Ajatteletko vihreästi? Säästätkö luontoa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mxm
  • Aloitettu Aloitettu
Menkää hipit töihi älkääkä tääl poratko.

Ilmastonmuutos on fakta, sen tietää kaikki.

Ihmisen osuus ilmastonmuutokseen suht minimaalinen, sen tietää kaikki vähänki järkevämmät ihmiset.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aika pihalla näyttää monet olevan ilmastonmuutoksesta. En sano tätä millään pahalla, sillä monet tutkimustulokset on hivenen ristiriitaisia ja lyhyen aikavälin tarkasteluja. Mutta vaikuttaa, että monet ei ole ollenkaan vaivautunut ottamaan selvää ilmastonmuutoksesta ja silti ottavat tiukasti kantaa asioihin, joista eivät ihan hirveesti näytä tietävän.

Olen itse lukenut muutaman kirjan ilmastonmuutoksesta ja perehtynyt asiaan internetin sivustoilla. Olen myös tehnyt aiheesta yhden kohtuukokoisen tutkielman opinnoissani. En ole mitenkään fanaattinen ilmastonmuutoksen julistaja, enkä ole erityisen vihreä ihminen. Enemmän pitäisi olla ja ottaa enemmän todesta uusimpia tutkimustuloksia. Mutta pikku hiljaa aion muuttaa omaa elintapaakin ekologisempaan suuntaa ja pyrin ohimennen valistamaan kavereitakin ekologisempiin tekoihin. En kuitenkaan tuputa vihreää ajattelumallia, kun en itsekään sitä mitenkään riittävästi ole omaksunut. Omasta mielestäni jokaisen ihmisen on henkilökohtaisesti ryhdyttävä ilmastotalkoisiin, mutta toki homma yleensä on niin, että alkusysäys tulee tällaisiin juttuihin poliittisilta päättäjiltä. :rolleyes:

Ettei mene ihan paskanjauhannaksi niin laitetaan vähän omia ekotekoja:
-Koitan kierrättää mahdollisimman paljon
-Pyrin säästämään vettä. Etenkin kuumaa, koska veden lämmittäminen vie paljon energiaa.
-Pääasiassa ajelen julkisilla. Pihalla on kuitenkin myös auto, jolla taitan pidemmät matkat. Auto ei päivittäisessä käytössä
-Sammuttelen valoja ja koitan säästää sähköä muutenkin
-Koitan rahatilanteen puitteissa silloin tällöin suosia kotimaista, joissakin tapauksissa jopa luomua
-Aion vaihtaa sähkön vihreään

Eli en ole mikään erityisen ekoihminen, vaikka tosta alun moralisoinnista voisi niin päätelläkkin. :D Aion kuitenkin pikku hiljaa mennä ekologisempaan suuntaan...

Suosittelen kaikille tähän loppuun vielä nopeeta vilkasua esim. www.ilmasto.org-sivustolle. Siellä on kohtalaisen ytimekkäästi ilmastonmuutostietoa perus-jampalle.

Plaa Plaa Plaa.
Maapallon ilmasto on muuttunu jatkuvasti jo kauan ennen ihmistä ja tulee muuttumaan senki jälkee, kun ihmisiä ei enää ole. Jos ihminen olis jotenki päätekijänä ilmastonmuutoksessa, niin miten ihminen esim. aiheutti sen kun tänki maan kohdalla oli jokunen kilometri jäätä?(Olisko se parempi kun nykyinen ilmaston lämpeneminen?) Ja tästäkään ei ole loppupeleissä hirveen pitkä aika.

Nyky ihminen vaan luulee pystyvänsä vaikuttamaan kaikkeen, kuten tässä tapauksessa planeetan lämpötilaan.

Enempää ei jaksa tässä vuodattaa, tulee vaan turhaa päänsärkyä kaiken tän typeryyden edessä.

Plaa Plaa Plaa.
Maapallon ilmasto on muuttunu jatkuvasti jo kauan ennen ihmistä ja tulee muuttumaan senki jälkee, kun ihmisiä ei enää ole.
Ihminen ei todellakaan ole ainoa asioihin vaikuttava muuttuja.
Jos ihminen olis jotenki päätekijänä ilmastonmuutoksessa, niin miten ihminen esim. aiheutti sen kun tänki maan kohdalla oli jokunen kilometri jäätä?(Olisko se parempi kun nykyinen ilmaston lämpeneminen?) Ja tästäkään ei ole loppupeleissä hirveen pitkä aika.
Ymmärtänet itsekin, että noihin aikoihin ei oltu vielä keksitty edes pyörää Mesopotamiassa, joten on hieman eri asia verrata sandaaleissa käveleviä ihmisiä nykyajan porukkaan. Sandaaleissa etenevistä ihmisistä tulee päästöjä vähän eri lailla kuin autoista.
Nyky ihminen vaan luulee pystyvänsä vaikuttamaan kaikkeen, kuten tässä tapauksessa planeetan lämpötilaan.
Nykyihmisellä on hieman erilaiset vaikutusmahdollisuudet asioihin kuin homo erectuksella jokunen satatuhatta vuotta sitten.
Enempää ei jaksa tässä vuodattaa, tulee vaan turhaa päänsärkyä kaiken tän typeryyden edessä.
Kaikkien kannalta se on ehkä parempi. Jos mitään ei halua ymmärtää, niin mitään ei voikaan ymmärtää.

Suosittelen kaikille tähän loppuun vielä nopeeta vilkasua esim. www.ilmasto.org-sivustolle. Siellä on kohtalaisen ytimekkäästi ilmastonmuutostietoa perus-jampalle.

Aika hukkaan saattaa joutua tuollakin sivulla. Tahot sivujen takana puhuvat selvää kieltään ja päätoimittajakin on vihreänä poliitikkona tunnettu Oras tynkkynen.

Toteutus:
Maan ystävät ry
Dodo ry
Luonto-Liitto ry
TEP - Tekniikka Elämää Palvelemaan ry
WWF
Natur och Miljö rf. (översättningar)
Suomen luonnonsuojeluliitto
Changemaker - Kirkon ulkomaanavun nuorisoverkosto
Greenpeace Finland

Ainakaan ekokauppa ekoloa (jkl) ei kiinnostanut Earth Hour. Sen verran loisti hienosti muiden ikkunoiden ollessa pimeinä.

Aika hukkaan saattaa joutua tuollakin sivulla. Tahot sivujen takana puhuvat selvää kieltään ja päätoimittajakin on vihreänä poliitikkona tunnettu Oras tynkkynen.

Toteutus:
Maan ystävät ry
Dodo ry
Luonto-Liitto ry
TEP - Tekniikka Elämää Palvelemaan ry
WWF
Natur och Miljö rf. (översättningar)
Suomen luonnonsuojeluliitto
Changemaker - Kirkon ulkomaanavun nuorisoverkosto
Greenpeace Finland
No laitetaampas tähän sitten tieteellisempää perustaa tarjoavampi sivusto: www.ipcc.ch. Kyseessä siis kansainvälinen ilmastopaneeli, jonka tutkimukset, vaikutukset ja ennusteet taitaa olla melkoisen realistisia. Samaa settiä löytyy muistaakseni suomeksi sivulta: http://www.fmi.fi/ilmastonmuutos/ipcc.html

Suositellaan tähän vielä paria kirjaa:
-Tim Flannery - Ilmaston muuttajat
-Pasi Toiviainen - Ilmastonmuutos Nyt

Mielenkiintoista luettavaa, vaikka ei harrastuksiin kuuluisikaan ilmastonmuutosta vastaan kiihkoilu! :thumbs:

No laitetaampas tähän sitten tieteellisempää perustaa tarjoavampi sivusto: www.ipcc.ch. Kyseessä siis kansainvälinen ilmastopaneeli, jonka tutkimukset, vaikutukset ja ennusteet taitaa olla melkoisen realistisia. Samaa settiä löytyy muistaakseni suomeksi sivulta: http://www.fmi.fi/ilmastonmuutos/ipcc.html

Empä noita IPCC:n ennustuksia paljon hehkuttaisi. Hiilidioksidi pitoisuudet nousevat, mutta lämpötiloissa mennään "jos kaikki mahdollinen tehtäisiin" skenaarioiden alapuolella:down:.

Suositellaan tähän vielä paria kirjaa:
-Tim Flannery - Ilmaston muuttajat
-Pasi Toiviainen - Ilmastonmuutos Nyt

Mielenkiintoista luettavaa, vaikka ei harrastuksiin kuuluisikaan ilmastonmuutosta vastaan kiihkoilu! :thumbs:

Tim Flannery on oudompi, mutta Pasi Toiviaisen kirjoituksia olen lukenut täällä:

http://ohjelmaopas.yle.fi/artikkelit/tiede/tiede-blogit/ilmastonmuutos

Sen verran olen Pasin blokia lukenut, että sen perusteella en aio hänen kirjaansa aikaa tuhlata. Sitä vastoin suosittelen Juha Pekka Lunkan Maapallon ilmastohistoria-Kasvihuoneista-jääkausiin. Tunnustan, etten oli kirjaa vielä lukenut, mutta se vaikuttaa todella kiinnostavalle. Seuraavassa kyseisen kirjan esittely:

http://www.hs.fi/kirjat/artikkeli/M...asvihuoneista+jääkausiin/HS20090106SI1AT02la4

Ekologinen jalanjälki -testin mukaan tarvittaisiin 3 maapalloa, jos kaikki maailman ihmiset eläisivät kuten minä, joten en todellakaan säästä/ajattele vihreästi :jahas:

Vastaanpa omalta osaltani eli viimeisen vuoden aikana omaan käyttäytymiseeni on tullut suuri muutos. Olen vähentänyt autolla ajamista eli hommasin fillarin ja käytän julkisia mahdollisimman paljon. En myös juurikaan syö enää lihaa. Kanaa silloin tällöin, jos käyn ulkona lounaalla. Hankintoja tehdessäni katson niiden ekotehokkuutta yms. Pyrin vähentämään kuluttamista muutenkin. Sähköyhtiö on vaihdettu jne...

En nyt ole ikinä ollut varsinainen ökyilijä mutta löysin vanhan harrastuksen eli kalastuksen uudestaan noin vuosi sitten. Luonnossa liikkuminen toi taas sellaisen ajatuksen, että pitää tehdä itse minkä pystyy ympäristön säilyttämiseksi tai sen tilan parantamiseksi. Pieni taitaa olla mun vaikutukseni mutta jostain on lähdettävä. En yleensä mikään julistaja ole, mutta kirjoitan tämän tänne niitä varten, jotka miettivät, ovatko yksin panostuksensa kanssa. Ette ole. :)

Empä noita IPCC:n ennustuksia paljon hehkuttaisi. Hiilidioksidi pitoisuudet nousevat, mutta lämpötiloissa mennään "jos kaikki mahdollinen tehtäisiin" skenaarioiden alapuolella:down:.

Tim Flannery on oudompi, mutta Pasi Toiviaisen kirjoituksia olen lukenut täällä:

http://ohjelmaopas.yle.fi/artikkelit/tiede/tiede-blogit/ilmastonmuutos

Sen verran olen Pasin blokia lukenut, että sen perusteella en aio hänen kirjaansa aikaa tuhlata. Sitä vastoin suosittelen Juha Pekka Lunkan Maapallon ilmastohistoria-Kasvihuoneista-jääkausiin. Tunnustan, etten oli kirjaa vielä lukenut, mutta se vaikuttaa todella kiinnostavalle. Seuraavassa kyseisen kirjan esittely:

http://www.hs.fi/kirjat/artikkeli/M...asvihuoneista+jääkausiin/HS20090106SI1AT02la4
Suosittelen tota Tim Flanneryä kyllä! Oli todella mukaansatempaava kirja ja asiantuntevan oloinen. Tykkäsin siitä enemmän kuin tosta Toiviaisen kirjasta, vaikka sekin mielestäni hyvä lukukokemus oli.

Mulla on muuten varaus sisässä helmet-kirjastoissa tosta "Maapallon ilmastohistoria"-opuksesta. Näyttäis olevan aika suosittu, kun laitoin varauksen menemään 3 viikkoa sitten ja nyt näytin olevan varauslistalla sijalla 53... :) Lisäksi tuleviin lukuhetkiin aion sovittaa "Maailman Tila - Lämpenevään Maailmaan"-kirjan, joka nopealla selailulla vaikutti todella mielenkiintoiselta, kun sen kaverin kirjahyllystä eilen bongasin. Muutaman noita "Maailman Tila"-sarjan kirjoja lukeneena ei voi muuta kuin suositella, etenkin jos sattuu löytymään jonkinlaista kiinnostusta maantieteen eri haaroihin. Tokihan noissa kirjoissa on teemasta riippuen paljon muutakin, mutta itse maantieteestä kiinnostuneena olen ainakin ollut tyytyväinen noihin teoksiin. ;)

Toivottavasti ei mennyt vielä pahasti ohi aiheen. Näyttää vaan kovaa vauhtia pukkaavan erilaista kirjaa ja tutkimusta ilmastonmuutoksesta kirjakauppojen hyllyille. Ja kyllähän toi tietämys aiheesta varmaan ainakin jossain määrin kulkee käsi kädessä ekologisten elintapojen kanssa. :rolleyes:

Itse ajattelen ilmastonmuutosta enemmän kukkarolla kuin tunneperusteilla :D Käytän julkisia ja palautan pullot oikeastaan vain siitä syystä kun ei ole opiskelijana varaa parempaankaan.

Monellako tulee mieleen paljonko ihmisenä ja yksilönä voi oikeasti vaikuttaa energiankulutukseen ja ilmastonmuutokseen? Ihmisen yksittäiset eettiset teot ovat oikeasti pisara meressä verrattuna siihen mitä koko ihmisten ylläpitämä infrastruktuuri syö.

Hätäisellä logiikalla tulee äkkiseltään mieleen kuinka vihreä teko esim. television kiinni pitäminen on. Todellisuudessa tuotteen elinkaaren vaatimasta energiasta todella suuri osa menee nimenomaan jo itse tuotteen valmistukseen ja lopuksi kierrätykseen. Se, että lepuuttaa valoja vartin pois päältä ei meinaa kokonaisuuden kannalta yhtään mitään.

Ääriesimerkkinä metalliteollisuuden tuotteiden, esimerkiksi auton valmistus malmista mersuksi vie aika reippaan määrän kilowattitunteja. En muista kuinka pitkälle keskivertoautolla pystyi ajamaan sen valmistuksen vaatimalla energiamäärällä, mutta kyllä sitä bensaa aika perkeleesti sai.

Ei ylenmääräisessä porsastelussa mitään järkeä tietenkään ole, mutta ei pienet kivat teot oikeasti juuri mitään muuta. Jos halutaan oikeasti vaikuttaa niin pitää toimia isosti. Voimaloiden hyötysuhteita parantamalla, valmistustekniikkaa kehittämällä, sähkönjakeluverkon kehittämisellä ja fiksummilla lämpöratkaisuilla mennään paljon pidemmälle. Nämä ovatkin jo aika pitkälle hoidossa, koska energian säästö säästää myös rahaa.

Eipä tämä pallo pelastu ellei ihmiset oikeasti ala tinkimään omasta elintasostaan. En usko.

Ps. Penn & tellerissä oli joskus jakso kierrätysbuumista. Nopeasti karrikoituna pointti oli se, että kalliiden materiaalien kuten valmiit lasipullot (voidaan kipata uuden lapparit sisään) ja metallien kierrätys on järkevää, koska kierrättämällä säästetään osa valmistusprosessista. Sen sijaan muovi, paperi yms. shaiba päätyy kierrätyksen jälkeen lopputuotteena kohtuu heikkotasoiseksi tahnaksi, josta ei juuri muuta saada kuin juoksuratoja ja munakennoja. Joidenkin tuotteiden kierrätäminen voi olla epä-ekologisempaa kuin asiallinen käsittely kaatopaikalla kierrätyksen kalliden kustannusten vuoksi, koska uudella lopputuotteella ei välttämättä ole kysyntää. Tietenkin ne kulut näkyy sitten kuluttajilla.

Yritän välttää muovia, eli en pakkaa kaikkea mahdollista kaupassa muoviin, vältän muovipusseja ja niitä joita kotoa löytyy käytän useaan otteeseen sekä valitsen mielummin tuotteen joka EI ole yksilöpakattu. On aika jännä miten paljon tavaraa pakataan ihan turhaan muoviin ja monella kerroksella. En tiedä onko mun muovin boikotoimisesta mitään merkitystä mihinkään, mutta onpahan tehty ainakin jotain. Kierrätän lehdet, pahvit ym. muut perus jutut.
En harrasta shoppailua shoppailun riemusta, ostan vain tavaroita ja vaatteita joita tarvitsen, en omista kymmentä kenkä paria, enkä tusinaa farkkuja. Jos pystyn hankkimaan saman tavaran käytettynä teen niin. Kierrätän tavaroita kaveri piirissä, varsinkin lasten harrastus välineitä.
En matkustele kaukomaille kun ei edes rahat moiseen riittäisi, plus saan lomatressin jo Yyteriin menemisestä. Työmatkat kuljen pyörällä, se on hyvää hyötyliikuntaa.
Se mistä minua voi ruoskia on ruoka. Meillä syödään aika paljon lihatuotteita sekä ulkomailta tuotuja elintarvikkeita hedelmiä ym.
Olisi ihanaa jos rahat riittäisi esim. riistalihaan, tai jos motivaatio riittäisi kasvissyöjksi, mutta niin ei ole. Meillä löytyy joka viikko ruokalistalta tehotuotettua nautaa, bloileri on pois listalta kun näin dokkarin niiden teurastuksesta. Sikojen elävltä keittäminen tuntuu myös ruokahalua vähentävltä ajatukselta, joten parina viikkona ei ole sianliha valmisteita tehnyt mieli ostaa.
Olisin valmis maksamaan pari euroa lisää lihastani jos eläinten teurastus hoidettaisiin mahdollisimman inhimmilisesti, ja en nyt tarkoita ketonen ja Myllyrinteen humaania teurastajaa. Samalla lailla ostan vain ns. vapaiden kanojen kananmunia, tosin voi olla että ne kuluttavat ns. energiaa enemmän kuin häkkikanalan vastaavat.
Tein joskus myös tuon jalanjälki testin ja tulos oli 2.4 maapalloa, eli tulos ei ollut kovin hyvä. Toisaalta länsimaalaisen taitaa olla aika vaikea päästä ns. yhteen maapalloon...

Itse ajattelen ilmastonmuutosta enemmän kukkarolla kuin tunneperusteilla :D Käytän julkisia ja palautan pullot oikeastaan vain siitä syystä kun ei ole opiskelijana varaa parempaankaan.
Niinpä, lainsäädännön pitäisikin mennä siihen suuntaan, että olisi aina edullisinta valita ympäristöystävällisin vaihtoehto. Ei tarvitsisi perusjannun paljoa miettiä. Oikeastaan vielä fiksumpaa olisi, että kaikki tuotteet sisältäisivät hinnassaan tuotteesta aiheutuneen ympäristövahingon siivouksen.

Monellako tulee mieleen paljonko ihmisenä ja yksilönä voi oikeasti vaikuttaa energiankulutukseen ja ilmastonmuutokseen? Ihmisen yksittäiset eettiset teot ovat oikeasti pisara meressä verrattuna siihen mitä koko ihmisten ylläpitämä infrastruktuuri syö.
Oikeastaan Suomessa 2/3 ympäristövaikutuksesta tulee yksityisten kulutuksesta. Lisää aiheesta: http://www.environment.fi/default.asp?contentid=197443&lan=fi

Hätäisellä logiikalla tulee äkkiseltään mieleen kuinka vihreä teko esim. television kiinni pitäminen on. Todellisuudessa tuotteen elinkaaren vaatimasta energiasta todella suuri osa menee nimenomaan jo itse tuotteen valmistukseen ja lopuksi kierrätykseen. Se, että lepuuttaa valoja vartin pois päältä ei meinaa kokonaisuuden kannalta yhtään mitään.
Esim. Saksassa menee muistaakseni neljällä miljardilla eurolla sähköä vuodessa pelkästään laitteiden valmiustilaan. Telkkari kuluttaa sähköä moninkertaisesti sen valmistukseen verrattuna elinkaarensa aikana.

Ääriesimerkkinä metalliteollisuuden tuotteiden, esimerkiksi auton valmistus malmista mersuksi vie aika reippaan määrän kilowattitunteja. En muista kuinka pitkälle keskivertoautolla pystyi ajamaan sen valmistuksen vaatimalla energiamäärällä, mutta kyllä sitä bensaa aika perkeleesti sai.
Auton elinkaaren päästöistä 80-90 % tulee käytön aikana.

Volvon V70-henkilöauton elinkaaren päästöistä materiaalien louhinta yms. mukaanlaskettuna tuotannosta ja kierrätyksestä syntyy 11 % ja käytön aikana 89 %. Volvo seuraa tarkasti energiankulutustaan, ikävä kyllä ovat uusineet sivustonsa joten aiemmin tallettamani linkki ei toimi.

Ei ylenmääräisessä porsastelussa mitään järkeä tietenkään ole, mutta ei pienet kivat teot oikeasti juuri mitään muuta. Jos halutaan oikeasti vaikuttaa niin pitää toimia isosti. Voimaloiden hyötysuhteita parantamalla, valmistustekniikkaa kehittämällä, sähkönjakeluverkon kehittämisellä ja fiksummilla lämpöratkaisuilla mennään paljon pidemmälle. Nämä ovatkin jo aika pitkälle hoidossa, koska energian säästö säästää myös rahaa.
Komppi muuten, paitsi että niitä energiansäästöhankkeita olisi ainakin VTT:n ja Posivan mukaan vielä aivan järjettömiä määriä.

Eipä tämä pallo pelastu ellei ihmiset oikeasti ala tinkimään omasta elintasostaan. En usko.
Komppi.

Ps. Penn & tellerissä oli joskus jakso kierrätysbuumista. Nopeasti karrikoituna pointti oli se, että kalliiden materiaalien kuten valmiit lasipullot (voidaan kipata uuden lapparit sisään) ja metallien kierrätys on järkevää, koska kierrättämällä säästetään osa valmistusprosessista. Sen sijaan muovi, paperi yms. shaiba päätyy kierrätyksen jälkeen lopputuotteena kohtuu heikkotasoiseksi tahnaksi, josta ei juuri muuta saada kuin juoksuratoja ja munakennoja. Joidenkin tuotteiden kierrätäminen voi olla epä-ekologisempaa kuin asiallinen käsittely kaatopaikalla kierrätyksen kalliden kustannusten vuoksi, koska uudella lopputuotteella ei välttämättä ole kysyntää. Tietenkin ne kulut näkyy sitten kuluttajilla.
Penn & Tellerin kyseinen jakso on täyttä valehtelua, koska perusteina viitattiin 70- ja 80-luvun tutkimuksiin, ja 20-30 vuoden aikana teknologia on kehittynyt todella paljon. Nykyään paperia kannattaa ehdottomasti kierrättää ja yleisesti ottaenkin kierrätysmateriaaleja käyttämällä säästetään paljon energiaa ja rahaa.

Lisää aiheesta: http://www.de-fact-o.com/fact_read.php?id=62

Heh heh!, netti on pullollaan sinun vänkääviä kirjoituksiasi. Jo pelkästään tätä ketjua lukemalla asia selviää. Jokainen vetäkööt omat johtopäätöksensä.
Toivottavasti lukee ja myös vetää omat johtopäätöksensä.

Hannu kokoaa sen aineiston, mitkä palvelevat hänen näkemyksiään ja tulkitsee ne haluamallaan tavalla. Samoin teet sinäkin. Kahlasin jonkin verran sivujasi, enkä löytänyt yhtään kirjoitusta, mikä sotisi virallista ilmastonmuutos-liturgiaa vastaan. Miksi et ole blokissasi ihmetellyt miksi ilmasto ei suostu lämpeämään vaikka CO2 tasot nousevat?. Eikö koko ilmastonmuutoshössötyksessä ole mitään minkä todenperäisyyttä epäilet?. No eihän oikea uskovainen kyseenalaista omia uskonkappaleitaan.
Ei. Minä tulkitsen lähteitä siten, miten uskon niiden olevan totuudenmukaisia. Hannu tekee lähes täysin päinvastoin. Katso vaikka uusimmat valheet: http://tuukkasimonen.blogspot.com/2009/03/tanskanen-kusettaa-jalleen-osa-5.html

Olen myös käsitellyt sitä, miksi joka vuosi ei tule uusia lämpötilaennätyksiä: http://tuukkasimonen.blogspot.com/2009/01/ilmastonmuutos-pyshtyi.html

Epäiletkö sinä gravitaatioteoriaa tai evoluutiota?

Jaa etkö ole koskaan nähnyt huolestunutta keskustelua, missä pelätään Golf-virran pysähtymistä, Tuvalun hukkumista, merenpinnan nousua jne.?. Hei Tuukka kamoon!. Joku vertaisarvioitu tutkimusko sinulle pitäisi etsiä?.
Sanon selkeästi blogissani, että Golfvirta ei pysähdy. Merenpinta nousee ja olen selkästi ilmoittanut tukevani IPCC:n näkemystä enkä ole väittänyt, että merenpinta nousisi metrejä tämän vuosisadan aikana.

Sinulle on oleellista, mitä Singer on aiemmin tehnyt, ei minulle. Jos hänen sanomisissaan on järkeä, niin se riittää minulle. Asiathan tässä sotivat, eivätkä henkilöt!. Eikös netissä ole ihan sellaisia lokasivustoja, jotka ovat erikoistuneet keräämään tiedemiehistä sellaista infoa, mitä alarmistit voivat käyttää nettikeskusteluissa viemään "änkyrätiedemiesten" uskottavuutta?. Eikös sinun blokissakin ole linkki johonkin alarmistien väittelyoppaaseen. Eipä tuo Al Gorekaan ole tiedemiehenä kannuksiaan hankkinut. Todennäköisesti et kehtaa tunnustaa fanittavasi Gorea, mutta etpä kuitenkaan hyökkää näkyvästi häntä vastaan. Olettehan te samalla puolella. Jos haluat olla minun silmissäni uskottava, niin sinun on oltava myös tasapuolinen.
Kyllä, DeSmogBlog ja SourceWatch keräävät tietoa siitä, kuinka öljy-yhtiöt rahoittavat änkyrätutkijoiden disinformaation levittämistä. Singer ei ole 20 vuoteen julkaissut mikäänlaista tutkimusta ilmastonmuutoksesta, joten hän on toiminut parikymmentä vuotta - ei tutkijana vaan - öljy- ja tupakkayhtiöiden lobbarina.

Linkki Gristiin ei ole alarmistien väittelyopas vaan opas siihen, kuinka puutteelliset argumentit lytätään. Grist kannattaa tieteellistä näkemystä, ei alarmismia.

Olen myös kritisoinut Gorea useampaan kertaan blogissani.

Sain kirjoituksestasi sen käsityksen, että ilmaston lämpeneminen olisi sukupuuttojen takana. Väärinymmärrys siis. Ihan mukava huomata, että mielipiteesi biopolttoaineisiin on terveen kriittinen, koska biopolttoaineiden tuotantohan lisää suuresti viljelyaloja ja näin syrjäyttää alkuperäistä luontoa. Öljyn porauksella tämä alkuperäistä luontoa tuhoava vaikutus huomattavasti pienempi.
Tästä ollaan samaa mieltä.

Kaikenkarvaisia tutkimuksia ilmestyy aiheesta jatkuvasti. Taisipa se kirkkokin jonkun tutkimuksen juuri teettää. Kyllähän päästöjen vähentäminen saadaan kannattavaksi, jos lähtökohdaksi otetaan, että sillä pelastetaan maapallo ekokatastrofilta. Kyllä energiayhtiöt ottavat aina omansa ja kansa maksaa tunnetusti koko lystin. Pitää olla melkoinen myyntimies, joka saa minut uskomaan, että hyötyisin hommasta taloudellisesti.
Eihän verojakaan makseta sen takia, että siitä hyötyisi itse vaan sen takia, että niillä kustannetaan yhteistä hyvää (ja myös hassataan rahaa turhuuksiin ja huonoihin juttuihin)

Niin mikähän se on asiaton moderointi ja mikä ei. Totuus on kuitenkin se, että joku päättää mitä siellä on ja mitä ei ole ja toisten näkemykset ovat enemmän esillä kuin toisten. Yrität kusettaa ihmisiä, jos annat ymmärtää että Wikipedia olisi joku oikean ja puolueettoman tiedon lähde.
Kai sinä pystyt antamaan esimerkin asiattomasta moderoinnista historiatiedoista kun kerran tiedät moista tapahtuvan koko ajan?

Ajattelin jo hetken, ettei aatteellisuuden tunnustaminen ole oikein Tuukkamaista. No hetkellinen rehellisyys oli siis ohimenevää.
Ilmastonmuutostiede ei ole aatteellista. Ajattelumaailma, jonka mukaan nykyihmisillä on vastuu myös tulevien sukupolvien hyvinvoinnista ja biosfääristä on aatteellista.

Ja sinä sanoit Stephen Schneidera hörhöksi!. Asiallinen argumentointi ilmastonmuutoksesta on, että asian kaikki puolet kerrotaan rehellisesti. Tämä rehellisyys tarkoittaa siis sitä, että mm. ilmaston viimeaikaisen viileneminen tapaiset asiat tuotaisiin rehellisesti ja näkyvästi esiin. Jos suurelle yleisölle kerrotaan tarkoituksellisesti vain pahimmat skenaariot, niin se on tarkoituksellista harhaanjohtamista. Ei siis suoranaista valehtelua, mutta täysin siihen verrattavissa oleva asia. Ilmastoasioista annetaan siis kuva, joka ei ole totuuden mukainen. On surullista, että ihmisten pitää muodostaa mielipiteensä pelottelupropagandan perusteella. Petteri Taalaksen viimeisin esille tulo on tästä loistava esimerkki. Tupakkavertauksesi muuten ontuu. Tupakoinnin seuraukset tiedetään varmasti, mutta ilmastonlämpeneminen ja hiilidioksidin suhde on kaikkea muuta kuin varma.
Ei ole olemassa mitään tilapäistä viilenemistä. 2005-2009 on tähän asti ollut lämpimämpi kuin 2000-2004. Ja jos tarkastellaan vähänkin pidempää aikaväliä, niin 2000-2009 on 0,2 astetta lämpimämpi kuin 1990-1999.

Lyhyemmän aikavälin tarkastelu ei ole ilmastosta vaan säästä puhumista.

...Lisäksi tuleviin lukuhetkiin aion sovittaa "Maailman Tila - Lämpenevään Maailmaan"-kirjan, joka nopealla selailulla vaikutti todella mielenkiintoiselta, kun sen kaverin kirjahyllystä eilen bongasin. Muutaman noita "Maailman Tila"-sarjan kirjoja lukeneena ei voi muuta kuin suositella, etenkin jos sattuu löytymään jonkinlaista kiinnostusta maantieteen eri haaroihin. Tokihan noissa kirjoissa on teemasta riippuen paljon muutakin, mutta itse maantieteestä kiinnostuneena olen ainakin ollut tyytyväinen noihin teoksiin. ;)...

Itse en pitänyt maailman tila kirjoista. Mulla on viimeiset kolme hyllyssä (ei siis uusinta) ja alkaa enemmän ja enemmän tuntua että aikamoista tuubaa siellä kirjoitellaan. Siis teknillis-tieteellisen koulutuksen saaneet insinörtin näkökulmasta. Maailman tila kirjoissa käsitellään melko yksityiskohtaisia asioita todella yleillä otteella, mikä tekee jo sinänsä lukemisesta "inhottavaa". Lisäksi tekstin kirjoittajat ovat ärsyttävät optimistisia, tai oikeastaan pitäisi sanoa ärsyttävän paasaavia, koska yleensä kirjassa esiintyvä optimismi ei niinkään perustu johonkin selkeään toteutettavaan ratkaisuun, vaan ihan kirjoittajien omaan ideologiaan.

Mutta tämä siis vain mun omaa masennusta. Kyllähän noissa kirjoissa on hyviä juttuja, tosin kannattaa olla tarpeeksi kriittinen noista maailman tila kirjan jutuista.

Energiansäästölamput eivät olekkaan energiaa säästäviä ;)

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/10/26558

Yllättävä tutkimustulos johtuu siitä, että hehkulamppujen energia palautuu miltei kokonaan asuntojen lämmöksi. Jos lamput korvataan energialampuilla, on niiden tuottama lämpö korvattava lämmitystä lisäämällä. Lopputuloksena on, että tyypillisessä pientalossa asukkaiden hiilijalanjälki kasvaa noin 200 kilon verran vuodessa. Hiilijalanjälki kasvaa vielä enemmän, mikäli hehkulamput vaihdetaan tavallisia energialamppuja tehokkaampiin led-lamppuihin.

:lol2: Sillä lailla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom