AMK - opiskelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zeikki
  • Aloitettu Aloitettu
Nää AMK ja tradenomi keskustelut on aina hauskoja, kun tietää että joka sivulla Indica itkee kohtaloaan, kun tradenomi on maailman huonoin ammatti kouluttautua ja elämä potkii päähän...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ammattikorkeisiin en enää ikinä tuu hakemaan, kun mä en luota niihin enää, toki moni varmasti on todella vaativa, asiallinen ja hyvä, mutta silti, tää lastentarhapelleilyapinalaitos ilman mitää tasoa on riittävä peruste.. en enää tollasee koskaa. Autopuolelle, sähköpuolelle, kauppakorkeeseen.. siin ne oikeestaa on, rahotus ja laskentatoimi ois ne mun jutut, eritoten rahotus, mikä ihan ylivoimasesti eniten kiinnostaisi tän koko maailman asioista.

Ammattikorkeiden insinööripuoli on ihan jees tuollaisena perusinssinpapruina ja sitten toki sellaiset oikeasti käytännön opinnot esim. käsityö/mediapuolelta mihin on muuten vaikea päästä käsiksi, siinäpä ne AMK:n vahvuudet ovatkin. Loput ovat sitten ihan rehellisesti alempaa keskitasoa, tradepuolelta esim. koulutetaan juuri sitä pienempien kauppojen myynti/vetoporukkaa tai sitten datapuolelta mikrotukea ja muuta perushenkilöstöä eli näitä "koulutettuja duunareita", samoin kuin vaikkapa hoitsutkin ovat.

Eli mitään glooriaa ei voi odottaa, AMK:n tarkoitus on tuottaa keskiluokkaista työväkeä, jotka osaavat katsoa vaikkapa rakennuksia tai koneita vähän tarkemmin kuin kirvesmies tai automekaanikko, mutta kuitenkaan eivät karkaa kauas työmaalta, suunnittelulaudan äärestä tai konepajalta. Yliopisto on sitten se paikka, mistä tulevat ne oikeat tieteelliseltä pohjalta koulutetut asiantuntijat jotka "eivät tajua miten asiat käytännössä menevät".

sittehä onki kova jätkä, jos on opiskeluaikansa yliopistossa tehnyt duunaritöitä osa-aikasena, tai on jo ennen yliopistoa hankkinut sitä käytännön työkokemusta, ja siihen päälle tiukka teoreettinen ja syvällinen substanssiosaaminen, vaikka väikkäriin asti, ja koulutukseen sopivaa työtä, niin voikin jo olla aika kovakin tekijä nyky työelämässä.

proilerilta erittäin hyvä ja asialline posti, jos palstalla voisi vaan antaa respektipisteitä, jotka näkyy jossain, tai jotain karmaa niin täältä tipahtaisi sellaista ja huolella. Arvostan! mainio kirjoitus, ketjun ehdottomasti paras! oikeasti jos hyvää viestiä saisi äänestää, tässä olisi sellainen, jota äänestäisin!

just sitä mitä tänne odottikin.

Helvetin hyvä kirjotus kaikenkaikkiaan, suosittelen että luette kertalukemisen jälkeen vielä ajatuksella uudelleen. e: sitte rivienvälistä joka-asiaa tulkitsevat: mä tarkoitan ihan aikuisten tosioikeasti sitä, että mun mielestä toi oli loistava ja erinomainen kommentti, ei siis mitään sarkasmia, vaan tota mieltä olen, ps. en osaa ees olla sarkastinen:D

Eli mitään glooriaa ei voi odottaa, AMK:n tarkoitus on tuottaa keskiluokkaista työväkeä, jotka osaavat katsoa vaikkapa rakennuksia tai koneita vähän tarkemmin kuin kirvesmies tai automekaanikko, mutta kuitenkaan eivät karkaa kauas työmaalta, suunnittelulaudan äärestä tai konepajalta. Yliopisto on sitten se paikka, mistä tulevat ne oikeat tieteelliseltä pohjalta koulutetut asiantuntijat jotka "eivät tajua miten asiat käytännössä menevät".

Itse käyn nyt toista vuotta autopuolta ja opinnot menevät varsin hyvin. Kuitenkin välillä tuntuu, että olisi mielenkiintoista saada asioista syvempää tietoa ja ymmärtää niitä muutenkin kuin pintapuolisesti. Jotenkin vain tuntuu, että amk:ssa ei vaan pääse pintaa syvemmälle.
Olen nyt harkinnut valmistumisen jälkeen hakemista tekniseen yliopistoon jonnekkin päin Suomea. Onko täällä ketään vastaavaa tapausta joka olisi suorittanut tekun/amk:n päälle vielä di-tutkinnon? Tai ylipäätään olisi mukava kuulla niitten kokemuksia, jotka ovat suorittaneet jonkin jatkotutkinnon amk:n jälkeen.

Itse käyn nyt toista vuotta autopuolta ja opinnot menevät varsin hyvin. Kuitenkin välillä tuntuu, että olisi mielenkiintoista saada asioista syvempää tietoa ja ymmärtää niitä muutenkin kuin pintapuolisesti.
Ota itse selvää, on netti, kirjasto ja kirjakaupat.

Mutta kuinkakohan moni on koulutustaan vastaavissa tehtävissä, se onkin toinen ja minusta mielenkiintoisempi kymysys.
Totta. Tutkimus, jota lainasin, ei tätä suoraan kerro ainakaan tuossa koosteessa, mutta kertoo seuraavaa:
  • 43 prosenttia työllistyy pian valmistumisen jälkeen esimies- tai asiantuntijatehtäviin
  • vastavalmistuneista 29 prosenttia työskentelee taloushallintoon liittyvissä tehtävissä ja
  • 22 prosenttia myyntiin liittyvissä tehtävissä
  • lisäksi tietojenkäsittelyn (16 prosenttia) ja markkinoinnin tehtävät ovat yleisiä

Omakohtaisesti mitä tradenomeja runsaasti tuttavapiirissä on, havainnot tukevat amk-valmistuneiden kyselyä.
Tuttavapiiristäsi en tiedä, oman tuttavapiirini tradenomit ovat hyvin kattavasti työllistettyjä. Ei taideta liikkua samoissa piireissä. :)

Ei minulta muuten valmistuessani tai valmistumisen jälkeen ole kyselty osallistumaan tuohon kyselyyn, onkohan kaikilta muilta?

Uskon tuon Tradenomiliiton kyselyn olevan jäsenistönsä keskuudessa varmasti hyvinkin paikkansa pitävä. Paljonko se sitten kertoo koko tradenomikunnan tilanteesta, onkin toinen juttu. Mutta ei siitä kerro kyllä tuo sinunkaan kyselysi.

No tradenomi tuli merkonomin tilalle.
Njaa, tilalle ja tilalle. Kyse on kuitenkin eri pituisesta tutkinnosta kuin merkonomin tutkinto. Opintojen sisällöllistä antia en osaa verrata, kun en ole merkonomiksi koskaan opiskellut. Ja sitäpaitsi merkonomiksi voi vieläkin opiskella, joten miten tradenomi olisi sellaisen tilalle voinutkaan tulla. :)

Itse käyn nyt toista vuotta autopuolta ja opinnot menevät varsin hyvin. Kuitenkin välillä tuntuu, että olisi mielenkiintoista saada asioista syvempää tietoa ja ymmärtää niitä muutenkin kuin pintapuolisesti.

Osta multa Mazda (Vitutustriidi).
Tommosen kun omistaa niin kyllä oppii tuntemaan auton salat.
Voisin melkein alkaa tehdä sivutienestejä autonasentajana. :D

Mikäs toi tommonen autopuoli on? Pitää ottaa selvää, kun kiinnostaisi. Onkohan millaset työnäkymät valmistuessa.

Miten vitussa muka näin? Tradenomiksi on mahdollista päästä ilman yo-tutkintoakin ja on ollut ihan tutkinnon alkupäiviltä asti.

Totta. Kuten pääsee myös yliopistolle ja amk:lle ilman yo-tutkintoa nykyäänkin pelkällä amispohjalla (ja on toki päässyt ennenkin, mutta se on tapahtunut lähinnä pääsykokeiden perusteella).
Mutta tutkintouudistuksessa amk-tason merkonomeista tehtiin tradenomeja, kun merkonomin titteli varattiin yksinomaan toisen asteen (eli ammattikoulun) käyneille.

Siis toisen asteen koulutus, oli se sitten ammattikoulussa tai lukiossa, on jo iän ja ajat oikeuttanut hakemaan ammattikorkeakouluun tai yliopistolle. Mutta tässä kymmenisen vuotta takaperin näitä tutkintojen vastaavuuksia ja tasoja selkiytettiin ja ne jaettiin mahdollisimman puhtaasti ensimmäisen (peruskoulu), toisen (lukio, ammattikoulu, opisto) ja kolmannen asteen (amk, yliopisto) tasoihin.

No johan se nyt on monee kertaan sanottu että Merkonomit muutettiin tarkoittamaan yksinomaa amistutkintoa, merkantit poistettiin kokonaan, ja yo-merkonomit korvattiin tradenomeilla, sisäänottomääriä lisättiin ja vaatimus yo-tutkinnosta poistettiin. (=päinvastoin yo-merkonomi on parempitasoinen koulutus ollut aikoinaan paremmalla oppilasaineksella)

Toiseksi enneaikaan kaikilla amispohjilla ei ole päässyt jatko-opiskelemaan, 3 vuotisilla pääsi 2-vuotisilla amiksilla ei.

Toiseksi ammattikorkeakoulujen oma palautejärjestelmä, jonne annetaan valmistuessa salasanat, joiden kanssa saa vastata kyselyyn on kertaluokkaa luotettavampi lähde kuin tradenomiliitto. Suuri osa tradenomeista on palvelualoilla tai vaikka kaupassa töissä (opala-kyselyn mukaan noin 60%) jolloin luonnollisesti liittovalintana luonteva on PAM, moni tradenomi kuuluu oman ammattinsa liittoon, ei koulutuksensa, vaan sen mukaan mitä tekee, moni tradenomi ei kuulu mihinkään ammattiliittoon, vaan yksityiseen kassaan, itse esimerkiksi en kuulu mihinkään.

Koulujen palautejärjestelmä tavoittaa enemmän tradenomeja kuin tradenomiliitto. kysely on luotettavampi. Toisekseen liittoon valikoituu jäsenet työelämässä keskimääräistä menestyvimpien joukosta, niiden jotka kokevat liitostaan jotain hyötyä ja vaikka ammattiylpeyttä. Kyselyyn myös vastaa mieluummin jos menee hyvin, kun jos on työtön tai vähävarainen.

Opala-raportti on perustettu 2003. Jos olet valmistunut ennen vuotta -03 et olekaan mitenkään voinut vastata siihen.

sitäpaitti ihan hyvä jos olet itse menestynyt. ei vaan kaikki muut ole. Muita on enemmin kuin teitä menestyneitä. Ja toinen kysymys on että mikä lasketaan menestykseksi? 2600 euroa kuussa ei vielä sitä ole, koska 50% ihmisistä tienaa sitä enemmän, 3000 alkaa jo olla. 2000 euroa ei mitenkään. suurin osa muista vaan hankkii huomattavastikin enemmän.

kieltämättä imo 1500 on jo hyvin, oma palkkaenkka on jotain 1150e/kuussa, puhelinmyyntiaikoina tienasin noin 600 euroa. eikä noilla rahoilla itseään toteuta.

Kuitenkaan tässä ei toi rahakysymys oo mitenkään relevantti, vaan työttömyysaste ja työtehtävien laatu. johan tossa ShoGunin laittamassa tilastossa amisduunit dominoivat, vaikka asiantuntijaksi periaatteessa pitäisi olla koulutus. (eli toisinsanoen 57% tradenomeista EI työllisty koulutustaanvastaaviin tehtäviin, ja liiton kysely ei ole läheskään niin kattava kuin valmistumiskysely, joka sekään ei erittele eri suuntautuneisuusvaihtoehtoja)

Palataan asiaan.

Itse olen valmistunut EVTEK-AMK:sta vuonna 2006 (nyk.Metropolitan). Opiskeluun meni aikaa se tavoiteltu 3,5v joista viimeiset puolivuotta työskentelin koulutusta vastaavissa työtehtävissä pankkialalla.

Koulua voin suositella lämmöllä ja ainakin oma lähipiiri, jotka opiskelivat samaan aikaan ovat nyt valmistumisen jälkeen todella hyvin työllistyneet koulutusta vastaaviin tehtäviin. Suurimmalla osalla on jokin päällikkö loppuinen titteli ja nyt en puhu mistään Nakkilan konepajan varastopäällikkön tittelistä.

Opiskelu on kohtalaisen vapaata ja omalla ajalla tehdään niitä projekteja. Hyviä puolia tässä on se, että koulusta valmistuu tod.näk kohtalaisessa ajassa (toisin kuin avopuolisoni Helsingin yliopistossa). Mikäli opiskelu tai ainetarjonta tuntuu liian helpolta voit käydä esim TKK:lla tai Hkin yliopistolla lukemassa ainekokonaisuuksia ja hakea niistä korvaavuuden AMK:ssa.

Vastavalmistuneella tradenomilla on TÄYSIN sama ongelma kuin muiltakin aloilta vastavalmistuneilla. Ensiksi pitää saada jalkaa ovenväliin ja hankkia oikeata työkokemusta, jonka jälkeen haetaan vaativampiin tehtäviin ja trainee-ohjelmiin. Tarkennuksena vielä. että tämä työkokemus ei tarkoita osa-aikaista Intersportin myyjän tms. kokemusta.:D

Työllisyystilanne tulee korjaantumaan hyvin radikaalisti suurten ikäluokkien jäätyä eläkkeelle ja aloituspaikkojen pienennettyä. Tradenomien työttömyyttä kannattaa peilata alueen yleiseen työttömyyteen. Ei kait siellä pihtiputaalla ole Tradenomille töitä, kun ei ole maisterillekkaan. Sama asia, että Rovaniemen yliopisto olisi tutkinut maistereidensa työtilannetta Nokian toiminnan lopetuksen jälkeen Oulussa:whip:.

Lopuksi. Olit sitten KTM, Merkonomi, Tradenomi, YO, DI tai vaikka puuseppä, niin kaikki on kuitenkin ihmisestä itsestään kiinni!!!:rock:

PS. Lukekaa Indican aikaisemmat postaukset aiheeseen liittyen ja miettikää onko hän ihan oikea ihminen puhumaan AMK-opiskelusta mitään? Indican ei kannata myöskään liiemmin kertoa mutu- juttuja uraputkestaka ja tuomita jengin tavoitteita ja suunnitelmia omien ennakkoluulojen perusteella.

Varmasti jokaisesta oppilaitoksesta löytyy joku joka haukkuu koko alan aivan lyttyyn ja Indica sattuu sen tekemään täällä.

näkisi sen alotuspaikkojen lopetuksen sitten joskus.. ja mitenköhän käy KTM:ien työtilanteelle suurten ikäluokkien dominoivan keski-ja ylemmän johdon poistuttua työmarkkinoilta.

Ja tottakai jos opiskelee suomen parhaan/toiseksi parhaan koulun oikeasti vakavastiotettavalla linjalla, jota olen ainakin kuullut pidettävän jopa kovempitasoisena kuin maakunta KTM-laitoksia, on sillä *hieman*eroa huonommille linjoille entisissä kauppaopistoissa maakunnissa, joissa ei muuten saa opiskella mitään missään yliopistossa, eikä korvaavuuksia anneta, ja joissa on hyvin tiukka valikoima niitä omia kursseja joista ei poiketa, ja joissa opiskelu ei ole vapaata nähnytkään, vaan on aivan yläastemaista ilman suurempia valinnaisaineita (kielet, itselläkin pisteitä kielistä jo nyt 24 vaikka ainoastaan 15 saisi olla).

Riippuu aika lailla siitä missä koulussa on ja mitä lukee. sama se on yliopistossakin, eriasia lukea oikeustieteitä, tai rahoitusta kuin etnomusikologiaa tai taidehistoriaa.

Tosin ihmetyttää sitten se että porukka dissaa sitä, että joku haukkuu AMKoita tai tradenomeja, ja samaan hengenvetoon halveksii naistutkimusta ja humanismia jne. ei oikein sovi samaan linjaan moralisoida sitä että haukkuu liiketalouden, ja yleisenä linjana tuntuu olla haukkua niinkin valtavan laaja-alainen tieteen haara kuin humanismi ihan lyttyyn.

Sitten kolmas juttu on taas, se että jos jonkun ammattiryhmän työttömyysaste on kolminkertainen muuhunväestöön verrattuna, ja jos sen sisäänotto on edelleen ihan liian suuri, on se aika turhaa yrittää kääntää näitä asioita piiloon, sillä, että itsellä on säkällä mennyt hyvin, tai jos sattuu tuntemaan yhen tradenomin joka tienaa 8000 euroa kuussa tai vastaavaa. Kyllä olen itsekin tavannut erään tradenomin, joka on suuren maahantuontiliikkeen päällikkötehtävissä, ja palkka on varmasti tasoa 8000 euroa kuussa, mutta en mä yleistä että kaikilla näin on, tiedän mä nimeltäkin kaksikin eri 7-oikein lotossa voittanutta tahoa, ja en mä sitäkään yleistä, että se oisi ihan normaalia.

Jos suomen tradenomeista pieni vähemmistö menestyy edes kohtalaisesti urallaan, ei sitä faktaa poisteta sillä, että joku muutama kehuu pärjäävänsä ihan hyvin.

itseasiassa kaverin faija tienasi ku me oltii yläasteella noin 200 000 markkaa kahen viikon duunista kansakoulupohjalla, oma firma nääs. Toinen on sitte kanssa se että nykymaailmassa on aika paljon kaikenmaailman päälliköitä, jotta saadaan komeankuuloinen käyntikortti, mutta tilinauhassa ei välttämättä ole nelinollaisia lukuja tai edes vitosella tai nelosella alkavia kolminollaisia, eikä auto välttämättä ole sieltä lexus-päästä, vaan enemmänkin yaris, ja talokaan ei välttämättä ole oma, vaan vuokrakaksio lähiöstä.

Aika harva tässä maailmassa vielä on sanonut, että vituttaa, ku tuli opiskeltua nuorena ihan yliopistotutkinto, kysy joltain kauppatieteilijältä,lakimieheltä, lääkäriltä, dippainssiltä tai vaikka valtiotieteilijältä.

ja tyggis, samaa voisin sanoa susta, oot hyvä roolimalli hakijalle siitä että hyvä ratkaisu on, mutta kysytään samaa kassalla olevalta tradenomilta, tai työttömältä, tai hyllyjentäyttäjältä tai 3g-liittymämyyjältä. mielipiteitä tradenomiksi ryhtymisen järkevyydestä lienee kuitenkin aika yhtä monta kuin tradenomiakin.

Sensijaan useamman tuhannen vastauksen tilastosta voidaan vetää jo jonkinlaisia johtopäätöksiä, vaikka siinäkin tulee muistaa virhemarginaalin olemassaolo.

e: eiköhän tästä oo väännetty vittu ihan tarpeeksi, alkaa menemää omatki hermot jo, kaikki tietää varmasti mitä mieltä mä noista helvetin ammattisurkeakouluista olen, ei se mee perille, ei täällä oikein kukaan muuta ikinä mielipidettään, perustelee sitten omansa ihan miten tahansa, joten antaa olla. ihan V***n sama.

"ja tyggis, samaa voisin sanoa susta, oot hyvä roolimalli hakijalle siitä että hyvä ratkaisu on, mutta kysytään samaa kassalla olevalta tradenomilta, tai työttömältä, tai hyllyjentäyttäjältä tai 3g-liittymämyyjältä. mielipiteitä tradenomiksi ryhtymisen järkevyydestä lienee kuitenkin aika yhtä monta kuin tradenomiakin."

Olen työssä jossa käydään läpi ihmisten koulutus,sosiaalinen status, palkka, nykyinen työsuhde ja aikaisempi työsuhde yms. muuta kummaa... Tämän pohjalta voin sanoa, että pääkaupunkiseudulla ja suurimmissa kaupungeissa Tradenomit ja Insinöörit pärjäävät ihan mukavasti.

On hyvin paljon itsestään kiinni saako töitä. Pitää olla proaktiivinen ja ahkera niin varmasti saa töitä vaikka olisikin vain tradenomi. Pitää myös olla valmis tekemään niin sanottuja paska hommia, jos ei muualta saa sitä työkokemusta. Kyllä työantajat arvostavat enemmän sellaista hakijaa, joka on tehnyt töitä vaikka työt eivät olisikaan aivan omaa alaa vastaavia.

Terveisin: Lähes valmis Tradenomi (IT), joka on ollut oman alan töissä reilun vuoden

...moni tradenomi ei kuulu mihinkään ammattiliittoon, vaan yksityiseen kassaan, itse esimerkiksi en kuulu mihinkään.

Missä vaiheessa susta ehti jo tradenomi tulla kun heihin itses rinnastat? Eiku älä vastaa vaan pidä toi alla oleva lupaus. Kukaan ei nimittäin oo pakottanu sua jauhamaan tota samaa p*skaa monessa eri ketjussa.

e: eiköhän tästä oo väännetty vittu ihan tarpeeksi, alkaa menemää omatki hermot jo, kaikki tietää varmasti mitä mieltä mä noista helvetin ammattisurkeakouluista olen, ei se mee perille, ei täällä oikein kukaan muuta ikinä mielipidettään, perustelee sitten omansa ihan miten tahansa, joten antaa olla. ihan V***n sama.

Olen työssä jossa käydään läpi ihmisten koulutus,sosiaalinen status, palkka, nykyinen työsuhde ja aikaisempi työsuhde yms. muuta kummaa... Tämän pohjalta voin sanoa, että pääkaupunkiseudulla ja suurimmissa kaupungeissa Tradenomit ja Insinöörit pärjäävät ihan mukavasti.
eli sä oot pankin kassapalveluhenkilö?

ja määritteleppä *ihan mukavasti* vuositulot ja keskimääränen varallisuus? älä kuitenkaan jos ne on kovinkin liian luottamuksellista tietoa.. silti kiva kuulla, että edustaako sulle ihan mukavasti tasoa 20 000 vuodessa, 40 000 vuodessa, 60 000 vai mitä? edustaako se vuokrakaksiota ja 98'corollaa vai omakotitaloa ja '06 5-sarjan bemaria? vai jotain siltä väliltä?

imo ihan mukavasti on kyllä tasoa 40 000 euroa vuodessa tai enemmän.

ja muista että ehkä pätkätöissä olevat, ja työttömät, ja ne huonopalkkaisimmat ei ole siellä teillä asuntolainaa kärkkymässä, kun ehkä 1300 euron kuukausipalkalla litlin kassalta ei pystytä lainaa kuitenkaan ottamaan tai lyhentelemään millään järkevällä aikataululla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom