Aerobinen treeni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja davjat
  • Aloitettu Aloitettu
Joo eilen olin syöny just joku 2-3h ennen lenkkiä, mutta tosin rahkaa joka varmaan voi aiheuttaa vatsakipuja, no tästä lähtien en sitte syö ainakaan rahkaa lenkkipäivänä..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla kans samaa ongelmaa joka lenkillä vaikka koittaa vaihella paaston pituutta ennen lenkkiä tunnista viiteen tuntiin. Ja mahakipu jatkuu lenkin jälkeen sellaset pari tuntia että motivaatio lenkeillä aika alhaalla kun aina tulee kivut. Onko kellään ratkaisua tähän?

Mulla kans samaa ongelmaa joka lenkillä vaikka koittaa vaihella paaston pituutta ennen lenkkiä tunnista viiteen tuntiin. Ja mahakipu jatkuu lenkin jälkeen sellaset pari tuntia että motivaatio lenkeillä aika alhaalla kun aina tulee kivut. Onko kellään ratkaisua tähän?

Joo itellä kans sama et sit oli loppuilta vatsa hellänä..

Olin tossa joku päivä lenkillä ja yht'äkkiä alkoi vasempaan polveen vihlomaan samalla tavalla kuin noin pari vuotta sitten juuti ennen inttiä. Jatkoin juoksemista, mutta kipu kasvoi kokoajan lievästä melkein sietämättömäksi. Viimeisissä liikennevaloissa pysähdyin ja kun yritin jatkaa juoksemista niin ei paljon jäänyt etten lentänyt rähmälläni, joten päätin kävellä loppuun.

Silloin pari vuotta sitten kipu kyllä loppui mystisesti intissä ja ajattelin, että olisiko ollut kyse liian vähästä liikunnasta. Nyt kuitenkin olen lenkkeillyt suhteellisen usein (1-3 krt viikossa) ja jouduin jättämään äskeisenkin lenkin lyhyeen, koska kipu alkoi muutaman minuutin jälkeen ja kasvoi kokoajan.

Onkohan lääkärissä käynnistäkään mitään apua? Jotenkin uskallan epäillä.

Joo elikkäs oon tässä nyt alkanu vetämään vähän lenkkiä puntin lisäksi, kun aerobinen kunto on päässy rapistumaan roimasti. Coopperi on varmaa jossain 2400 paikkeilla. Minkälaisia lenkkejä kannattaisi vetää, kun tavoitteena on nostaa peruskuntoa. Lenkkeilyyn on mahdollisuus 2 kertaa viikossa. Puntilla käyn 3 kertaa viikossa. Sukupuoli mies, paino 82 ja pituus 176 (Jos näillä nyt mitään väliä on).

Joo elikkäs oon tässä nyt alkanu vetämään vähän lenkkiä puntin lisäksi, kun aerobinen kunto on päässy rapistumaan roimasti. Coopperi on varmaa jossain 2400 paikkeilla. Minkälaisia lenkkejä kannattaisi vetää, kun tavoitteena on nostaa peruskuntoa. Lenkkeilyyn on mahdollisuus 2 kertaa viikossa. Puntilla käyn 3 kertaa viikossa. Sukupuoli mies, paino 82 ja pituus 176 (Jos näillä nyt mitään väliä on).
Aloita lenkkeily ensin vähän lyhyemmillä matkoilla, ja pikkuhiljaa voit sitten lisätä lenkkien kestoa kun jalat alkaa tottua rasitukseen. Moni tekee aloituksessa sen virheen että lähtee heti liian kovaa ja sitten ei parin viikon jälkeen enää lenkkareille ole käyttöä kun on penikkatautia sun muuta. Käytä vaikka viikossa yksi päivä vähän lyhyempään lenkkiin, jonka voit juosta vaikka vähän raskaammassa maastossa (pikku-mäkiä esim.) ja toinen lenkki pitempikestoisena helpossa maastossa. Matalilla sykkeillä peruskunto kehittyy parhaiten ja lenkkeilykin on viihtyisämpää. Lyhyt lenkki voisi aluksi olla vaikka 25min ja pitkä lenkki 50min, ihan tasostasi riippuen siis. Pikkuhiljaa tuosta sitten alat nostamaan kun hyvältä tuntuu :)

Aloita lenkkeily ensin vähän lyhyemmillä matkoilla, ja pikkuhiljaa voit sitten lisätä lenkkien kestoa kun jalat alkaa tottua rasitukseen. Moni tekee aloituksessa sen virheen että lähtee heti liian kovaa ja sitten ei parin viikon jälkeen enää lenkkareille ole käyttöä kun on penikkatautia sun muuta. Käytä vaikka viikossa yksi päivä vähän lyhyempään lenkkiin, jonka voit juosta vaikka vähän raskaammassa maastossa (pikku-mäkiä esim.) ja toinen lenkki pitempikestoisena helpossa maastossa. Matalilla sykkeillä peruskunto kehittyy parhaiten ja lenkkeilykin on viihtyisämpää. Lyhyt lenkki voisi aluksi olla vaikka 25min ja pitkä lenkki 50min, ihan tasostasi riippuen siis. Pikkuhiljaa tuosta sitten alat nostamaan kun hyvältä tuntuu :)

Joo lenkit ovat olleet juuri tuon 50min pituisia. Keskisyke on ollut siinä 160 paikkeilla. Nuo lenkit ovat tuntuneelt melko hyviltä, ettei olla menty verenmaku suussa.

Tuntuu vaan melko hitaalta vauhdilta tuollainen 60-70%. Mahtaneeko johtua jalkapallo taustasta, jolloin mentiin kovaa.
Monelle (mukaanlukien oma itseni) se on vaikea välillä uskoa että "go slower to go faster", korkeilla sykealueilla harjoittelu ei kehitä peruskuntoa juurikaan

Mulle on kans todella vaikeeta juosta sellaisella nopeudella, et tulis kehitystä oikeesti perukuntoon, kun se 150+ keskisyke on vaan "parempaa".
Nyt koittanut juosta matalammilla sykkeillä, ja sitten väliin intervallia, mäkijuoksua ja kovavauhtisia.
Jos vaikka oikeesti olis kovassa kunnossa joskus, nyt lähinnä näennäisesti ja testien valossa.
Helppohan se on esim. Cooperissa kiskasta se 3k rikki kun painaa sitä peruslenkkiä liian kovaa.

Oikeaoppinen treenaaminen tekee tulosta paljon enemmän ja paremmalla laadulla.
Kesällä sitten ehtii leikkimään vauhdin kanssa, nyt talven mittaan oikeata treeniä.

Oli prkl:een raskasta juosta tänään lepoviikon(en tehnyt oikeastaan mitään) ja isänpäivän syömisten jälkeen. Vähän päälle 8kilometrin lenkin juoksin väkisin, nyt täytyy jouluun asti ainakin skarpata.

Vedin kans eilen illalla puolentoista tunnin lenkin "Heikelän"tyylillä.Kerrankin maltoin mennä matalalla sykkeellä keskipulssi 136.Tuntui että olisin jaksanu juosta vielä pitkän aikaa.
Hölkästä oikein nautti.
Tosin hiilari tankkauskin oli kova 3lautasellista lasagnea+puolilitraa jäätelöä 3 tuntia ennen lenkkiä.

Jos haluaa vähän enemmän nauttia lenkkeilystä niin kannattaa todellakin ainakin aluksi mennä hiljempaa, loppua kohden on sitten hyvä vähän lisäillä vauhtia ja välillä ottaa vaikka pieniä spurtteja

Millainen lihaskuntoharjoittelu olisi järkevää kotona tehtäessa ihan juoksemisen tueksi ajateltuna? Treenin olisi hyvä kestää 30-45min. Oon tähän mennessä tehnyt 4x10 kyykkyjä käsipainoilla, selkälihasliikkeitä, punnerruksia alkuun 50 jonka jälkeen reppu selkään jossa 10-15kiloa painoja ja teen näitä 3x15 ja sit oon lisänny pari kiloa ja teen 3x10 ja vielä lopuksi oon tehny vatsalihaksia alkuun istumaannousuja 50, sit vinoja 50 ja sit istumaannousuja pienillä lisäpainoilla 3x15 jonka jälkeen 3x10 ja oon lisänny painoja kilon verran. Aikaa noissa menny 35-45min, mutta onko tossa treenissä mitään järkeä? Ainakin noi punnerrukset lisäpainoilla on aika rankkaa puuhaa..

Millainen lihaskuntoharjoittelu olisi järkevää kotona tehtäessa ihan juoksemisen tueksi ajateltuna? Treenin olisi hyvä kestää 30-45min. Oon tähän mennessä tehnyt 4x10 kyykkyjä käsipainoilla, selkälihasliikkeitä, punnerruksia alkuun 50 jonka jälkeen reppu selkään jossa 10-15kiloa painoja ja teen näitä 3x15 ja sit oon lisänny pari kiloa ja teen 3x10 ja vielä lopuksi oon tehny vatsalihaksia alkuun istumaannousuja 50, sit vinoja 50 ja sit istumaannousuja pienillä lisäpainoilla 3x15 jonka jälkeen 3x10 ja oon lisänny painoja kilon verran. Aikaa noissa menny 35-45min, mutta onko tossa treenissä mitään järkeä? Ainakin noi punnerrukset lisäpainoilla on aika rankkaa puuhaa..

Kyllähän reenistä hyötyä on, mutta osta vielä leaunvetotanko, niin saat hyvän lisän reniin. Ja halvalla!
Välillä voi tehdä ns. kuntopiirin tapaisesti, eli jokaista liikettä yksi sarja peräkkäin ilman taukoa ja kierrosten väliin itselle sopiva tauko. Tuon kun muutamaan kertaan toistaa, niin ihan hyvän hien saa aikaiseksi.

Kyllähän reenistä hyötyä on, mutta osta vielä leaunvetotanko, niin saat hyvän lisän reniin. Ja halvalla!
Välillä voi tehdä ns. kuntopiirin tapaisesti, eli jokaista liikettä yksi sarja peräkkäin ilman taukoa ja kierrosten väliin itselle sopiva tauko. Tuon kun muutamaan kertaan toistaa, niin ihan hyvän hien saa aikaiseksi.

Sattupas sopivasti meinaan tuli tänään ostettua leuanvetotanko ja makso huimat 6€:a :D Vielä tosta kuntopiiristä että ihan oman kropan painolla kaikki?

Omalla, käsipainoilla ja lapsilla:)

Esim. etunoja punnerruksia jalat ylemmäksi nostettuna tai joskus ollut joku lapsista repparissa. Myös leuan vedossa saa lapsista hyvää lisäpainoa. Mutta noin yleensä omapaino ja käsipainot. Itse pidän toistot tuolla 20 paikkeilla ja kyllä ne siitä kierrosten myötä tippuu puoleen.

Taas pitää tänne kirjotella, eli oon käynyt lähes tulkoon vuoden verran juoksulenkeillä. Kesällä juoksin lähes jokapäivä lyhkäsiä 3-4km lenkkejä ja nykyään 2-3 kertaa viikossa 6-9km juoksulenkkejä. Eli onko teille muille juoksijoille nuo lenkit aina yhtä pakkopullaa ja väkisin vääntämistä kun mulla, eli ikinä juoksu ei tunnu hyvältä vaan saa hampaat irvessä vääntää ja sitten vielä loppulenkistä alkaa aina mielettömät vatsavaivat ja senkin takia menee juokseminen ketuiksi. Onko mulla vaan huono kunto vai onko mun tekniikassa, ruokavaliossa vai vauhdissa jotain vikaa? Juon hyvin paljon myös light limuja eli voiko tolla olla hirveesti vaikutusta juoksuun? Tosin en oo juonu yleensä ainakaan limua tunti pari ennen lenkkiä. Ja vielä että miten paljon te muut juoksijat syötte hiilareita päivässä? Syöttekö ihan leipää, puuroa jne aamupalaksi ja välipaloina? Eli ton 2-3 juoksulenkin lisäksi teen viikossa myös pari kertaa noin 40min kuntopiirin. Pitäisikö vaan juosta enemmän kun tällä viikolla oon juossut maanantaina, keskiviikkona ja tänään sunnuntaina.. Torstaina meni ainakin syömiset aika överiksi kun tuli syötyä noin 2000kcal plussalla, muut päivät viikosta tosin oltu miinuskaloreilla vaikken sinänsä laihdutakaan, mitat siit 168/67 suunnilleen.

Tän päivän syömiset menny kutakuinkin näin:

Aamu: 2 reissumiestä päälle pari siivua edamia kurkkua pippurikinkkua pari siivua ja tomaattia, kahvia rasvattomalla maidolla yks 3desin kuppi, kalaöljykapseli, ehrmannin maitorahkaa vähän päälle sata grammaa johon fun light ananasta ja sitte vielä noin 200g päärynä.

Välipala klo 11: 200g milbonan maitorahkaa + fun light ananas

Lämmin ruoka klo 13:30: salaattia puol lautasellista, kananmunaa kaks puolikasta, raejuustoa noin 150g, keitettyä lanttua noin 150g, perunamuusia noin 150g johon lihakastiketta ja sitten vielä kasvisgratiinia hiukan ja naudan sisäfilepihvi noin 80g.

Jälkiruoka: 1päärynä noin 200g

Välipala2 noin klo 16:30 mandariini n.100g 2 reissumiestä johon päälle samat kun aamulla + noin 3desin kuppi kahvia..

Klo 18:00 9km juoksulenkki ja oli noi kyseiset vaivat ja juoksu oli yhtä tuskaa..

Voisko joku jelppiä vai auttaako tähän ongelmaan sitten mikään?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom