Itselläkin pyörinyt mielessä aina aika-ajoin toi absolutismi, juuri noin että esim virallisemmissa juhlissa voi maljan kohottaa tai ruoalla ottaa viinilasillisen jos tarjotaan.
Lähinnä kutsun sitä absolutismiks, koska kohtuukäyttö on mielestäni liian liukuva käsite, enkä mielestäni alkoholia mitenkään kohtuuttomasti käytä nytkään. Ehkä minimikäyttö ois parempi termi.
Juomiseni melko harvoin lipsahtaa varsinaisen kovan kännäämisen puolelle, mutta juon käytännössä aina päihtyäkseni. Yleensä tissutellen viikonloppuisin, mutta myös silloin kun otan sen yhden saunakaljan.
Koska alkoholi on epäterveellistä, lihottavaa ja kallista + ajoittaiset kännin puolelle lipsahdukset aiheuttavat krapulaa ja joskus myös morkkista (jopa ilman varsinaista kännitunarointia), olisi käytön minimoiminen mielestäni ihan positiivinen asia.
Olenkin tätä usein jonkun aikaa jopa kokeillut, mutta todennut sen vaikuttavan negatiivisesti ihmisten suhtautumiseen itseeni. Jopa kaverini (joiden kanssa kyllä olen tekemisissä muutenkin kuin dokaillessa) alkavat mankua jos päätän olla ottamatta.
Valitukset kuten "ota nyt yks, ei siitä mitään tuu", "ilonpilaaja" ja "jarru" yms alkavat heti lennellä, kun ilmoittaa että baarissa ottaakin vain kahvin tai limun. Ainoastaan autolla tulo on ainut kelvollinen syy olla ottamatta edes sitä yhtä. Ihmetyttää, sillä luulisi tämänlaisen meiningin loppuvan kun ikää alkaa olla jo jonkun verran yli 20, mutta ei.
Tämä on mielestäni hyvin ikävää ja varmaankin suurin syy siihen, etten ole vielä alkoholin käyttöäni minimoinut. En halua, että aina jos tapaan kavereitani tilanteessa, jossa alkoholia tarjoillaan, jollekin (eli yleensä minulle) tulee mielipahaa. Tämän vuoksi on helpompi aina ottaa se 1-3, vaikkei haluaisi ja vaikka tietää sen olevan turhaa rahanmenoa.
edit: Eniten tässä ihmetyttää se, että on helpompi kieltäytyä kovista känneistä, se hyväksytään helpommin kuin se, ettei ota 1-3 olutta. Luulisi, että jos kaverikin ottaa vaan yhden, ei sillä olisi hänelle niin väliä ottaako itse vai ei. Toki selvin päin oleva on pieni tunnelmanlatistaja jos muu porukka on humalassa, mutta mitä väliä sillä on jos aiotaan ottaa vain yhdet?