Samasta syystä ei Microsoft eikä Androidit tule pääsemään lähellekkään iPhonea.
Hyvää asiaa oksankohdalta. Ihan samaa mieltä olen siitä, että softa se on joka ratkaisee. Oletko tutustunut Androidin SDK:hon? Minulla on ollut suunnitelmissa vähän tutustua noihin uusiin mobiilisysteemeihin, vaikka työkseni en niiden kanssa olekaan tekemisissä. Applen SDK vaatisi kuitenkin Macin, ja kun sitä ei nyt ole, niin olen käynyt Androidin SDK:n tutoriaaleja läpi. Vaikea kuitenkaan sanoa siitä mitään vertailevaa arviota, kun ei ole vielä mitään vertailukohtaa.
Yksin varsin mielenkiintoinen Androidin ominaisuus on mielestäni se, että kaikki ohjelmat pystyy vaihtamaan johonkin toiseen, myös home screenin ja soittosoftan. Ennemmin tai myöhemmin joku tekee siihen kuitenkin ihan samanlaisen käyttöliittymän kuin iPhonessa. Tai voihan siitä tehdä vaikka 2110:n näköisen, jos on sitä mieltä, että ennen oli kaikki paremmin. En nyt silti usko, että Androidin käyttöliittymät tulevat olemaan vain kopioita muista. Palveluja, kuten vaikka kuvatiedoston valinta, voi tehdä uusiksi. Silloin kaikki ohjelmat, joissa käytetään kuvanvalintapalvelua (esim. taustakuvan valinta, MMS:n kirjoitus, kuvan liittäminen kontaktiin) käyttävät tätä uutta sovellusta. Käytettävyyttä voi sitten parantaa pala kerrallaan, tai rakentaa oman käyttöliittymänsä juuri niistä itselle parhaihen sopivista komponenteista. Voihan siinä tietysti niinkin käydä, että homma leviää käsistä, eikä saada aikaan yhtenäisen tuntuisia käyttöliittymiä, joissa kaikki toimisi samalla tavalla. Mutta eipä Applekaan siihen ihan ole pystynyt...
Sinulla ei oikein ole uskoa Androidiin, mutta minä kyllä uskon Googlen pystyvän tekemään tähän kisaan erittäin kovan kilpailijan. Googella riittää sekä rahaa että ohjelmisto-osaamista.
Nokia perustelee Symbianissa roikkumista sillä, että Symbiankännyköitä on maailma täynnä ja koko ajan myydään lisää. Mutta niille, jotka tekevät mobiilisoftaa harrastusmielessä ja omiin tarpeisiin, ei sillä ole mitään merkitystä. Tärkeintä on hyvä kehitysympäristö. Ja innovatiivisimmat mobiilisoftat syntyvät tulevaisuudessa varmasti juuri sitä kautta, että tehdään softa johokin itselle tärkeään tarpeeseen.