Apple - iPhone

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Soppis
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Osaako kukaan neuvoa kuinka soittoäänet tehdään itunesissa?


1. tein halutusta kappaleesta kopion, jonka editoin 40 sek pituiseks (get info - options - start time & end time)
2. iTunes Preferences - Advanced - Importing - Import using AAC Encoder
3. oikealla kappaletta - convert selection to aac, vedin luodun kappaleen työpöydälle iTunesista
4. muuta m4a pääte m4r :ksi, avaa iTunesissa.
 
Ei tuosta sellaista johtopäätöstä minusta kannattaisi tehdä, että Nokialla olisi nyt jokin pakkomielle kosketusnäyttöihin ja niistä jankutettaisiin.

En minä ole yrittänytkään väittää, että Nokialla olisi pakkomielle kosketusnäyttöihin. Niiden ydinbisnes on nykyisin ihan muualla, vaikka siellä varmaan myös haikaillaan niitä ensimmäisen Communicatorin aikoja, jolloin ne oikeasti olivat edelläkävijöitä.

Pointtini on, että jos Nokialle sanoo sanan "iPhone", niille tulee siitä ensimmäisenä mieleen "kosketusnäyttö". Insinööritalo mikä insinööritalo. Niille pitäisi tulla ensimmäisenä mieleen "käytettävyys". Oksankohta heitti muutama päivä sitten hyvän katkelman Applen omasta iPhone-koodariohjeistuksesta:

Muutamia poimintoja:

-design solutions not features (selkeä fokus mitä ohjelma tekee)
-select appropriate features (vain ne ominaisuudet mitä liikeessä oleva mobiilikäyttäjä tarvitsee)
-design for Ease of use (helppokäyttöisyys päällimmäisenä)
-design one click away features (kaikki toiminnot lähellä).

Tossa se juttu on hyvin pitkälti. Helposti sanottu, mutta käytännössä vaikeasti toteutettu. Jos nuo periaatteet pystyy edes jotenkin saamaan laitteeseensa, on ihan samantekevää, käytetäänkö sitä näppäimistöllä vai kynällä vai sormella vai peniksellä.
 
Olen aikaisemminkin itkenyt ja parkunut tätä täällä, mutta on jotenkin oireellista, että nämä jälkijunassa heränneet valmistajat jankuttavat aina siitä kosketusnäytöstä. Ei kosketusnäyttö ole se juttu, tai on tietysti samassa mielessä kuin tietokoneessa hiiri on se juttu. Näkyvin osa kokonaisuutta, mutta yksinään ei riitä mihinkään.
Juuri näin. Jos tarkkoja ollaan niin iPhone on raudan suhteen kuten Apple vs. PC ja Nokialla olisi helposti resurssit apinoida laite 1:1 niin halutessaan. Mutta kyse ei ole ollenkaan raudasta vaan täsmälleen samasta asiasta mikä tekee Macistä ylivoimaisen; Softasta.

Vaikka Nokialla olisi iPhonen raudan veroinen tai parempi laite valmiina tulevaisuus on hävitty muilla rintamilla:
OSX vs. Symbian (peruskäyttis)
UIKit vs. Avkon (käyttöliittymä-framework. Avkon=S60 UI-kirjasto)
xCode vs. Eclipse (kehitystyökalut)
ADC vs. NDP (Apple Developer Connection / Nokia Developer Program eli kehittäjien tuki)
appStore vs. Nokia Software Markets (markkinointi ja jakelukanavat)
iTunes vs. OVI(mediapalvelut)
Mobile.me vs. ????

Aloitin Symbian-softakehityksen kun 7650 tuli ulos 2002 syksyllä. Symbianissa oli tiettyjä hienoja piirteitä mutta kyllä sen ohjelmointi ja Nokian dokumentaatio Series60:lle on vitsi verrattuna edes Microsoftin Windows Mobileen. Eikä kummastakaan voi puhua samanapäivänä Applen työkalujen ja dokumenttien kanssa. Ne ovat aivan eri planeetalta. Väänsin eka iPhone-softan viikonlopussa - saman softan jota S60:lle tein 3kk ja WM:ään pari viikkoa. Toki 2. ja 3. kerta on aina helpompaa mutta kaikissa on mukana alustan opetteluun tarvittava aika.

iPhone tulee kaappaamaan valtaisan osan mobiilisoftakehittäjistä lähitulevaisuudessa. Sitä on äärettömän helppo (ja hemmetin hauska) ohjelmoida. Sillä on yhtenäiset markkinat (one-click-buy) ja jakelukanavat. Kun joku alusta vetää kehittäjiä puoleensa tulee lopulta myös niitä killer-sovelluksia. Jokainen tietää mitä siitä seuraa.

Jos Nokia haluaa säilyä älypuhelinmarkkinoilla mukana tulevaisuudessa sen täytyy panostaa softapuoleen moninkertaisesti nykyiseen verrattuna. Sen täytyisi kehittää kokonaan uusi mobiilikäyttis, ohjelmointityökalut, markkinointi- ja jakeluinfra, jne.
Samasta syystä ei Microsoft eikä Androidit tule pääsemään lähellekkään iPhonea. Noihin edellä listattuihin asioihin sisältyy varovastikin arvioiden kymmeniätuhansia koodausvuosia.

Apple on pelannut hiljaisuudessa shakkia viimeiset vuodet mobiilimarkkinoilla ja nyt nähdään ratkaisevia siirtoja. Muilla pelureilla ei vain ole mitään millä vastata - laiterauta kun ei ole se millä nyt edes pelataan ja sitä ei kaikki tunnu ymmärtävän.
 
Oksankohta varmaan ainakin osaa näihin vastata. Tartteeko tohon 99$ Developer-ohjelmaan liittyä, jos haluaa testata tekemäänsä ohjelmaa omassa puhelimessaan? Ja sitten pystyykö sdk:n avulla ohjaamaan sarjaporttia tai usbia, jotka näemmä löytyy tosta 30-napaisesta liittimestä? En jaksanut itse ladata sdk:ta. Sen avulla olisi varmaan nämäkin asiat selvinneet. :)
 
Oletko justerr kehittelemässä treenipäiväkirjaa iPhoneen?
en. iPhonessa taitaa olla sen verran hyvä selain, että nettipohjaisen treenipäiväkirjan käyttäminenkin luulis onnistuvan. Voishan tietysti jotkut iPhonelle mitoitetut nettisivut joskus tehdä.

Kunhan nyt vaan mietin onko iphonelle mahdollista tehdä jotain lisäpalikoita ja kommunikoida niiden kanssa. Vähän tekemisen puutetta taitaa olla :D
 
Oksankohta varmaan ainakin osaa näihin vastata. Tartteeko tohon 99$ Developer-ohjelmaan liittyä, jos haluaa testata tekemäänsä ohjelmaa omassa puhelimessaan? Ja sitten pystyykö sdk:n avulla ohjaamaan sarjaporttia tai usbia, jotka näemmä löytyy tosta 30-napaisesta liittimestä? En jaksanut itse ladata sdk:ta. Sen avulla olisi varmaan nämäkin asiat selvinneet. :)
Tarvii (79€ verollinen suomessa). Tämän lisäksi kaikki käyttämäsi laitteet pitää autentikoida Applella, pyytää developer-, ohjelma- ja distribution-certifikaatit. Nuo autentikoidaan onneksi robotilla eli jos tänään liityt developer-ohjelmaan niin huomenna viimeistään aktivoituu. Loput tehdään itse, vaikuttaa ensin aika monimutkaiselta mutta Applella on hiton hyvät ohjeet. Meni ehkä vajaa tunti hyväksymisestä kun oli oma softa pyörimässä puhelimessa.
Voit autentikoida upto 100 kpl laitteita itse. Eli ns. developer-laitteita joihin voit sitten ladata omalla certificaatilla signeerattuja ohjelmia ilman appstoreja.

En ole sarjaportin tai USB:in käyttöön tutustunut mutta miksi haluaisit suoraan ronkkia niitä? Onko sulla joku laite jota haluaisit ohjata? Bonjourilla voit etsiä lähiverkon palveluita ja sitä kautta kommunikoida. System-FrameWorkillä pääsee BSD ja Posix-tasoon kiinni ja sitä kautta ehkä rautaan. Tosin hieman epäilen.

Nettipohjaiseen päiväkirjaan (iPhonella) voisi sen webApps-SDK olla helpompi tie.
 
Noin niinkuin käytännössä jos miettii, niin turhaan te mitään treenipäiväkirjaa väsäätte. Siitä ei oikeasti tule mitään jos treenin keskellä hikisillä sormilla ja kädet täristen alkaa jotain toistoja lisäilemään jeesuspuhelimeen.
Reenin jälkeen kun tömpsöttelee salilta kotia.
 
En ole sarjaportin tai USB:in käyttöön tutustunut mutta miksi haluaisit suoraan ronkkia niitä? Onko sulla joku laite jota haluaisit ohjata? Bonjourilla voit etsiä lähiverkon palveluita ja sitä kautta kommunikoida. System-FrameWorkillä pääsee BSD ja Posix-tasoon kiinni ja sitä kautta ehkä rautaan. Tosin hieman epäilen.

Nettipohjaiseen päiväkirjaan (iPhonella) voisi sen webApps-SDK olla helpompi tie.
ZigBee-verkossa toimivia laitteita olen tässä muutaman tehnyt. Aattelin vaan, että jos saisi iphonelle niitä ohjattua. Tällä hetkellä siis ohjataan pc:llä "usb-mokkulan" kautta. Sarjaportti olisi siihen vaan yksinkertaisin vaihtoehto. Mutta kunhan vaan mietin vaihtoehtoja. :)

Noin niinkuin käytännössä jos miettii, niin turhaan te mitään treenipäiväkirjaa väsäätte. Siitä ei oikeasti tule mitään jos treenin keskellä hikisillä sormilla ja kädet täristen alkaa jotain toistoja lisäilemään jeesuspuhelimeen.
Tai sitten vois vasemmalla kädellä lisäillä ruokapäiväkirjaan samalla kun syö. "Yks lihapulla, kaksi lihapullaa..." :D
 
Tai sitten vois vasemmalla kädellä lisäillä ruokapäiväkirjaan samalla kun syö. "Yks lihapulla, kaksi lihapullaa..." :D

Toimiva ruokapäiväkirja/kalorilaskuri olisi aika rok rok. Ei huvita maksaa mistään k*****laskuri.fi:stä että voi silloin tällöin laskea liikkeessä ~annoksen kalorimääriä...
 
Oksankohdalla erinomaista analyysiä vaikka en koodausympäristöistä tiedäkään mitään (ellei htmlää lasketa lol).

Käytännössä tuo heijastunee siis tulevaisuudessa (kosketusnäytöillä) niin että iPhonelle tulee sovellukset aina vain nopsempaan kun taas noksuilta voi tulla öpaut samanlaista settiä mutta auttamattomasti jälkijunassa ja todnäk ilman asiaankuuluvia karkkeja softan ympärillä?
 
iTunesiinkin jostain bongasin ohjetta, mutta en nyt jaksa muistaa mistä. Koitapa tätä: http://audiko.net/
Itse en ole vielä kokeillut, mutta tuolta pitäisi saada ilmaisia soittoääniä iPhonelle + omien tekeminen onnistuu.

Tuo ohjelma vaikuttaa aika pätevältä tai ainakin helpolta.

Kun tuolta valitsee biisin valinnan jälkeen ´download ringtone for iPhone´, niin tallennetaan varmaan iTunesiin ja sieltä synkataan??
 
Mä en ole koskaan ymmärtänyt miksi siellä salilla pitää alkaa rustamaan jotain toistoja kuppaseen ruutuvihkoon, haloo siis kesken treenin??
Luuriin naputtelee illalla joskus kun vielä muistaa ja ne on aina mukana eikä tarvitsis selainta avata ;-))

Isodino: se m4r-tiedosto raahataan tai siirretään, miten nyt sattuu tykkäämään, soittoäänet-listaan iTunesissa ja sitten iPhonen soittoäänet-välilehdeltä isket haluamiis soittoääniin ruksin viereen.
 
Tuo ohjelma vaikuttaa aika pätevältä tai ainakin helpolta.

Kun tuolta valitsee biisin valinnan jälkeen ´download ringtone for iPhone´, niin tallennetaan varmaan iTunesiin ja sieltä synkataan??
Jep, näinhän sen pitäisi toimia. Itellä (macbookissa) pelas ainakin niin, että tuota Download-linkkiä painamalla pääsi myös suoraan valitsemaan avaamisen iTunesissa. Paljonhan tuolta löytyi valmiitakin pätkiä muiden käyttäjien tekeminä, oman soittarin tekoa en ole kerinnyt kokeilemaan.
 
Samasta syystä ei Microsoft eikä Androidit tule pääsemään lähellekkään iPhonea.
Hyvää asiaa oksankohdalta. Ihan samaa mieltä olen siitä, että softa se on joka ratkaisee. Oletko tutustunut Androidin SDK:hon? Minulla on ollut suunnitelmissa vähän tutustua noihin uusiin mobiilisysteemeihin, vaikka työkseni en niiden kanssa olekaan tekemisissä. Applen SDK vaatisi kuitenkin Macin, ja kun sitä ei nyt ole, niin olen käynyt Androidin SDK:n tutoriaaleja läpi. Vaikea kuitenkaan sanoa siitä mitään vertailevaa arviota, kun ei ole vielä mitään vertailukohtaa.

Yksin varsin mielenkiintoinen Androidin ominaisuus on mielestäni se, että kaikki ohjelmat pystyy vaihtamaan johonkin toiseen, myös home screenin ja soittosoftan. Ennemmin tai myöhemmin joku tekee siihen kuitenkin ihan samanlaisen käyttöliittymän kuin iPhonessa. Tai voihan siitä tehdä vaikka 2110:n näköisen, jos on sitä mieltä, että ennen oli kaikki paremmin. En nyt silti usko, että Androidin käyttöliittymät tulevat olemaan vain kopioita muista. Palveluja, kuten vaikka kuvatiedoston valinta, voi tehdä uusiksi. Silloin kaikki ohjelmat, joissa käytetään kuvanvalintapalvelua (esim. taustakuvan valinta, MMS:n kirjoitus, kuvan liittäminen kontaktiin) käyttävät tätä uutta sovellusta. Käytettävyyttä voi sitten parantaa pala kerrallaan, tai rakentaa oman käyttöliittymänsä juuri niistä itselle parhaihen sopivista komponenteista. Voihan siinä tietysti niinkin käydä, että homma leviää käsistä, eikä saada aikaan yhtenäisen tuntuisia käyttöliittymiä, joissa kaikki toimisi samalla tavalla. Mutta eipä Applekaan siihen ihan ole pystynyt...

Sinulla ei oikein ole uskoa Androidiin, mutta minä kyllä uskon Googlen pystyvän tekemään tähän kisaan erittäin kovan kilpailijan. Googella riittää sekä rahaa että ohjelmisto-osaamista.

Nokia perustelee Symbianissa roikkumista sillä, että Symbiankännyköitä on maailma täynnä ja koko ajan myydään lisää. Mutta niille, jotka tekevät mobiilisoftaa harrastusmielessä ja omiin tarpeisiin, ei sillä ole mitään merkitystä. Tärkeintä on hyvä kehitysympäristö. Ja innovatiivisimmat mobiilisoftat syntyvät tulevaisuudessa varmasti juuri sitä kautta, että tehdään softa johokin itselle tärkeään tarpeeseen.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom