Akne, finnit ja niiden hoito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VelttoV
  • Aloitettu Aloitettu
Kakille roaa harkitseville suostuttelen miettimään todella tarkkaan, mitä olette tekemässä. Roa pilasi oman terveyteni. Sain roasta ekseeman, mikä rajoittaa todella paljon elämääni. Kunpa voisin kääntää aikaa taaksepäin, ja saada pitsanaamani takaisin. Tämä roan syönti harmittaa niin paljon, että jos isä ja äiti ei ois elossa, ni en tiedä oisko "suicaidi" kynnys kovin korkea. SUosittelen miettimään todella harkkaan kaikille, haluatteko todella ottaa roaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulle nyt tullu kommenttia et vähän ois parantunu naama. En nää ite eroa, joten täytyy olla melko pieni ero. Mutta kaikki on viimesen vuoden aikana tehty samalla tavalla, joten kaippa tuo sitten on kesän ansiota? Jospa se eksä hieman auttaa ongelmaan. Harmi että kesä alkaa olla jo ohi.

Kakille roaa harkitseville suostuttelen miettimään todella tarkkaan, mitä olette tekemässä. Roa pilasi oman terveyteni. Sain roasta ekseeman, mikä rajoittaa todella paljon elämääni. Kunpa voisin kääntää aikaa taaksepäin, ja saada pitsanaamani takaisin. Tämä roan syönti harmittaa niin paljon, että jos isä ja äiti ei ois elossa, ni en tiedä oisko "suicaidi" kynnys kovin korkea. SUosittelen miettimään todella harkkaan kaikille, haluatteko todella ottaa roaa.
Itselle tuli stressistä (oletettavasti) ekseema, mutta lähti voiteilla hevonvittuun 2 viikossa.

Mulla oli joskus aikasemmin isotretinoin 20 mg kuuri ja nyt on roa 10 mg. Roassa annostus oli 30 mg päivässä eli kolme pilleriä, jonka itse nostin kärsimättömyydestä 40 mg (4 pilleriä).

Äiti oli sit vieny (jostain syystä) noita isotretinoin levyjä (jääneet yli vanhasta kuurista) tonne kippoon mistä aamulla nappaan aina neljä noita roa-pillereitä. Huomasin sit että oon syöny näköjää pari levyllistä joka aamu noita isotretinoideja roan sijaan, eli 4x20mg isotretinoin=80 mg, kun reseptissä on 3x10mg roa=30 mg (syön kyllä siis sen 40 mg).

Eli kaksinkertaistunu toi määrä jonku viikon ajaks, pitäskö tästä nyt ottaa yhteys lääkäriin, voiko tosta olla jotain haittaa?

Ite alotin Isotretinoin Actaviksen syönnin vasta sunnuntaina(4annosta otettu) ja nyt jo naamaan alkanu puskeen finniä ja iho kuivaan. Ikää on sen 19v,painoa 81kg ja annostus 2x20mg per päivä. Toivon mukaan tää ''pahenemis''-vaihe menee kohta ohi :face: Lenkillä ja puntilla huomannu että hikoilee pirusti ja naamaa alkaa pisteleen ikävästi kun lopettaa suorituksen.

Mulle lääkäri lykkäs kahen viikon prednisolon-kuurin (kortisoni) ennen isotretinoin-kuurin alottamista (ja prednisolonia vedetään siinä rinnalla vielä 4 viikkoa). Kuulemma lieventäisi tuota pahenemisvaihetta. Ois kyllä pitänyt mennä ihotautilääkärille jo kaksi vuotta sitten. Nyt on ehtinyt iho jo jonkin verran arpeutua.

Kyllä tämä on taas niin tätä. 29 päivää takana ja ihanan viikon ajan iho oli jo hyvä kunnes hermostui jostain ja taas mennään huonompaan päin. Kauanko tässä pitää vielä kärsiä? :/

Nyt pitää avata sanainen arkkuni aiheeseen liittyen ja kysäistä apua enemmän tietäviltä..

Vähän tyhmää, kun valitan tälläisestä pienestä ongelmasta, kun muilla näyttää olevan vähän isompiakin ongelmia aiheen kanssa..

Mulla on tälläistä pientä epäpuhtautta ihossa.. Epätasainen ja epäpuhdas iho jos näin voi ilmaista.. Mistään aknesta ei ole kysymys vaan muutama finni sielä sun täällä, joka riippuu paljon päivästä sekä pieniä mustapäitä sielä sun täälä. Mä en osaa kuvailla tarkemmin, mutta epäpuhdas voisi kuvata ihan hyvin.

Olisi helvetin jees saada ne jotenkin veks ja puhdas ja tasainen iho, joten ajattelin, että millaisia näitä kuorinta ja naamioaineita suosittelisitte ostettavaksi? Mikä olisi tähän mun ''vaivaani'' hyvä..

Koita vaikka aamuin illoin Louis Widmer Lipo Sol Foam Puhdistusvaahto - Humektan kosteusvoide yhdistelmää. Tuotteet löytyvät apteekista.
SkinLipoSolSchaum_250_m.jpg
images

Minusta tuntuu, että se millä ihoa pesee (tai peseekö ylipäätään) ei ole ainakaan omalla kohdalla juuri mitään vaikutusta ihon kuntoon. Ainoa jolla finnit lähti oli Basiron, mutta se kuivasi ihoa niin pahasti että iho alkoi kuoritua pois, joten lopetin käytön. Pesin noin kuukauden ajan ihon pelkällä vedellä, ja tällä hetkellä käytössä Loreal Men Expertin tuotteita, mutta muutamia finnejä puskee edelleen. En kuitenkaan mitään Roaa ajatellut syödä, toivon että näistä finneistä pääsisi edes iän myötä lopulta eroon.

Moni suositteleekin kokeilemaan tuon Basironin kanssa jotain kosteusvoidetta, itselleni apteekkari antoi oikeen ilmaiseksi jonkun kosteusvoidenäytteen kun kävin basironia ostamassa. Tosin sitä ei ole tarvinnut käyttää sillä oma ihoni kestää onneksi basironeja.

Itse pääsin finneistä, voisi jo sanoa että lievästä aknesta eroon kun rupesin käyttämään sekä normaalia basironia että sitä basiron washia. Samalla tosin tuli aloitettua kunnon elämäntaparemontti ja epäterveelliset tavat vaihtuivat terveellisiin. Puhdasta ruokaa, urheilua ja vielä paljon vettä päivässä. Nykyään naamani näyttää paremmalta kuin aikoihin, mitä nyt arpia löytyy muutama mutta ne eivät niin kauheesti haittaa. Ja välillä saattaa tulla myös pari finniä. On muuten outoo miten ne sattuvat tulemaan aina samaan aikaan. No mut onneks niitä ei ilmesty usein, ehkä kaks kertaa kuukaudessa saattaa pari finniä ilmestyä.

Vaikka aiheeseen eivät nyt arvet liity, niin täytyy silti kysyä että onko kukaan onnistunut hommautumaan noista arvista eroon? Sinkkipastaa on suositeltu mutta mahtaakohan auttaa, kenelläkään kokemuksia?

Ite alotin Isotretinoin Actaviksen syönnin vasta sunnuntaina(4annosta otettu) ja nyt jo naamaan alkanu puskeen finniä ja iho kuivaan. Ikää on sen 19v,painoa 81kg ja annostus 2x20mg per päivä. Toivon mukaan tää ''pahenemis''-vaihe menee kohta ohi :face: Lenkillä ja puntilla huomannu että hikoilee pirusti ja naamaa alkaa pisteleen ikävästi kun lopettaa suorituksen.
3viikkoa takana ja iho on alkanut paranemaan! Kuivumista kasvoissa on enään pahimpien finnien ympärillä mutta sen sijaan huulet on alkanu kuivumaan tosi helposti. Selästä ei oo vielä finnit alkanu häviämään mutta vielä on kuuria jäljellä =) Ei siis kannata pelästyä tota pahenemis vaihetta ja vähentää lääkitystä. Menee kyllä ohi kun malttaa vaan odottaa :)

Kesäkuun alusta asti syöty. Aluksi joka toinen päivä 1 ja 2, sitten joka päivä 2 ja tällähetkellä joka toinen päivä 2 ja 3. Haittavaikutuksia ei ole ollut pahemmin kuin ihon kuivuminen, riittää kun yhen kerran päivässä naaman rasvaan, mutta huuliin tarvii useammin laittaa ( huuliin olen käyttänyt decubalia ). Verta tullut nenästä ihan vain muutaman kerran. Alkoholista sen verran, että koko kesän ajan tuli käytettyä 1-2 kertaa viikossa, eikä maksa-arvot ole noussut. Finnit ovat parantuneet tosi hyvin ja lähes kokonaan yksittäisiä finnejä lukuunottamatta hävinneet selästä. Itsellä käynyt siis hyvä tuuri haittavaikutuksien suhteen. Kuuri jatkuu tuonne jonnekkin marraskuun puolelle asti, viimeinen kontrollikäynti on ensi kuun puolen välissä, joten silloin se selviää. Joskus kyykkypäivän jälkeen iho kuluu niskasta tangon kohalta ja siihen tulee pientä rupea jos ei muista rasvata kunnolla, mutta mitään jälkiä ei ole rasvaamisen jälkeen jäänyt. Suosittelen kokeilemaan jos ei muut esim. antibiootit toimi.

Mulla tulee nenän ja leuan alueelle pelkästään näppyjä, jos on tullakseen. Eli ei oo siis aknesta kyse.

Peruskonstit millä oon huomannu et paranee on et juo paljon vettä, puhdistus + kosteutus aamuin illoin, nukkuu tarpeeksi, tarpeeks ulkoiluu ja välttää turhaa naaman hiplailua.

Aineina atm Louis Widmerin kuorintavoide ja avenen cleanance kosteusvoide. Tonerilla ei oo mun mielestä hirveetä merkitystä, kaikki aika samanlaisia. Kunha jotain käyttää.

joskus kolme vuotta sitten tällä palstalla postailin, kun oli tuo roa menossa. Nyt täytyy itekki taas varmaan heittää pyyhe kehään, ruvennu kukkimaan kasvot niin helvetisti. Kolme viikkoa nyt taistellut ja en oikeen tiiä ollaanko voiton puolella, roaa en haluaisi aloittaa koska syö elämänhalua helvetisti ja pahenemisvaihe kesti itsellä viimeksi 4kk !! Nyt käyttänyt sebamedia alle viikon ja iho yllättävän sileä, isoissa pateissa tuntuu kestävän toivottoman kauan mikäli niitä ei ronki.. Vitun syksy : D

Mulla lähti käyntiin tänään kolmas Roa-kuuri. Toivottavasti viimeinen sellainen, mutta epäilen, että joudun lääkettä popsimaan tasaisin väliajoin vielä useampaan otteeseen. Ensimmäisen kuurin söin noin 4 vuotta sitten. Silloin pysyi naama kunnossa vajaan vuoden. Toinen kuuri loppui viime tammikuussa ja jo kesällä aloin katselemaan, että huonompaan suuntaan on taas pärstä menossa. Mun tapauksessa ei enää tänä päivänä ole mikään paha akne, mutta koska olen nainen ja akne hormonaalista, niin siitä ei meinaa päästä eroon ei niin millään. Vähän masensi kuunnella kun lääkäri kertoili kuinka monet 50-kymppiset naisetkin vielä joutuu turvautumaan Roaccutaniin, ja kuinka jotkut joutuvat vetämään sitä käytännössä loppu elämänsä ylläpitävällä annoksella. Voin varmaan kasikymppisenä mummona puristella finnejä kilpaa mahdollisten lastenlasten kanssa :)

Parastahan tässä on se, että aknen lisäksi minulla on myös atooppinen eli erittäin kuiva ja herkkä iho. Kaksi ihotautia jotka normaalisti poissulkevat toisensa. Yksi ihotautilääkäri vuosia sitten ihmettelikin, että miten sinulla voi olla akne kun on atooppista ihottumaa kroppa täynnä. Jotenkin tuntuu, kaikki se ihon kosteus joka pitäisi jakautua ympäri kroppaa, puskee minulla ulos pelkästään naamasta ja muuten iho on kuiva kuin sahara. Tasan ei mee nallekarkit tässäkään tapauksessa.

Joku jossain aikaisemmassa postissa kyseli miten voisi päästä eroon arvista. Se sinkkipasta ja vastaavat voivat ehkä hieman vaalentaa punoittavia arpia, mutta kuoppa-arvista eroon pääsee ainoastaan laser-käsittelyllä ja niitäkin täytyy tehdä useampi hoitokerta. Luonnollisesti maksaa myös paljon.

Roa-kuuri loppu tossa reilu kuukausi sitten, ja nyt päänahka alkaa oireilemaan ihan samalla tavalla ku viimeks. Pieniä keltasia patteja nousee päivä päivältä enemmän tonne päänahkaan ku sieniä sateella. Tilasin jo maanantaiksi lääkäriajan, en meinaa antaa tän mennä yhtä pahaksi kun viimeksi ennenkun otin luurin käteen. Kinuan vaan uuden roa-kuurin, en ole koskaan saanut mitään sivuvaikutuksia siitä, psyykkisiä tai fyysisiä, ja pitää näpyt poissa. Voisin syödä sitä vuoden ympäri saatana, rupeaa jo pahasti vituttamaan kun viimeksi 15-vuotiaana vaivannut finniongelma on yhtäkkiä palannut, näin 22-vuotiaana. Great success.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom