AMK - opiskelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zeikki
  • Aloitettu Aloitettu
Minkalaiset mahdollisuudet on päästä amk sisään jos ammattikoulun papereissa ei todellakaan ole kehumista? Rupes vasta vikana vuonna opiskelu kiinnostaan mutta se oli vähän myöhäistä sillon vaikuttaa numeroihin enää. Rakennusmestariksi ajattelin lähtee opiskelemaan...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minkalaiset mahdollisuudet on päästä amk sisään jos ammattikoulun papereissa ei todellakaan ole kehumista? Rupes vasta vikana vuonna opiskelu kiinnostaan mutta se oli vähän myöhäistä sillon vaikuttaa numeroihin enää. Rakennusmestariksi ajattelin lähtee opiskelemaan...

Sisäänpääsy vaatimukset ovat alemmat pohjoisemmassa ja pienemmissä paikkakunnissa joten sinne kannattaa suunnata jos ei papereissa ole kehumista. Rakennusmestariksi hakiessa rakennusalantyökokemuksesta saa todella paljon pisteitä verrattuna muihin koulutuksiin. Myös Pääsykokeella on iso vaikutus joten eikun pääsykokeisiin pänttäämään. Itse sain paikan rakennusmestariksi lukemaan mutta valitsin rakennusinsinöörikoulutuksen kun tämä on arvostetumpi koulutus. Rakennusmestari oli ennen alempi kuin amk tasoinen koulutus ja siihen ei ollut hakijoita niin se lopetettiin ja avattiin nyt uudestaan pitkästä aikaa amk tasoisena että hakijoita olisi.

Mahdollisuuksiasi voit laskeskella vaikka tästä taulukosta
http://www.rakennusmestariksi.net/html/avaus.html

Hae jonkun AMK:n sivulta edellisvuosien pääsykokeita ja kokeile pärjäisitkö niissä. Luultavasti joudut kuitenkin pänttäämään matematiikkaa ja fysiikkaa, koska heikoilla pohjapisteillä on pääsykokeissa menestyttävä vähän keskivertoa paremmin.

Kokeile. Tulee olemaan kiinni pääsykokeiden tuloksista, joten panosta ihan homona.

Joo tota matematiikka fysiikka osiota pitää ruveta opiskelemaan sillä oon aina ollu aika surkee matematiikassa työkokemusta löytyy raksalta ja ammattikoulussa kävin rakennuspuolen eli siitä vois saada jotain lisä pojoja

Morjes minkälaiset paperit ammattikoulusta lasketaan "hyviksi papereiksi", jos pyrkii AMK:n? Katselin pistetaulukkoa päättötodistuksesta ja huomasin, että toiseksi parhaan pistemäärän minkä voi saada todistuksesta oli 15pistettä. Tuon 15 pistettä saa, jos päättötodistuksen keskiarvo on yli 3.50:n. Eli voiko tämän nyt laskea hyväksi, jos päättötodistukseni keskiarvo on 3v päästä on yli 3.50? Vai pitäisikö yrittää yli 4.50:n josta saa 20 pistettä? Itse AMK:n nimeä en nyt muista, mutta luulen sen olleen joko Mikkelin tai Hämeen AMK, josta katsoin tämän pistetaulukon.

Aloitin ammattikoulun juuri elokuussa ja ajattelin tämän jälkeen jatkaa AMK:ssa.

AMK:n tekniikan puolelle on yleensä helppo päästä kun sisäänottomäärät on sen verran railakkaat. Mulla oli ite amiksesta pohjana joku 3.5 laput ja sisäänpääsy oli varmaa jos vaan sai minimipisteet valintakokeesta. Varsinkin jossain maakuntakeskuksissa se tahtoo olla vaan kiinni siitä että jaksaako hakea ja mennä valintakokeeseen.

http://www.metropolia.fi/hakeminen/...kniikan_ja_liikenteen_ala/valintakoetehtavia/

Tuolta löytyy vanhoja tekniikan ja liikenteen alan valintatehtäviä. Esim konetekniikalle pääsi tänä vuonna Metropoliassa kaikki jotka läpäisivät hyväksytysti pääsykokeen (10/35 pistettä). Eli kuten voitte nähdä niin sisäänpääsy ei todellakaan ole mikään amerikantemppu.

Raksalle on tavannut olla enemmän tunkua. Keskimäärin 5 ensisijaista hakijaa (sekä moninverroin enemmän toisisijaisia) per paikka etenkin suuremmissa kaupungeissa.

Mutta joo. Ei se nyt vaikeaa ole, vaan täytyy silti ymmärtää, että koulutusalojen hakijamäärissä on suuria eroja.

Rakennusmestari oli ennen alempi kuin amk tasoinen koulutus ja siihen ei ollut hakijoita niin se lopetettiin ja avattiin nyt uudestaan pitkästä aikaa amk tasoisena että hakijoita olisi.

No ei kai se nyt ihan noin ollut vaan se lopetettiin jonkun EU-tason tutkintojen tasaamisen takia. Muissa EU-maissa kun ei ollut saman tasoista koulutusta. Minulla on myös sellainen muistikuva, että rakennusmestarikoulutus taisi olla suositumpi kuin byggainssin.

Raksalle on tavannut olla enemmän tunkua. Keskimäärin 5 ensisijaista hakijaa (sekä moninverroin enemmän toisisijaisia) per paikka etenkin suuremmissa kaupungeissa.

Mutta joo. Ei se nyt vaikeaa ole, vaan täytyy silti ymmärtää, että koulutusalojen hakijamäärissä on suuria eroja.

Jep, jostain syystä unohtui mainita tuo alojen ero. Jos en väärin muista niin netistä löytyy vähän kaivamalla alakohtaisia pistemääriä millä on päästy sisään. Niihin kun vertaa omaa todistusta, työkokemusta ja sitä paljon tulee todennäköisesti saamaan pisteitä kokeesta, osaa jo vähän arvioida mihin kannattaa hakea.

Sama vika paitsi itseä ei koulu alkanut kiinnostamaan kun vasta amiksen ja intin jälkeen. Kaikki ylä-asteen ja amiksen matikan ja fysiikan tunnit meni pyyhkärin palasia heitellen tai nukkuen. Kävin nyt syksyllä pääsykokeessa koittamassa ja muuten olisin päässyt mutten saanut kokeesta tarpeeksi pisteitä, mikä oli täysin omaa vikaa kun en pahemmin edes jaksanut valmistautua kokeeseen :( Keväällä jos koittais uudestaan.

Suosittelen että kokeilet. Se että sulla on kokemusta raksa-alalta antaa jo ihan hyvät pisteet. Rakennusmestareiksi otettii tänävuonna puolet ammattikoulupohjalta ja puolet yo-pohjalta. Itse olen tykännyt koulutuksesta tähän mennessä aivan törkeän paljon, vaikka ei takana ole kuin 3kk... Jos siis meinasit tätä Tampereen settiä, niin ei ole mitään pahaa sanottavaa ollut...

Mitäs mieltä olette tuotantotalouden opintojen tasosta? Onko vaikeaa pärjätä ammattikoulupohjalla? Ensi syksynä pitäisi aloittaa opiskelu, mikäli se opiskelupaikka vielä löytyy :) Entä millain muut ovat joutuneet panostamaan opintoihin?

Mites muuten amk-puolella tuo vapaa-aika..eli siis onko sitä? Millaiset koulupäivät keskimäärin? 8-16? Tietty eroaa koulutusohjelmien välillä mutta esim liiketalous/it.

Nyt alussa tuntimäärä viikossa pyörii 30:n molemmin puolin. Paskamaisin päivä 11-19, yleensä päättyy 16-17.

Mitäs mieltä olette tuotantotalouden opintojen tasosta? Onko vaikeaa pärjätä ammattikoulupohjalla? Ensi syksynä pitäisi aloittaa opiskelu, mikäli se opiskelupaikka vielä löytyy :) Entä millain muut ovat joutuneet panostamaan opintoihin?

Ei ole vaikeaa pärjätä, koska ammattikoululaiset laitetaan tavallisesti lisäopetusryhmiin ensimmäisen vuoden aikana muun muassa matematiikassa. Ja muutenkin lähdetään melkein siitä oletuksesta ettei kukaan osaa ennestään yhtikäs mitään...

Tuotantotalouden opetukseen sain itse pettyä. Mutta ehkä se on muissa oppilaitoksissa paremmin järjestetty.

Mites muuten amk-puolella tuo vapaa-aika..eli siis onko sitä? Millaiset koulupäivät keskimäärin? 8-16? Tietty eroaa koulutusohjelmien välillä mutta esim liiketalous/it.

Keskimääräinen koulupäivä on paperilla semmoiset 7 tuntia parin ensimmäisen vuoden aikana.
Käytännössä ne ovat lyhyempiä, koska joku 3 tunnin setti iltapäivällä tiivistyy tavallisesti 2 tuntiin, on kaikenlaisia itseopiskelu- ja projektitunteja sekä useina viikkoina ainakin jonkun aineen tunnit on peruttu syystä tai toisesta...

Seilaa vähän miten sattuu, itse olen konepuolella. Alkuvuosina (1-2.) on tahti tiukahkoa ja kurssit aivan vitusta, matematiikkaa ja muuta teoriapaskaa missä monelta loppuu into ja jaksaminen. 3. ja 4. vuosi ovat muka löysempiä, mutta silloin mukaan tulevat kaikki labrat sun muut vähän mielenkiintoisammat hommat.

Päivät voi tosiaan olla pahimmillaan 8.15-19.45 mutta itselle ei tuollaista osunut kuin kerran. Keskiarvo on sitä 6-8h / päivä, mutta kun niin moni kurssi on aivan perseelleen vedetty niin paremmin selviää kun ottaa omaa lomaa ja lukee itse.

Vapaapäiviä viikolle osuu loppuvaiheessa ainakin kaksi, eli kolmena ollaan koulussa noin pyöreästi, silloinkin vain jos jaksaa käydä. Alussa tahti voi olla myrkyllistä mutta kaikkeen tottuu. Kaukana kuitenkin ylitsepääsemättömästä.

Onko tietojenkäsittelyn opiskelijoita? Itse aloitan tammikuussa iltaopetuksessa Haaga-Heliassa. Tai onko iltaopiskelijoita? Miten jaksatte duunin päälle koulun?

Meillä liiketaloudessa eka vuosi taisi olla tuota 8-16. Sen jälkeen on tunnit vähentynyt koko ajan. Nyt syksyllä oli viikossa yhteensä 14 tuntia/3 koulupäivää :rolleyes: Kiva talsia koululle parin tunnin takia. Ja vaikka vapaa-aikaa riittää, niin töitäkään ei voi tehdä (kunnolla) ettei menetä tukia. Mieluummin kyllä opiskelisin niitä 8-16 päiviä kun tällasta ihme pelleilyä, vähemmästäkin laiskistuu!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom