AMK - opiskelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zeikki
  • Aloitettu Aloitettu
Seuraavanlainen ongelma nyt edessä.

Eli minulla on 2-vuotinen ravintola-alan perustutkinto(ajalta kun kolmevuotinen ei ollut pakollinen). Olen vaihtanut eri alalle, ja ajattelin nyt hakea erikoisen alan kouluihin. Näissä ei ole väliä vaikka minulla ei ole 3-vuotista tutkintoa alla. Mutta kolmen erikoispaikan lisäksi ajattelin hakea ns. turvakoulua, mieluiten jotain tukevaa kuten liiketaloutta tms. Ongelma onkin se että sinne vaaditaankin 3-vuotinen perustutkinto. Enkö voi hakea näille aloille (minulla oma yritys ja muutenkin liiketalous ei ole täyttä kiinaa) missään tapauksessa?

Restonomia on ilmeisesti ala jolle voisin hakea, mutta keittiöhommat eivät nappaa lainkaan, ne kivet on jo käännetty. Tähän liittyen kysymys, eli haen Turun AMK:hon restonomilinjalle, jos en muualle kerran voi. Jos pääsen sinne, voinko vaihtaa esim. liiketalouteen opintojen sisällä, vai miten tuo toiminta oikein siellä käy? Vituttaa olla ravintola-alan vankina kun en 10 vuotta aiemmin jaksanut kuunnella vittuilua tunnilla...

Onko kukaan ratkaissut vastaavaa ongelmaa, olisi kiva kuulla kokemuksia...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos haluaa opiskelemaan psykaa yliopistoon eikä sit pääsekkään, niin kannattaako mennä väliaikasesti opiskelemaan avoimeen yliopistoon vai sosionomiks AMK:n, ennen kuin hakee taas vuoden päästä uudellee sinne yliopistoo? Tavoitteena siis päästä sinne psykologiks opiskelee.. Saako noista sosionomi opinnoista opintopisteitä yliopistoon?

Jos o vakuuttunu että haluaa psykologiaa lukemaan, ni sitten kannattaa lukea avoimessa psykologiaa - tai mielummin, jos psykologia on vapaasti valittava sivuaine, niin hakea johonkin yliopistolle sisään mihin pääsee helpoiten, ja sitten lukea psykologiaa "sivuaineena". Sosionomiopinnoista ei todennäköisesti saa mitään pisteitä yliopistoon, mutta yliopistossa (avoimessa tai normaalissa) tehdyistä psykologioista saa kaikki pisteet suoraan hyväksiluettua.

On ilmainen sali, mutta aika huono sellane. Ahdas, vähän/ikivanhat laitteet ja huono ilma.Ei oo tullu moneen kertaa kyllä käytyä :/

Ok vähän :offtopic:mut pystytkö suosittelee jotain hyvää ja kohtuuhintaista salia treeltä?
Nääshallin sali. Ite käyn voimailusalilla, mutta on siellä erikseen kuntosali, jossa on laitteita. Maksaa 45e/4kk. Voimailusalilla on lähinnä vapaita painoja, 1 ylä/alatalja ja reidenojennus/koukistulaitteet.

Nääshallin sali. Ite käyn voimailusalilla, mutta on siellä erikseen kuntosali, jossa on laitteita. Maksaa 45e/4kk. Voimailusalilla on lähinnä vapaita painoja, 1 ylä/alatalja ja reidenojennus/koukistulaitteet.

Ok kiitsa pistetään korvan taakse:)

Ketään pakkislaisia tamkissa? Ite tulossa syksyllä rakennusmestari linjalle ja kiinnoistas tietää onko koululla salia?
On ilmainen sali, mutta aika huono sellane. Ahdas, vähän/ikivanhat laitteet ja huono ilma.Ei oo tullu moneen kertaa kyllä käytyä :/

Kuntosalille on juuri uusittu kamat. Ahtaalta näyttää ja ilman laadusta en voi sanoa, kun en ole vielä kokeillut, mutta laitteet ei oo kyl enää ikivanhoja ellei niitä puijauksissaan oo maalattu tms. :hyper: Viime vuonna kun katsoin, niin ei ollu levyjä tai käsipainoja edes mun kaltaselle narukepille tarpeeksi, mutta nyt siel pitäis olla enemmän.

Ite asun tamkista kilsan päässä ja elixiakin on tossa 6 min. kävelymatkan päässä. Sähkötekniikalle pitäs päästä syksyllä. Eximian valmennuskurssi alkaa toukokuussa.

Saako molemmat opintorahan ja asumislisän täytenä jos asuu kaksiossa tyttöystävän kanssa, ja ainakin toinen opiskelee päätoimisesti?
Juu, saa. Sit sen saa myös molempien vanhemmat ja isovanhemmat huolimatta siitä ovatko he töissä vai ei. Ootko koskaan kuullut tulorajoista yms. ja miksi sen joka ei opiskele pitäisi saad opintorahaa? Jos on noin pihalla niin kannattaisiko lukea muutakin kuin aku ankkaa. Voit aloittaa vaikka www.kela.fi

Kuinkas paljon AMK-insinöörin koulutuksesta saa opintopisteitä/hyväksymisiä D-inssin koulutukseen siirryttäessä? Vai saako sieltä suoraan 3-vuotta(jostain olen tuollaisen luvun kuullut) hyväksytetyksi esimerkiksi?
Inssi-tutkinto pohjalla sun pitää suorittaa 120 op + ~30 op täydentäviä opintoja (matikan peruskurssit ym riippuen koulutuslinjasta). Olettaen, että paperit riittää sisälle pääsyyn asti. Sun pitää suorittaa 20 op kanditutkinnon puolelta, mutta kandin työtä ei tarvi tehdä.

Inssi-tutkinto pohjalla sun pitää suorittaa 120 op + ~30 op täydentäviä opintoja (matikan peruskurssit ym riippuen koulutuslinjasta). Olettaen, että paperit riittää sisälle pääsyyn asti. Sun pitää suorittaa 20 op kanditutkinnon puolelta, mutta kandin työtä ei tarvi tehdä.
Antaako joku listan käteen kursseista mitä pitää suorittaa, vaiko pitääkö itse valita suoritettavat kurssit, vai meinaako tuo juuri sitä, että ~30 op suoritetaan pakollisia ja 120 op kikkaillaan itse mitä haluaa?

Antaako joku listan käteen kursseista mitä pitää suorittaa, vaiko pitääkö itse valita suoritettavat kurssit, vai meinaako tuo juuri sitä, että ~30 op suoritetaan pakollisia ja 120 op kikkaillaan itse mitä haluaa?
Riippuen siitä, mille osastolle (tai siis tiedekuntiahan ne nykyään on) pääset sisään niin opinto-oppaassa on opiskeltavat kokonaisuudet jaettu 20 op:n moduuleihin (jatko-, erikois-, syventävät moduulit). Eli riippuen pääaineesta niin kokonaisuudet on aika pitkälti vakiot eli niissä ei kauheasti voi soveltaa ellei halua suorittaa ylimääräisiä kursseja...toki tuosta 120 op:stä on 20 vapaasti valittavia opintoja, joihin voi sitten valita vaikka kiinan alkeet jos kiinnostaa.

Toi 30 opintopistettä on pakollinen kokonaisuus, jonka sisältöön ei itse voi vaikuttaa. Mulla siihen kuuluu matematiikan peruskurssi 10 op, toinen matematiikan peruskurssi 5 op, sovellettu todennäköisyyslaskenta 5 op, ohjelmoinnin alkeet 5 op, dynamiikka 4 op eli yht. 29 op.

Olen hakenut opiskelemaan Tietotekniikkaa (insinööri) ja pitäisi alkaa vähän kertamaan perusasioita taas pääsykokeisiin.

Kysymys kuuluukin siis, että onkohan kirjastoissa (tai muualla) mitään kertaavia kirjoja minkä avulla lukea pääsykokeisiin?

Vai pitääkö bongata oppilaitoksen sivuilta viimeisimmät pääsykokeet ja harjoitella niiden kanssa?

Vinkkejä otetaan vastaan!:)

Hemmox, onko lukio taustalla? Ite kertailisin lukion matikkaa/fysiikkaa/kemiaa ja kattelisin vanhoja pääsykokeita. Itestä nuo pääsykokeet on kyllä helppoja, vaikka ei oo 7 vuoteen oikein em. aineita sovellellu, niin silti menis hyvin nuo pääsykokeet..

Olen hakenut opiskelemaan Tietotekniikkaa (insinööri) ja pitäisi alkaa vähän kertamaan perusasioita taas pääsykokeisiin.

Kysymys kuuluukin siis, että onkohan kirjastoissa (tai muualla) mitään kertaavia kirjoja minkä avulla lukea pääsykokeisiin?

Vai pitääkö bongata oppilaitoksen sivuilta viimeisimmät pääsykokeet ja harjoitella niiden kanssa?

Vinkkejä otetaan vastaan!:)

Kannattaa hakea vaikka akateemisesta kirja nimeltä: Pääsyopas insinöörikoulutukseen
Tuossa on hyvin tietoa mitä vaaditaan tekniikan alojen pääsykokeessa, myös vanhat kokeet löytyvät ratkaisuineen.

Hemmox, onko lukio taustalla? Ite kertailisin lukion matikkaa/fysiikkaa/kemiaa ja kattelisin vanhoja pääsykokeita. Itestä nuo pääsykokeet on kyllä helppoja, vaikka ei oo 7 vuoteen oikein em. aineita sovellellu, niin silti menis hyvin nuo pääsykokeet..
Ammattikoulun oon käyny Datanomi linjalla. Siellä oli matikkaa ja fysiikkaa/kemiaa tosi vähän. Surkeetahan se opetus noitten osalta oli enkä ole kyllä koskaan noissa aineissa loistanytkaan. Pitää bongailla netistä ne vanhat pääsykokeet ja vähän kertailla...

Ps. Zoikki, tilasin muuten sen kirjan äsken. Olisi varmaan pitänyt nähdä vähän enemmän vaivaa ja googlettaa ennen kun tulee kyselemään, mutta selvispähän tää näinkin.

Kiitoksia vain vinkeistä, ei muuta kun lukemaan...

Yksi vaihtoehto on lukea lukion fysiikan ja matikan kirjoja.

Ainakin ennen oli koe niin perusteita, että melkein pärjäisi peruskoulun tiedoilla. En tiedä onko rimaa hilattu ylöspäin.

Ainakin 2007 keväällä noi pääsykokeet oli hulvattoman helpot, eli käytännössä peruskoulutiedoilla pääsee läpi heittämällä tekniikan osalta. Itse en kerrannut silloin mitään eikä mitään vaikeuksia ollut, joten veikkaisin et kuka tahansa muukin tumpelo - kuten minä - pääsee niistä läpi kirkkaasti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom