Absolutismi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Tuntemani absolutistit ovat kontrollifriikkejä jotka kokevat olevansa muiden yläpuolella juomattomuutensa vuoksi. Tilaisuuden tullen he ovat kyllä ensimmäisenä muistuttamassa kaikesta tyhmästä, tai edes vähän terävämmin kännissä lausutusta lauseesta, tämä antaa heille valtaa kaveriporukassa.

Yksi parhaista ystävistäni on absolutisti. Maailman suoraselkäisin ihminen, mutta jumalauta saa toisen tuntemaan olonsa pieneksi kun haluaa aina muistuttaa kuinka paljon käytän rahaa alkoholiin ja kuinka muka alkoholin käyttäjät ovat heikkomielisiä kun joskus täytyy nollata.

Nykyään juon noin 6 bissee ennen baaria ja baarissa pari kolme. Tuossa kun joku kyseli että mikä olisi hyvä tapa rajoittaa juomista niin minulla on ainakin toiminut tuo että olen lähtenyt baariin myös oikeasti tyttöjä katseleen, en siis vetään pelkästään perseitä:D Heidän kanssaan on paljon mukavampi keskustella kun suusta tulee muutakin ulos kuin jotain mongerrusta. Aika randomilla baarista ennen ketään mukavaa löytyi, mutta nyt vähemmän juoneena ymmärtää ainakin etsiä oikeanlaisia.

"Jotain vikaa on miehessä joka aina ryypystä kieltäytyy." Monesti kuultu lause ja minun kapean käsitykseni mukaan myös hyvin usein oikeaan osuva. Näkökanta ei koske alkoholiongelmaisia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Heh, tässä aika tuli aika yhteensopiva jatkumo:

Sää jätät tästä pois ne ihmiset joilla ei ole edes tullut mieleen juoda alkoholia, kuten minulla. Oletuksesi on että kaikki tykkäävät alkoholista ja sen vaikutuksista, jotka minun näkökulmastani ovat sekava mielentila jossa en kykene hallitsemaan itseäni, terveysongelmat ja vieroitusoireet. (Hei, alkoholi on melkein niinku huume!) Kaiken tämän rinnalla jopa se alkoholin maku on ihan irrelevantti asia, vaikka tykkäisin mausta niin en joisi silti. Hyväksyttäiskö vaan se ettei kaikki vaan halua juoda, piste?

Tuntemani absolutistit ovat kontrollifriikkejä jotka kokevat olevansa muiden yläpuolella juomattomuutensa vuoksi. Tilaisuuden tullen he ovat kyllä ensimmäisenä muistuttamassa kaikesta tyhmästä, tai edes vähän terävämmin kännissä lausutusta lauseesta, tämä antaa heille valtaa kaveriporukassa.

Ei mulla ole oikeastaan tähän mitään lisättävää. Älä Squinky juo, jos ei kiinnosta, mutta turhaan sää jeesusteletkaan, kun sulla ei tunnu olevan hajuakaan siitä, mistä sää puhut.. Vaikka edellisellä sivulla totesin, ettei mua voisi vähempää kiinnostaa käydä tätä keskustelua sun kanssas, mutta mä boldasin tosta sun viestistäs muutaman kohdan. Se on oma ongelmasi, jos mopo ei pysy käsissä, kun vedät viinaa, mutta mistä terveysongelmista ja vierotusoireista sää nyt mahdat puhua? Jokainen päihdekeskustelu ajautuu helposti ihan samaan paskanpuhumiseen, kun joku osallistuva jeesustelija ei ymmärrä, ettei jokainen käyttäjä ole ongelmakäyttäjä, ja käyttäjiä on profiililtaan kovin erilaisia..

Lopetin alkoholin käytön täysi-ikäisyyden saavuttaessani ja urheiluvuosien ajan olin täysin absolutisti. Kieltäydyin kaikesta, mikä sisälsi vähänkin alkoholia. Tuolloin absolutismin kulta-aikoina käteeni sattui kerran joku lehti, jossa oli WSOY:n silloisen toimitusjohtajan haastattelu. Ei se haastattelu kiinnostanut yhtään, mutta jotenkin kiinnitin huomion kysymykseen absolutismista, johon tuo tj vastasi, että: "Täydellinen kieltäytyminen ei ole hallintaa."

Jälkeenpäin ajateltuna hän on ollut mielestäni täysin oikeassa. Olen jonkin sortin kontrollifriikki, joka ei uskalla päästää irti.

Urheilu-uran jälkeen olen yrittänyt opetella alkoholinkäyttöä, mutta epäonnistun siinä jatkuvasti. Alkoholi on mielestäni todella pahan makuista ja siinä vaiheessa kun se alkaa mennä päähän, alan tuntemaan oloni epämukavaksi ja kaiketi yritän heti lukita itseni. En kyllä mitään änkyräkännejä kaipaakaan, mutta mielestäni tuolla absolutismillani on ollut huonoja vaikutteita.

Absolutismi tekee ihmisestä jokseenkin sulkeutuneen ja ylimielisen. Siitä seuraa taas se, että ei kaveriporukoiden huviretkiin tarvita moraalin tukevaa selkärankaa mukaan. Siitä seuraa edelleen se, että loppujen lopuksi olet aika epäsosiaalinen tapaus ja aina hieman erillään, vaikka seläntaputtelijoita löytyy kun on niin "vahva" ideologia.

En kyllä itse suosittele absolutismia hallintakeinoksi. Sopivasti häppää ja rennompi elämänasenne päälle. Ei kannata hyppiä äärilaidoista toiseen.

Urheilu-uran jälkeen olen yrittänyt opetella alkoholinkäyttöä, mutta epäonnistun siinä jatkuvasti. Alkoholi on mielestäni todella pahan makuista ja siinä vaiheessa kun se alkaa mennä päähän, alan tuntemaan oloni epämukavaksi ja kaiketi yritän heti lukita itseni. En kyllä mitään änkyräkännejä kaipaakaan, mutta mielestäni tuolla absolutismillani on ollut huonoja vaikutteita.
Miksipä tuota väkisinkään toisaalta opettelemaan viinanjuontia, jos se ei itselle sovi. Mä näkisin, että vaikka se onkin kansanhuvia täällä kotosuomessa, niin ei siitä itseään kannata soimata, jos homma ei kiinnosta.

Absolutismi tekee ihmisestä jokseenkin sulkeutuneen ja ylimielisen. Siitä seuraa taas se, että ei kaveriporukoiden huviretkiin tarvita moraalin tukevaa selkärankaa mukaan. Siitä seuraa edelleen se, että loppujen lopuksi olet aika epäsosiaalinen tapaus ja aina hieman erillään, vaikka seläntaputtelijoita löytyy kun on niin "vahva" ideologia.
Ymmärrän kyllä pointin täysin, mutta itsestäänhän tämä on lopulta kiinni. Uskoisin, että aikuisten ihmisten keskuudessa ymmärretään täysin, jos joku on tehnyt ratkaisun olla juomatta viinaa. Ei sen pitäisi tietyn alkuhämmennyksen jälkeen ketään enää kiinnostaa sen enempää. Voi tulla tilanteita, että mukia koitetaan työntää nenän eteen, mutta sille ei oikein voi mitään, kun alkoholi on aika tiukasti sidoksissa moneen asiaan suomalaisessa tapakulttuurissa. Sitten jos oman juomattomuutensa lisäksi päättää vielä sen, että haluaa moralisoida muiden juomista, niin silloin varmaan jää helpommin yksin oman asenteensa kanssa.

En kyllä itse suosittele absolutismia hallintakeinoksi. Sopivasti häppää ja rennompi elämänasenne päälle. Ei kannata hyppiä äärilaidoista toiseen.
Mä en tiedä, että kannattaako tässä asiassa varsinaisesti suositella mitään, kun päihteiden käyttö on hyvin yksilökohtainen juttu, mutta loppuosasta olen kyllä samaa mieltä. Jos joku kokee, että satunnainen viinanjuominen parantaa elämänlaatua, niin minusta se on silloin ihan hyvä näin.

Itellä on yksi kaveri joka aiemmin käytti alkoholia ja nyt on ollut juomatta useamman vuoden, tosin jonku konjakin kuulemma on ottanut uutena vuotena. Siinä on esimerkillinen tyyppi alkoholin käyttämättömyydessä, kertaakaan en ole kuullut mitään kommentteja puoleen tai toiseen ja mukana on saunailloissa ja baarissa siinä kuin muutkin. Jos joku alkaa tivailemaan juomattomuuden syytä niin kommentit ovat tyyliin "täytyy alkaa juomaan kun taas alkaa huvittaan". Tupakkiakin polttaa joten mikään terveys-natsi ei ole kyseessä (jonkalaisia pirukaan ei kutsu mihinkään illan istujaisiin kun kommentiti on tasoa "punaviini on sama asia kuin heroiini"). :)

Miksipä tuota väkisinkään toisaalta opettelemaan viinanjuontia, jos se ei itselle sovi. Mä näkisin, että vaikka se onkin kansanhuvia täällä kotosuomessa, niin ei siitä itseään kannata soimata, jos homma ei kiinnosta.

Joo ei kannata väkisin yrittää tietenkään, eikä se mulla mikään tavoite olekaan. Mun ajatus asiasta on oikeastaan se, että osaisin olla paremmin osa sitä porukkaa ja rentoutua. Haaveilen myös idyllisestä ja rentouttavasta hetkestä takkatulen ääressä, viskilasi toisessa kädessä, kuunnellen jotain hyvää ja rauhoittavaa musiikkia.

Ymmärrän kyllä pointin täysin, mutta itsestäänhän tämä on lopulta kiinni. Uskoisin, että aikuisten ihmisten keskuudessa ymmärretään täysin, jos joku on tehnyt ratkaisun olla juomatta viinaa. Ei sen pitäisi tietyn alkuhämmennyksen jälkeen ketään enää kiinnostaa sen enempää.

Luulen myös, että tämä on paljon kiinni myös siitä juomattomasta henkilöstä. En ole ikinä arvostellut muiden juomista ja olen oikeastaan tyytyväinen, että muut ovat juoneet, koska sitä myöten pystyy itsekin olemaan rennommin ja sinne joukkoon sulautuu hyvin helposti. Ehkäpä tuo asia ei ole näin aikuisiällä ollut niin ongelma, mutta kun nuorena lopetin juomisen, niin siihen loppui sosiaalinen elämäkin, mutta se oli oma valinta ja silloin se vaikutti oikealta. Silloin koin jonkinlaista ylpeyttä juomattomuudestani, mutta monista kavereista erkaneminen ei ollut kyllä sen arvoista.

Ehkä absolutismissa on taas kyse vain ryhmittymisestä. Olet poikkeus joukossa ja ihmisen luontoon kuuluu suhtautua epäluuloisesti kaikkea poikkeavaa kohtaan. Poikkeava taas puolustaa eri tavoin omaa kantaansa. Olkoonkin se sitten vaikka erkaneminen muista.

Kieltäydyin kaikesta, mikä sisälsi vähänkin alkoholia. Tuolloin absolutismin kulta-aikoina käteeni sattui kerran joku lehti, jossa oli WSOY:n silloisen toimitusjohtajan haastattelu. Ei se haastattelu kiinnostanut yhtään, mutta jotenkin kiinnitin huomion kysymykseen absolutismista, johon tuo tj vastasi, että: "Täydellinen kieltäytyminen ei ole hallintaa."

Jälkeenpäin ajateltuna hän on ollut mielestäni täysin oikeassa. Olen jonkin sortin kontrollifriikki, joka ei uskalla päästää irti.

Mulla hyvin samankailtainen kokemus nuoruusvuosilta. Tosin mä en juuri ollut koskaan harrastellut mitään kännejä ennen mun absolutismi vaihettakaan. Mulla tuohon liittyi kaikista nautintoaineista kieltäytyminen. Ei kahvia, teetä, suklaata jne.
Kotona meillä on kuitenkin käytetty ihan sivistyneesti alkoholia. En ollut ennen aikuisikääni ikinä nähnyt kumpaakaan vanhemmistani humalassa, vaikkakin viini kuului/kuuluu edelleen meillä ruokapöytään ja konjakki kahvipöytään, juhlistetaan kuohuvalla jne. Nykyisin kyllä saatetaan äidin kanssa istua iltaa viinipullo seurana.

Mä myönnän edelleen olevani aika kovakin kontrollifriikki, vaikka järjellä ajateltuna tiedostan itsekin, että jos sen kultaisenkeskitien voisi löytää kaikkeen tekemiseen (osaan olen jo löytänyt) niin elämäni olisi huomattavasti helpompaa. Olisi vielä useita juttuja joissa voisin olla enemmän "rela", osa tiukkapipoisuudestani varmasti johtuu myös saamastani kasvatuksesta.

Mä kyllä myönnän paheksuvani ihmisten idioottia käytöstä kännissä. Esim. jos joku nyt katsoi BB-Marikan kännisekoilua, niin sellainen on käytös joka saa mulla väkivaltatunteita aikaan. Tekisi mieli läväyttää ihmistä, joka käyttäytyy niin. Samoin myötähäpeä on usein läsnä kun seurailee ihmisten humalakäyttäytymistä. Toisaalta taas mulla on älyttömän pitkäpinna ja yleensä pystyn pitämään hauskaa vaikka ihmiset ympärillä humaltuisivatkin.

Mulle kyllä nykyisin maistuu jo viinit ja monet oluet. Humalatilaa kammoksun edelleen, ehkä juuri sen kontrollin menetyksen takia, samoin oksennusta ja krapulaa pelkään. En oikeasti tiedä milloin olisin ollut holtittomassa tilassa, jos koskaan. Mulle sellanen viinalla nollailu on todella vieras käsite.

Mulle ei ainakaan sovi alkoholi, ei sitten yhtään. Ei tarvi kun sixpäkki vetästä niin alkaa kavereilla silmäkulmat muuttamaan väriä, siksi se on jäänyt kokonaan pois elämästä. Ja rahaahan siihen menee ihan vitusti kun makselee omia tösellyksiä, ite juomahan on varsin edullista mutta ne lieveilmiöt vie porkkanan koko touhusta. Tulee päissään sellanen olo että nyt eletään viimestä päivää ja kaikkea on kokeiltava. Hatunnosto niille jotka alan hallitsevat ja jätän myös homman niille jotka sen osaavat.

Toi on kyllä hienoa, kun tajuaa mikä itselle sopii ja mikä ei ja käyttäytyy vielä sen mukaan! Hatunnosto sinnekki suuntaan :)

Voisin hyvin olla absolutisti, mutta tavan vuoksi pitää muutamia juoda joskus esim. baarissa. Ihan hyvin vois vettäkin tai limpparia juoda, toi on enemmänkin sellanen tapa et pitää olla jotain mukissa. Pari kaljaa ja vaikka lonkero illassa tulee joskus otettua, en koe että tolla mitään vaikutusta olis mihinkään, siinä mielessä turhaa touhua.

Turhaa touhua tosiaan, meen baariin pitää hauskaa kaverien kanssa, tanssimaan ja tutustumaan ihmisiin. Mihinkään noista ei tarvii alkoholia, joka muuta väittää niin miettikööt asiaa. :)

Voisin hyvin olla absolutisti, mutta tavan vuoksi pitää muutamia juoda joskus esim. baarissa. Ihan hyvin vois vettäkin tai limpparia juoda, toi on enemmänkin sellanen tapa et pitää olla jotain mukissa. Pari kaljaa ja vaikka lonkero illassa tulee joskus otettua, en koe että tolla mitään vaikutusta olis mihinkään, siinä mielessä turhaa touhua.

Turhaa touhua tosiaan, meen baariin pitää hauskaa kaverien kanssa, tanssimaan ja tutustumaan ihmisiin. Mihinkään noista ei tarvii alkoholia, joka muuta väittää niin miettikööt asiaa. :)

+1

En tiedä onko tää jo mainittu täällä, mutta vähän aikaa sittenhän uutisoitiin tutkimuksesta, jonka mukaan alkoholin suurkuluttajat elävät pidempään kuin absolutistit.
Kohtuukäyttäjät luonnollisesti elivät molempia pidempään.

Eli ehkä niistä absolutismin terveysvaikutuksista ei kannata hirveesti kuitenkaan kehuskella.

En tiedä onko tää jo mainittu täällä, mutta vähän aikaa sittenhän uutisoitiin tutkimuksesta, jonka mukaan alkoholin suurkuluttajat elävät pidempään kuin absolutistit.
Kohtuukäyttäjät luonnollisesti elivät molempia pidempään.

Eli ehkä niistä absolutismin terveysvaikutuksista ei kannata hirveesti kuitenkaan kehuskella.

En ota kantaa oliko se juuri tämä tutkimus, mutta vastaavaa tutkimusta kritisoitiin, koska absolutisteista suuri osa oli entisiä alkoholisteja.

Eihän sitä alkoholia tai muitakaan päihteitä "tarvi" mihinkään, mutta ei siinä mitään pahaa oo, että välillä vetää pään sekaisin ja nautiskelee.

Mua lähinnä huvittaa sellaiset "osaan pitää hauskaa ilman päihteitä" -jankkaajat. Joo, niin osaa muutkin, mutta päihteiden kanssa se on usein vielä hauskempaa.

Mua lähinnä huvittaa sellaiset "osaan pitää hauskaa ilman päihteitä" -jankkaajat. Joo, niin osaa muutkin, mutta päihteiden kanssa se on usein vielä hauskempaa.

Vaikka nyt jo melkei pari vuotta ilman alkoa menty niin täytyy kyllä yhtyä tuohon. Onhan se ihan perkeleen hauskaa vetää muutamaksi päiväksi ränni päälle. Välillä oikein kaiholla muistelee noita vanhoja hyviä aikoja. Selvinpäin ei pääse lähellekkään yhtä suureen hetkelliseen hauskaan oloon, mutta jos katsotaan pidemmällä aikavälillä, on selvinpäinkin oleminen ihan mukavaa, kun ei tarvitse kärsiä niitä monen päivän krapuloit aja morkkiksia.

Paskaa... tai no riippuu ihmisestä. Päihteet on vaan tapa lainata omia hyvänolontunteita seuraavilta päiviltä, varsinkin huumeiden kohdalla.
Parhaat illat on tullut vietettyä ihan selvin päin. Tai voi sitä muutaman ottaa mut mä en oo kyllä sillä havainnut juuri vaikutusta mihinkään olevan.

Mut samapa mulle, ei se multa pois ole. :)

Pakko itsekin skriivata jotain pientä avautumista.. Nuoresta iästäni huolimatta on kyllä tullut kovasti ryypättyä ja koettua kaikenlaista (minkäänlaisia aineita en ole kokeillut, eikä ole todellakaan suunnitelmissakaan kokeilla). Mutta nyt kehonrakennus on kyllä ottanut yllättävän suuren jalansijan elämästä (jopa omasta mielestäni). Ryyppäisin kyllä useammin, mutta pelko lihaskasvun vaikuttamiseen (katabolia) on melkoisen suuri.. lyhyet yöunet, pitkät ateriavälit, elimistö keskittyy lähes pelkästään alkoholin polttamiseen, ym. ym..

Olen nyt ollutkin joitakin kuukausia selvinpäin ja tuntuu tosiaan, että kaverit ei oo ottanut kontaktia juurikin tämän alkoholittomuuden takia. Tosin on hyviä kavereita vielä useita, vaikka ei oo baareissa tullut pyöriskeltyäkään tms. Eli samoilla linjoilla monien kanssa. Kotibileissä tulee sen verran pyörittyä, kun tulee kutsua (kunhan ehtii saapumaan ennen jatkoille lähtemistä). Siellä tulee se perus: "Etsä oo dokaamas?" -En. "No etpä tietenkään." *vihanen katse ja lähtee pois* Vittu kai sitä osaa seurustella ilman alkoholiakin. :D Sen olen kyllä huomannut, että kunhan on vaan menossa mukana, vaikkei kännissä olekaan, niin "vastaanotto" on suloisempi ja ymmärtäväisempi. Eikä hakeudu omiin oloihinsa ja rupee vetää ehrmannia ja kalaöljyä.. x)

~Absolutismi (~ siksi, että olen varma että tulen ryyppäämään seuraavan vuoden sisään) on vaan suomalaiselle (nuorelle) aika kova juttu sosiaalisen elämään liittyen, johtuen juurikin tapakulttuurista Suomessa. Kuten tullut jo tässäkin threadissa koettua..

Lyhyesti vielä naisista. Tuntuu, että naisten kiinnostus on vähentynyt viime aikoina, kun ei ole baareissa (pahemmin kotibileissäkään) näkynyt + ei ole ryypännyt. Vaikka musculaa on saletisti enemmän kuin aiemmin! (:D) Kumma juttu säättänä kun mitä ikinä tekeekin (hakee [juttu]seuraa, hengailee kavereiden kanssa, tutustuu ihmisiin) niin aina pitää olla ryyppäämässä/kännissä. Vaikeeta olla suomalainen kehonrakentaja varmasti (en lue VIELÄ itseäni tuohon kastiin..)

Ei varmaan ihme jos naisten kiinnostus vähenee jos ei käy missään. :D
Niin, ja tosiaan ei tarvii olla kännissä.

Niin, päihteethän on ns. sateenvarjotermi, eli se sisältää sekä lailliset että laittomat aineet.
Useimmiten termillä "huumeet" tarkoitetaan juuri laittomia päihteitä.

Ja JeiS. Kannattaa ehkä itse tsekata, että miten paljon "kataboliaa" se alkoholin käyttö oikeasti aiheuttaa. Esimerkiksi alan julkaisuissa alkoholin haitallista vaikutusta on tapana liioitella melkoisesti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom