Absolutismi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Minä en oikein tajua, että miksi pitäisi käyttää ollenkaan alkoholia, jos tuntuu ettei halua. Edes kohtuukäyttää.
Koko termi "käyttää alkoholia" jotenkin viittaa vain tuohon humalahakuiseen käyttötarkoitukseen. Onko se alkoholin käyttöä, jos hyvän ruoan kanssa nauttii lasin hyvää viiniä? Hyvää alkoholitonta viiniä kun en ainakaan itse ole ikinä saanut.

Kyllä minä ymmärrän että juo mieluummin vaikka kivennäisvettä jos ei viinin mausta tykkää, mutta toisaalta en kyllä tajua, miksi ihan vain periaatteen vuoksi pitäisi esim. ruoan makuun sovitettu viinilasillinen, kun siinä on alkoholia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Koko termi "käyttää alkoholia" jotenkin viittaa vain tuohon humalahakuiseen käyttötarkoitukseen. Onko se alkoholin käyttöä, jos hyvän ruoan kanssa nauttii lasin hyvää viiniä? Hyvää alkoholitonta viiniä kun en ainakaan itse ole ikinä saanut.

Kyllä minä ymmärrän että juo mieluummin vaikka kivennäisvettä jos ei viinin mausta tykkää, mutta toisaalta en kyllä tajua, miksi ihan vain periaatteen vuoksi pitäisi esim. ruoan makuun sovitettu viinilasillinen, kun siinä on alkoholia.

Juuri näin. Tuntuu että joillakin on alkoholismi korvien välissä vaikkeivat viinaa joisikaan :)

Jos alkoholi ei ole ongelma ja ei kiinnosta sitä käyttää niin miksi siitä pitää tehdä niin iso ABSOLUTISMI asia. Ei juo sitä sitten. Mutta voihan olla joku paikka missä sitten voi lasillisen alkoholia ottaa jos tilanteeseen sopii ja itsellä mieli tekee.

Itse en juo ikinä teetä, mutta kun olen kiinassa käynyt ja siellä sitä tarjoillaan niin olempa sittenkin juonut. Sopi tilanteeseen ja teki mieli vaikkei se minusta teen juojaa tehnytkään.

Tämä on kyllä ihan totta. En ole koskaan ostanut kotiin alkoholia muuten vain tissuteltavaksi enkä ruokajuomaksi, ja mikäli suunnitelmani mukaan en ensi vuonna juo sitäkään vähää viihdetarkoituksessa kuin tänä vuonna, on ne kerrat laskettavissa yhden käden sormilla kun tilanne nauttia mitään alkoholia tulee vastaan. Jos kuitenkin käy niin, että pääsen tilaisuuteen jossa on kuvailemasi tilanne, tulen todennäköisesti ihan jo kohteliaisuudesta juomaan sen mitä ruoan kanssa tarjotaan.

On myös ruokia, joiden valmistukseen kuuluu alkoholi, enkä näistäkään alkaisi periaatesyistä syljeskellä jos niitä jossain minulle tarjottaisiin.

Itselläkin pyörinyt mielessä aina aika-ajoin toi absolutismi, juuri noin että esim virallisemmissa juhlissa voi maljan kohottaa tai ruoalla ottaa viinilasillisen jos tarjotaan.
Lähinnä kutsun sitä absolutismiks, koska kohtuukäyttö on mielestäni liian liukuva käsite, enkä mielestäni alkoholia mitenkään kohtuuttomasti käytä nytkään. Ehkä minimikäyttö ois parempi termi.

Juomiseni melko harvoin lipsahtaa varsinaisen kovan kännäämisen puolelle, mutta juon käytännössä aina päihtyäkseni. Yleensä tissutellen viikonloppuisin, mutta myös silloin kun otan sen yhden saunakaljan.

Koska alkoholi on epäterveellistä, lihottavaa ja kallista + ajoittaiset kännin puolelle lipsahdukset aiheuttavat krapulaa ja joskus myös morkkista (jopa ilman varsinaista kännitunarointia), olisi käytön minimoiminen mielestäni ihan positiivinen asia.

Olenkin tätä usein jonkun aikaa jopa kokeillut, mutta todennut sen vaikuttavan negatiivisesti ihmisten suhtautumiseen itseeni. Jopa kaverini (joiden kanssa kyllä olen tekemisissä muutenkin kuin dokaillessa) alkavat mankua jos päätän olla ottamatta.
Valitukset kuten "ota nyt yks, ei siitä mitään tuu", "ilonpilaaja" ja "jarru" yms alkavat heti lennellä, kun ilmoittaa että baarissa ottaakin vain kahvin tai limun. Ainoastaan autolla tulo on ainut kelvollinen syy olla ottamatta edes sitä yhtä. Ihmetyttää, sillä luulisi tämänlaisen meiningin loppuvan kun ikää alkaa olla jo jonkun verran yli 20, mutta ei.

Tämä on mielestäni hyvin ikävää ja varmaankin suurin syy siihen, etten ole vielä alkoholin käyttöäni minimoinut. En halua, että aina jos tapaan kavereitani tilanteessa, jossa alkoholia tarjoillaan, jollekin (eli yleensä minulle) tulee mielipahaa. Tämän vuoksi on helpompi aina ottaa se 1-3, vaikkei haluaisi ja vaikka tietää sen olevan turhaa rahanmenoa.

edit: Eniten tässä ihmetyttää se, että on helpompi kieltäytyä kovista känneistä, se hyväksytään helpommin kuin se, ettei ota 1-3 olutta. Luulisi, että jos kaverikin ottaa vaan yhden, ei sillä olisi hänelle niin väliä ottaako itse vai ei. Toki selvin päin oleva on pieni tunnelmanlatistaja jos muu porukka on humalassa, mutta mitä väliä sillä on jos aiotaan ottaa vain yhdet?

Itsekin olen tänä vuonna lähes kokonaan lopettanut alkoholin käytön. Sitä ennen lähes joka viikonloppu kännit ja baareissakin tuli käytyä vaikka en siitä koskaan oikein pitänyt.

Heinäkuussa olen viimeksi ollut humalassa ja alkoholin käytön "lopettamisen" jälkeen olo on ollut huomattavasti parempi ympäri viikon!

Siitä juomisesta tulee vaan jotenkin tapa, kun viikonloppuisin totuttautuu juomaan. Tosin mitään ongelmaa ei ole ollut koskaan, ei vaan kiinnosta enää.

Muistetaans nyt herranjumala etta alkoholi on huumausaine. Jopa ruoan kanssa! Vastaa siis periaatteessa sita etta piikittais aina ruoan kanssa pienen satsin suonensisaista, tai vetais parit henkoset kannabista. Ja on sitten muuten ihan verrattavissa, turha vangata. Eli jos lahdettais ennemmin siita etta miksi joisin, kuin etta miksi en...

Muistetaans nyt herranjumala etta alkoholi on huumausaine. Jopa ruoan kanssa! Vastaa siis periaatteessa sita etta piikittais aina ruoan kanssa pienen satsin suonensisaista, tai vetais parit henkoset kannabista. Ja on sitten muuten ihan verrattavissa, turha vangata. Eli jos lahdettais ennemmin siita etta miksi joisin, kuin etta miksi en...

Vittu just joo!

1135259465348.gif

Muuten mulla ei ketjuun ole liikaa sanottavaa, kun juon järvet ja meret.

Tissuttelun kun saisi pois niin avot. Absolutismi toki kummittelee mielessä mutta liian ehdoton en halua olla itselleni. Tissuttelun jälkeen jäljelle jäisi ehkä se kerran kuussa seurassa tms. tilaisuudessa.

Mä oon sen verran kova jätkä etten oo koskaa ollu kännissä ja kaikki alkoholit mitä oon juonu elämäni aikana mahtuu pieneen lasiin ja sekään ei mene välttmättä edes puoliväliin saakka.:rock:

Huono puoli on se etten oo kyllä kavereita nähny vuosikausiin ku ei oo viittiny lähtee edes kavereitten seuraks.:(

Mä oon sen verran kova jätkä etten oo koskaa ollu kännissä ja kaikki alkoholit mitä oon juonu elämäni aikana mahtuu pieneen lasiin ja sekään ei mene välttmättä edes puoliväliin saakka.:rock:

Huono puoli on se etten oo kyllä kavereita nähny vuosikausiin ku ei oo viittiny lähtee edes kavereitten seuraks.:(

Sähän oot nuori mies. Kyllä sä vielä kerkeät (jos haluut)...

Omalta osalta viinan juonti on toistaiseksi ohi ja takana nyt kuusi vuotta siitä kun päätöksen tein. Kavereille olen tosin luvannut, että 50v synttäreillä vedän kännit. Päivääkään en ole päätöstä katunut. Helppoa on myös sen päätöksen pitäminen ollut koska en ole koskaan maistanut hyvän makuista alkoholijuomaa ja huumeena se on myös aika surkea. Myös halu saada parempaa kehitystä aikaan omassa lajissa helpotti päätöstä erittäin paljon.

Kai mut voi absolutistiksi luokitella, kun en alkoholia käytä... tosin mitään sen suurempaa syytä tai ismiä ei siihen liity. En oo koskaan opetellu juomaan, niin en tiedä mistä kaikesta jään paitsi.

Ite en oo koskaan kokenu ongelmana sitä etten juo, mutta oon huomannu, että joillekki puolitutuille se on suurempi ongelma. Tyrkytetään väkisin juotavaa, vaikka oon jo kerran sanonu ei. Juhlissaki moni tyrkyttää alkoholillista ja sit ihmettelee, et miks en juo, vaikka en oo ees autolla liikenteessä. Baarissaki juon vaan vettä tai limpparia.

Opiskeluaikana varsinkin kun tuli paljon baareiltua, niin oon pääsääntöisesti liikkunu vaan sellasessa porukassa, missä muutkaan ei oo pahemmin juonu. Mut se että on juomatta baarissa, ni ei tosiaankaa tarkota sitä, että on tylsää. Mä rrrrakastan tanssimista, ni selvinpäin jaksaa jorata koko illan.

Aika pitkä penni on kyllä vuosien myötä säästynyt, kun ei viinaan mee yhtään rahaa.

Mutta muitten juomisiin en puutu. Jokainen tekee niinku parhaaks lystää. Mut ite en kyllä vois kuvitella olevani yhessä miehen kaa, joka juo alkoholia säännöllisesti. En jaksa katsella juopuneita ihmisiä ja kuunnella niitten juttuja.

Multa ei siis valitettavasti löydy sidukkapömppistä. Löytyy ainoastaan sikspäkki ja sekää ei oo juotavassa muodossa :D

Aika pitkä penni on kyllä vuosien myötä säästynyt, kun ei viinaan mee yhtään rahaa.

LOL, olet nyt sitten ilmeisesti rikas? Näkyykö tuo säästö ihan käytännössä jossain?

Tuo on yhtä naurettava "plussa", mitä jotkut tupakoimattomat ihmiset jauhaa, "en polta, minkä takia lähdenkin aina kerran vuodessa ilmaiseksi etelään". Tiedän monia tupakoimattomia ihmisiä, mutta ei niillä mitään ilmasia etelänmatkoja ole. Samoin tiedän monia kuppiinsylkijöitä, jotka ei oo rikkaita vaikka viinaan ei rahaa menekkään.

Tämä siis ihan tuohon naurettavaan vertaukseen että rahaa mukamas jotenkin säästyy(mutta missä se näkyy, ei missään?).

Itse en ymmärtänyt alkoholin juomista enne 27 ikävuotta, oli tarve olla selvinpäin... nyt se juomattomuus on todellinen ongelma. Kun treenit loppui ja samaan aikaan kiinnostus luontoa ja pyöräilyä kohtaan olen menettänyt elämäni hallinnan, jäljellä on vain oman pään sekoittaminen jottei ajattele turhia. Pikkuisen näkyy valoa mutta vain jos selkärankaa riittää.

LOL, olet nyt sitten ilmeisesti rikas? Näkyykö tuo säästö ihan käytännössä jossain?

Tuo on yhtä naurettava "plussa", mitä jotkut tupakoimattomat ihmiset jauhaa, "en polta, minkä takia lähdenkin aina kerran vuodessa ilmaiseksi etelään". Tiedän monia tupakoimattomia ihmisiä, mutta ei niillä mitään ilmasia etelänmatkoja ole. Samoin tiedän monia kuppiinsylkijöitä, jotka ei oo rikkaita vaikka viinaan ei rahaa menekkään.

Tämä siis ihan tuohon naurettavaan vertaukseen että rahaa mukamas jotenkin säästyy(mutta missä se näkyy, ei missään?).

Kyllähän sitä rahaa säästyy ihan oikeasti. Baariin menee helposti viikossa 100e, joka on varsinkin opiskelijalle jo sievoinen summa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom