Nimenomaan jos nyt oikein Inssinä (tm) tarkastelet tätä asiaa kysynnän ja tarjonnan kautta, sekä markkinoiden saturaation, niin luulisi että ekoille tradenomeille on eniten kysyntää, koska vielä sellaisia uuden ajan parempia merkonomit korvaavia talousalan ammattilaisia (Tm) EI ole joka nurkka täynnä? Ja korvattaisiin rekrytoinneissa entiset merkonomit nykyisin tradenomeilla?oisko jotain virkaa myös sillä faktalla että eläkkeelle lähivuosina siirtyviä tradenomeja ei ole koska ko. ammattinimike on niin uusi?
Oiskohan kannattanu olla keksimättä kokonaan uutta ammattia, ja pitää merkonomit merkonomeina, ja merkantit merkantteina?
Nimenomaan palkkavertailuissa käytetään esimerkiksi Kauppatieteidenmaistereilla 0-5vuotta työelämässä olleiden palkkoja, jos näitä vertaa nyt niihin tradenomeihin, mitä koulu mainostaa olevan aivan samantasoisia, mutta käytännönläheisemmin suuntautuneita, niin nämä tuoreet uudet KTM:mät tienaa mediaanipalkkana 4044 euroa kuussa ja seinäjoen AMK:n tradenomien tilastot sain kaivettua toissapäivänä esille, ja niillä mediaani on 1700.
EI KAI EDES Tradenomit oo NIIIN vitun tyhmiä että vertaa 65vuotiasta yrityskonsulttia ja 21v tradenomia? vaan vertaa vasta töihinmennyttä Ekonomia tradenomeihin. EI SIINÄ ole mitään mieltä verrata 60 vuotiaita uransa huipulla olevia Rahoituksen KTMmiä markkinointitradeihin pikkusyrjäkylänmuotiamiskasta. MÄKÄÄN en oo NIIN Tyhmä!
turhauttavaa.
e: niin, ja jos oletetaan että tradenomeja valmistuu vuosittain 8500 henkeä vaikka seuraavat 30 vuotta, jolloin ensimmäisiä alkaa eläköitymään, miten todennäköistä keskiverto tradenomille on edetä näiden noin 250 000 tradenomin joukosta niihin päällikkötehtäviin, jos samaan aikaan samoista päällikkötehtävistä kilpailee vaikka 100 000 dippainssiä ja 30 000 KTM:mää. ja tottakai alatason tehtävätkin tarvitsee ne osaavat tekijänsä, mutta en mä todellakaan suosittele kellekkään sitä, jos rahkeet riittäisi parempaankin elämään.
JA
itse henkilökohtaisesti olen tarkoituksessa jättää kesken nämä *opinnot* ja vaihtaa alaa, tai jos mä niin luupää renkitasoa olen ettei mulla kykyä ole minkäänlaiseen toiseen koulutukseen, perustan kyllä jonkunasteisen yrityksen, koska mä en vaan ole alkamassa sellaiseen työtön-tukityöllistetty-varamiespalvelunkauttavarastolle-kassalle-hyllyntäyttöön- rumbaan. Yrittäjänä on vastuussa ihan itse omasta menestyksestään, ja jos elämässä onnistuu voi vittuilla kaikille köyhille juristeille ja dippainsinööreille, samalla ku ajaa sadantonnin mersulla sikareita ostamaan. (99.9999999% todennäkösyydellä tosin ikipäivänä ei ansioissa yllä ees insinööritasolle) (eikä tartte olla kenenkään juoksupoika, jota asiakkaat tytöttelee kassalla 8 tuntii joka päivä.)
ELI tradenomikoulutuksen pahin, ja ehkä ainoa oikea ongelma, on se että sisäänottomäärät ovat AIVAN liian isot. Ilman jättimäistä sisäänottoa tutkinto ei olisi sellanen jokatyttötutkinto, jota lukee kaikki missit, taso oisi kovempi, työnantajilla oisi jopa pulaa tekijöistä, palkat oisi kohillaan, tradenomeja arvostettaisiin, ja työttömyyttä ei olisi kovin paljoa yli 5 %
sisäänottoa ehkä 50% alas, niin ongelmat korjautuu itsestään.