AMK - opiskelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zeikki
  • Aloitettu Aloitettu
http://opinto-opas.metropolia.fi/ops.php?y=2008&c=720&clang=fi&ls=1

Näköjään about tuollaista opetetaan nykyään tietotekniikka-inssille.

On se kummallista miten helvetisti siellä pistetään paukkuja matikkaan, fysiikkaan ja miljoonaan erilaiseen tekniseen hommaan. Tuosta näkee suoraan, että siellä koulutetaan nyrkkipaja-"ammattilaisia."

Onkohan vika pelkästään siinä, että koulutusohjelman johtajat on täysin vieraantuneet työelämän tarpeista. Kyllä mun mielestä henkilö vois olla tietotekniikan inssi vaikkei osais koodata riviäkään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
http://opinto-opas.metropolia.fi/ops.php?y=2008&c=720&clang=fi&ls=1

Näköjään about tuollaista opetetaan nykyään tietotekniikka-inssille.

On se kummallista miten helvetisti siellä pistetään paukkuja matikkaan, fysiikkaan ja miljoonaan erilaiseen tekniseen hommaan. Tuosta näkee suoraan, että siellä koulutetaan nyrkkipaja-"ammattilaisia."

Onkohan vika pelkästään siinä, että koulutusohjelman johtajat on täysin vieraantuneet työelämän tarpeista. Kyllä mun mielestä henkilö vois olla tietotekniikan inssi vaikkei osais koodata riviäkään.

Vaikea sanoa, mutta omakin mielipide löytyy asiasta. Nuo matikat on hyvä osata jo pelkästään tietoliikennepuolella, ellei täysi välttämättömyys. Aika hirveää olisi varmaan alkaa opettamaan tietoliikenteen ihan perusasioita, jos differentiaaliyhtälöt, integraalit ja erilaiset fourier ynnä muut sarjat kuulostaa ydinfysiikalta. Kompleksiluvutkin ovat aika tärkeitä osata. Sinänsä sanoisin, että nuo paukut tuolla matematiikassa on tärkeitä. Fysiikasta taas en mene sanomaan mitään. Sinänsä kuulostaa hyödyttömältä, ja ne pojot vois työntää jonnekin tähdellisempään.

Ohjelmistopuolella taasen fysiikka ainakin on aivan turhaa. Matematiikasta en tiedä, mutta tuntuisi aika hölmöltä, että koodiorja tarvitsisi osata perusasioita enempää.

Tietääkö kukaan mitään hyvää matematiikan kirjaa itseopiskeluun amk pääsykokeita varten? Oon yrittäny jotain lukion lyhyen matikan kertauskirjaa opiskella mutta siinä ei teoriaa hirveesti ole niin asiat ei ole auennut kovin hyvin. Ja tosiaan taustat ei oo kovin hyvät ammattikoulussa tuli matikan tunnneilla lähinnä piirreltyä kirjaan :david:. Mutta nyt olen viisastunut ja opiskelu maistuis pitkästä aikaa. Kaikki neuvot tulee tarpeeseen.

Ohjelmistopuolella taasen fysiikka ainakin on aivan turhaa. Matematiikasta en tiedä, mutta tuntuisi aika hölmöltä, että koodiorja tarvitsisi osata perusasioita enempää.

No, tuokin on kaksipiippuinen juttu. Monet asiat voi tehdä äärimmäisen fiksusti ja tehokkaasti jos tajuaa jotain vähän syvemmin matematiikasta, esim. matriisilaskennasta ja aritmetiikasta yleensä. Matikalla saa ihan perus ohjelmoinnissakin aika elegantteja ratkaisuja tehtyä, sen sijaan että tekee rivikaupalla purkkaa tai/ja lukemattomia sisäkkäisiä for- ja while-looppeja joiden laskennassa menee (monilla ohjelmointikielillä) ikä ja terveys.

No jos sen kertauskirjan sijaan luet niitä varsinaisia kurssikirjoja niin saat sitä teoriaakin?

Ainakaan ammattikoulun matikan kirjasta ei oo apua ollut sen teorian suhteen kun ainakin siinä oletetaan että siinä olisi opettaja joka kertoisi syvällisemmin asiasta mutta pitää katsella jos jostain kirjastosta löytäisin lukion matematiikan kirjan jossa olisi panostettu siihen teoriaankin. Mutta paras olis jos jostain löytäisin kirjan joka on tarkoitettu itseopiskeluun mutta onkohan kukaan tehnyt semmoista? Ei oo ainakaan vielä tullut vastaan.

Niitä lukion kurssikirjoja tarkoitinkin juuri. Kyllä sitä teoriaa ainakin omissani selitetään ihan kiitettävästi. Itseasiassa olen omat lukion matematiikan kirjani säästänyt juurikin siitä syystä että uskoin niiden olevan hyödyllisiä jatkossakin. Matematiikka ei edes ikäänny siten kuin jotkut muut aineet, vaan vanhatkin kirjat toimivat hyvin. :)

Tietääkö kukaan mitään hyvää matematiikan kirjaa itseopiskeluun amk pääsykokeita varten? Oon yrittäny jotain lukion lyhyen matikan kertauskirjaa opiskella mutta siinä ei teoriaa hirveesti ole niin asiat ei ole auennut kovin hyvin. Ja tosiaan taustat ei oo kovin hyvät ammattikoulussa tuli matikan tunnneilla lähinnä piirreltyä kirjaan :david:. Mutta nyt olen viisastunut ja opiskelu maistuis pitkästä aikaa. Kaikki neuvot tulee tarpeeseen.

Johonkin Tekniikan -ja liikenteen alan pääsykokeisiin vai? Siihen sanoisin, että googletat vanhoja pääsykokeita ja lasket niitä. Se on parastaharjotusta, koska noiden tehtävien tyypit on aina samoja niissä kokeissa...

Meillä ainakin riitti, että osasi ihan perusjuttuja matikasta. Eli derivointia, integrointia, potenssilaskuja tms. Eli jos haluat nähdä vaivaa, niin lukion matikankirjoista ehkä pari kolme ekaa, muistaakseni, riittää aivan mainiosti. Ja niistäkin ne perusjutut.

Lyhyen matikan kertauskirjassa pitäisi ainakin kaikki tarpeellinen olla mitä nyt itse 2kertaa olen pääsykokeen tehnyt. Helppoja pisteitä saa jos osaat sähköoppia ja kemiaa hieman.

Meillä ainakin riitti, että osasi ihan perusjuttuja matikasta. Eli derivointia, integrointia, potenssilaskuja tms. Eli jos haluat nähdä vaivaa, niin lukion matikankirjoista ehkä pari kolme ekaa, muistaakseni, riittää aivan mainiosti.

heh, mä oon käyny pari kertaa tekniikan kokeissa ja nyt vähän aikaa koulussa opiskellutkin enkä oo eläessäni derivointia tai integrointia harrastanut. Pääsykokeissa oli muutama yhtälön ratkaisu, suorakulmaisen kolmion laskemista ja jotain päättelytehtäviä + fysiikat ja kemiat.

Onko täällä restonomi opiskelijoita? Kertokaa minulle niistä pääsykokeista hieman.. Sellaisella 3.5-3.8 keskiarvolla valmistuin ravintolakokiksi.

Kiitos kaikille vastanneille :)

Joo oon niitä vanhoja pääsykokeita lataillut koneelle ja ainut mikä tuottaa ongelmia on tuo matematiikka ja tän hetkisillä matematiikan taidoilla amk on vain märkä uni vielä. Mutta pitää etsiä niitä lukion kirjoja sitten.

Joo oon niitä vanhoja pääsykokeita lataillut koneelle ja ainut mikä tuottaa ongelmia on tuo matematiikka ja tän hetkisillä matematiikan taidoilla amk on vain märkä uni vielä. Mutta pitää etsiä niitä lukion kirjoja sitten.

Itse opiskelen tekniikan puolella amk:ssa ja minulla on ammattikoulu pohja, joten matikka ei kovin hääppöisesti ollut aluksi hallussa. Koulussa minulla ei ole ollut mitään ongelmaa matikan, eikä minkään muunkaan aineen kanssa. Ihan helpoista asioista siellä lähdetään aluksi liikkeelle ja hyvin pärjää kunhan vain käy tunneilla ja viitsi edes hieman panostaa koulunkäyntiin.

Ja ei niistä pääsykokeista nyt mitään huippupisteitä tarvitse saada päästäkseen sisään(hieman tietysti riippuu paikasta).Jos omistaa kohtuu hyvän päästötodistuksen ja kohtalaisesti työkokemusta(armeijan käynti lasketaan mukaan) niin niistä irtoaa jo hyvin pisteitä.

Jos yhtään on matemaattisia lahjoja, niin ei se pääsykoe paha rasti ole. Itsellä oli 6 vuotta sitten jotain jäätelotötterön pinta-alan laskemista pahimpana tehtävänä. Kannattaa hommata erikseen preppauskirja amk:n pääsykokeita varten, lukiokirjojen sijasta. Tulee suoraan käytyä ne tarpeelliset jutut ilman arpomista.

Tai sitten kannattaa hommata itselleen "preppauskirjan" sijasta niitä vanhoja pääsykokeita. Niissä kun on aina sama kaava: yhtälöt, prosenttilasku, pinta-alan lasku, todennäköisyys, fysiikan/kemian peruslasku...

Tai sitten kannattaa hommata itselleen "preppauskirjan" sijasta niitä vanhoja pääsykokeita. Niissä kun on aina sama kaava: yhtälöt, prosenttilasku, pinta-alan lasku, todennäköisyys, fysiikan/kemian peruslasku...
Siinä preppauskirjassa on niitä vanhoja kokeita myös, ratkaisuineen päivineen.

Mites muuten amk-puolella tuo vapaa-aika..eli siis onko sitä? Millaiset koulupäivät keskimäärin? 8-16? Tietty eroaa koulutusohjelmien välillä mutta esim liiketalous/it.

meillä liiketaloudessa on kyllä kohtuu helpot päivät, joka päivälle ei ole koulua välttämättä ollenkaan. Eikä päivän pituudetkaan hirveitä ole.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom