Aloittelija, treeniohjelma arvosteluun tänne

Meta title: 🔥 Aloittelija treenissä – tuo ohjelmasi testiin! 🔥

Meta description: Aloittelijan paras palautekanava: saat suoraa, rehellistä ja kovaa pakkis-tason analyysia treeniohjelmastasi.

Tarvitsenko erillistä vatsalihasliikettä?

Kyllä! Täällä mainostetaan turhan paljon kyykyn ja maven vaikutusta keskivartaloon ja kyllähän ne sitä kehittääkin mutta itse vetäisin tuossa tiistaina ja lauantaina kovan vatsalihas treenin.
Itse sain vetoon hyvin kehitystä kun aloin treenaaamaan vatsat kaksi kertaa viikkoon kunnolla...

Jep. Ja ettei karata kauas ohjeman ideasta, eli kovista ja kokonaisvaltaisista liikkeistä, niin tekisin toisena päivänä vaikka dragon fagia ja toisena päivänä voimapyörää.

Kiitosta. Taidanpa ottaa vatsat mukaan treeniin. Tuo dragon flag näyttää sen verran raskaalta liikkeeltä, että tuskin saan yhtäkään. Kokeilen silti. Mitenkä kovaa tällaisella jaolla muuten kannattaa treenata, haittaako failureen tai viimeiseen mahdolliseen toistoon vetäminen?

Moro!

Elikkä Kuntosalilla on oon käynyt nyt noin reilun kolmen kuukauden verran. Käyn aamuisin ennen töitä 3-4kertaa viikossa ja kerran viikossa uimassa. Työ on niin kevyttä että lihakset surkastuu, joten tavoitteena on saada lisää voimaa.

Ohjelma on kaksi jakoinen ja sarjojen määrät muuttuvat. Eli 1 päivänä teen 8+8+8 ja seuraavana 9+8+8 jne. kunnes sarja oon 12+12+12 minkä jälkeen lisään painoja ja aloitan sarjan alusta.

1 Päivä

10min alkulämpö pyörällä
Askelkyykky käsipainoilla 3*8-12
Jalkaprässi 3*8-12
Mave polvien alapuolelle ja ylös 3*8-12
Takareidet laitteessa 3*8-12
Pohkeet istuen 3*8-12
Vatsat penkillä
lankku jumppapalllolla 3*30-60s
lankku kyljellään 3*30-60s

2 Päivä

10 min alkulämpö soutulaitteessa
penkki 3*8-12
Ylätalja 3*8-12
alatalja 3*8-12
Ojentajat taljassa naruilla 3*8-12
Hauiskäntö 3*8-12
Vatsat laitteessa 3*15
Kyljet laitteessa 3*15

Aamuisin tulee syötyä partajugurttia banaanilla ja myslillä. Päivällä ja töiden jälkeen perus koti ruokaa ja illalla mitä nyt sattuu kaapista löytymään. Treenin jälkeen tulee juotua joku proteeini hiilari palautusjuoma jonka nimeä en nyt muista. Välipaloja sais kyllä syödä enemmänkin...

Tervehdys.

Olen käyttänyt nykyistä, alunperin nelijakoista ohjelmaa noin 1,5 vuotta. Jalkapäivän jouduin jo lähes heti alkuun muuttamaan kevyemmäksi ja nyt vuodenvaihteen jälkeen joutunut jättämään pois kokonaan. Taustalla on polvivamma. Vasen polvi on alunperin sählyssä rikottu, pariin kertaan leikattu ja ei vieläkään kunnossa, pienetkin liikkeet joissa on edes oma massa takana, näyttävät rasittavan polvea liikaa. Se myös naksuu ja paukkuu, joten kulumistakin yritän välttää, tiedossa kun on että siihen tulee jossain vaiheessa tekonivel. Vasen jalka on edelleen aika tikkumainen verrattuna oikeaan, mutta en oikein tiedä miten sitä lähtisi treenaamaan.

Muuten olisin vaihtamassa tuohon suositeltuun starting strengthiin, mutta siihen oleellisesti kuuluvat kyykky ja maastaveto taitavat olla polvelle liikaa. Jos jollain on heittää vinkkiä polvia rasittamattomien perusliikkeitä sisältävien ohjelmien suuntaan, olen kiinnostunut. Jatkoon olisi tarkoitus siis väsätä kolmijakoinen ohjelma, johon jalat ei kuulu ja ehkä kokeilla tuoda tuota jalkapäivää sellaisenaan takaisin. Siksi kaikki kommentit siitä, mikä nykyisessä on hyvää ja huonoa, mihin suuntaan kannattaisi jatkossa panostaa ja niin edelleen, otetaan kiitollisuudella vastaan. Vai onko tuo hyvä runko, johon voisi vaan vaihdella liikkeitä hieman toisiksi.

Tavoitteena on lähinnä saada kroppa jonkinlaiseen säälliseen kuntoon - poltella läskiä pois, kerätä lihasmassaa ja tiputella hiljakseen kokonaispainoakin. Alunperin paino oli n.117 kiloa lähes silkkaa läskiä, mistä se on huvennut hiljalleen noin tuohon 88kg. Pituutta on 175. Kuntosalin lisäksi tulee tehtyä aerobisia harjoitteita vaihtelevalla rasituksella 1-2 kertaa viikossa.

Painojen suhteen olen pitänyt systeemiä, jossa liikkeeseen lisää painoa jos se on kolmena viikkona mennyt läpi.

1. Rinta ja ojentaja

Penkkipunnerrus 4 x 10-6. Ensimmäinen sarja 10 toistoa, loput 6.
Vinopenkki 3 x 10
Ristitalja / Pectoral 3 x 10

Ranskalainen 3 x 10
Taljassa yksittäinen 3 x 10
Taljassa köysi päänyli etunojassa 3 x 10

vatsat

2. Jalat
Loppujen lopuksi tämäkin rasittaa polvea liiaksi, mutta kirjaan nyt täydellisyyden vuoksi senkin. Kaikki liikkeet kummallakin jalalla erikseen.

Etureisikone (vipuvarsi) 2 x 3 x 20
Takareisikone (vipuvarsi) 2 x 3 x 20
Jalkaprässi (vipuvarsi) 2 x 4 x 20
Askelkyykky ilman painoja 2 x 4 x 10

Lopuksi leukoja kerran niin monta kuin menee.

3. Selkä

Ylätalja 3 x 10
Alatalja 4 x 10
Kulmasoutu käsipainoilla 3 x 10
Moottorisaha 3 x 10
Selkäpenkki/Alaselkä makuulta 3 x 10

4. Hartiat ja Hauis

Pystypunnerrus 3 x 10
Vipunostot 3 x 10
Pystysoutu 3 x 10

Mutkatanko / Arm Curl 3 x 10
Hauiskääntö käsipainoilla istuen 3 x 10
Eristetty hauiskääntö kummallakin kädellä erikseen 2 x 3 x 10

vatsat

Kiitos jo etukäteen, jos jaksat kommentoida.

^Ihan ok ohjelma, vaikka järjestys on väärä (esim. selkä ja hauis peräkkäisissä treeneissä). Hyvä että olet mahdollisuuksiesi mukaan pitänyt myös jalkojen lihaskuntoa yllä! En ole lääkäri, mutta sen tiedän sanoa että jos kintut jäävät polviongelmien takia kokonaan treenaamatta samalla kun pakkaat yläkroppaan hillittömästi massaa, niin ei tee polville hyvää sekään.

Ohjelmaksi tuo 4-jakoinen on ihan passeli kunhan vaan järjestelet sen uudelleen (esim. perinteinen muoto 1. rinta/hauis 2. jalat 3. olkapää/ojentaja 4. selkä). Jalkojen suhteen teet sen minkä pystyt. Vaikka vain vitusti ojennuksia ja koukistuksia jos muuhun ei polvi suostu. Lisäksi tuohon 4-jakoiseen olisi hyvä ottaa toinenkin jalkatreeni, jottei tulisi viikon taukoa. Tee vaikka 3-4 sarjaa jalkoja vielä selkäpäivän päätteeksi.

^Ihan ok ohjelma, vaikka järjestys on väärä (esim. selkä ja hauis peräkkäisissä treeneissä). Hyvä että olet mahdollisuuksiesi mukaan pitänyt myös jalkojen lihaskuntoa yllä! En ole lääkäri, mutta sen tiedän sanoa että jos kintut jäävät polviongelmien takia kokonaan treenaamatta samalla kun pakkaat yläkroppaan hillittömästi massaa, niin ei tee polville hyvää sekään.

Ohjelmaksi tuo 4-jakoinen on ihan passeli kunhan vaan järjestelet sen uudelleen (esim. perinteinen muoto 1. rinta/hauis 2. jalat 3. olkapää/ojentaja 4. selkä). Jalkojen suhteen teet sen minkä pystyt. Vaikka vain vitusti ojennuksia ja koukistuksia jos muuhun ei polvi suostu. Lisäksi tuohon 4-jakoiseen olisi hyvä ottaa toinenkin jalkatreeni, jottei tulisi viikon taukoa. Tee vaikka 3-4 sarjaa jalkoja vielä selkäpäivän päätteeksi.

Kiitos suuresti vinkeistä, kasailen uuden ohjelman noilla korjauksilla ja vaihdan siinä samalla osan liikkeistä muihin samoja paikkoja rasittaviin.

Moi!

Tässä ny ollu viikon poissa salilta sairaana olemisen takia ja ajattelin käyttää ajan hyödykseni parannellakseni vähän ohjelmaani, mikäli siinä parannettavaa on.

Tein ekan kuukauden toistomäärillä 10, 10, 12 ja aina kun meni toi 12 vikalla sarjalla nii lisäsin 2,5kg seuraavalla kerralla.
Sen jälkee tein ny kuukauden-kaks toistomäärillä 6,6,8 samalla periaatteella.

Lihasmassaa olisi ideana saada, mutta samalla myös voimaa nii toteutuuko se hyvin tollasella taktiikalla ja toistomäärien vaihdoilla?

Massaa tullut noin 3kk treenin aikana nyt siis n. 8-9 kiloa, joista suurin osa varmasti rasvana.

Ohjelma tällä hetkellä tämännäköinen :

Reeni 1

Penkkipunnerrus 3x
Vinopenkki x3
Pystypunnerrus x3
Viparit / kp pystypunnerrus x3
Ranskalainen/kapea penkki x3
Ojentajapunnerrus x3

Treeni 2

Alatalja / kulmasoutu tangolla x3
Ylätalja x3
Kyykky x3
Reidenojentajat x3
Pohjenousut seisten x4
Hauiskääntö tangolla x3
Hammerkääntö kp x3
Vatsat

Silloin tällöin myös rannekäännöt ja epäkkäitä.

Miltä tää ohjelma täl hetkel näyttää? Parannusehdotuksia otetaa mielellää vastaan. Tauot tällä hetkellä 2min sarjojen välillä. Ajattelin nyt vaihtaa takaisin noihin enemmän massatoistoihin eli 10,10,12 niin kannattaako pudottaa taukojen pituuksia?

Kiitos vastauksista!

Terve!
Tässä on nyt SS vedetty 3kk ja on aika siirtyä vihdoinkin massaopainotteiseen ohjelmaan. Mitat ovat 187cm/78kg ja tällänen perus "laihaläski" ollaan. Tosin sitä saatiin vähän muutettua ton SS avulla, tosin painottuen alakroppaan. Nyt toivoisin samanlaista muutosta ylkroppaankin. Aikaa on n. 2-4krt viikossa käydä salilla ja omasta mielestäni 2-jakonen sopis hyvin omaan tarkotukseen. Mitä tuumaatte tollasesta perus 2-jakosesta jonka väänsin? Muutoksia, ehdotuksia, vinkkejä, muita liikkeitä?
Kiitos asiallisista vastauksista!

1. Jalat, kädet, vatsat
Kyykky x3
SJMV/prässi x3
Pohkeet seisten/pohkeet istuen x3
Hauiskääntö tangolla/hauisääntö kp x3
Leuat vastaotteella x3
Ranskalainen punnerrus/ "käsien alas työntö laitteessa"? x3
Joku vaihteleva vatsasetti

2. Selkä, rinta, olkapäät
Penkki tangolla/penkki kp x3
Vinopenkki tangolla /vinopenkki kp x2
Ylätalja/Leuat myötäotteella x3
Kulmasoutu 45 astetta/90 astetta x3
Pystypunnerrus tangolla /pp kp x3
Kohautukset x3

Moron!

kommentteja seuraavaan kaivataan:

Treeni 1: (5*5)
- mave
- raaka rive
- leuanvedot lisäpainoin

Treeni 2: (5*5)
- etukyykky
- dippi lisäpainoin
- (vauhti)työntö

Eli kaksi salikertaa / vko. Tavoitteena puhdas voiman lisääminen. ei kannattane yrittää kääntää yksijakoiseksi ja tehdä noita kaikkia 2 kertaa / vko? Muuta jumppaa tulee tehtyä kahvakuulilla ja paini/nyrkkeily tms. jumpilla 4-6 krt / vko. Pitäisikö joku liike vaihtaa johonkin toiseen? tai liikkeitä päivästä toiseen?

Mormor!

Joo elikkä 5-jakoinen ohjelma. Tehnyt tällä nyt 1½kk:

Ma - Olkapäät, ojentajat:
-Ojentajia pakkitelineessä 5x10
-Pystypunnerrus käsipainoilla 5x10
-Dippi lisäpainoilla 5x6 (aikasemmin ilman lisäpainoja 5x10)
-Olkapääliike eteennosto vaakatasoon käsipainoilla 5x10

Ti - Hauis, epäkkäät, forkut
-Scottipenkki tai hauisliike käsipainoilla penkin seulustasta tukea ottaen 5x10
-Epäkäsliike, "tippi" 5x10
-Ranteet kierretangolla 5x10-20
-Vatsalihakset laitteessa 5x20

Ke - Selkä
-T-Soutu painonnostotangolla 5x10
-Ylätalja 5x10
-Maastaveto 5x10
-Tähän olisi lähiaikoina tarkotus saada leuat jotenkin mahtumaan

To - Keskikroppa
-Penkki 5x6
-Kyljet käsipainoilla 5x10
-Vatsalihakset laitteessa 5x20

Pe - Jalat
-Kyykky 5x10
-takareidet laitteessa 5x10
-Nivuset laitteessa 5x10
-Pakarat laitteessa 5x10
-Pohkeet 5x10

Lämmittelyjä teen yhden pitkän sarjan aina ennen varsinaista liikettä.

Armeijan jälkeen siis alotin tämän ohjelman ja massakuurilla ollaan. ~9kg tullut lisää painoa nyt ja tulokset kasvaneet siinä mukavasti myös.
Lisäravinteista käytän kreatiiniä t-lusikallisen 2-3h ennen treeniä ja mutant massaa 2dl(+500kcal) jossain vaiheessa päivää ennen treeniä ja 2dl(+500kcal) mahd. pian treenin jälkeen eli kotiin saavuttuani.

Ja metsään mennään jos aloittelija treenaa 5-jakoisella...

Kuinka niin? Tulihan tuota ennen armeijaa puoli vuotta treenattua, ja sitä ennen satunnaisia kuukausia, ja voin sanoa, että nämä tulokset mitä olen tämän puolentoistakuukauden aikana saanut aikaseksi, on ihan uutta minulle. No olenko mä sitten alottelija..? Kyllä ainakin omasta mielestäni. Kuitenkin ohjelmat olen aina tehnyt itse kuulemani ja lukemani perusteella sekä tutuilta neuvoa kysellen.

Kuinka niin? Tulihan tuota ennen armeijaa puoli vuotta treenattua, ja sitä ennen satunnaisia kuukausia, ja voin sanoa, että nämä tulokset mitä olen tämän puolentoistakuukauden aikana saanut aikaseksi, on ihan uutta minulle. No olenko mä sitten alottelija..? Kyllä ainakin omasta mielestäni. Kuitenkin ohjelmat olen aina tehnyt itse kuulemani ja lukemani perusteella sekä tutuilta neuvoa kysellen.
No ihan täysi kötöstyshän tuo on, ja koitan vähän perustellakin sitä sulle. Heivaa nyt kuitenkin tuo ohjelma ikkunasta ulos ja aloittele suosiolla treenailu 1-3 -jakoisella. Luultavasti saat sillä tavalla suurimman hyödyn. Päivä 1: (wtf is pakkiteline? Joku hilavitkutinmasiina?). Ainoat okeasti pätevät liikkeet on dippi ja pystis kässäreillä. Ei ole mitään esimerkiksi sivuolkapäille tai takaolkapäille. Etuvipareiden tekeminen on turha rasti, koska sulta puuttuu käytännössä olkapäiden treenaaminen koko ohjelmasta. Ojentajille tuo 10 sarjaa on ihan kohtalainen määrä.

Päivä 2: heti toisena päivänä mennään metsähallituksen puolelle niin pahasti, että oikein ympäristöministeriö tykkää. En minä tätä sano mitenkään vittuiluna, mutta jonkun yhden pienen lihaksen nytkyttämiseen on ihan turha omistaa kokonaista päivää. PISTE. Epäkkäät sun pitäisi treenata joko olkapäiden tai selän kanssa. Ihan kohtalainen määrä sulla on sarjoja, mutta ne jakaantuu IMO hölmösti niin ettet sä oikeastaan kuormita mitään lihasta niin paljon kuin 5-jakoinen ohjelma edellyttää. Selkäpäivässä on jo lupaavaa yritystä mukana. Nuo kaikki liikkeet on ihan selkätreenin perusjuttuja - varsinkin jos meinaat leuat ottaa mukana kuvioihin. En vaan tajua mikä fiksaatio sulla on noihin 5x10 ja 5x20 -virityksiin :)

Päivä 4: Rintaa peräti viisi sarjaa yhden treenikierron aikana ja hyvin minimaalinen epäsuora rasitus ykköstreenissä? Mun mielestä huono idea. Jalkapäivässä ainoa positiivinen asia on kyykky. Sen sijaan poissaololla loistavat suorin jaloin vedot, jalkaprässit ja hackit. Koukistukset on ihan hyvä juttu takareisille, koska niille on mun mielestäni vähän hankala löytää SJMV:n lisäksi yleispäteviä compound-liikkeitä. Sen sijaan hus pois nuo loitontajat ja lähentäjät - tässä vaiheessa saliuraa et niitä ohjelmassa tarvi.

Nämä mulla nyt ekana tuli mieleen. Marde voi perustella sulle vielä lisää juttuja.

Saisko kritiikkiä mun ohjelmaan :)

1.pvä jalat
2.pvä. lepo
3.pvä rinta+olkapää+ojentaja
4.pvä lepo
5.pvä selkä+hauis
6.pvä lepo
7.pvä lepo

Lepopvät on sitten pyhitetty osittain myös vatsalihaksille jotka teen 3x pvä vkossa sekä aerobista tulee aamuuinnilla about 3x vko.
Aerobisen raskaus ja päivä vaihtelee hiukan sen mukaan miten kroppa palautuu treeneistä.
Salilla teen hiukan crossaria jalkapvänä ja muutenkin lämmittelynä mutta aikasta vähän salilla tulee aerobista.

Etureisi:

Reidenojennus
Prässi

Takareisi:

Maastaveto suorin jaloin tangolla
Reidenkoukistus

Pohkeet:

Koneessa istuen ja seisten

Lähentäjä + Loitontaja
Taljassa pakarapotkut

Rinta:

Peckdeck

Olkapää:

Vipunosto sivulle
Pystypunnerrus käsipainoilla
Vipunosto selällään

Ojentaja:

Taljassa
Käsipainoilla maaten

3x 10-15

Selkä:

Hyvää huomenta
Kulmasoutu tangolla
Selkäpenkissä

Hauis:

Hauiskääntö tangolla
Keskitetty hauiskääntö

Teen 3x 10-15 sarjaa paitsi loitontaja+ lähentäjä teen isompaa toistomäärää mutta 3 sarjaa.

No ihan täysi kötöstyshän tuo on, ja koitan vähän perustellakin sitä sulle. Heivaa nyt kuitenkin tuo ohjelma ikkunasta ulos ja aloittele suosiolla treenailu 1-3 -jakoisella. Luultavasti saat sillä tavalla suurimman hyödyn. Päivä 1: (wtf is pakkiteline? Joku hilavitkutinmasiina?). Ainoat okeasti pätevät liikkeet on dippi ja pystis kässäreillä. Ei ole mitään esimerkiksi sivuolkapäille tai takaolkapäille. Etuvipareiden tekeminen on turha rasti, koska sulta puuttuu käytännössä olkapäiden treenaaminen koko ohjelmasta. Ojentajille tuo 10 sarjaa on ihan kohtalainen määrä.

Päivä 2: heti toisena päivänä mennään metsähallituksen puolelle niin pahasti, että oikein ympäristöministeriö tykkää. En minä tätä sano mitenkään vittuiluna, mutta jonkun yhden pienen lihaksen nytkyttämiseen on ihan turha omistaa kokonaista päivää. PISTE. Epäkkäät sun pitäisi treenata joko olkapäiden tai selän kanssa. Ihan kohtalainen määrä sulla on sarjoja, mutta ne jakaantuu IMO hölmösti niin ettet sä oikeastaan kuormita mitään lihasta niin paljon kuin 5-jakoinen ohjelma edellyttää. Selkäpäivässä on jo lupaavaa yritystä mukana. Nuo kaikki liikkeet on ihan selkätreenin perusjuttuja - varsinkin jos meinaat leuat ottaa mukana kuvioihin. En vaan tajua mikä fiksaatio sulla on noihin 5x10 ja 5x20 -virityksiin :)

Päivä 4: Rintaa peräti viisi sarjaa yhden treenikierron aikana ja hyvin minimaalinen epäsuora rasitus ykköstreenissä? Mun mielestä huono idea. Jalkapäivässä ainoa positiivinen asia on kyykky. Sen sijaan poissaololla loistavat suorin jaloin vedot, jalkaprässit ja hackit. Koukistukset on ihan hyvä juttu takareisille, koska niille on mun mielestäni vähän hankala löytää SJMV:n lisäksi yleispäteviä compound-liikkeitä. Sen sijaan hus pois nuo loitontajat ja lähentäjät - tässä vaiheessa saliuraa et niitä ohjelmassa tarvi.

Nämä mulla nyt ekana tuli mieleen. Marde voi perustella sulle vielä lisää juttuja.

Hmm, tää pisti kyllä oikeasti miettimään.

Ojentajat pakkitelineellä tarkotin siis ihan tavallista push-downia, elikkä siis semmosessa tavallisessa telineessä missä on remmi,en vaan tiennyt varsinaista termiä.

Mikä fiksaatio 5x10 ja 5x20 virityksiin...? Tähän en tiedä, mitä sanoa.

Rintaa treenaan sen 5 sarjaa koska 3 sarjaa ei mielestäni rasita tarpeeksi, teki sitten millä painoilla tahansa. 5 sarjan jälkeen alkaa vasta tuntumaan, ettei pysty jatkamaan pudottamatta painoja. En ole oikein varma ymmärsinkö tuota "hyvin minimaalinen epäsuora rasitus ykköstreenissä"-juttua. Eli siis pitäisikö Olkapää/ojentajatreenissä olla jotain joka vaikuttaisi hieman myös rintalihaksiin?

Miksi jalkatreenissä pitäisi olla suorinjaloin maastavetoa? Näyttäisi (kun piti ihan googlettaa tuo liike) IMO että ko. liike kohdistuu pelkästään alaselkään. EDIT ahaa tuossahan ihan lukee... "Koukistukset on ihan hyvä juttu takareisille, koska niille on mun mielestäni vähän hankala löytää SJMV:n lisäksi yleispäteviä compound-liikkeitä." Pitänee ihan kokeilla ko. liikettä.

Olen aina vähän kyseenalaistanut tuon jalkaprässin... Että miten sitä voi tehdä kyykyn jälkeen kun etureidet on sen jälkeen niin paskana. Tähän vinkkejä? Missä järjestyksessä kannattaisi tehdä? Miten liikkeet voi tehdä niin ettei kohdistuisi samoihin lihaksiin?

Kun tuossa nyt arvon, että jatkanko G6:n kanssa vai vaihdanko johonkin toiseen 1-jakoiseen. Niin kysästään vielä, että oisko tässä kolmejakoisessa mitään järkeä:

1. Rinta ja hauis

Penkki 4 x 8
Vinopenkki kp 4 x 8
Ristikkäistalja 4 x 8

Hauis seisten 4 x 8
Hauis käsipainoilla seisten 4 x 8
Keskitetty kääntö 4 x 8

2. Jalat

Kyykky 4 x 8
SJMV 4 x 8
Prässi 4 x 8
Pohkeet seisten 4 x 10

3. Selkä ja olkapäät

Maastaveto 4 x 8
Ylätalja rinnalle 4 x 10
Kulmasoutu 4 x 8

Pystypunnerus istuen 4 x 8
Viparit sivulle 4 x 10

Vatsoja sitten joka treenin perään loppujumpaksi.

Tätä on kysytty usein ja varmaan searchilla löytys, mutta kumpaa suositteletteko voimapainotteisempaa ohjelmaa laihiksen aikana vai pitkiä toistoja?

Moi!

Tässä ny ollu viikon poissa salilta sairaana olemisen takia ja ajattelin käyttää ajan hyödykseni parannellakseni vähän ohjelmaani, mikäli siinä parannettavaa on.

Tein ekan kuukauden toistomäärillä 10, 10, 12 ja aina kun meni toi 12 vikalla sarjalla nii lisäsin 2,5kg seuraavalla kerralla.
Sen jälkee tein ny kuukauden-kaks toistomäärillä 6,6,8 samalla periaatteella.

Lihasmassaa olisi ideana saada, mutta samalla myös voimaa nii toteutuuko se hyvin tollasella taktiikalla ja toistomäärien vaihdoilla?

Massaa tullut noin 3kk treenin aikana nyt siis n. 8-9 kiloa, joista suurin osa varmasti rasvana.

Ohjelma tällä hetkellä tämännäköinen :

Reeni 1

Penkkipunnerrus 3x
Vinopenkki x3
Pystypunnerrus x3
Viparit / kp pystypunnerrus x3
Ranskalainen/kapea penkki x3
Ojentajapunnerrus x3

Treeni 2

Ylätalja x3
Kyykky x3
Reidenojentajat x3
Pohjenousut seisten x4
Hauiskääntö tangolla x3
Hammerkääntö kp x3
Vatsat

Silloin tällöin myös rannekäännöt ja epäkkäitä.

Miltä tää ohjelma täl hetkel näyttää? Parannusehdotuksia otetaa mielellää vastaan. Tauot tällä hetkellä 2min sarjojen välillä. Ajattelin nyt vaihtaa takaisin noihin enemmän massatoistoihin eli 10,10,12 niin kannattaako pudottaa taukojen pituuksia?

Kiitos vastauksista!

Jos sais jonkin näköstä palautetta ja parannusehdotuksia ois jees! :) Heti kun salille uskaltaa mennä alkaa varmaan siis taas massatoistoilla vääntäminen eli 10, 10, 12 toistoilla.

Jos sais jonkin näköstä palautetta ja parannusehdotuksia ois jees! :) Heti kun salille uskaltaa mennä alkaa varmaan siis taas massatoistoilla vääntäminen eli 10, 10, 12 toistoilla.

Takareidethän sulla on unohtunu kokonaan, vaikka toki kyykyssä ovatkin vahvasti mukana. Kuitenkin aika epätasapainoiseksi tuo menee, kun punnertelet varsin reilusti mutta yläselkä ja takaolkapäät on pienemmällä painolla. Lisäksi jos nyt aivan välttämättä haluat tehdä 2-jakoisessa selän ja jalat samana päivänä (mikä on muuten huonoin mahdollinen yhdistelmä), niin liikkeiden järjestys on todella huono, kun väsytät selän ennen kyykkyä.

Eli näiltä pohjilta laittaisin jaon uusiksi puhtaasti vetävät-työntävät periaatteella, ottaisin punnerruksista vähän pois ja lisäisin takaolkapääliikkeen, takareisille esim SJMV:n ja koukistukset. Ja toinen hauisliike kans joutas pois.

Ja massaa kyllä tulee, kun vaihtelet toistomääriä reilusti. Ei kannata kangistua kaavoihin, vaan välillä mennä pääliikkeissä ainakin johonkin kolmeenkin toistoon tai jopa ykkösiin ja vastaavasti käydä välillä yli 15 toistossakin. Pääosin kuitenkin ehkä tuossa 5-8 välimaastossa tekisin isot liikkeet ja eristävissä siinä kympin päällä toistot.

Takareidethän sulla on unohtunu kokonaan, vaikka toki kyykyssä ovatkin vahvasti mukana. Kuitenkin aika epätasapainoiseksi tuo menee, kun punnertelet varsin reilusti mutta yläselkä ja takaolkapäät on pienemmällä painolla. Lisäksi jos nyt aivan välttämättä haluat tehdä 2-jakoisessa selän ja jalat samana päivänä (mikä on muuten huonoin mahdollinen yhdistelmä), niin liikkeiden järjestys on todella huono, kun väsytät selän ennen kyykkyä.

Eli näiltä pohjilta laittaisin jaon uusiksi puhtaasti vetävät-työntävät periaatteella, ottaisin punnerruksista vähän pois ja lisäisin takaolkapääliikkeen, takareisille esim SJMV:n ja koukistukset. Ja toinen hauisliike kans joutas pois.

Ja massaa kyllä tulee, kun vaihtelet toistomääriä reilusti. Ei kannata kangistua kaavoihin, vaan välillä mennä pääliikkeissä ainakin johonkin kolmeenkin toistoon tai jopa ykkösiin ja vastaavasti käydä välillä yli 15 toistossakin. Pääosin kuitenkin ehkä tuossa 5-8 välimaastossa tekisin isot liikkeet ja eristävissä siinä kympin päällä toistot.

Okei, kiitti palautteesta! Muokkailin tossa vähän ja otin aika paljon samaa tuolta Treeniohjelmat -topicin 2-jakoisesta ohjelmasta. Tälläsen väänsin, joka on ainaki itelle mieluinen. Mitä mieltä?

Treeni 1

Penkki x3
Vinopenkki x2-3
Kyykky x3
Reiden ojennukset x3
Pystypunnerrus tanko/kp x3
vipunostot taakse / sivuille x2
Ranskalainen / kapea penkki x3
Ojentajapunnerrus x2

Treeni 2

Ylätalja / leuanveto x3
SJMV x3
Pohkeet seisten x4
Hauikset tangolla x3
Hammerkääntö kp x2
Vatsat

Taukojen pituus ois varmaan 90 - 120 sekuntia.
Reiden koukistuksista en oo vielä varma lisäänkö tohon ohjelmaan, koska sillä salilla millä käyn on aika huono reidenkoukistajalaite.

golden

Morjes, pistin vähän uusiksi tuota arnoldin kultast kuusikkoa omasta mielestä paremmaks, eli onko hyvä

Kyykky 4x10/mave 3x8/kulmis 3x8
Penkki 2x6
leuat leveällä myötäotteella 3xmax
pystypunnerrus tanko/kp 4x10
hauiskääntö 3x10
ojentajat taljassa 3x10
vatsat

tarkoitan / merkillä että teen aina vuorotellen jonkun noista, kun esim kyykyssä ei kyllä kahessa päivässä kerkee palautuu nii hyvin ja omasta mielest selkää vähän liian vähän :)

Viisaat neuvokaa

Back
Ylös Bottom