AMK - opiskelu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zeikki
  • Aloitettu Aloitettu
Pääsykokeet näihin on insinööripuolella ihan vaan pällitesti missä katotaan että liikkuuko se tieto siellä kopan sisäsellä pururadalla paikasta a paikkaan b. Sitä ei siis tarvi todellakaan pelätä, ei kerro mitään siitä että mikä se tuleva koulun taso on. Pääsykokeiden tasolle löytyy perusteet muualta kuin koulujen omasta halusta tehdä sellaisia, siihen ei valitettavasti voida vaikuttaa.

Matematiikkapuoli näissä vaihtelee aloittain, perusmatikka ei yleisesti ottaen mene kurssia-paria pidemmälle kuin mitä lukion pitkä matematiikka, suoritustahti ja kokonaisuudet jota tarjotaan niissä kerralla opiskeltavaksi ovat tosin paljon suurempia kuin jos lukisit samoja pitkässä matikassa. Ammattiaineissa matematiikkapuoli menee alakohtaisesti jopa aika pitkällekin, varsinkin jos opiskelet esim. kone -tai rakennussuunnittelijaksi. Hyvän matematiikkapään omaavalle nuo kurssit ei tosin ole oppimisen kannalta mitään vaikeita, työläitä vain. Peruskurssit tietenkin luonnollisesti tylsiä&yksinkertaisia palikkakursseja joten en ensimmäisen&toisen vuoden kokemuksien perusteella olisi voinut sanoa että millaista AMK-opiskelu oikeasti on -useat AMK:ta "siellä opiskelleena" arvostelevat ovat olleet vain hetken koulun penkillä.
Mututietoa(ja se mutu on muuten kala!) tuntuu tuolla yliopistopuolella olevan aika laajastikin AMK-opiskelusta, mutta jättäisin suuren osan niistä jutuista aivan omaan arvoonsa koska tuo taistelu yliopisto-AMK on saanut jo suorastaan perinteikkäitä piirteitä joillain yliopistopaikkakunnilla.

Oman luokan parista muistelen että luokkaa kolmannes-neljännes oli samaan aikaan opiskelujen aikaan töissä jossain, tämä ei useimmiten aiheuttanut suuria ongelmia opiskeluihin koska useimmat tiedot pysyi rästimään esim. toisen muistiinpanoista tarpeeksi kattavasti. Asiaa helpottaa myös se, että läsnäolopakollisia opintoja ei juuri ole enempää kuin mitä esim. juurikin yliopistopuolella(esim. kielten suullisten kurssien tunnit, labrat) tunnit ovat vain paljon enemmin lukujärjestykseen sidottuja.

Opetuksen taso riippuu aika pitkälti koulusta ja opettajasta, luokallamme oli muutama siirto-opiskelija ympäri suomea ja tuli todettua että kurssit ja opetussuunnitelmien sisällöt voi vaihdella todella laajasti samankin alan sisällä jolloin luonnollisesti koulut ovat hieman eritasoisia(kyllä meiltäkin käytiin suorittamassa lujarin kursseja eräällä "nimeltämainitsemattomalla" lähipaikkakunnalla[silloin kun vielä niin sallittiin tehdä] koska tasoero oli aivan hirmuinen). Uskoisin kuitenkin että yliopistopuolella on ihan vastaavia eroja eri koulujen välillä.
Nykyinen AMK-malli on siitä valitettava että se painaa koulujen suuntautumista enemmän tuolta varsinaisesta opetuksesta kaikkeen muuhun oheistoimintaan(raha ohjaa) jolloin monillakin paikkakunnilla on lähiopetustunteja supistettu ja opiskelua sysätty enemmin itseopiskelun varaan(ei välttämättä hyvä juttu).

Kummallakin, sekä yliopistopuolella, että AMK-puolella on aloja joilta työllistyy satavarmasti ja aloja joilta tuskin kukaan työllistyy, niistä tuskin saa kovinkaan suurta keskimääräistä eroa eri tyyppisten opinahjojen välille.
Lastentarhameiningistä voisin sanoa että ei niihin touhuihin ole pakko lähtä mukaan mitä siellä opiskelun oheistoimintana järjestetään, paljon enemmän sitä lastentarhatouhua opiskelun oheistoiminnnan puolesta on niissä toisissa opinahjoissa :).

Näin insinööripuolella, josko jollain olisi kertoa omia kokemuksiaan muilta aloilta.

Originally Posted by Hevonen
Mitä oon kuullu niin aivan perseestähän se on. Ryhmätöitä, projekteja omalla ajalla, vitusti koulua, kursseja saa valita ees ite, työllisyys joillain aloilla aivan peppureiästä...

Kyllä, menkää yliopistoon, mutta välttäkää humanistisia aloja.
Voi hitsinvitsi, siellä joutuu opiskelemaan omalla ajalla. Komppaan Reasonia :D:D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mielestäni omalla ajalla tehdyt projektit ja ryhmätyöt ovat juuri koko puljun parasta antia: tunneilla (en niitä luennoiksi sanoisi) ei opi oikeastaan mitään, poislukien ne harvat joissa selitetään teoria lyhyesti mutta ytimekkäästi, ja treenataan sen jälkeen tehtäviä porukalla.

Pahinta paskaa ovat juuri luennot missä tulee ja tulee ja tulee teoriaa, teoriaa ja teoriaa kolme tuntia putkeen, ja mitä siitä jää käteen? Se ensimmäinen vartti minkä jaksoi kuunnella ja parit täytetyt sudokut.
 
IMO aika vähän oppii niissä ryhmätöissä, missä käydään vuositolkulla läpi samaa SWOT-analyysiä ja Boston-ikkunaa, (elikkäs sitä, missä on markkinaosuus ja sen kasvu, kategorioissa koirat, lypsylehmät, tähdet ja kysymysmerkit), ja toinen jokavuotinen teema on opetella samoja lyhenteitä kirjoittamaan auki, EXW= ex works, JIT= just in time, TQM on total quality management ja niin edelleen.

ryhmätöissä useimmiten analysoidaan ihan samaa tilannetta kurssista riippumatta, eli sitä että mennään markkinoille x, mitä pitäisi tehdä, vastaus on SWOT-analyysi, ja sitten markkinoinnin 4 P:tä (product, place,price,promotion) ja sitten valinta että toimitetaanko tuotteet niinku välimiehen kautta, vai suoraan asiakkaille, josta tehdään yksinkertanen +- lista. Vuodesta toiseen käytännössä kaikki kurssit muutamaa lukuunottamatta, Boston-matriisin ja SWOT-analyysin lisäksi muita malleja ei ole opeteltu koko aikana.

(mitä on sitten täysin asiaanliittymättömiä kursseja kuten ympäristönsuojelua, kulttuuria, kulttuuria ulkomailla, joissa stereotyyppisesti lueteltiin, että saksassa syödään makkaraa kiinassa pekinginankkaa ja riisit viimeseksi) sitte muuta asiaankuulumatonta on ollu ehdottomasti lukuisat eri nimillä kulkevat maantieteenkurssit, missä käytännössä tehtiin maaesitelmiä, itse samasta maasta saman esitelmän arvosanalla 5, 5 kertaa 5 eri kurssilla, eli 15 pojoa siitä;) sitte toki myös oli sellanen kurssi missä käytii läpi sitä, että ku mennää työmatkalle peruun ja paikalliseen kotiin vierailulle mitä pitäis viedä pedron vaimolle pilarille tuliaisiksi:D Oikeastaan nyt kun jälkeenpäin ajattelee, niin näitä asiaan täysin liittymättömiä maantiede, kulttuuri, sihteeri yms kursseja on ollu selkeä enemmistö kaikista kursseista, itse suuntautumiskursseja on olemassa ainoastaan 4, perusopintokursseja taasen on tarjolla peruskurssit kaikista aiheista, mutta yhdestäkään ei ole syvällisiä kursseja, tai mitään sen peruskurssin lisäksi.

ja sitte asiaaliittymättömänä oli sellainenkin kurssi missä käytii läpi toimiston suunnittelua ja sihteerikköyttä, eli tehtiin toisinsanoen saneluita, ja sitte oli toinen kurssi missä tehtii kanssa aika samoja asioita, mutta myös tehtäviä, ja kokeessa muistan ikusesti kysyttii aukkotehtävässä.. -------- perustettiin 1948 kansain------ mandaatilla. Israelissa asuu -------, siksi sitä sanotaankin Juutalaisvaltioksi ja Israelin suurimpia kaupunkeja ovat j----------- tel ---- ja H---A. Eilat sijaitsee myös ------- :haart: EDIT:jep, kokeessa tosiaan piti tietää Kansainliitto, vaikka YK oli perustettu sen tilalle jo 1945.

Perusasioita;) joo, ja sitte tosiaa on ollut yksi kurssi matematiikkaa, erittäin helppoa, yläastetasoista, mutta myös yksinkertaisia korkolaskuja, eli tehtäviä: pekka ostaa 500 euron television osamaksulla, korko on 4%, paljon televisioinvestointiin oikeasti menee rahaa. Diskounttausta ei tarttenu sitte opetella (eli käänteiskorkolasku, lasketaan nykyarvo) 1/ (1+r^t) x tulevan rahavirran arvo, saadaan siis laskettua paljon esim 50 000 vuoden 2020 rahaa on arviolta nyt.

Pääasiassa kirjoja ei ole edes nimetty, joskus on, muttei niitä kyllä tarvitse lukea jos ei halua, itse en ole vaivautunut kun alaa en oikein omaksi ole kokenut, mutta keskiarvoni on silti noin 4. Opetus on lähinnä powerpoint-kalvoja, jotka perustuvat ihan opettajan omaan tietämykseen, ja joskus jaetaan jostain nimettömästä lähteestä olevia monisteartikkeleita, mihin ei ole vaivauduttu merkitsemään useinkaan sitä mistä kirjasta tuo on (ei kai sillä väliäkään oisi, mutta ihan uteliaisuudesta)
Ryhmätöitä tehdään todella paljon, sellaisia miniryhmätöitä, kalvoilla annetaan joku hienoniminen teema mitä pohditaan yksi tunti porukassa, ja sitten kerrotaan muillekin mitä tiedetään asiasta, harvemmin kaikkia tunteja luennoidaan, oisko muutama kurssi ollu koko aikana luentoja, muuten lähinnä noita ryhmätöitä jotka annetaan ekalla, tehdään tokalla ja käydään läpi kolmannella tunnilla.

Sitten tutkintoon kuuluu myös kaksi työharjoittelujaksoa, jotka allekirjoittaneelta vielä ovat tekemättä, yleensä kaikki tehdään ilmaisiksi, jotkut käyvät ihan ulkomailla asti tekemässä niitä ilmaisjaksoja, ja lopputyö. Lopputöitä piti yhdellä kurssilla selata läpi, ja aika kansantajuisia, sellaisia joita kuka vaan meistä voisi kirjoittaa ne oli, tosin yhdessä oli valtavasti kirjoitusvirheitä, varsinkin yhdyssanoissa. Toki jos viitseliäisyyttä löytyy voi lopputyönsä kuka tahansa kirjoittaa niin loistavaksi kuin haluaa, mutta läpimenorajat ei kovin kummosia ole.

Vaatimustaso on aika leppoisa, ihme kyllä porukkaa (jota ei kovin kummoisesti enää ole jäljellä) kyllä käy uusimassa nollia kovin, itse en kertaakaan ole saanut sellaista, ja hyviinkin arvosanoihin riittää ihan se että kirjoittaa suunnilleen mitä asiasta tietää ja vähän vierestä, soveltaa, ja neljä siitä yleesä saa. vitosiin saa kyllä jo lukea opettajan kalvot, vaikka ekana vuonna kaikki numeroni oliki vitosia. enää en kyllä jaksa muistiinpanovälineitä kaivaa esille, viime tenteistä tuli yksi 5, sitte 4, 4 ja 4. pitkään aikaan en ole kyllä kynää esiin ottanut, kyllä ne mukana melko usein on, ja arvosanat on ihan hyviä (asteikko siis 0-5)

Jotenkin on vaan aika epävarma olo, että työllistyisikö sitä ikinä mihinkään minkääntasoisiin tehtäviin, vaan saisiko sitä aina tapella sen kanssa, että pääsisi milloin tukityöllistetyksi ja milloin hanttihommiin, jos ei keksi itsellensä uutta opiskeltavaa, mitään työelämävalmiuksia oikein en koe pahemmin saaneeni, en kyllä teoriasta tiedä mitään muuta kun että sellasta on, enkä sen koommin oikein, että mitä sitä pitäisi koulutuksella edes tehdä, tietenkin tiedän että kauppoihin voisi päästäkin, mutta mä olen ollu kaupan alan hommissa, ja kyllä se pullokoneen tyhjennys->hyllytys-uuellen pullokoneelle, sitte hyllyttämään limsaa ja kaljaa.. on se työtä, mutta en mä halua sitä koko loppuelämääkään tehdä. Ne alakohtaiset hommat ei sen enempiä kiinnosta. tai pääasiassa noi kaupan työt oikeasti niitä alakohtaisia ovat.

niin ja en koskaan opiskele omalla ajalla, koska mua ei kiinnosta yhtään opiskeltavat asiat, enkä mä nää siitä mitään hyötyä, kun menestyn todella hyvin tekemättä mitään, eikä mua nappaa, miksi sykkiä, kun keskiarvo on kuitenkin aika lähelle ainakin 4.

yritin nyt mahollisimman neutraalisti ja kiihkottomasti kirjottaa tän.

niin ja jep, oon hakemassa pois tuolta. jos en pääse, ni meen vaikka amiksen yo-linjalle vaikka auto tai sähköpuolelle.

näin siis ammattikorkean liiketaloudessa.

niin ja se mun täytyy lisätä, että ihan varmasti Heliassa oleva liiketalous, tai Tampereella, ja vielä jos opiskelee taloushallintoa, on varpilla oikeesti ihan hyvä valinta, töitä riittää, kirjanpito saattanee olla vähän puuduttavaa, mutta mielenkiintoista, ja palkatkin (kuuleman mukaan ) on enemmän kuin hyvät. Ja koulun taso ja pääsyvaatimukset on paljon isompia kuin maakunnissa, ja idioottimaisimissa suuntauksissa. Eli ei tää oo tradenomiutta vastaan, vaan lähinnä omia kokemuksia.
 
no lue mun viimeinen kappale.. ja liiketaloutta se on englanninkielinenkin. Sen lisäksi että osataa bisnestä, puhutaa todella loistavaa englantia.

(as if siellä juuri kovin hyvää englantia kukaan puhuisi)
 
no lue mun viimeinen kappale.. ja liiketaloutta se on englanninkielinenkin. Sen lisäksi että osataa bisnestä, puhutaa todella loistavaa englantia.

(as if siellä juuri kovin hyvää englantia kukaan puhuisi)
Mikä sen linjan oikea nimi on? Joku business-linja? Kyllä minä erottaisin noi ihan erikseen. Ei kukaan joka on tietotekniikaakaan opiskellut englanninkielisessä koulutusohjelmassa sano, että oliskeli tietotekniikan insinööriksi, tutkintonimikekin on eri.
 
jos mul ois priva ja vipit ni kertoisin:D en mä julkisesti huutele ollenkaan tälläsiä, joku mut pian vielä tunnistaa, ja se ei ooo ei hyvä juttu se.

tsori liika hapokasta. sen mä kyllä oon päättäny että mä kirjotan hesariin oikein pitkän ja mietityn mielipidekirjotuksen tollasista linjoista heti kun oon päässy opiskelemaan oikeasti jotain oikeaa, ja ettei tartte pelätä että joku henkilökunnasta vetää palkokasvin sieraimiin.

niin ja en enempää kerro mä senverta haluan olla kuitenkin nimimerkin suojissa:D
 
jos mul ois priva ja vipit ni kertoisin:D en mä julkisesti huutele ollenkaan tälläsiä, joku mut pian vielä tunnistaa, ja se ei ooo ei hyvä juttu se.

tsori liika hapokasta. sen mä kyllä oon päättäny että mä kirjotan hesariin oikein pitkän ja mietityn mielipidekirjotuksen tollasista linjoista heti kun oon päässy opiskelemaan oikeasti jotain oikeaa, ja ettei tartte pelätä että joku henkilökunnasta vetää palkokasvin sieraimiin.
Sama se, mutta älä kokoajan yleistä noin paljon;). Äläkä ainakaan puhu liiketaloudesta, koska et sellaisella linjalla edes ole. Liiketaloutta opiskelee ne jotka ovat liiketalouden koulutusohjelmassa.
 
meijän koulutusohjelma on liiketalouden koulutusohjelman sisäinen suuntautumisvaihtoehto (haku ei kyllä ole yhteishaussa). Mitä tuttuja on suomenkielisissä vaihtoehdoissa, niin aika samansuuntasta mielipidettä on sillontällön kyllä kuultu.
 
Kaksi ekaa vuotta on kamalaa, matikkaa, fysikkää, pitkiä päiviä. Jos on hyvä matikkapää niin sitten ei ole muuta pahaa kuin tolkuttomasti kotitehtäviä. 2 viimeistä vuotta oli rentoa ja max 20h/viikko, viimeisenä vuonna oli joku 10h/viikko. Ryhmätyöt ovat parhaita, voi mennä kavereiden kanssa kahvilaan/kotiin/baariin(:)) miettimään asioita. monta tuntia kestävät teoriatunnit on helvetin kamalaa ja kiinnostus loppuu vähintäänkin 1h kohdalla. Meno on iha eri kuin jossain amiksessa, ei imo mitään lastentarhameininkiä, ainakaan jokapäivä:)
Opetuksen taso riippuu täysin opettajista ja samalla kiinnostavuusaste kyseistä kurssia kohtaan.

Itse olen aina ollut sellane keskiverto koulussa, en koskaa paras en koskaan huonoin. Matikassa olen huono ja se olikin _vaikeaa_ tuolla. kaikista kuitenkin pääsin läpi ja 2vko sitten valmistuin!!! WOHOO!! Nyt olen järkkäämässä pippaloita ja olen ylpeä että jaksoin koulussa ravata.
 
meijän koulutusohjelma on liiketalouden koulutusohjelman sisäinen suuntautumisvaihtoehto (haku ei kyllä ole yhteishaussa). Mitä tuttuja on suomenkielisissä vaihtoehdoissa, niin aika samansuuntasta mielipidettä on sillontällön kyllä kuultu.

Mitä ilmeisimmin näissä koulutusohjelmissa on sitten todella suuria tasovaihteluita koulujen ja ohjelmien välillä, oman kouluni liiketalouden puolelta en oo sentäs noin karua juttua kuullut(viitaten myös edellisiin kirjoituksiisi).
 
Sama se, mutta älä kokoajan yleistä noin paljon;). Äläkä ainakaan puhu liiketaloudesta, koska et sellaisella linjalla edes ole. Liiketaloutta opiskelee ne jotka ovat liiketalouden koulutusohjelmassa.
Jos opiskelee liiketaloutta englanniksi niin mitä silloin opiskelee jos ei liiketaloutta?
 
Jos opiskelee liiketaloutta englanniksi niin mitä silloin opiskelee jos ei liiketaloutta?
Mikä sitten olisi suora vastine liiketaloudelle englanninkielisellä linjalla? Sitäpaitsi toi kattaa niin ison alueen, että sama kuin yhdistäisin tietotekniikan, tietoliikennetekniikan ja tietokonetekniikan. Yleensä puhutaan taloushallinnon,markkinoinnin, yms ohjelmista eikä pelkästä liiketaloudesta.
 
Taitaa olla, sama se on koulujen välisii työllistymisii katsellessa pientä eroa Helia vastaan vaikka Kajaanin AMK, josta tunnen yhen, joka puhu TODELLA karuja juttuja siitä koulusta.. Ohjelmien välillä on isoja eroja saman talon sisälläkin, uskoisin ainakin. Mutta jos liiketalous kiinnostaa voisi yleispätevänä neuvona antaa: mahdollisimman iso kaupunki käytännössä helsinki tai tampere, ja sitte jos vielä taloushallintoo lukee, ni ei voi tehä kovin paljoa väärin.


Kuitenkin suomen kaikkienkin tradenomien työttömyysprosentti huitelee siinä kahdenkympin korvilla, ja on noin 3.5kertaa väestön yleinen työttömyysaste, ei se tyhjästä tule. Myöskään tradenomit ei palkkavertailussa kovin edukseen ole. Jostainhan sen täytyy jo kertoa.
 
Taitaa olla, sama se on koulujen välisii työllistymisii katsellessa pientä eroa Helia vastaan vaikka Kajaanin AMK, josta tunnen yhen, joka puhu TODELLA karuja juttuja siitä koulusta.. Ohjelmien välillä on isoja eroja saman talon sisälläkin, uskoisin ainakin. Mutta jos liiketalous kiinnostaa voisi yleispätevänä neuvona antaa: mahdollisimman iso kaupunki käytännössä helsinki tai tampere, ja sitte jos vielä taloushallintoo lukee, ni ei voi tehä kovin paljoa väärin.


Kuitenkin suomen kaikkienkin tradenomien työttömyysprosentti huitelee siinä kahdenkympin korvilla, ja on noin 3.5kertaa väestön yleinen työttömyysaste, ei se tyhjästä tule. Myöskään tradenomit ei palkkavertailussa kovin edukseen ole. Jostainhan sen täytyy jo kertoa.
Miksi kirjoitat liiketaloudesta kun siellä on suuntautumisvaihtoehtoja varmaan 20 ja kaikki on erilaisia? Ei kai kukaan esim taloushallinnon tradenomi sano opiskelevansa liiketaloutta vaan taloushallintoa. Kai nyt edes sen voit sanoa, että tuleeko sinusta esimerkiksi markkinoinnin tradenomi vai mikä?
 
Miksi kirjoitat liiketaloudesta kun siellä on suuntautumisvaihtoehtoja varmaan 20 ja kaikki on erilaisia? Ei kai kukaan esim taloushallinnon tradenomi sano opiskelevansa liiketaloutta vaan taloushallintoa.

No ei nyt tästä tapella. Kyllä meilläkin sanottiin että opiskeltiin tietotekniikka vaikka suuntautumisvaihtoehto oli sitten IT, multimedia yms.
 
Miksi kirjoitat liiketaloudesta kun siellä on suuntautumisvaihtoehtoja varmaan 20 ja kaikki on erilaisia? Ei kai kukaan esim taloushallinnon tradenomi sano opiskelevansa liiketaloutta vaan taloushallintoa.
Milloin tuota liiketalotta sitten saa käyttää? Moni mun tuttu on sanonut opiskelevansa liiketaloutta. Voiko liiketaloutta opiskella vai onko sitä aina suuntautunut johonkin ja tällöin vissiin pitänee aina mainita tuo suuntautuminen vai?
 
Milloin tuota liiketalotta sitten saa käyttää? Moni mun tuttu on sanonut opiskelevansa liiketaloutta. Voiko liiketaloutta opiskella vai onko sitä aina suuntautunut johonkin ja tällöin vissiin pitänee aina mainita tuo suuntautuminen vai?
Suuntautumisvaihtoehtohan on vähintään yhtätärkeä kuin linja. Jos sinulla olisi tilitoimisto niin ottaisitko merkonomin töihin jos et tietäisi mihin hän on suuntautunut?

Indican läppää vois verrata siihen, että sanoisi kaikkia KTM:iä paskoiksi.

Jos Indicaa harmittaa se, että oma linja on paska, niin miksei hauku sitä? Miksi pitää haukkua kaikkea Suomen liiketalouden opetusta?

Jos mulla on paska auto, niin en mä väittäisi että kaikki autot on paskoja.
 
Kuitenkin suomen kaikkienkin tradenomien työttömyysprosentti huitelee siinä kahdenkympin korvilla, ja on noin 3.5kertaa väestön yleinen työttömyysaste, ei se tyhjästä tule. Myöskään tradenomit ei palkkavertailussa kovin edukseen ole. Jostainhan sen täytyy jo kertoa.

oisko jotain virkaa myös sillä faktalla että eläkkeelle lähivuosina siirtyviä tradenomeja ei ole koska ko. ammattinimike on niin uusi?


jos ktm - nimitys lopetettais ja otettais uudeks nimeks indican maisteri, niin 10v päästä ois aika palkkakuopassa kaikki "indican maisterit" ihan vaan siks kun pisimpään töissä olleet ovat olleet sen 10v töissä (ja ei taida 10 vuodessa saavuttaa maksimipalkkaansa työelämässä oikeen kukaan)


e: ja joo, kaikki meidän opettajat paria lukuunottamatta olivat sysipaskoja, se ei silti pilannut mun elämää, vaan oon nyt insinööri (tm) ja oon töissä ja mulla on hyvät urakehitysmahdollisuudet
 
Juu, tradenomihan on ihan hatusta vedetty. Opistoista tuli ennen merkonomeja ja toiselta asteelta merkantteja.

Onpa kumma ettei itsekeksitylle nimikkeelle tahdo löytyä paikkaa kaupan alalta.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom