AMK - opiskelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zeikki
  • Aloitettu Aloitettu
oisko jotain virkaa myös sillä faktalla että eläkkeelle lähivuosina siirtyviä tradenomeja ei ole koska ko. ammattinimike on niin uusi?
Nimenomaan jos nyt oikein Inssinä (tm) tarkastelet tätä asiaa kysynnän ja tarjonnan kautta, sekä markkinoiden saturaation, niin luulisi että ekoille tradenomeille on eniten kysyntää, koska vielä sellaisia uuden ajan parempia merkonomit korvaavia talousalan ammattilaisia (Tm) EI ole joka nurkka täynnä? Ja korvattaisiin rekrytoinneissa entiset merkonomit nykyisin tradenomeilla?

Oiskohan kannattanu olla keksimättä kokonaan uutta ammattia, ja pitää merkonomit merkonomeina, ja merkantit merkantteina?

Nimenomaan palkkavertailuissa käytetään esimerkiksi Kauppatieteidenmaistereilla 0-5vuotta työelämässä olleiden palkkoja, jos näitä vertaa nyt niihin tradenomeihin, mitä koulu mainostaa olevan aivan samantasoisia, mutta käytännönläheisemmin suuntautuneita, niin nämä tuoreet uudet KTM:mät tienaa mediaanipalkkana 4044 euroa kuussa ja seinäjoen AMK:n tradenomien tilastot sain kaivettua toissapäivänä esille, ja niillä mediaani on 1700.

EI KAI EDES Tradenomit oo NIIIN vitun tyhmiä että vertaa 65vuotiasta yrityskonsulttia ja 21v tradenomia? vaan vertaa vasta töihinmennyttä Ekonomia tradenomeihin. EI SIINÄ ole mitään mieltä verrata 60 vuotiaita uransa huipulla olevia Rahoituksen KTMmiä markkinointitradeihin pikkusyrjäkylänmuotiamiskasta. MÄKÄÄN en oo NIIN Tyhmä!

turhauttavaa.

e: niin, ja jos oletetaan että tradenomeja valmistuu vuosittain 8500 henkeä vaikka seuraavat 30 vuotta, jolloin ensimmäisiä alkaa eläköitymään, miten todennäköistä keskiverto tradenomille on edetä näiden noin 250 000 tradenomin joukosta niihin päällikkötehtäviin, jos samaan aikaan samoista päällikkötehtävistä kilpailee vaikka 100 000 dippainssiä ja 30 000 KTM:mää. ja tottakai alatason tehtävätkin tarvitsee ne osaavat tekijänsä, mutta en mä todellakaan suosittele kellekkään sitä, jos rahkeet riittäisi parempaankin elämään.

JA

itse henkilökohtaisesti olen tarkoituksessa jättää kesken nämä *opinnot* ja vaihtaa alaa, tai jos mä niin luupää renkitasoa olen ettei mulla kykyä ole minkäänlaiseen toiseen koulutukseen, perustan kyllä jonkunasteisen yrityksen, koska mä en vaan ole alkamassa sellaiseen työtön-tukityöllistetty-varamiespalvelunkauttavarastolle-kassalle-hyllyntäyttöön- rumbaan. Yrittäjänä on vastuussa ihan itse omasta menestyksestään, ja jos elämässä onnistuu voi vittuilla kaikille köyhille juristeille ja dippainsinööreille, samalla ku ajaa sadantonnin mersulla sikareita ostamaan. (99.9999999% todennäkösyydellä tosin ikipäivänä ei ansioissa yllä ees insinööritasolle) (eikä tartte olla kenenkään juoksupoika, jota asiakkaat tytöttelee kassalla 8 tuntii joka päivä.)

ELI tradenomikoulutuksen pahin, ja ehkä ainoa oikea ongelma, on se että sisäänottomäärät ovat AIVAN liian isot. Ilman jättimäistä sisäänottoa tutkinto ei olisi sellanen jokatyttötutkinto, jota lukee kaikki missit, taso oisi kovempi, työnantajilla oisi jopa pulaa tekijöistä, palkat oisi kohillaan, tradenomeja arvostettaisiin, ja työttömyyttä ei olisi kovin paljoa yli 5 %

sisäänottoa ehkä 50% alas, niin ongelmat korjautuu itsestään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuitenkin suomen kaikkienkin tradenomien työttömyysprosentti huitelee siinä kahdenkympin korvilla
Lähdettä kiitos?

Tradenomiliiton jäsentutkimuksen (2001) mukaan vastavalmistuneiden tradenomien työttömyysaste oli 3 prosenttia. Ilman lähdeviitettä on ainakin helvetin vaikea uskoa, että se olisi noussut noin ratkaisevasti.

Lähdettä kiitos?

Tradenomiliiton jäsentutkimuksen (2001) mukaan vastavalmistuneiden tradenomien työttömyysaste oli 3 prosenttia. Ilman lähdeviitettä on ainakin helvetin vaikea uskoa, että se olisi noussut noin ratkaisevasti.

Mutta kuinkakohan moni on koulutustaan vastaavissa tehtävissä, se onkin toinen ja minusta mielenkiintoisempi kymysys.

Mä varmaankin meen opiskelemaan tradenomiks, sillä mikään "kunnon" ala ei tunnu kiinnostavan. Ajattelin asian niin, että silloin on ovet vielä auki moneen suuntaan jatkoa ajatellen. Yliopistoon tietenkin olisi järkevämpää pyrkiä ekonomiksi opiskelemaan, mutta en usko että pääsisin.

Lähdettä kiitos?

Tilanteeni työmarkkinoilla koulutuksen päättyessä
vastauksia 4305

Olen työtön 748 17,9%
AMK-Valmistuneiden kysely, koulukohtaisesti ja alakohtaisesti saa eriteltyä
Vainiin vai 3%, noin ne liitot hehkuttaa omiensa asemaa, vaikka ei se kovin todenmukainen taida ollakkaan tulos. 3% oisi aika vaikea uskoa kuitenkin, kun suomessa oikein millään alalla ei ole noin pieni työttömyysaste.

Alakohtaiset voi laittaa perään.

Valmistumiseni jälkeinen työni on luonteeltaan
vastauksia 3023
Suoritustason tehtävä (koulutusta vastaamaton amisduuni toim.huom. 57,3%
Asiantuntijatehtävä 31,3%
Esimiestehtävä 7,7%
Yrittäjä 3,8%
Yhteensä: 3023 100

summa summarum, työttömyysaste 17.9%, amistason koulutusta vastaamattomassa duunissa töissäolevista 57,3%

jos otetaan sata tradenomia, niin heistä 18 kappaletta on kokonaan ilman töitä, ja töissäolevista 82 hengestä 47 on amistason tehtävissä johon ei vaadita noinkaan korkeaa koulutusta, ja loput tradenomit sitten ovat paremmissa töissä. Ainoastaan 25 tradenomia tekee niitä asiantuntijatehtäviä, joihin kaikki sata opiskelivat.

EI tota kolmen prosentin työttömyyttä pysty selittämään millään äitiyslomilla tai burnouttivapailla tai yhtään millään. Tradenomiliiton kysely vaan sattuu olemaan täyttä paskaa. Jotenkin vähän ihmeellistä että virallisessa amk-valmistuneiden kyselyssä saa näin valtavan huonot tulokset tradenomit, ja toisessa se olisi suunnilleen suomen paras ammatti.

Omakohtaisesti mitä tradenomeja runsaasti tuttavapiirissä on, havainnot tukevat amk-valmistuneiden kyselyä.
Tsemppiä kuitenkin kaikille tuleville nomeille, koska juuri te voitte kuulua siihen pieneen vähemmistöön joka pääsee oikeisiin omanalan töihin korkeahkolla palkalla, ettekä koskaan ole työttömiä.

AMK-Valmistuneiden kysely, koulukohtaisesti ja alakohtaisesti saa eriteltyä
Vainiin vai 3%, noin ne liitot hehkuttaa omiensa asemaa, vaikka ei se kovin todenmukainen taida ollakkaan tulos. 3% oisi aika vaikea uskoa kuitenkin, kun suomessa oikein millään alalla ei ole noin pieni työttömyysaste.

Alakohtaiset voi laittaa perään.

summa summarum, työttömyysaste 17.9%, amistason koulutusta vastaamattomassa duunissa töissäolevista 57,3%

jos otetaan sata tradenomia, niin heistä 18 kappaletta on kokonaan ilman töitä, ja töissäolevista 82 hengestä 47 on amistason tehtävissä johon ei vaadita noinkaan korkeaa koulutusta, ja loput tradenomit sitten ovat paremmissa töissä. Ainoastaan 25 tradenomia tekee niitä asiantuntijatehtäviä, joihin kaikki sata opiskelivat.

Juu, hyvältä näyttää tulevaisuus :jahas:

Niimpä, ite oon kanssa pettynyt kouluuni. mul on lähipiiristä sellasia esimerkkejä, kaveri on hakenu viimiset 10kk ilmaista työharjoittelupaikkaa aktiivisesti saamatta edes sellaista. Itse olen viimeksi kesätöitä saanut v 2006, vaikka olen hakenut todella aktiivisesti duunia, niin avoimin hakemuksin, kuin kaikkiin mahdollisiin kesätyöläisten hakuihin, kuin ihan muutamiin kiinnostavimpiin paikkoihin livenä ilmestymällä paikalle. harjoittelupaikkoja en ole saanut, eikä ole mitään tietoa sellaisesta.

Suuntautumiseni varsinaisetkaan tehtävät ei kiinnosta kyllä yhtään mua, se on kyllä toinen juttu, mutta niitä tuntuu olevan todella heikosti tarjollakaan.

Ilmasiin harjoitteluihin ei olisi oikein varaa ees mennä, vaikka sattuisin sellaisen saamaankin, ja vielä parempi oisi jos nyt vaihtaisin toiseen kouluun ja toiseen ammattiin, koska mua ei todellakaan kiinnostaisi tämä, saatikka että olisi erityisen paljoa duunia tällä alalla.

yksi kohtuullisen tärkeä juttu on omat suhteet, jos on isäukolla firmaa tai korkea asema, auttaa se huomattavasti työelämään siirtymistä, ja tradenomiuden saa sillä kuitattua jotenkin anteeksi edes. Itsellä on siinä suhteessa huonosti asiat, mutsi on julkisella puolella, ja sukulaisia, mitä on, on DI-töissä, ja mun koulutus ei kyllä liippaa läheltäkään mitään mitä niitten työpaikoilla olisi tarjota

Nimenomaan jos nyt oikein Inssinä (tm) tarkastelet tätä asiaa kysynnän ja tarjonnan kautta, sekä markkinoiden saturaation, niin luulisi että ekoille tradenomeille on eniten kysyntää, koska vielä sellaisia uuden ajan parempia merkonomit korvaavia talousalan ammattilaisia (Tm) EI ole joka nurkka täynnä? Ja korvattaisiin rekrytoinneissa entiset merkonomit nykyisin tradenomeilla?

no mitenkäs tämä liittyy nyt mihinkään? Työmarkkinoilla on kysyntä, tarjonta, informaation puute, muutosvastarinta/muutoksen pelko, ko hetkinen taloudellinen tilanne toimialalla, jne jne jne.

kuka työnantaja on niin mukana että tietää samantien jos joku ammattinimike häviää ja tulee vähän vastaava tilalle?

kukaan ei ensinnäkään työnantajan puolella tod näk tiedä yhtään mitä tradenomit tekee...

asia korjautunee kyllä joskus mutta nyt tosiaan näyttää synkältä tradenomeille. Mutta esim restonomeilla jyväskylässä 100 kertaa huonommat näkymät. Amk-koulutus ja tekevät samoja hommia kuin sekalaiset opiskelijat. Helsingissä toisaalta olis taas sikana hommia.

ja noita koulutuslukuja kritisoidaan aina. Uil itkee joka vuosi että koulutetaan liikaa inssejä mutta nyt on suunnittelupuolella kauhea pula insinööreistä.

samoin myös it-puolella valitetaan että porukkaa valmistuu liikaa.
On siinä ainakin osa totuutta kun koulu saa rahaa opiskelijoiden määrän perusteella.

Niimpä, ite oon kanssa pettynyt kouluuni. mul on lähipiiristä sellasia esimerkkejä, kaveri on hakenu viimiset 10kk ilmaista työharjoittelupaikkaa aktiivisesti saamatta edes sellaista. Itse olen viimeksi kesätöitä saanut v 2006, vaikka olen hakenut todella aktiivisesti duunia, niin avoimin hakemuksin, kuin kaikkiin mahdollisiin kesätyöläisten hakuihin, kuin ihan muutamiin kiinnostavimpiin paikkoihin livenä ilmestymällä paikalle. harjoittelupaikkoja en ole saanut, eikä ole mitään tietoa sellaisesta.

Suuntautumiseni varsinaisetkaan tehtävät ei kiinnosta kyllä yhtään mua, se on kyllä toinen juttu, mutta niitä tuntuu olevan todella heikosti tarjollakaan.

Ilmasiin harjoitteluihin ei olisi oikein varaa ees mennä, vaikka sattuisin sellaisen saamaankin, ja vielä parempi oisi jos nyt vaihtaisin toiseen kouluun ja toiseen ammattiin, koska mua ei todellakaan kiinnostaisi tämä, saatikka että olisi erityisen paljoa duunia tällä alalla.

yksi kohtuullisen tärkeä juttu on omat suhteet, jos on isäukolla firmaa tai korkea asema, auttaa se huomattavasti työelämään siirtymistä, ja tradenomiuden saa sillä kuitattua jotenkin anteeksi edes. Itsellä on siinä suhteessa huonosti asiat, mutsi on julkisella puolella, ja sukulaisia, mitä on, on DI-töissä, ja mun koulutus ei kyllä liippaa läheltäkään mitään mitä niitten työpaikoilla olisi tarjota
Eikö ole ollut edes mitään myyntihommaa tarjolla?

Vaikuttaiskohan työnhakuun sekin ettei ole ollut motivaatiota opiskella jolloin ei varmasti ole oppinut juuri mitään? Kyllä iso osa oppimisesta on muutakin kuin kokeisiin pänttäämistä.

Oikeastaan en tiedä edes onko se kovin relevanttia, että onko jollain tietyllä ammattiryhmällä kuten tradenomeilla töitä vai ei, ehkä tärkeämpää on se, että on itse hyvä siinä mitä tekee, ja luottaa siihen ettei niitä pissis-versioita oteta töihin senkään vertaa. eikä sitäkään tiedä onko se nyt niin tärkeää menestyä työelämässä, kyllähän tosi monet ihmiset pärjää ikänsä nälkäpalkka-pätkätyö-sossu-pätkätyö-ketjussa.

Minusta se on vaan ihn helvetin hyvä ihmisten, (tulevien hakijoiden) tiedostaa mitä se on, ettei sitten pety ihan helvetisti, siksi mä piän omassa elämässä tätä asiaa esillä IRL, ettei kaverit kaverinkaveri, sukulaiset, ystävät, kaverinserkunkaimankumminmuijansiskopuolet ym. usko niin hirveesti niihin *sinustako markkinoinnin huippuosaaja, meillä koulutetut ovat ulkomailla esimiestehtävissä* mainoksiin, vaan totuuteen.

e: jep, myynnissä oon ollu, yhtenä kesänä puhelinmyynnissä, ja yhtenä hyllyttämässä+kassalla, viimeksi en päässy kyllä kauppoihinkaan enkä tälläisiin, ensikesäksi haen varmaan puhelinmyyntiin uuestaan, kassalle, ja vaikka just varaosakauppoihin ja varamiespalvelun kautta vaikka mihin tahansa. Edittii lisää. mä oon muute liikkeellä noin nelosen keskiarvolla, ja ryhmän paras jäljelläolevista (keskeytysprosentti on ollu 50++++) enpä usko että työnhaun vaikeus oisi huonossa koulumenestyksessä, itseasiassa työnantajia ei ole kiinnostanut yhtään se että mä opiskelen muka. ei siitä yleesä mainita, asepalvelus ja lukio on mitä kysytty on mult.

Minusta se on vaan ihn helvetin hyvä ihmisten, (tulevien hakijoiden) tiedostaa mitä se on, ettei sitten pety ihan helvetisti, siksi mä piän omassa elämässä tätä asiaa esillä IRL, ettei kaverit kaverinkaveri, sukulaiset, ystävät, kaverinserkunkaimankumminmuijansiskopuolet ym. usko niin hirveesti niihin *sinustako markkinoinnin huippuosaaja, meillä koulutetut ovat ulkomailla esimiestehtävissä* mainoksiin, vaan totuuteen.
Ei kai nyt kukaan tuollaiseen uskokaan? Kaupallisella alalla kun sillä koulutuksella on muutenkin kaikista aloista kaikista vähiten merkitystä.

Jos ei ole kysytty koulutuksesta, niin etkö ole hakenut oikeisiin hommiin? Kai olet CV:tä lähetellyt seudun isoimpiin firmoihin jos niiden talousosastolla olisi jotain?

no mä menin aikanaa alunperin siksi, ku en ollu abikeväänä päässy politiikanopintoihin lipastolle, ja kauppakorkea kiinnosti ihan vitusti, muttei kuitenkaan uskonu että ikinä voisi sinne päästä, koska sillä oli niin vaikeapääsyisen maine, että aattelin, että voishan sitä vaikka lääkäriksi, mutta ei sinnekkään pääse. Eli että turha hakeakaan, jos ei ole vähintään tyyliin kolme ällää ja kaksi eetä..

Sitte kävin tilaisuudessa, missä koulun tyttöjä oli esittelemässä, ja sitte luin mainosesitteen jossa mainostettii sitä helppona kandinsuoritustapana kauppakorkeeseen, ja laitti KTM-tutkintona, luin nettisivut, jotka oli hienot, ja positiiviset, ja kävin pääsykokeissa, jossa mainostettii taas kuinka loistavat uranäkymät on näillä laittikauppatieteilijöillä, ihmekyllä itselleni pääsinkin sisään( luulin että tosi vaikeapääsyinen), ja vielä ekan kevään ehkä olin ihan, että mahtava koulu, vitun helppoa, mut koht vaikeutuu, ja sitte lähtää Englantii koville liksoille töihi:D:D

ei vaa tullu tutustuttua ollenkaan realistisesti tähän. VITUTTAA ku apinaa, ja tuntuu siltä että elämäni oon pilannu.
e: sanomattakin selvää, että ihan suunnaton pettymyshän tää oli, ja toivon että pääsisin ikinä vittuun tuolta, ja mun täytyy oikeasti kuitenkin vielä opiskella joku oikea ammatti, ja tää on ihan todella ruma aukko mun CV:ssä, oon ihan läpivittuuntunu tähän, ja koko mun elämään samalla, koska ammattipuoli on tärkeä osa identiteettiä, tunnen itseni huijatuksi, tyhmäksi, ja tekisi mieli suoraasanoen polttaa koko paska. (toivottavasti se nyt ei huomenna pala kuitenkaan, muthan ne syylliseksi tän kirjotusten perusteella laittais:D)

Oon ihan helvetin pettyny tähän, ja itseeni, ja ehkä siksi irl haluan että ihmiset harkitsee kaks kertaa ennen tota, koska mulle toi oli kyllä elämäni virhe, ja oon ihan helvetin leipääntyny, siihen ja itseeni, ja en muuta halua ku johku OIKEAAN kouluun. Melkonen floppi koko paska. Ammattikorkeisiin en enää ikinä tuu hakemaan, kun mä en luota niihin enää, toki moni varmasti on todella vaativa, asiallinen ja hyvä, mutta silti, tää lastentarhapelleilyapinalaitos ilman mitää tasoa on riittävä peruste.. en enää tollasee koskaa. Autopuolelle, sähköpuolelle, kauppakorkeeseen.. siin ne oikeestaa on, rahotus ja laskentatoimi ois ne mun jutut, eritoten rahotus, mikä ihan ylivoimasesti eniten kiinnostaisi tän koko maailman asioista.

Olet 22-vuotias ja olet jo elämäs kerennyt pilaamaan yhden epäonnistuneet opiskelukokeilun takia? Juupajuu.
Yli puolet kaikista korkeakouluopiskelijoista vaihtaa opiskelupaikkaa ennen valmistumistaan. Monet jopa useamman kerran ennen oman alansa löytymistä.

Mä varmaankin meen opiskelemaan tradenomiks, sillä mikään "kunnon" ala ei tunnu kiinnostavan. Ajattelin asian niin, että silloin on ovet vielä auki moneen suuntaan jatkoa ajatellen. Yliopistoon tietenkin olisi järkevämpää pyrkiä ekonomiksi opiskelemaan, mutta en usko että pääsisin.

Usko pois että pääset. Kunhan uhraat 6 viikkoa lukemiseen ja unohdat HSE:n, Turun kkk:n sekä Tampereen. Muualle on todella helppo päästä. Noihin kolmeen joutuu jo lukemaan.

Sitte kävin tilaisuudessa, missä koulun tyttöjä oli esittelemässä, ja sitte luin mainosesitteen jossa mainostettii sitä helppona kandinsuoritustapana kauppakorkeeseen, ja laitti KTM-tutkintona, luin nettisivut, jotka oli hienot, ja positiiviset, ja kävin pääsykokeissa, jossa mainostettii taas kuinka loistavat uranäkymät on näillä laittikauppatieteilijöillä, ihmekyllä itselleni pääsinkin sisään( luulin että tosi vaikeapääsyinen), ja vielä ekan kevään ehkä olin ihan, että mahtava koulu, vitun helppoa, mut koht vaikeutuu, ja sitte lähtää Englantii koville liksoille töihi:D:D

ei vaa tullu tutustuttua ollenkaan realistisesti tähän. VITUTTAA ku apinaa, ja tuntuu siltä että elämäni oon pilannu.
Vaikuttaiskohan siis sun mielipiteisiis se, että sua harmittaa ja, että oli ihan väärät oletukset koko hommasta? Ei tartte dissata kuitenkaan koko tradenomijärjestelmää. Vaikka kyllä se minustakin on turha ja tuskin sieltä merkonomi ihan kauheasti oppii uutta.

Hyvät jätkät pärjää kuitenkin kaupallisella alalla oli koulutusta tai ei.

myönnän että harmittaa, ja myönnän että meen valmennuskurssille, ja haen lappeenrantaa, joensuuhu ja kuopioo.

Niin. Miten ne liittyvät tradenomeihin?
No tradenomi tuli merkonomin tilalle. Merkonomi taas asetettiin tutkintonimikkeeksi ammatilliselle toisen asteen tutkinnolle. Viestin pointti oli vain muistuttaa siitä että tradenomi tutkintona on kovin nuori eikä ole oikein löytänyt paikkaansa työmarkkinoilla.

No tradenomi tuli merkonomin tilalle. Merkonomi taas asetettiin tutkintonimikkeeksi ammatilliselle toisen asteen tutkinnolle. Viestin pointti oli vain muistuttaa siitä että tradenomi tutkintona on kovin nuori eikä ole oikein löytänyt paikkaansa työmarkkinoilla.

Niin siis ylioppilas-linjalta valmistautuneita kauppaopistolaisia kutsuttiin alunalkaen yo-merkonomeiksi. Merkonoille ja yo-merkonomeille välille haluttiin tehdä yhden selkeä pesäero muuttamalla yo-merkonomin titteli tradenomiksi.

Hyvät jätkät pärjää kuitenkin kaupallisella alalla oli koulutusta tai ei.

Hyvät ja osaavat jätkät pärjää aina. Koulutuksesta riippumatta.

Toiset ei taas tule ikinä pärjäämään missään. Koulutuksesta riippumatta.

Se, että tuijottaa aina sinne aidan toiselle puolelle ei ole hyväksi. Sitä huomaa olevansa loputtomassa kehässä, kun aina joku muu näyttää paremmalta. Ihan kokemuksesta voin sanoa. Parempi hakea niitä hyviä puolia, yrittää ja tehdä asioita eikä aina vaan haikailla jonkun muun perään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom