Aloittelija, treeniohjelma arvosteluun tänne

Liittynyt
6.6.2013
Viestejä
19
Tuohan on jo melkein oppikirjan concurrent ja toimii hyvin niinkin.


Kyykkyä ja vetoa 5x5 samana päivänä on aika paljon ja sille voimapäivälle voi ja kannattaa jotain jaksotusta tehdä, painon lisääminen viikosta toiseen ei toimi loputtomiin. Aloittelijalle kyllä toimii ja noin se kannattaa tehdäkin, mutta tiedosta että seinä tulee vastaan jossain vaiheessa. Sarjoja lisätessäkin kannattaa vähän varoa, mieluumin tekee sen kerran tai kahdesti ja vaihtaa liikkeen. Jalkaprässiä 6x10 on joko erittäin kevyttä tai olet koko päivän salilla. Varsinkin kun on energiavaje ja aerobista mukana niin palautuminen saattaa olla haasteellista.
Tässä on nimenomaan tarkoituksena vaihtaa kaikki pääliikkeet johonkin variaatioon jos ohjelma on mielekäs ja aloitetaan alusta. Esim. takakyykky->etukyykky ja veto->sumo. Aloituspainot ovat noin 60% maksimista.

Treenaaja itse haluaa pääasiassa hoikistua ja näyttää sporttiselta mutta itse olen sitä mieltä että samalla vaivalla voi hieman kehittää yleistä voimatasoa ja muita ominaisuuksia.
 
Liittynyt
4.6.2020
Viestejä
218
Tässä on nimenomaan tarkoituksena vaihtaa kaikki pääliikkeet johonkin variaatioon jos ohjelma on mielekäs ja aloitetaan alusta. Esim. takakyykky->etukyykky ja veto->sumo. Aloituspainot ovat noin 60% maksimista.

Treenaaja itse haluaa pääasiassa hoikistua ja näyttää sporttiselta mutta itse olen sitä mieltä että samalla vaivalla voi hieman kehittää yleistä voimatasoa ja muita ominaisuuksia.
Vaikuttaa ihan suunnitelmalta. Aloituspainoja ei kannata viedä liian alas, luo valheellisen kuvan kehityksestä joka taas loppuu kuin seinään. Sarjojen ja toistojen muuttaminen sen lisäksi antaa vähän enemmän pelivaraa. 60% ei voimatreenissä oiken edes rekisteröi ja vedoissa viiden toiston sijaan maksimi saattaa olla 25. Jolloin RPE olisi negatiivinen.
 
Liittynyt
6.6.2013
Viestejä
19
Vaikuttaa ihan suunnitelmalta. Aloituspainoja ei kannata viedä liian alas, luo valheellisen kuvan kehityksestä joka taas loppuu kuin seinään. Sarjojen ja toistojen muuttaminen sen lisäksi antaa vähän enemmän pelivaraa. 60% ei voimatreenissä oiken edes rekisteröi ja vedoissa viiden toiston sijaan maksimi saattaa olla 25. Jolloin RPE olisi negatiivinen.
Millaista painoprogressiota suosittelisit tuon 60%->70% sijaan? Koetan ottaa huomioon ohjelman kokonaisuutena mutta tehdä selvän eron treenien tavoitteiden välille.
 
Liittynyt
4.6.2020
Viestejä
218
Millaista painoprogressiota suosittelisit tuon 60%->70% sijaan? Koetan ottaa huomioon ohjelman kokonaisuutena mutta tehdä selvän eron treenien tavoitteiden välille.
Lineaarisissa malleissa homma taitaa alkaa sieltä 70-80% paikkeilta, mutta myös toistot laskee kun painot nousee. Toistojen ja sarjojen kanssa on mielikuvitus rajana. Voimakeskeisessä treenissä yksinkertainen malli on tehdä vaikka 5x5 niin että ensimmäinen sarja on lähes maksimi ja viikottain tavoite on saada se 5x5 täyteen. Esim. eka treeni voi olla 5-4-4-3-3 toistoa ja sitä rataa. Sitten lisää painoa ja alusta. Toinen vaihtoehto on tehdä vitosia niin pitkään kun painoa saa lisää, sitten kolmosia ja lopulta ottaa ykkönen. Tavoite huomioiden on varmaan sama tehdä lähes kaikki vedot ~10-15cm korokkeilta ja käyttää sitä lähinnä pakara ja selkäliikkeenä.

Volyymipäivän pitäisin ihan sellaisenaan kehonrakennus ajatuksella ja kestävyyspäivä on ilmeisesti enemmän aerobista johon on sovellettu painoharjoittelua? Sen päivän voisi myös aloittaa jollain parin liikkeen yläkropan treenillä ja loput ajasta noin, jos sen kokee tarpeelliseksi kaiken muun aerobisen päälle. Tai sitten ripottelee sen kestävyysosion lyhyempinä pätkinä useamman treenin loppuun. Kuorman jakamista pitkin viikkoa kannattaa miettiä ja A:n ja B:n välillä varmaan se 72h oltava väliä. Lähinnä tuo A:n työmäärä vaikuttaa melko isolta ja siirtäisin sieltä osan C:lle. Tämmönen concurrent/dup antaa kuitenkin aika vapaat kädet että miten treenit rakentaa.
 
Liittynyt
6.6.2013
Viestejä
19
Lineaarisissa malleissa homma taitaa alkaa sieltä 70-80% paikkeilta, mutta myös toistot laskee kun painot nousee. Toistojen ja sarjojen kanssa on mielikuvitus rajana. Voimakeskeisessä treenissä yksinkertainen malli on tehdä vaikka 5x5 niin että ensimmäinen sarja on lähes maksimi ja viikottain tavoite on saada se 5x5 täyteen. Esim. eka treeni voi olla 5-4-4-3-3 toistoa ja sitä rataa. Sitten lisää painoa ja alusta. Toinen vaihtoehto on tehdä vitosia niin pitkään kun painoa saa lisää, sitten kolmosia ja lopulta ottaa ykkönen. Tavoite huomioiden on varmaan sama tehdä lähes kaikki vedot ~10-15cm korokkeilta ja käyttää sitä lähinnä pakara ja selkäliikkeenä.

Volyymipäivän pitäisin ihan sellaisenaan kehonrakennus ajatuksella ja kestävyyspäivä on ilmeisesti enemmän aerobista johon on sovellettu painoharjoittelua? Sen päivän voisi myös aloittaa jollain parin liikkeen yläkropan treenillä ja loput ajasta noin, jos sen kokee tarpeelliseksi kaiken muun aerobisen päälle. Tai sitten ripottelee sen kestävyysosion lyhyempinä pätkinä useamman treenin loppuun. Kuorman jakamista pitkin viikkoa kannattaa miettiä ja A:n ja B:n välillä varmaan se 72h oltava väliä. Lähinnä tuo A:n työmäärä vaikuttaa melko isolta ja siirtäisin sieltä osan C:lle. Tämmönen concurrent/dup antaa kuitenkin aika vapaat kädet että miten treenit rakentaa.
Kiitos pitkästä vastauksesta
 
Thread starter Samankaltaiset keskustelut Forum Replies Date
Apuja aloittelijan treeniohjelmaan Aloittelijoiden osio 8
Apua aloittelijalle? Sopivaa treeniohjelmaa haussa... Aloittelijoiden osio 6
Treeniohjelma kiireiselle ja "polvivammaiselle" aloittelijalle? Aloittelijoiden osio 11
4x-viikossa treeniohjelma aloittelijalle (mielipiteitä?) Aloittelijoiden osio 6
Apuja aloittelijalle treeniohjelman ja muunkin kanssa? Aloittelijoiden osio 1
Treeniohjelma (aloittelija) tytölle Aloittelijoiden osio 36
Treeniohjelmaa aloittelijalle Aloittelijoiden osio 6
Miltä aloittelijan treeniohjelma vaikuttaa? Aloittelijoiden osio 5
Treeniohjelma aloittelijalle (naiselle) Aloittelijoiden osio 2
Treeniohjelma + muuta aloittelijalle Aloittelijoiden osio 3
Treeniohjelma aloittelijalle Aloittelijoiden osio 3
Tehokas Treeniohjelma 17v aloittelijalle ! Aloittelijoiden osio 6
Sopiva treeniohjelma "aloittelijalle" Aloittelijoiden osio 5
Treeniohjelma aloittelijalle?[voimaa löytyy(kö)] Aloittelijoiden osio 5
Aloittelijan treeniohjelma Aloittelijoiden osio 12
Treeniohjelman parannusta aloittelijalle? Aloittelijoiden osio 3
Treeniohjelma aloittelijalle Aloittelijoiden osio 4
Treeniohjelma aloittelijalle Aloittelijoiden osio 2
Treeniohjelma aloittelijalle Aloittelijoiden osio 1
Treeniohjelma aloittelijalle. Aloittelijoiden osio 5
aloittelijan treeniohjelma hakusessa Aloittelijoiden osio 2
Aloittelijalle sopiva treeniohjelma Aloittelijoiden osio 60
aloittelijalle sopiva treeniohjelma Aloittelijoiden osio 7
Asiaa aloittelijan treeniohjelmasta!!! Aloittelijoiden osio 4
Vuoden treeniohjelmaa aloittelijalle, apuva! Aloittelijoiden osio 16
Aloittelijan treeniohjelma Aloittelijoiden osio 2
Aloittelija kaipaa apua treeniohjelman laatimiseen Aloittelijoiden osio 14
Aloittelijan Treeniohjelmat Aloittelijoiden osio 5
Viisikymppinen aloittelija Aloittelijoiden osio 5
Painonnostokengät aloittelijalle (Helsinki) Aloittelijoiden osio 4
Ajatuksia aloittelijan painonnoususta (+10kg) Aloittelijoiden osio 5
Lihava ja huonokuntoinen aloittelija - olenko valinnut väärän ohjelman? Aloittelijoiden osio 15
Street workout aloittelija kysyy Aloittelijoiden osio 4
Epätietoinen aloittelija :D Aloittelijoiden osio 2
Aloittelija Laihdutuksessa Aloittelijoiden osio 1
Aloittelijalle apua Aloittelijoiden osio 2
Aloittelijan rinta ja vatsa treeni? Aloittelijoiden osio 4
Aloittelijan vaivoja? Reidet hapoilla ja perse jumissa Aloittelijoiden osio 1
Aloittelija vai ei... Aloittelijoiden osio 16
Tekniikkatarkistus aloittelijalle Aloittelijoiden osio 2
Uudelleen aloittelija, kaksijakoinen vai yksi? 2*vk sali Aloittelijoiden osio 2
Aloittelija aivan ulapalla... Aloittelijoiden osio 4
Aloittelijan voimanosto-ohjelma Aloittelijoiden osio 1
Seuraava askel vuoden jumppailleelle aloittelijalle? Aloittelijoiden osio 4
Lisäravinteet aloittelijalle Aloittelijoiden osio 31
Aloittelijalle(?) opastusta? Aloittelijoiden osio 6
Aloittelija tarttis jeesiä! Aloittelijoiden osio 6
auttakaa aloittelijaa Aloittelijoiden osio 8
Moniongelmaiselle aloittelijalle apua? Aloittelijoiden osio 1
Kaipaan vinkkejä, olen aloittelija 16-vuotias Aloittelijoiden osio 6
Samankaltaiset keskustelut


















































Ylös