Ajatteletko vihreästi? Säästätkö luontoa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mxm
  • Aloitettu Aloitettu
Meni aika putkeen eilinen energiansäästötempaus:

http://www.yle.fi/uutiset/ymparisto/oikea/id71779.html
Fingridin valvomopäällikkö Reijo Huhta kertoo, ettei säästötempaus vaikuttanut valtakunnantason sähkönkulutukseen.
Jos tarkotuksena oli osoittaa, että sähkölaitteiden käytöstä ei paljon kannata ressailla, niin siinä onnistuttiin mun mielestä aika hyvin. Symbolisenakin eleenä, joku 5 min ulkovalojen sammuttaminen tuntuu "todella" radikaalilta eleeltä. Pysäyttää todella miettimään asioita.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ajattelen vihreästi ja säästän luontoa.
Ajan fillarilla bussin sijaan jne...

Eiköhän jokainen säästä luontoa tavallaan.

Tuskin kukaan vastaa, EI, kysymykseen: "Oletko luonnonsuojelija?"
Jengi vain lisäisi siihen ne perinteiset: "Emmä mikään homo kuitenkaan oo", Emmä mikään itu-hippi kuitenkaan oo" ja viimeiseksi "Emmä mitään Vihreitä kuitenkaan äänestä".

Joskus tuntuu että porukalla on hirveä pelko "leimautua" luonnonsuojelijaksi, vaikka hyvä juttuhan se on perkele, ettei tee esimerkiksi, kuten isäukkoni ennen, että kaatoi mökillä jäteöljyt kiven alle, eikä kuljettanut niitä jäteöljysäiliöön venesatamaan.

Ja maailma pelastuu...

Valot sammuvat tunniksi ilmaston takia Espoossa

Ketkä on mukana? Itse ajattelin lisäksi pidättää minuutin hengitystä hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi.
Nää tällaset tempaukset on mun mielestä hölmöin tapa pettää itseään jossain ituhippeilyssä. Pistetään WWF:n ja ties minkä järjestön leimat kannattamaan jotain tunnin mittaista valojen sammuttamista, jolloin ihmiset saavat syntinsä anteeksi ja taas saa sytyttää valot. Ymmärrän kyllä, että niin sanotusti ajatus on hyvä eikä tällainen operaatio tule Suomessa ainakaan ikinä vaikuttamaan yhtään mitään mihinkään sähkönkulutukseen sinä päivänä, mutta periaatteesta tällaiset yhden päivän tai tunnin sessiot on syvältä sen takia, että jos nää nyt oikeasti motivoisi ihmisiä johonkin, niin energiantuotannossa pitäisi tunnin verran painaa höyryä suoraan turbiinejen ohi, koska kulutus romahtaisi. Mitään järkeähän näissä ei sinänsä ole, mutta onhan niitä liputuspäiviäkin ja muuta kalenterijuhlaa.

Itse kyllä tunnustan olevani hivenen ympäristönsuojelija vaikka se ei nyt erityisemmin missään mun käyttäytymisessäni näy, mutta yritän kuitenkin lajitella roskat ja sammuttelen valoja jos niitä ei tarvitse. Niin ja onhan mun huoneessa myös virtsanväristä valoa tuottava energiansäästölamppu.:rolleyes:

Varmaan kulutan luontoa kaikkien täällä säästävien edestä...tulee roskattua muovikrääsällä ympäristöä kun ei jaksa kantaa roskikseen asti enkä viitsi lajitella roskia. Kylläpäs olen itsekäs ja laiska, se on mukavaa se.

Ettekös jo kuulleet, että maapallon lämpötila lähtee laskuun, kun auringon aktiivisuus on hiipumaan päin? Olisi se kornia, että 20 vuoden päästä aloitetaan tuottamaan hiilidioksidia ilmakehään, jotta estetään uusi jääkausi :)

Enemmän minä olisin huolissani luonnon saastumisesta, nälänhädästä, puhtaiden vesien loppumisesta/saastumisesta, metsien katoamisesta ym. kuin ilmaston lämpenemisestä.

Isoin ekotekoni (tai tekemättä jättämiseni) on uskoakseni se, että en syö lihaa. Lihan tuotanto kuormittaa ympäristöä enemmän kuin mikään muu ihmisen toiminta, enemmän kuin esim. liikenne.

Vaihdoin vihreään sähköön. Se ei edes ole kalliimpaa kuin muu sähkö, halvimmasta päästä. En ymmärrä, miksi kaikki eivät vaihda, jos se vain niiden seudulla on mahdollista.

Erottelen biojätteet, energiajakeen (=muovin), kartongin, keräyspaperin ja lasin. Metallia keräsin säkillisen joskus, mutta se säkki on vieläkin parvekkeella kun ei missään täällä ole metallinkeräystä.

En omista autoa enkä suunnittele ostavani. Helsingissä pärjää niin hyvin julkisilla.

Levitän parhaani mukaan ympäristötietoutta, en nyt tuputa mutta tilaisuuden tullen mainitsen. Työssäni pääsen journalististen töitten kautta vaikuttamaan. Olen tehnyt monta juttua ympäristöaiheista.

Toisaalta kyllä matkustelen joka vuosi lentäen. Asuntoni on isompi kuin tarvitsisi olla, mutta ai niin, vihreällä sähköllähän täällä pelataan. Tuotan liikaa metaania. Hyi mua.

Enemmän minä olisin huolissani luonnon saastumisesta, nälänhädästä, puhtaiden vesien loppumisesta/saastumisesta, metsien katoamisesta ym. kuin ilmaston lämpenemisestä.

"Enemmän olisin huolissani saastumisesta kuin ilmaston lämpenemisestä"...?

Nuo kaikki liittyvät toisiinsa. Nälänhätäkin pahenee, kun ne pahimmat katastrofialueet kuivuvat ja aavikoituvat viljelykelvottomiksi. Ja kun sitä lihaa pitää tuottaa, niin siihen käytetään ihan hirveästi viljelypinta-alaa, jonka voisi käyttää kasvien kasvattamiseen suoraan ihmisille. Yhtä lihaperäistä proteiinikiloa kohti tarvitaan muutama kymmenen kiloa kasviperäistä proteiinia plus satoja litroja vettä, jonka voisi käyttä juomiseen. Ja se karjaeläinten pieremä metaani on nykytiedon mukaan kaikista pahin juttu ilmastolle.

Jos lihaa syötäisiin paljon vähemmän tai ei ollenkaan, maailman nälänhätä ja vesipula olisivat paljon, paljon nykyistä pienempiä ongelmia.

Tein oman osuuteni hiilidioksiidipäästöjen ja saasteiden vähentämiseksi. Siirryin vuoden alusta kulkemaan julkisella liikenteellä oman auton sijasta. Hyvin on toiminut. Yöviikoilla olen tunnin myöhemmin kotona. Siinänä se hinta, minkä joutuu päätöksestä maksamaan. Taloudellisesti halvempaa ja hyötyliikuntaa tulee paljon enemmän. Suosittelen, mikäli mahdollista.

Samaa mieltä itsekkin olen, esimerkiksi merien ekosyystemiä ollaan tehokkaasti tuhoamassa, no toisaalta, ehkä se tonnikala ei ole niin söpö kuin panda...:rolleyes:

Jos lihaa syötäisiin paljon vähemmän tai ei ollenkaan, maailman nälänhätä ja vesipula olisivat paljon, paljon nykyistä pienempiä ongelmia.

Paskapuhetta.

Luuletko että nykyään ei tuoteta tarpeeksi ruokaa ja vettä että siitä ei riittäisi kaikille. Näin siis huolimatta siitä että sitä riittää lihantuotantoonkin.

Ihan perusjutut tulee tehtyä, eli kierrätän pahvit, lasit, paristot, paperit yms. Seuraavaksi ajattelin itsekin siirryn energiasäästölamppuhin. En myöskään omista autoa.

Sähköä tulee kulutetua liikaa. Viime tasauslaskun jälkeen olen huomannut itsessäni "faijamaisia" piirteitä, eli hiippailen ympäri kämppää sammutellen valoja :D

Ihmettelen niitä kavereita, jotka ei viitsi mitenkään eritellä roskia, vaan pistää maitotölkeistä lähtien kaikki samaan koriin. Omasta mielestä kohtuu pieni vaiva yrittää vähän kierrättää.

Ettekös jo kuulleet, että maapallon lämpötila lähtee laskuun, kun auringon aktiivisuus on hiipumaan päin? Olisi se kornia, että 20 vuoden päästä aloitetaan tuottamaan hiilidioksidia ilmakehään, jotta estetään uusi jääkausi :)
Kannattaa lukea tuosta mikä on irradianssin muutoksen säteilypakotevaikutus ja kuinka muutaman vuoden kasvihuonekaasupäästöjen lisäys vaikuttaa:

http://www.dailykos.com/story/2009/1/15/02243/8400/223/684236

Aurinko on nyt passiivisimmillaan pitkään aikaan ja se on aiheuttanut 0,2 W/m2 säteilypakotevaikutuksen laskun.

Vertailun vuoksi CO2-pitoisuuden kasvu on ilmeisesti aiheuttanut noin 1,7 W/m2 kasvun (IPCC:n tuoreimmasta raportista).

Ihmettelen niitä kavereita, jotka ei viitsi mitenkään eritellä roskia, vaan pistää maitotölkeistä lähtien kaikki samaan koriin. Omasta mielestä kohtuu pieni vaiva yrittää vähän kierrättää.
Itse kyllästyin tuntemaan mitään mitään kollektiivista syyllisyydentunnetta siitä, jos ei harrasta moista viherpiperrystä. Maapallon saastuminen ja ilmastonmuutos saadaan vähenemään ja ehkä jopa loppumaan vasta sitten, kun valtiot isoimpien johdolla tekevät radikaaleja päätöksiä tilanteen muuttamiseksi. Joku ympäristötutkija sen jo sanoi, että ihmisen avittama ilmastonmuutos saataisiin pysähtymään per heti, jos haluttaisiin, mutta toimenpiteet olisivat sellaisia, joihin ei varsinkaan kukaan länsimaissa asuva ihminen suostuisi. Siinähän joutuisi luopumaan jo saavutetuista eduista. Mieluummin vähän ajellaan bussilla tai hybridiautolla ja kiikutetaan kahvinporot kompostiin, jotta voi sitten hyvällä omatunnolla lentää 2 kertaa vuodessa ulkomaille syömään hormonikasvatetun härän sisäfilettä. :kippis1:

Ihmiskunnan loppulaukka on jo alkanut ja suuret mullistukset ovat vasta edessä. Asioille rupeaa todella tapahtumaan sitten, kun ihmiskunta on korviaan myöten paskassa (kirjaimellisesti) tai taivaalta tulee niskaan joku kivenmurikka, joka pyyhkäisee tämän maapallon viheliäisimmän elukan sukupuuttoon.

Isoin ekotekoni (tai tekemättä jättämiseni) on uskoakseni se, että en syö lihaa. Lihan tuotanto kuormittaa ympäristöä enemmän kuin mikään muu ihmisen toiminta, enemmän kuin esim. liikenne.

Vaihdoin vihreään sähköön. Se ei edes ole kalliimpaa kuin muu sähkö, halvimmasta päästä. En ymmärrä, miksi kaikki eivät vaihda, jos se vain niiden seudulla on mahdollista.

Erottelen biojätteet, energiajakeen (=muovin), kartongin, keräyspaperin ja lasin. Metallia keräsin säkillisen joskus, mutta se säkki on vieläkin parvekkeella kun ei missään täällä ole metallinkeräystä.

En omista autoa enkä suunnittele ostavani. Helsingissä pärjää niin hyvin julkisilla.

Levitän parhaani mukaan ympäristötietoutta, en nyt tuputa mutta tilaisuuden tullen mainitsen. Työssäni pääsen journalististen töitten kautta vaikuttamaan. Olen tehnyt monta juttua ympäristöaiheista.

Toisaalta kyllä matkustelen joka vuosi lentäen. Asuntoni on isompi kuin tarvitsisi olla, mutta ai niin, vihreällä sähköllähän täällä pelataan. Tuotan liikaa metaania. Hyi mua.
Muista myös luopua elektroniikasta.

Esim. kierrättäminen vaikuttaa kyllä luonnon saastumiseen, vesien puhtauteen (kaatopaikat) sekä metsien katoamiseen (voidaan tehdä kierrättämällä taas uutta paperia). Ei ilmaston lämpeneminen ole todellakaan ainoa syy elää ekologisesti.

Itse kierrätän pahvit ja paperit. Tölkit ja lasit kierrättäisin mielelläni, mutta meillä ei ole taloyhtiössä niille erilaista astiaa. Tai jos on, se on piilotettu johonkin toisen talon pihalle...
En oikeastaan ikinä osta mitään turhaa krääsää, kannatan Reilua Kauppaa sen verran kuin budjetti antaa myöden, kuljen julkisilla jne. perusjuttuja. Ja ärähdän kavereille, jos heittävät roskia maahan ja pakotan tietysti nostamaan ne :D Tollaset pikku asiat on loppujen lopuksi niin pieni vaiva (tai no oikeastaan niistä ei ole vaivaa ollenkaan), että voin ihan hyvin tehdä niin ja ostaa itselleni hyvän omantunnon.

Itse kierrätän pahvit ja paperit. Tölkit ja lasit kierrättäisin mielelläni, mutta meillä ei ole taloyhtiössä niille erilaista astiaa. Tai jos on, se on piilotettu johonkin toisen talon pihalle...
En oikeastaan ikinä osta mitään turhaa krääsää, kannatan Reilua Kauppaa sen verran kuin budjetti antaa myöden, kuljen julkisilla jne. perusjuttuja. Ja ärähdän kavereille, jos heittävät roskia maahan ja pakotan tietysti nostamaan ne :D Tollaset pikku asiat on loppujen lopuksi niin pieni vaiva (tai no oikeastaan niistä ei ole vaivaa ollenkaan), että voin ihan hyvin tehdä niin ja ostaa itselleni hyvän omantunnon.
Toi tummennettu on juuri se mikä tuntuu monella olevan se päällimmäinen tarkoitus(vaikkei sitä edes itselleen pysty myöntämään)

ja ps. ei ollut sulle suoraan osoitettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom