Alkoholin vaikutus kehitykseen??

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jupeliz
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Vähän tällaista juupas-eipäs-taistelua taas. Dokaavat sanoo, että "ei väliä" ja ne jotka eivät dokaa ovat sitten päinvastaista mieltä asiasta.

Fakta lienee kuitenkin se, että alkoholi ei suurissa määrin nautittuna ole hyväksi kehitykselle ja elimistön toiminnalle. Itse en ole juonut hetkeen ja olen huomannut treenin kulkevan keskimäärin huomattavasti paremmin. Tätä jatketaan vielä.

Viina on pahasta.

:offtopic: Tampereen yliopisto tiedottaa 2.2.2004

Alkoholigeenit ja vanheneminen
Liittyykö alkoholismitaipumukseen eloonjäämistä suosivia tekijöitä?
Miksi alkoholismitaipumus ei ole karsiutunut ihmiskunnasta niiden 5 000 vuoden, tuhannen sukupolven sukupolven aikana, jolloin alkoholia on maailmassa osattu valmistaa ja juoda? Mikseivät alkoholismilta suojaavat geenit ole yleistyneet?

Arvovaltaisessa alkoholitutkimusaikakauslehdessä ilmestyi juuri kokeellinen tutkimus, joka vastaa näihin kysymyksiin, ainakin koe-eläimen, rotan osalta (Sarviharju, Riikonen, Jaatinen, Sinclair, Hervonen ja Kiianmaa: Survival of AA and ANA rats during lifelong ethanol exposure. Alcoholism: Clinical and Experimental Research, 28, 1, 2004, 93-97). Tutkimus on osa 20 vuotta jatkunutta yhteistyötä Tampereen yliopiston Terveystieteen laitoksen Gerontologian tutkimusryhmän ja ALKO:n ( nyt KTL) tutkimuslaboratorion välillä.

1970-luvulta lähtien on ALKO:n laboratoriossa kehitetty ja ylläpidetty rottakantaa, joka valintatilanteessa (vesi/alkoholi) aina valitsee alkoholin.

Risteyttämällä keskenään vain alkoholista pitäviä eläimiä, on vähitellen kehittynyt "juopporotta"kanta, joka juo vapaaehtoisesti alkoholia, aina kun sitä on saatavilla. Siksi tätä ns. AA (Alko Alcohol) kantaa on käytetty myös ihmisen alkoholismin mallina. Saman valikoivan jalostuksen myötä selvisi myös, mitkä eläimet eivät vapaaehtoisesti koskeneet alkoholiin. Kun näitä lisäännytettiin jatkuvasti keskenään syntyi "vesirotta"kanta, ANA (Alko Non Alcohol). Nyt yli 70 sukupolvea kestäneen valikoivan jalostuksen tuloksena on siis kehittynyt kaksi perimältään erilaista rottakantaa, toinen raitis ja toinen viinaanmenevä.

Vuosia sitten päätimme tutkia elinikäisen alkoholin käytön vaikutusta näiden eläinten vanhenemiseen. Pakotimme myös vesirotat juomaan tarjoamalla 12-prosenttista etanolia ainoana juotavana. Seurasimme rottia niiden elämänkaaren loppupuolelle, kahden vuoden ikään saakka. Ihmiseloon suhteutettuna se merkitsisi juomisen aloittamista n. 10-vuotiaana ja lopettamista n. 70-vuotiaana. Rottien vuorokausikulutus (5-7g/kg/vrk) vastasi n. 3 koskenkorvapulloa suhteutettuna 75 kg painavaan ihmiseen

Rotat juovat pääasiallisesti yöllä, joten promillet kohosivat kunnolla. Juomaan pakotetuja eläimiä verrattiin samoissa olosuhteissa eläviin lajitovereihin, joille tarjoiltiin pelkkää vettä.

Odotimme, että koko eliniän kestävällä juomisella olisi jonkinlaisia haitallisia vaikutuksia hengissäpysymisen kannalta. Ensimmäinen yllätys oli, että pakkojuotto ei vaikuttanut lainkaan elossapysymiseen: alkoholille altistetut juopot että vesirotat elivät tasan yhtä kauan kuin saman ryhmän vedellä pidetyt kontrollitkin. Juomaan pakotettujen vesirottien (ANA) viinansietokyky hämmästytti tutkijoita erityisesti.

Suurempi yllätys oli kuitenkin, kun "juoppojen"ja "vesirottien" väliset kuolleisuuserot alkoivat vähitellen selvitä. Vesirottien kävi nimittäin huonosti, riippumatta siitä mitä ne joivat. Niistä (ANA) saavutti kahden vuoden kunnioitettavan iän vain 40 %, kun "juoppo", (AA) ryhmästä puolestaan oli hengissä tässä vaiheessa liki 80 %. Vesirottien kuolleisuus oli 3.6 kertainen juoppoihin verrattuna, riippumatta siitä, olivatko ne juoneet vettä vai alkoholia. Kuinka tämä on selitettävissä?

Kaikille eläimille tehtiin lopussa ruumiinavaus. Kävi ilmi, että vesirotilla oli moninkertainen määrä erilaisia vakavia sairauksia, erityisesti munuaisvikoja.

"Juopporottien",(AA), kannan perimässä on siis joitain sellaisia tekijöitä, jotka ovat vaikuttavat myönteisesti terveydentilaan ja hengissä selviämiseen. Sen sijaan vesirottien perimään on valikoitunut sairauksille altistavia ja siten ennenaikaiseen kuolemaan johtavia perintötekijöitä.

Suorasta alkoholivaikutuksesta ei siis ollut kyse, vaan kantojen välisestä erosta, joka oli sama vettä ja alkoholia nauttivilla.

Valikoiva jalostaminen on ensisijaisesti tapahtunut alkoholimieltymyksen tai vastenmielisyyden pohjalla, mutta kaupanpäälliseksi on juopoille siunaantunut elinvoimaa antavia tai elimistöä suojaavia ominaisuuksia.

Ehkäpä samat geenit jotka käskevät juomaan viinaa, vaikuttavat myönteisellä tavalla toisiin ominaisuuksiin.

Rotilla näyttää ainakin pätevän, että viina ei vanhenna ja että perinnöllinen mieltymys siihen on hyödyllinen ominaisuus.

Olisiko tässä aineksia pohtia ihmisen alkoholismin evoluutiota? Voisiko perinnölliseen alkoholismiin sittenkin kytkeytyä sellaisia ominaisuuksia, jotka selittävät sen säilymistä väestössä. Liityisikö löydöksemme jotenkin pienten alkoholimäärien terveyttä edistäviin vaikutuksiin?

Mutta: rotta on rotta ja jeppe on jeppe.

Sale sanoi:
Nii onhan se 5 vuotta niin hirveän pitkä aika :jahas:

6 vuotta jos tarkkoja ollaan... :D

Kyllä minäkin tolleen ajattelin sun ikäsenä, mutta ainakin mun kohalla on ihan eri juttu 25 vuotiaana verrattuna mitä oli 19 vuotiaana, mutta teet kuten parhaaksesi näet. :piis:

Kyllä sen alkoholin vaikutuksen huomaa nuorellakin iällä! (itse 17)
Jos on edellisenä viikonloppuna tullut ryypättyä, niin vielä tiistaina tiukoissa sarjoissa ei samat sarjapainot nousekkaan niin kevyesti kuin mitä edellis viikolla jona ei tullut juotua.

Itse olen koittanut vähentää juomista reenauksen takia ja onhan siinä muitakin hyviä puolia olla juomatta. Pientä itsekuria vaatii viikonloppuisin kun kaverit lähtee juomaan, niin lähteä itse limu linjalla mukaan kun ei sitä viitsi jäädä kotiinkaan istumaan.

Timba79 sanoi:
6 vuotta jos tarkkoja ollaan... :D

Kyllä minäkin tolleen ajattelin sun ikäsenä, mutta ainakin mun kohalla on ihan eri juttu 25 vuotiaana verrattuna mitä oli 19 vuotiaana, mutta teet kuten parhaaksesi näet. :piis:

Tässä ollaan Timban kanssa samoilla linjoilla ihan täysin. Sitähän tuli harvakseltaan aamulla mentyä kesätöihin 19-kesäisenä käytännössä suoraan baarista. Nykyään hikoiluttaa vielä tiistainakin ja esim. eilen ei ollut mitään asiaa salilla, koska lauantaina tuli nautittua kohtuullinen satsi alkomaahoolia. Tänään meinasin yrittää mutta parin heikosti nukutun yön jälkeen voipi olla aika tukkoista...

Ainakin omalla kohdalla tuo kupinotto melkolailla on kesäpainotteista. Nykyään sekin on vaan vahentynyt, koska kroppa vaatii palautuakseen ainakin sen pari päivää.

Hese sanoi:
Tässä ollaan Timban kanssa samoilla linjoilla ihan täysin. Sitähän tuli harvakseltaan aamulla mentyä kesätöihin 19-kesäisenä käytännössä suoraan baarista. Nykyään hikoiluttaa vielä tiistainakin ja esim. eilen ei ollut mitään asiaa salilla, koska lauantaina tuli nautittua kohtuullinen satsi alkomaahoolia. Tänään meinasin yrittää mutta parin heikosti nukutun yön jälkeen voipi olla aika tukkoista...

Ainakin omalla kohdalla tuo kupinotto melkolailla on kesäpainotteista. Nykyään sekin on vaan vahentynyt, koska kroppa vaatii palautuakseen ainakin sen pari päivää.

Kesäpainoitteista on minullakin ja siinäkin pitäisi kyllä onnistua vähentämään rankasti, varsinkin lomalla tuntuu maistuvan. Lauantaina tuli oltua kavereiden kanssa baarissa ja tuli sittne vielä sunnuntainakin maisteltua ihan huolella. Eilen maanantaina ei mitään asiaa sohvalta minnekkään ja vielä tänäänkin oli olo aika persiitä. No salilla kävin ja tuntui kyllä että lähtee järki, eli ois vielä tämäkin päivä pitänyt vetää lepoa. Eli ei mitään järkeä ollut tuossakaan 2 päivän dokaamisessa, kyllä ihminen on tyhmä. Jos sensijaan ois vaan sen sikspäkin ottanut, niin eipä ois mitään ollut seuraavana päivänä ja ois todennäkösesti iltakin mennyt paljon paremmin, mutta ei kun ei.

Sumu sanoi:
Vähän tällaista juupas-eipäs-taistelua taas. Dokaavat sanoo, että "ei väliä" ja ne jotka eivät dokaa ovat sitten päinvastaista mieltä asiasta.

Fakta lienee kuitenkin se, että alkoholi ei suurissa määrin nautittuna ole hyväksi kehitykselle ja elimistön toiminnalle. Itse en ole juonut hetkeen ja olen huomannut treenin kulkevan keskimäärin huomattavasti paremmin. Tätä jatketaan vielä.

Viina on pahasta.

Tämän voin omallakin kohalla allekirjoittaa ihan täysin. Kesäisin tullut kupiteltua paljon enemmän kuin muuten ja reenitkin menee miten menee ja niitä jää välistä, järjetöntä!

Ja ainakin mun kohalla huomaa treenin kulussa heti jos ei ota kun korkeintaan sen pari saunakaljaa joskus, se ei vielä mulla tee mitään pahaa. Päinvastoin ehkä rentouttaa vaan...

No tää menee jo itsensä toistamiseen pahasti...

Ollaanko järjestetty tutkimus jossa about saman ikäiset ja saman elopainon omaavat tyypit treenaavat tyypillisellä bodausmetodilla; kaikki saavaat optimi ravinnon, mutta esimmäinen ryhmä joutuu kieltäytymään alkoholista, toinen ryhmä taas saa sitä vähintään 160 g per vuorokausi??? Jos näin on haluasin tietää tulokset ja jos koetta ollaan järjestämässä uudelleen halusin osallistua toiseen ryhmään.

Aikanaan alta 20-vuotiaana tulin baarista kotiin 5 aikaan ja alkoholia oli nautittu melko paljon. Sitten 9 aikaan ylos ja salille. Kun siihen aikaan ei tullut krapulaa niin ei ollut estetta lahtea. En tosin suosittele kokeilemaan. Ei varmasti tehnyt hyvaa elimistolle.
Samoin ei tee sekaan etta tulet 5 aikaan kotiin ja 7 aikaan nouset ylos ja alkaa talon perustuksen valaminen. Myllymiehena siina paiskiessa meinasi menna sementin ja hiekan suhteet sekaisin. :D Nyt viisastuneena en enaa moista yrittaisi.
Mutta sitten itse asiaan. Sanoisin etta liialla ryyppaamisella on negatiivinen vaikutus treenaamiseen. Mutta jos ottaa saunan jalkeen parit oluset silloin talloin voi vaikutus olla positiivinen. Parit rentouttavat kaljat nautittuna harvoin ei voi tuhota kenenkaan treenia.

Jep, itse olen sitämieltä että pari kertaa kuussa dokaaminen ei vaikuta negatiivisesti. joku voi saada dokaamisesta hemmetin hyvän mielen itselleen, (rentoutuu, tapaa uusia ihmisiä taijotain, saa muutakin ajateltavaa kuin bodaus ja ruokavalio jne) ja se jos mikä voi vaikuttaa todella positiivisesti. jos dokaaminen taas menee siihen että joka kerta on järkyttävä morkkis ja "eioispitäny" fiilis, siitä tuskin voi saada mitään hyvää itselleen.

Jotkut on sitämieltä että yksikin känni vaikuttaa kaksi viikkoa kropassa. minä taas tiedän tyyppejä jotka dokaavat lähes joka viikonloppu ja ovat hemmetin hyvässä kondiksessa.

Joillekkin sopii, joillekkin ei mutta kaikenkaikkiaan dokaamisen haittoja liioitellaan mielestäni räikeästi. on selvää että viina sinällään ei kuulu bodarin ruokavalioon, mutta jos siitä saa itselleen positiivisia asioita ja homma pysyy hanskassa niin anti palaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Voin sanoa, että kerran viikkoon kunnon dokaaminen esim. Baarissa haittaa jo negatiivisesti.

1. Rahat jotka menee juomiin
2.Valvominen aamuyöhön (Ei lepoa)
3. Huono ruokailu, jos ruokaa ollenkaan
4. Darran takia seuraavakin päivä menee miten menee: makaamista ja veden juomista.

Usein jengi fronttaa, ettei oo massia vaikkapa perusheraan tai maltoon, mut massia kyl riittää pari kertaa viikkoon baarissa ravaamiseen.. hehe

Tästäkin aiheesta on ollut paljon juttua ennemminkin..toisilla vaikuttaa toisilla ei..itse olen huomannut ettei tuolla juomisella ollut hirveää vaikutusta reeneihin..jos nyt otetaan vaikka viime vuosi..en nyt tarkalleen muista montako kertaa tuli juotua..mutta korkeintaan kerran/kk..niin tietty maanantaina aina jännitti mennä salille että onko tulokset tippunut mutta näin ei yleensä tapahtunut.. :) liekkö johtunut siitä että kun tiesin että tänään lähdetään viihteen puolelle niin rupesin miettimään että miten tänään tehdään nuitten syömisten kans ja yleensä..pohjustin hyvin päivän proteeini saannin ennen pullon korkkaamista..ja monesti se meni näin..että eka pullo korkattiin joskus 21.00 paitsi että yleensä sitä juotiin viinaa..ja sit ennen ku kotoa lähettiin otettiin vielä protsku drinkki naamaan..tuhti sellainen..ja sit oltiin mitä oltiin baarissa ja ehkä sit joskus 3-4 aikaan kotona vielä drinkki naamariin (protsku) ja ei muutaku koisimaan..joo tulipas "vähän" sepostettuu...asiaan liittyen ja vähän siitä vierestäkin..mut nyt tää jätkä lähti..goisii.. :zzzz:

rautavuori sanoi:
Alkoholi haittaa paljon kehitystä! suurina annoksina muttei pieninä :(

Millä perustelet väitteesi? Ja mikä on mielestäsi "suuri annos"?

Mulla ainakin pomppas tossa viime viikon aikana. Muijan kanssa kauhea tappelu, ja mitäs siitä sitten, 4krt/salilla/vko muuttuikin 1krt/sali/vko viime viikoksi, jonka lisäksi ruoka ei todellakaan maistunut, ja kuppiakin tuli otettua ainakin ma,ti,pe,la ja vielä eilen yks iltabisse.. hmm.. krapulaa ei kyllä ollut, ts. juon kohtuudella (eli ei perseitä ikinä), mutta heti tuntuu ainakin henkisesti niinku ois lihaa lähteny. ja fläsää tullu lisää, ku paino vaa noussu =)

Mut tälläviikolla nyt taas kuviot kondikseen ja treeni ykkössijalle, ja toi hairahdusviikko menköön masennuksen piikkiin.

Vitutus vaan hyvä 10.

neutraali sanoi:
:offtopic: Tampereen yliopisto tiedottaa 2.2.2004

Alkoholigeenit ja vanheneminen
Liittyykö alkoholismitaipumukseen eloonjäämistä suosivia tekijöitä?
Miksi alkoholismitaipumus ei ole karsiutunut ihmiskunnasta niiden 5 000 vuoden, tuhannen sukupolven sukupolven aikana, jolloin alkoholia on maailmassa osattu valmistaa ja juoda? Mikseivät alkoholismilta suojaavat geenit ole yleistyneet?

Kuka tässä nyt on mistään alkoholismista puhunut..?!? En ymmärrä ku täällä on joka toinen joka on vastaan, joku entinen alkoholisti joka on lopettanut juomisen.. Ja yrittää puhuu muille, että alkoholi on pahasta ja alkoholismi jyllää.. No kyllä minä vaan suunnilleen joka viikonloppu otan.. Enkä mä mikään alkoholisti ole.. Ja neljän viikon aikana oon ottanu neljä kertaa.. Perjantai, perjantai, lauantai ja perjantai.. 7 kiloo pudonnut painosta.. 118.5kg - 111.4kg..

JuHiZz sanoi:
a neljän viikon aikana oon ottanu neljä kertaa.. Perjantai, perjantai, lauantai ja perjantai.. 7 kiloo pudonnut painosta.. 118.5kg - 111.4kg..
En ole seurannut juurikaan koko threidä joten en edes tiedä missä mennään, mutta toi sun painon lasku....onko se mielestäsi hyvä vai huono asia? Toihan on erittäin paska juttu :jahas:

Itse en ole huomannut eroa treeneissä kohtuukäytön/kokonaan juomatta olemisen välillä. Mulla toi kohtuukäyttö tarkoittaa max. 5 pulloa keskaria perjantaina ja lauantaina. Enempi tuppaa lyhentämään/huonontamaan unia ja se on perseestä. Tuokin määrä näkyy kyllä jo vaalla ja vyötärössä nopeasti ainakin mulla.
Nykyään olen vieläkin enemmän pyrkinyt vähentämään kulutusta, pari saunaolutta viikonloppuisin ja lasi punkkua joka ilta.

Itse asiassa enää ei edes huvita kännätä kunnolla ja mennä baareihin. Jos se alhokolin käyttö pysyy hanskassa ja ei haittaa treenaamista niin silloinhan sitä voi huoletta ottaa vähäsen silloin tällöin.

Back
Ylös Bottom