käynnissä).

Taustakuva tulee näkyviin suht sukkelaan, mutta sen jälkeen kestää vielä monta minuuttia ennen kuin koneella voi oikeasti tehdä mitään. Onneks ei tarvi käynnistää ihan joka päivä uudelleen.

Windowsin ehdottomasti ärsyttävin piirre on juuri se, että järjestelmä lihoo ja hidastuu ihan itsestään. Ilmeisesti syynä on järjestelmärekisteri, joka on kuin valtion virasto: hyvänä pyrkimyksenä on keskittää ja hallinnoida kaikkea fiksusti, mutta käytännön toteutus on itse itseään ruokkivaa byrokratiaa. Unix-pohjaisissa systeemeissä vastaavaa ei tapahdu, koska järjestelmässä ei ole mitään pönöttävää rekisteriä. Jos Unix-pohjaisessa systeemissä ensin asentaa jonkin kikkareen ja minuutin päästä poistaa sen, tästä ei yleensä jää järjestelmään minkäänlaista jälkeä, lukuunottamatta muutaman kilotavun tekstitiedostoja, joissa on asetukset. Windows puolestaan jää todennäköisesti muistelemaan tällaista lyhyttä mutta intohimoista suhdetta useamman rekisterimerkinnän voimin, ja hidastuu taas hieman.

Tiedä sitten, onko tuo Windowsin "ominaisuus" pelkkää huonoa suunnittelua vai ihan tahallista vittuilua, jolla ihmiset yritetään saada alistumaan siihen, että tietotekniikka muka on nopeasti pilaantuva kulutushyödyke joka vaatii jatkuvaa nysväämistä.

Aiemmin, kun en vielä paremmasta tiennyt, olin jotenkin alistunut siihen, että tasaisen tappavasti tahmaantuva käyttöliittymä nyt vain kuuluu asiaan, koska sellaisia tietokoneet ovat. Ja mielessä ei edes käynyt sellainen mahdollisuus, että järjestelmäpäivitys voisi NOPEUTTAA konetta.

Oma puolentoista vuoden ikäinen MacBook ei ole hidastunut keskiraskaassa peruskäytössä piirun vertaa, jos asiaa mittaa käyttöliittymän responsiivisuudella tai unesta hereille kuluvalla ajalla. 10.5.0- ja 10.5.1-päivityksissä tuntui itse asiassa nopeutuvan jonkin verran.

Ei ole Winkku-maailmaan ikävä.

jos hc76 sanoo xp:tä loistavaksi alustaksi, niin kaverilla ei ole kyllä tietoa paremmasta.

Ei olekkaan, tietoa paremmasta. Ja tuon linkin hyötyarvo on nolla. Se kertoo että reikiä paikataan niinkun kuuluu ja homma jatkuu, loistavasti niinkun tähänkin asti.

Saispa ton VISTAnkin viilattua kuntoon niin tuun paasaamaan siitä seuraavaksi, ihan teidän MAC-fanaatikoiden riesaksi.

Hauskinta on tuossa se että jos ostaa uuden käyttiksen (Voi sen warettaakin) ja laittaa sen vanhaan Appleen, toimii se siinäkin. Windows-maailmassa uusi käyttis toimii vain uusimmassa ja viimeistä huutoa olevassa koneessa.

MS:lla on varmaan joku salaliitto koneen valmistajien kanssa, aivan kuin autotehtaillakin on öljyntuottajien kanssa.

Mulla kestää noin kymmenen minuuttia, että työkone (HP Compaq DC7700p, Intel Core 2 CPU 6300 @ 1.86GHz, 1 GB / Microroft Windows XP SP2 & F-Secure Client Security 7.00) on toimintakunnossa (vähintään selain, sähköposti ja resurssienhallinta käynnissä).

Entä ilman verkkoonkirjautumista? Täälläkin työkone valmiiksi kestää kauan, about 5 min koska verkkoonkirjautuminen yms vei ajan. Meidänkin duunissa ollaan ihmetelty miten tämä on mahdollista ja serverit josta tää hakee tiedot eivät ole monetkaan winukkapohjaisia.

Eli kuinka kauan kestää ILMAN verkkoonnkirjautuminen käynnistys, eikö tämä ole se piirre joka voidaan mitata järkevästi.

Täälläkin työkone valmiiksi kestää kauan, about 5 min koska verkkoonkirjautuminen yms vei ajan. Meidänkin duunissa ollaan ihmetelty miten tämä on mahdollista ja serverit josta tää hakee tiedot eivät ole monetkaan winukkapohjaisia.

Päivittäkää IT-jamppanne. Oikein konffattu verkkokirjautuminen menee alta 5 sekunnin. :whip: Login-skripteineen. Siellä on joku pimpallaan kyllä.

Voi helvetti taas perkele. Juuri otin pokkarikamerasta muistikortin ja tunkaisin sen tuossa PC-koneen kyljessä olevaan aukkoon, mihin aina ennenkin, eli muistikortinlukijaan. Kone alkoi välkkyä ja oli jumissa 5min jonka jälkeen ilmoitti että device is now installed but might not work properly. Pistin ok ja pyysi buuttamaan konetta. Vain siksi kun laitoin muistikortin jossa valokuvia koneeseen! Ei helvetti! :curs:

Voi helvetti taas perkele. Juuri otin pokkarikamerasta muistikortin ja tunkaisin sen tuossa PC-koneen kyljessä olevaan aukkoon, mihin aina ennenkin, eli muistikortinlukijaan. Kone alkoi välkkyä ja oli jumissa 5min jonka jälkeen ilmoitti että device is now installed but might not work properly. Pistin ok ja pyysi buuttamaan konetta. Vain siksi kun laitoin muistikortin jossa valokuvia koneeseen! Ei helvetti! :curs:

OMFG!

Ei tule windows updatesta kun winkkari ja ohvise-päivitykset, mutta muut ajurit käyttis osaa hakea automaattisesti jos ei itse osaa käyttää internettiä.

Eli jos nyt menen kauppaan ostamaan uuden PC:n ja siihen läjän rautaa ja asennan XP:n niin se hakee kaikki tarvittavat ajantasalla olevat ajurit automaattisesti?

-nForcen piirisarja-ajurit ja cool'n'quiet tai vastaavat prossuajurit
-uusimmat forcewaret tai catalystit
-AC97 ajurit HD audio codecit, bluetooth-stackit ja ajurit
-langattoman verkon ajurit, logitechin hiiren ja näppiksen ajurit jotta muutkin napit toimivat
-jne.

Fakta nyt vaan on että nuo ja nippu muita on pakko itse metsästää ympäri nettiä, imutella ja asennella jos sen PC:n oikeasti haluaa kuntoon. Arvaas kuinka moni average PC-käyttäjistä ei osaa noita etsiä tai asentaa ja sitten ihmetellään kun uusi peli ei toimi.

Koko alkup. viestini pointti oli että macillä tuo jää tekemättä. Kaikki ajurit ovat koneessa kun otat sen paketista ja jos niitä päivitellään niin oikea ja uusin ajuri tulee automaattisesti updaten kautta heti kun se on julkaistu. Tästä on aika turha kinata enempää kun me kumpikin tiedämme että tilanne on juuri noin.

Windows-maailmassa uusi käyttis toimii vain uusimmassa ja viimeistä huutoa olevassa koneessa.

MS:lla on varmaan joku salaliitto koneen valmistajien kanssa, aivan kuin autotehtaillakin on öljyntuottajien kanssa.

Olen epäillyt samaa.
Valitettavasti sama käytäntö on levinnyt jo osaan Linux-jakeluistakin, mutta onneksi on valinnanvaraa.
Käyttöjärjestelmän pitää olla sellainen, että se ei vie suurinta osaa tehoista omaan toimintaansa.

Entä ilman verkkoonkirjautumista? Täälläkin työkone valmiiksi kestää kauan, about 5 min koska verkkoonkirjautuminen yms vei ajan. Meidänkin duunissa ollaan ihmetelty miten tämä on mahdollista ja serverit josta tää hakee tiedot eivät ole monetkaan winukkapohjaisia.

Meilläkin kestää Windowsiin kirjautuminen vanhemmilla koneilla pahimmillaan 5-10min vaikka servereissäkin on Windows.
Onneksi voin käyttää Linuxia töissäkin.

Eli kuinka kauan kestää ILMAN verkkoonnkirjautuminen käynnistys, eikö tämä ole se piirre joka voidaan mitata järkevästi.
Eikö järkevintä ole mitata aikaa, jossa kone on valmiina käyttöön?

Mutta olet siinä oikeassa, että noissa meidän firman verkkohommeleissa olisi melko varmasti parantantamisen varaa. F-Securen lisäksi verkkoon kirjautuminen hidastaa kännistystä entisestään. XP ei ole siis ainoa syyllinen. Happy now? :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom