Akne, finnit ja niiden hoito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VelttoV
  • Aloitettu Aloitettu
Muutaman päivän päästä loppuu toinen Roa-kuuri. Tämä oli tosin vain tällainen 100 pillerin pikakuuri kun ensimmäistä söin 8 kuukautta. Nyt finnit hävisivätkin melko nopeaan, mutta esim. 3 viikkoa sitten oli vielä leuassa todella suuri ja kipeä tulehdus. Olen nyt popsinut tuon 20mg pillerin joka toinen päivä. Vähän pelottaa miten tässä taas käy kun loppuu, lääkäri soittelee huomenna ja sitten mietitään. :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ihoni on ollut aina melko normaali, finnejä tullut viikottain muutama mutta ei sen enempää. Tänä vuonna minulla oli joku käsittämätön katkos kuukautiskierrossa, syy ei selvinnyt. Eli kuukautisia ei tullut yli puoleen vuoteen, ja tällä välin naama alkoi kukkia aivan vitusti. Pääasiassa poskien sivusta, lähempänä siis leukaluita. Kyseessä oli siis ilmeisesti joku hormoniepätasapaino. Söin Terolut- keltarauhashormonia, mikä sitten palautti kuukautiset (tosin nyt sitä syön taas, sillä kuukautiset loppuivat taas ja naama alkoi kukkimaan...) Poskiin jäi violetti-punaisia arpia. Saa meikkivoiteella melko hyvin piiloon, mutta olisi kivaa jos ei näyttäisi pitsalta ilman meikkiä. Ja nyt kun olen pitänyt tämmöisen tarpeettoman pitkän alkupuheen, niin itse kysymykseen:

Onko tiedossa mitään ainetta, millä saisi arpia haaleammaksi ?
Ihan siis sellaista apteekista ilman reseptia saatavaa kaipaisin. Olen valmis kokeilemaan vaikka mitä, kunhan tosiaan olisi reseptivapaata ainetta. Ihan vaan siksi, että lääkärille en tämmöisestä "pikkuasiasta" haluaisi mennä.

Pelottaa itseänikin toi syksyn ja talven tulo, saanut vihdoin pärstän kuntoon parin vuoden taistelun jälkeen ja nyt on heittäny naamaan muutaman satunnaisen finnin, toivotaan että ovat tosiaan satunnaisia.. thyerille vielä, moni on maininnut tälläkin palstalla että apteekista saatava sinkkipasta on tehokas apu akne arpiin.

Nenässä on semmosia mustia pisteitä ja niitä kun puristaa niin ulos tulee mato. Millä nuo sais pois ilman puristelemista, kun nokka on sen jälkeen punainen kuin juopolla?

Akne on ollut pikkuhiljaa paranemaan päin, ainoastaan leuassa ja kaulassa näpyt istuvat tiukassa. (Satunnais)Tupakoinnin lopettaminen tuntui auttavan aika paljon.

Itselle akne tuli vasta 20v iässä, ensiksi selkään, sitten naaman alkoi tulla varsinkin nenään kipeitä "ihonalasia" patteja, joita sitten alkuvaiheessa innokkaasti koitin puristella ja nehän sitten tulehtui. No rupesin sitten käyttämään bashiron washia ja se tehosikin aika tehokkaasti ja nenästä hävisi patit. Mutta jätti jälkeensä vittumaisen "punoituksen", eli nenä on 3/4 ajasta punainen kun Petteri Punakuonolla. Finnejä käytännössä tulee vain leukaan enää, ja niitäkin satunnaisesti.

Onko kellään muulla ongelmaa ns. punanenäisyydestä eli itse finnejä ei ole, mutta nenä punoittaa hyvinkin usein ja on todella rasvainen.

Isotretinoin actavisista on tullut nyt kuukauden ajan takattua ja sen lisäksi nyt alkoi antibiootti kuuri päälle, jos nyt ei näillä lähde akne ni ei millää!

Itsellä oli intissä ihan jäätävä akne selässä ja naamassa.
Nyt on lääkitys alla ja noin 85% finneistä hävinnyt, mutta vituttaa aivan ankarasti, kun en armeijan aikana lääkitystä ottanut, koska nyt moni finni on vaihtunut aivan helvetin rumaksi arveksi selkään ja hävettää aina olla ilman paitaa naisten edessä sen takia.

Kyllä omakuva murenee aina, kun peilistä selkää tuijottaa.

Eli neuvo kaikille: Hoitakaa se heti alta pois, kuin vain mahdollista.

Itsellä oli intissä ihan jäätävä akne selässä ja naamassa.
Nyt on lääkitys alla ja noin 85% finneistä hävinnyt, mutta vituttaa aivan ankarasti, kun en armeijan aikana lääkitystä ottanut, koska nyt moni finni on vaihtunut aivan helvetin rumaksi arveksi selkään ja hävettää aina olla ilman paitaa naisten edessä sen takia.

Kyllä omakuva murenee aina, kun peilistä selkää tuijottaa.

Eli neuvo kaikille: Hoitakaa se heti alta pois, kuin vain mahdollista.

onko nuo arvet hypertrofisia, eli ulkonevia? Itse hoidin suurimman osan pois ihotautilääkärillä yhdistetyllä kryo-jäädytys ja kortisonipiikki hoidoilla. 3 hoitoa takana ja todella merkittävä ero, ajattelin vielä käydä talvella 1-2 kertaa. Kallistahan tuo sinänsä on, yksityisellä noin 100€ per kerta. Tällä hetkellä suurimmat jäljet mitä jääny on pigmenttijälkiä mihin ei oikeasti taida auttaa kuin aika ja rusketus.

Onko solarium kannattavaa hoitoa iholle, jos on juurikin pigmenttijälkiä ihossa. Ei niinkään enää finnejä, vaan niistä jääneitä punaisia jälkiä jotka näkyvät ihossa. Ärsyttävää, kun on saanut naaman tasaiseksi, mutta silti läikkyy punaisia jälkiä...

Joo kyllä solarium häivyttää niitä jälkiä kunhan käy maltilla kuuriluontosesti niin loppuvaiheessa sen kyllä huomaa että on tasottunu. Ja täällä kun on ollut niitä mustapäiden kanssa kamppailevia niin pitää muistaa kosteuttaa nenää tarpeeks kosteusvoiteella , sekä jos mahdollista niin menkää lekurille ja pyytäkää Epiduo geeliä. En kyllä tiiä että kirjottaako lekurit pelkkiin mustapäihin mutta jos muuallakin näppyä niin kirjottaa varmasti. Itellä poisti kaikki mustapäät ja aiemmin koittanut kaikkea mahdollista.. Ja ihonalaisiin paiseisiin toimii hyvin toi epiduo, mutta jos ei lekurille halua niin sit apteekista hakemaan reseptivapaata hydrokortisonia joka autto itellä tosi hyvin niihin ihonalasiin.

zma:n oon kuullut tepsivän, tai no pelkkä sinkkikin riittäis. Pitäis joskus testata, mulla on joskus ihan hirveitä finnejä selässä aina muutama isompi ja loput pieniä. Näyttää rumalta kun kattoo peilistä.

Finnien kanssa on kamppailtu koko nuoruus jostain 13 ikävuoden tienoilta tähän päivään (17v). Keväällä sain jotain geeliä käyttöön, jota käytin sen 2kk ja se helpotti kyllä paljon kasvojen finneihin, mut kesän myötä finnit taas palas ja selässä pahenivat. Hakeuduin uudestaan koululääkärille joka antoi taas samaa geeliä jota oon nyt levittänyt myös selkään ja on kyllä auttanut mut jos näyttää siltä että alkavat taas palaamaan käytön loputtua niin täytyy hakea antibiootti. Sitä maksantappokuuria en ota missään tapauksessa, kun ei nämä mun finnit oo niin pahoja että sitä myrkkyä alkaisin käyttää. Kaveri kävi kaikki lääkkeet läpi ja vasta se myrkky tepsi jättäen hirveät arvet, mutta sivuvaikutukset oli niin pahoja ja kuuri niin pitkä että sanoo hieman katuneensa vaikka finnit lähtikin.

Nyt rupes vtu ttaa jo noi näppylän pahaset, kävin nykäsemässä yksityiseltä samanlaisen kuurin ku 3v sitten. Kuurihan on pitkä 500kapselia 2päivässä -.-, elämä on.. Basironilla olen saanut lähes kaikki näpyt naamasta hoidettua muttei auta oikein selkään. Täytyy toivoa ettei tule mitään pahenemisia kuten viimeksi 5kk pelkkää alamäkeä oli mieli todella maassa. Noh saipahan samalla käyntikerralla sitten mätkästyä melan lekurin kouraan, ja hoidettua mitä luultavimmin sukupuolitaudin pois : P

Taas lähtee uus setti isotretoninia. Toinen kuuri. Josko tää teini iän vitsaus nyt lähtis?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom