Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mikään ei ole typerämpää kuin väittää, että jullekyykky tai suorin jaloin vedetty mave menee selälle. En ymmärrä, miksi aivan selvästi suurin osa – käytännössä ihan kaikki – on ihan pihalla tässä asiassa, vaikka muuten oliskin tosi kokenut, vahva ja asiansa jossain määrin tunteva.
Jos alaselälle haluaa dynaamistä työtä niin selänojennukset ns. rankaa rullaten nikama nikamalta selkä penkistä sekä jotkut selänojennuskoneet missä istutaan ovat hyviä tähän. Mahdollisesti myös istuen tehtävä julle, mutta itse en ole kyseisestä liikkeestä koskaan tykännyt.
Mä olenkin aina sanonut, että jos SJMV:ssä saa tangon lattiaan asti niin kyseessä on joko tekniikkavirhe tai hyvin venyvä henkilö. Todennäköisesti se ensimmäinen.Tähän täytyy kyllä lisätä se, että ainakin SJMV:n osalta luulen suurimman osan (miespuolisista) salillakävijöistä omaavan sen verran jäykät takareidet ja pakarat (ja/tai huonon kehonhallinnan), että neutraalilla selällä ei lasketa tankoa lattiaan. Kun sitten väkisin yritetään saada liikerataa laajemmaksi laskemalla lattiaan tai jopa korokkeella seisten, on liikkuvuus otettava rangasta, mikä aiheuttaa selkeästi dynaamista työtä selän lihaksille. Vyön tuki varmastikin lisää tunnottomuutta alaselän liikkumisen suhteen.
Ei sen enempää kuin SJMV. Kyseessähän on hyvin pitkälti sama liike. Tanko vain on toisessa ylempänä. Mutta onhan se nimenomaan hyvä liike parantaa selän staattista voimaa ja se on just sitä mitä kyykyssä ja vedossa tarvitaan, niin kuin sanoit.Eli aloituspostin perusteella julle/hyvää huomenta ei olekkaan alaselän liike vaan takareisien?
Eli aloituspostin perusteella julle/hyvää huomenta ei olekkaan alaselän liike vaan takareisien? Siis itselläni se on aina tuntunut kovasti takareisissä, mutta ennen muinonin sitä pidettiin kovana alaselän liikkeenä ja sitä ihmettelinkin kun tuntuu kyllä takareisissä huomattavasti kovemmin. Toki harvassa liikkeessä alaselkä joutuu niin kovaan staattiseen rasitukseen kuin tuossa, ja siitä sitten voi olla montaa mieltä mitä hyötyä staattisesta lihastyöstä on. Kyykyn/maven apuliikkeenä tietysti ajaa asiansa hyvin kun niissä alaselän työ on tosiaan staattista tukemista.
Ei sen enempää kuin SJMV. Kyseessähän on hyvin pitkälti sama liike. Tanko vain on toisessa ylempänä. Mutta onhan se nimenomaan hyvä liike parantaa selän staattista voimaa ja se on just sitä mitä kyykyssä ja vedossa tarvitaan, niin kuin sanoit.
Nehän vahvistuu oikein komeasti myös tekemällä pelkästään staattista työtä. Vatsoillekin vaikka etukyykkypidot ylisuurilla painoilla on tosi rankkoja ja voimapyörässäkin on hirveä määrä staattista jännitystä ja ne on melkein parhaita vatsaliikkeitä. Tai sanotaanko keskivartalon liikkeitä. Miksi selkä olisi yhtään eri asia?Paitsi jos nimenomaan halutaan vahvistaa/kasvattaa selän lihaksia. Silloin ranka liikkuu. Näissä pitää vaan tietää mitä hakee, sen takia tämä tredi :thumbs:.
Allusd: -Mietippä vielä kerran.
Miten voidaan laskea biceps femoris ja semit (membra ja tendi) pieneksi osaa takareittä? Kyllä ne muodostaa kuiten huomattavan osan lihasmassasta mitä siellä on. Vielä kun otetaaan huomioon adductor magnuksen lantion ojennukseen osallistuminen, niin kyllä mun makuun voidaan aika hyvällä omalla tunnolla sanoa, että HYVIN SUURI OSA takareiden lihaksista osallistuu lantion ojennukseen ja VARSIN PIENI OSA ainoastaan takareiden koukistukseen, eli bicepsin lyhyt pää.
Nyt kun sitten anatoomia opusta tutkiessasi huomasit mitkä kaikki lihakset tuohon polven koukistukseen osallistuu, niin kurkkaa vielä misssäs päin nuo lihat kroppaa sijaitsee. Ja mikä onkaan niiden vaikutus siihen takareiden alueen lihasmassaan ja/tai voimantuottoon. Vai voitko väittää huumorillakaan nuiden mainitsemiesi m. sartorius, m. gracilis, m. gastrocnemius lihojen olevan tuossa edellä mainitussa merkityksessä jotenkin olennaisena osana. Tai osana ylipäätään?
Sellaista. Hyvä että tulee keskustelua, mutta hyvähän tuo ois etttä kaikki keskustelis samasta asiasta. Nyt kuiten itse vetäydyn takavasemmalle, nää kun tuppaa aina menemään turhan jankkaamiseksi ja epäolennaisiin keskittymiseksi olennaisen sijaan.
Nehän vahvistuu oikein komeasti myös tekemällä pelkästään staattista työtä. Vatsoillekin vaikka etukyykkypidot ylisuurilla painoilla on tosi rankkoja ja voimapyörässäkin on hirveä määrä staattista jännitystä ja ne on melkein parhaita vatsaliikkeitä. Tai sanotaanko keskivartalon liikkeitä. Miksi selkä olisi yhtään eri asia?
Pääpointtina kirjoituksessa on se, että ÄLKÄÄ NYT PERKELE LUULKO, ETTÄ TAKAREISIEN PÄÄTEHTÄVÄ ON LONKAN OJENNUS! Jättäkää takareisiä treenattaessa ne mavet/leveät prässit/yms. vähemmälle ja KESKITTYKÄÄ TAKAREISIEN PÄÄTEHTÄVÄÄN, ELI REIDEN KOUKISTUKSEEN
Mikään mainitsemasi asia ei kumoa sitä, että lonkan ojennuksella saa treenattua vain lonkan ojennukseen osallistuvia lihaksia (muutama lihas takareiden monista lihaksista, vaikka olisikin suuri osa takareiden lihasmassasta) ja kun taas reiden koukistuksella voi treenata niitä KAIKKIA.
Tähän jotain fiksua vastalausetta odotellessa.
Ensin raaka venyttävä liike ja sen jälkeen supistellaan.
Miksi noin päin? Itse teen yleensä rankemmin supistavat liikkeet ennen venyttäviä. Vai tarkotitko nyt toistoa?
Allusd: -Juuri näinhän se taas menikin heti ensi vastauksesta lähtien, kuten jo arvelinkin. Luitko sä edes tuota mun viestiä?
Väännäppä nyt sitten rautalangasta tyhmälle, joka nyt ei ilmeisesti vain tajua, että millä logiikalla nuo biceps ja semit + adductor on vain muutama takareiden monista lihaksista? Mitkä on ne lukemattomat muut takareiden lihakset? Polven koukistukseen toki osallistuu monia muitakin (ja nekin vain joissain määrin nimellisesti suurin osa), mutta mitä siellä takareiden alueella niitä on?
Ja tähän ei odoteta mitään fiksua vastalausetta, vaan ihan reilusti vastausta kysymykseen, jotta keskustelu pysyisi siinä aiheessa, jossa sen olisi tarkoitus pysyäkin.
No korjataan että kannattaa tehdä supistavia ja raakasti venyttäviä. Sitä en tiiä kumminpäin kannattaa tehdä, laitoin tuon rintatreeni esimerkin yhteyteen sillä useimmiten rintatreeni alkaa penkkipunnerruksella tai jollakin sen variaatiolla.
E: Eiköhän tässäkin tapauksessa kannattas tehdä välillä ensin toista ja välillä toista. Vaikka bodaajat sitä hehkuttaakin että painoilla ei ole väliä, mutta jos ensin tekee tuon venyttävän liikkeen niin siinä saa isommat raudat käyttöön, mikä taas monen mielestä on hyvä asia.
Itse oon huomannut ainakin rintatreenissä että voimantuotto kärsii aika paljon jos venyttävän tekee ensin, siksi teen itse yleensä noin päin.
Eiköhän tässäkin tapauksessa kannattas tehdä välillä ensin toista ja välillä toista. Vaikka bodaajat sitä hehkuttaakin että painoilla ei ole väliä, mutta jos ensin tekee tuon venyttävän liikkeen niin siinä saa isommat raudat käyttöön, mikä taas monen mielestä on hyvä asia.
Niin kuinka raskaasti ton supistavan tekee ensin? Jos menee lämmittelystä niin sitten se on eri asia, mutta jos vaikka ristikkäistaljassa tekee useamman kunnon sarjan niin aika jännä on jos voimantuotto on sen jälkeen parempi. Viittais että lämmittelyt on olleet huonot noihin venyttäviin liikkeisiin.