3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Tuntuuko musta vaan, vai tuleeko mulla kädet todella pahasti jäljessä? Teen 6-8 toiston sarjoja uudella ohjelmalla ja painoja on esim. jalkaprässissä 110 kg, SJMV:ssä 40 kg, ylätaljassa 40 kg mutta sitten hauiskääntö scottilla 7,5 kg ja pystypunnerrus käsipainoilla 10 kg? Olen 167/74 nainen, päälle vuosi salitaustaa.

Tuomitkaa.

Tuntuuko musta vaan, vai tuleeko mulla kädet todella pahasti jäljessä? Teen 6-8 toiston sarjoja uudella ohjelmalla ja painoja on esim. jalkaprässissä 110 kg, SJMV:ssä 40 kg, ylätaljassa 40 kg mutta sitten hauiskääntö scottilla 7,5 kg ja pystypunnerrus käsipainoilla 10 kg? Olen 167/74 nainen, päälle vuosi salitaustaa.

Tuomitkaa.

Paha mennä sanomaan kun en yhtään tiedä suoritustekniikoitasi ym ne pitäisi livenä nähdä niin siitä voisi sanoa. Yleisesti kuitenkin voin sanoa että hauisliikkeissä viimenenasia jota kannattaa katsoa on painot, tuntuma on paljon tärkeämpi. :)

Mielestäni hauiskääntö tulokset yks turhimpia vertailupohjia. but thats just me. tosin jost pelkällä tyhjällä scotilla teet, ni kyllähän se aika heikolta kuulostaa, mutta en ole elänyt naisen ruumiissa niin vaikea samaistua :D.

Niin siis scott+7,5 kg joka omasta mielestä on sekin kyllä aika heikko suoritus :D En tosin tiedä mitä meidän salilla scotti painaa, niissäkin kun kai on eroja... mutta ehkäpä en siis niistä nyt murehdi, kaipa ne käsivoimat tässä paranee kun muistaa vaan painaa duunia :P

mikä olis teidän mielestä fiksuin tapa priorisoida käsiä ja olkapäitä? Olen nyt jonkin aikaa tehnyt silleen kaksijakosen kans et kerran viikossa yläkroppa päivä ja kerran viikossa jalkapäivä ja sitten yksi oma päivä missä ainoastaan eristäviä olkapäille ja käsille. Eli et tulee niinku jalat, selkä, rinta treenattua kerran viikkoon, kädet ja olkapäät kahdesti viikkoon. Mut en oo ihan varma onko fiksuin tapa toteuttaa.

^Jep, Hermannin vastaus ei imo näytä miltään priorisoinnilta vaan ihan suht perus ohjelmalta..Jos nyt oikeesti haluaisin priorisoida kädet+olkapäät, niin saattaisin tehdä esim. 4-jakoinen -> rinta, etureidet/olkapäät/selkä, takareidet/kädet tms.

^Jep, Hermannin vastaus ei imo näytä miltään priorisoinnilta vaan ihan suht perus ohjelmalta..Jos nyt oikeesti haluaisin priorisoida kädet+olkapäät, niin saattaisin tehdä esim. 4-jakoinen -> rinta, etureidet/olkapäät/selkä, takareidet/kädet tms.

Totta, mutta tuolla old school -jaolla niin olkapäät, ojentajat kuin hauis tulee epäsuoran rasituksen ansiosta useamman kerran treenatuksi kierrossa. 4-jakoisella toki voi tehdä vaikka yhden lisäpäivän kiertoon, jolloin treenaa vain priorisoitavia, mutta käsittääkseni natutreenaajalle optimaalisempaa saattaisi olla 3-jakoinen. Siihen en ota kantaa, kuinka paljon patti kasvaa 3-jakoisella paremmin verrattuna nelijakoiseen. Siitä olen kuitenkin varma, että kysyjä on natu, joka ei suolaa käytä.

Siihen en ota kantaa, kuinka paljon patti kasvaa 3-jakoisella paremmin verrattuna nelijakoiseen.
Öö.? Miksi se kasvaisi paremmin 3-jakoisella vs 4-jakoinen (tai mikä muukaan jako). Ei ole ns. "parempaa ohjelmaa, jolla liha kasvaa paremmin", ne on vaan työkaluja. Eiköhän jokainen itse tiedä, mikä sopii itselleen parhaiten.

Öö.? Miksi se kasvaisi paremmin 3-jakoisella vs 4-jakoinen (tai mikä muukaan jako). Ei ole ns. "parempaa ohjelmaa, jolla liha kasvaa paremmin", ne on vaan työkaluja. Eiköhän jokainen itse tiedä, mikä sopii itselleen parhaiten.

Koska itseäni viisaammat (Utti, T101) ovat antaneet ymmärtää, että natutreenaajalle on fiksumpaa, kun lihas työstetään useammin kuin kerta viikkoon. Tässä tapauksessa yli 3-jakoiset eivät oikein sovi käytäntöön. Toisekseen eipä sitä ihan oikeasti jokainen tiedä, mikä sopii parhaiten. Se on kuitenkin totta, että jos 3-jakoinen vituttaa, mutta 5-jakoinen ei, niin mieluummin 5-jakoinen ja selvittää ne syyt, miksi 3-jakoinen vituttaa.

Yksi vaihtoehto toki priorisoinnille olisi se, että priorisoi vaikka ensin pelkät olkapäät ja tekee sitä 2-jakoista, jossa olkapäät tehdään työntävien/yläkropan ekana liikkeenä ja muut päivän liikkeet ovat ns. ylläpidolla. Tällöin ei ainakaan jakoa tarvitse muutella mihinkään. Hanskojen kohdalla asia on toki mutkikkaampi, mutta silloinkin luultavasti tekisin ne ensin ja isoimmat lihakset eristävämmin, jolloin hanskojen treenaaminen ei _niin_ paljoa hankaloittaisi itse työstettävään lihakseen pääsyä.

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
En ollut treenannut pitkään aikaan ojentajia suoraan, tänään koitin ja yllätyin kuinka vähän painoa riitti väsyttämään ne. Luulin että penkki riittää ojentajille, kun joskus 1-jakosta laatiessa kuulin että ei tarvi ojentajia treenata erikseen. Ei ehkä ihme että penkkini ei kovinkaan kehity. Alanko nyt lisäämään 1-2 krt viikossa 3 sarjan setit ojentajille 1-jakoisessani? (treenaan 3-4x viikossa) Pystäri on ihan ok mulla.

Koska itseäni viisaammat (Utti, T101) ovat antaneet ymmärtää, että natutreenaajalle on fiksumpaa, kun lihas työstetään useammin kuin kerta viikkoon. Tässä tapauksessa yli 3-jakoiset eivät oikein sovi käytäntöön.

Niin ja tämä sen takia, koska lihaksen proteiinisynteesi on koholla muutamia päiviä treenin jälkeen jonka jälkeen se kääntyy laskuun (jolloin on siis suotavaa saada lihakselle uudestaan rasitusta). Tästä syystä tasapainoinen monijakoinen tulee rakentaa epäsuoraa rasitusta mahdollisimman hyvin hyödyntäen ja mahdollisesti yksi suora lisäliike jokaiselle lihasryhmälle tiettynä päivänä = tällä asia hoituu. Joten yli 3-jakoiset sopivat hyvin tehtynä oikein mainiosti juuri tähän käytäntöön. Ja kun tässä priorisoinnista oli kyse, niin noilla pienempijakoisilla ohjelmilla sitä ei vaan voi toteuttaa hyvin.

"Jos jalat ovat kehityksessä TODELLA paljon yläkroppaa edellä, voidaan 6-jakoinen ohjelma jakaa äärettömän yläkroppapainotteisesti. Jalat treenataan kokonaisuudessaan yhdessä treenissä, jolloin yläkropan eri lihakset saavat itselleen loput 5 treeniä."

Veikkaan että sulla ei mitään Tom Platzin jalkoja ole niin onhan toi sun jako erittäin typerä. Pointtina oli että toivottavasti kukaan aloittelija ei tuosta ota mallia. Mullehan nyt on aivan sama miten sä treenaat. Huomattavasti järkevämmin asioita vaan voi tehdä. Olit sentään oikeilla jäljillä tosta jalkojen jakamisesta kahdelle eri päivälle. Se jo muuttais tota järkevämpään suuntaan.

Revi tästä huumoria:
Ma: rinta
Ti:selkä
Ke:Ojentajat
To:vatsat
Pe: jalat
La:lepo
Su:olkapäät

Oon tehny täl kaaval siit lähtien ku pääs punttailun alku-sähläyksestä eroon.

Vähän vaikuttais siltä kun tota systeemiä katsoo, että sulla on edelleen toi alkusähläys täydessä vauhdissa.
Vaikea kuvitella ettet sun treenihistorialla kehittyisi paremmin ihan 1-jakoisella perustreenillä, eli kuormittamalla lihaksia useasti viikossa ja kasvattamalla sarjapainoja isoissa perusliikkeissä kuten kyykky, mave ja penkki.

No eipä asia näin ole, mutta en jaksa sitä enempää todistella. spekuloinnilla pääse yhtään mihinkään tässä keskustelussa. Isot perusliikkeet ne on mitä teen sitäpaitsi.

Ei mitään vittuilua, vaan ihan mielenkiinnosta haluaisin nähdä ohjelmasi. Itse miettinyt myös jossain välissä monijakoisempaan vaihtamista nykyisestä 3-jakoisesta.

Latest posts

Back
Ylös Bottom