Ajatteletko vihreästi? Säästätkö luontoa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mxm
  • Aloitettu Aloitettu
Toi tummennettu on juuri se mikä tuntuu monella olevan se päällimmäinen tarkoitus(vaikkei sitä edes itselleen pysty myöntämään)

ja ps. ei ollut sulle suoraan osoitettu.

Siksihän mä niin kirjoitinkin. Ja voin myöntää sen ihan hyvin :) Tuskin mun maitopurkkien kierrätys mitään auttaa, mutta teen niin, koska se on niin älyttömän pieni vaiva ja tuntuu hiukan paremmalta kun tekee edes jotain. Itseasiassa en edes osaisi laittaa maitopurkkeja roskiin tai heittää sanomalehtiä sekajätteeseen...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En ajattele vihreästi. En säästä luontoa. :/ Sad but true.

Kaikissa valaisimissani on energiansäästölamput, mutta vain sen takia, että sähkölasku olisi pienempi. Käytän kimppakyytiä koulumatkoilla, mutta vain siksi, etten omista omaa autoa ja ärsyynnyn busseissa. Olen ilmeisesti todella paha ihminen.

Olen sen verran idiootti että säästän luontoa just sen verran mikä on mulle suoraan eduksi (eli suomeksi kuluttaa vähemmän rahaa). Toisinsanoen ajan autolla aina mahdollisimman pienellä kulutuksella jne.
Toki kierrätän tavarat, pullot varsinkin kun niistä rahaa saa.

Paskapuhetta.

Luuletko että nykyään ei tuoteta tarpeeksi ruokaa ja vettä että siitä ei riittäisi kaikille. Näin siis huolimatta siitä että sitä riittää lihantuotantoonkin.

Pitää vähän puolustella tuota kasvissyöntikommenttia.

Itse asiassa ei ole paskapuhetta vaan ihan totta. Aika persujuttuja jos maataloudesta ja biologiasta jotain ymmärtää. Tietenkin paljon energiatehokkaampaa on kasvattaa viljaa ja sitä syödä kuin laittaa se minkä tahansa elukan läpi ja sitten käyttää kyseisen eläimen lihaa ravintona.

Toisaalta itse en tosiaankaan alkaisi tuollaisesta eettisestä syystä kasvissyöjäksi, koska en nää mitään järkeä oman elintason laskussa sen takia, että jossain Saharan tuolla puolen vuorostaan pystyttäisiin tukemaan surkealla elintasolla ja paskalla ravinnolla lisää ihmisiä. Mielestäni siinä vaiheessa ihmisiä on yksinkertaisesti liikaa, eikä se ole minun ongelmani, enkä aio siitä omassa ruokavaliossani maksaa.

Vaihdoin vihreämpään sähköön (mitä ikinä se tarkoittaa) kun joku muija soitti ja tyrkytti, sai ekan kuukauden ilmaiseksi.

Kuitenkin tuo vehreän sähkön hinta purasee perseestä vielä. Ei voi olla normisähköä halvempaa ja tietenkin joudut ottamaan tyyliin 12 kk kerralla. Luulisin vaan koska täällä päin viherhiperöt ehdottelivat vuokrakämppien (oma mukaan luettuna) sähkön tarpeen korvaamista "vihreällä sähköllä" ja vuokrahan se siinä olisi noussut. Hyvä etteivät saaneet tahtoaan läpi.

Itse asiassa ei ole paskapuhetta vaan ihan totta. Aika persujuttuja jos maataloudesta ja biologiasta jotain ymmärtää. Tietenkin paljon energiatehokkaampaa on kasvattaa viljaa ja sitä syödä kuin laittaa se minkä tahansa elukan läpi ja sitten käyttää kyseisen eläimen lihaa ravintona.

Tuo on aivan totta. Itse olen päättänyt säästää luontoa vähentämällä kasvisten syöntiä, saadaan sitten energiatehokkuutta kun kokoajan ei kasveja joudu meikäläisen lautaselle. Syödään ensin pois ne elossa olevat eläimet ja katsotaan sitten.

Itselläni kierrätys toimii jotenkuten. Pahvit, kompostit, paperit, lasi ja "sekajäte" löytävät paikoilleen, panttereita ei tällä hetkellä taida huushollissa olla missään. Säästölamput palavat, matkat taittuvat julkisilla (auto tuli dumpattua heti kun tuli muutto julkisten kannalta paremmalle paikalle) ja lentokoneessa ei opiskelijabudjetilla istuta. Sähköä tässä yksiössä vie tuo säästölamppujen tahdittama valonlähde, tietokone, jääkaappi ja satunnaisesti mikro, kahvinkeitin ja muut vastaavat. DIY temppuja tulee välillä harrastettua pienessä mittakaavassa, tällä hetkellä Amazonin pahvilaatikko hoitaa paperinkeräyksen, vanhoja rahkapurkkeja käytetään koneella istuttaessa "nuuskaroskiksina" ja muuta vastaavaa pientä. Kait tässä voisi sanoa olevan jonkinlaista vihreyttä.

http://www.katastrofinaineksia.info/
Jos saatte tämän dokumentin jostain käsiinne niin kannattaa katsoa. Tietenkin sen voi myös tilata suoraan sivuilla olevan linkin kautta. Websterhän voitti dokumentillaan Jussinkin.
Dokumentissa ohjaaja Webster pistää koko perheensä öljydieetille vuoden ajaksi.

Aloin hetki sitten kierrättämään kaikki muovit mitä kertyy. yleensä muoviroskikseni täyttyy nopeammin,kuin sekajäteroskis. Sitten kauppareissulla tai koiran kanssa ulkoillessa heitän pussukan kierrätyspisteeseen. Biojätteet tulee myös lajiteltua. Kaikenmaailman mehu,maito yms. purkit (tetrapakkaukset) nakkelen niille kuuluviin paikkoihin. Kierrättäminen rivitaloyhtiössä tai kerrostalossa on nykyään ainakin niin helppoa, että kyllä se kannattaa. Se on sitten eri asia, mihin kuljetusfirma ne laittaa. Olen kuullut, että välillä kierrätysroskikset lentää samaan paikkaan sekajätteen kanssa!!!

Kierrätän. Eipä oikeastaan muuta. Alhainen kulutus muuten johtuu lähinnä taloudellisesta tilanteesta, ei niinkään vihreästä ajattelusta. Mutta kyllä mulla varmaan pienempi hiilijalanjälki on kun Al Gorella. Oli muuten hauska juttu, kun jossain laskettiin Goren jalanjäljen koko, niin se oli moninkertainen keskivertojenkkiin nähden. Osa tuosta kulutuksesta kyllä johtuu varmasti "työstä". Se vie vaan vähän uskottavuutta jutuista. Vähän sama kuin paasaisi alkoholin vaaroista ja iltasin itellä olis aina pullo suulla. Toinen esimerkki on Hjallis Harkimo. Sekin paasasi vuosi tai pari sitten jotain ekoasiaa. Lentelee kuitenkin kokoajan ja rakentelee jotain helvetillisiä huvivenesatamia. Mutta kai se on niin, että jos ajaa hybridillä ja kierrättää jugurttipurkit niin voi alkaa jeesustelemaan muille. Kannattaisi vaan muistaa, että kokonaiskulutus ratkaisee, eikä se, tekeekö sen ekoseksikkäästi. Jos kokonaiskulutus on suuri niin voisi pitää turpansa kiinni.

Pitää vähän puolustella tuota kasvissyöntikommenttia.

No ei kai... Totta vitussa se on tehokkaampaa vaan syödä sitä viljaa (vaikkakin eläimiä voidaan ruokkia semmoisella tavaralla joka ei ihmisravinnoksi kelpaa, näin ymmärtääkseni pääosin tehdäänkin). Mutta se että ruokaa ja vettä ei riittäisi kaikille sen takia että kasvatetaan lihakarjaakin, on kyllä ihan paskapuhetta.

No ei kai... Totta vitussa se on tehokkaampaa vaan syödä sitä viljaa (vaikkakin eläimiä voidaan ruokkia semmoisella tavaralla joka ei ihmisravinnoksi kelpaa, näin ymmärtääkseni pääosin tehdäänkin). Mutta se että ruokaa ja vettä ei riittäisi kaikille sen takia että kasvatetaan lihakarjaakin, on kyllä ihan paskapuhetta.

Ruoka ei riitä kaikille ensisijaisesti siitä syystä, että pääosa ihmiskunnan tuottamasta ruoasta (raaka-aineet, materiaalit) kulkeutuvat rikkaisiin teollisuusmaihin. Suomen kaupoista voitaisiin vielä puolet safkasta Afrikkaan ja me voitaisiin edelleen hyvin.

http://www.katastrofinaineksia.info/
Jos saatte tämän dokumentin jostain käsiinne niin kannattaa katsoa. Tietenkin sen voi myös tilata suoraan sivuilla olevan linkin kautta. Websterhän voitti dokumentillaan Jussinkin.
Dokumentissa ohjaaja Webster pistää koko perheensä öljydieetille vuoden ajaksi.

Toi oli hyvä! Toki siinä oli jotain todella typeriä juttuja. Yhdessä kohtauksessa ne esim. heitti vanhat (muoviset) keittiötyökalut menemään (ei siis kirpparille vaan roskiin) ja osti uudet ekologiset... tase ei ihan kunnossa. oli siinä muitakin pieniä yksityiskohtia jotka ei ihan täsmännyt. Huomas että kyseinen tyyppi ei ollut ihan tietoinen ekologisuuden suuremmasta kuvioista. Anyway, kannattaa katsoa ja vaikka kokeilla itse.

Toi oli hyvä! Toki siinä oli jotain todella typeriä juttuja. Yhdessä kohtauksessa ne esim. heitti vanhat (muoviset) keittiötyökalut menemään (ei siis kirpparille vaan roskiin) ja osti uudet ekologiset... tase ei ihan kunnossa.

Joo muakin ärsytti toi kohtaus.
Taisi kyllä kohtaus olla vain dramaturgisista syistä lisättynä dokumenttiin.

No siis eihän ongelma ole se, etteikö ruokaa primäärituotannossa tuotettaisi riittävästi. Vitsi on siinä, että koska lihan kysyntä on niin suurta ja jengillä länsimaissa varaa maksaa siitä, niin kehitysmaissa joudutaan samaan aikaan tuottamaan ruokaa vientiin länsimaihin rehuksi vaikka omassa maassa nähdään nälkää. Tämä johtuu ruoan hinnan noususta, koska kysyntä on niin suurta. Vihoviimeinen perseily on ruoaksi kelpaavien tuotteiden valmistaminen biopolttoaineiksi. Lopputuloksena ruoan hinta nousee globaalisti ja köyhimmät siitä ekana kärsii, mutta kaikkia vituttaa.

Fakta siis on, että koska ruokaa tuhlataan tolkuttomia määriä lihakarjaan ja biopolttaineisiin, on ruoan hinta noussut niin paljon, että köyhimmillä ei ole varaa ostaa edes rehua.

Muistutetaan kuitenkin, että nälkää nähdään eniten siellä, missä on konflikteja ja sisällissotia. Siihen auttaa parhaiten koulutustason nousu ja työllistyminen. Jos jengi osaa lukea ja on hyvässä duunissa niin ei siinä paljoa kiinnosta ruveta sotimaan turhan takia.

Täällä faktoja lihantuotannosta vs. kasvisten tuotanto.

Ja tässä proteiininsyöjiä kiinnostavaa tilastoa: http://en.wikipedia.org/wiki/Edible_protein_per_unit_area_of_land

Asun yksin isossa talossa (tosin kerrostalo), auton ja mp:n yhteenlaskettu kuutiotilavuus on 4,3 litraa, ostin uuden polkupyörän, mutta ajoin sillä viime kesänä kolme kertaa :) Kierrätän tosin paperit, pullot, pahvit ym.

Joten en säästä. Se on ihan sama, mitä yksi suomalainen tai vaikka koko maa tekee. Ja mielestäni Eurooppa syö kilpailuetuaan olemalla mallioppilas näissä asioissa. Usa, Aasian maat + 100 muuta tekee mitä haluaa ja maailma saastuu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom