Absolutismi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Ei varmaan kuitenkaan kannata krapulamorkkiksissa tehdä sitä päätöstä, tuskin tulee pitämään. Tai mistä minä tiedän, oon vaan kuullu aika monesta suusta viikonlopun jäljiltä että "vittu en juo enää ikinä!" :) Ja taas seuraava Ke, PE, ja LA päissään..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vuosi takana absolutistina. Elämän parasta aikaa ilman krapuloita ja morkkiksia. Vuosien miettimisen seurauksena tein päätöksen ja voin vilpittömästi suositella muillekin. Itse päihdehoitajana nähnyt paljon ja itsekin juonut normaaliin suomalaiseen tapaan suht reippaastikin aikoinaan. Mitä siitä saanut... ei sitten mitään.

Itse huomasin kun tein lopettamispäätöksen, niin sosiaalisuus jotenkin aukeni, kun ei ollut vaihtoehtona enää sitä alkoholia ja sen avulla olemaan sosiaalinen. Kyllä ihmisillä on mahdollisuutta nollata se pää muillakin asioillakin kuin päihteet. Itsellä sen tajuamiseen meni 40 vuotta elämää. Toivottavasti joku olisi fiksumpi ja tajuisi sen jo nuorempana. Takaan ettei kaduta elämä ilman alkoa.

Itse huomasin kun tein lopettamispäätöksen, niin sosiaalisuus jotenkin aukeni, kun ei ollut vaihtoehtona enää sitä alkoholia ja sen avulla olemaan sosiaalinen. Kyllä ihmisillä on mahdollisuutta nollata se pää muillakin asioillakin kuin päihteet. Itsellä sen tajuamiseen meni 40 vuotta elämää. Toivottavasti joku olisi fiksumpi ja tajuisi sen jo nuorempana. Takaan ettei kaduta elämä ilman alkoa.

Erittäin hyvä ja kannustava kirjoitus!

Mie olen myös paljon sosiaalisempi selvinpäin. Selvinpäin juttelen ihmisille ja kännissä taas jotenkin vituttaa se humalatila niin että ajattelee vaan kokoajan että pääsis livahtaa jotenkin nukkumaan kotiin ilman että joku tulee repii takas baariin :) Siis todellakin, todella harvoin kävin juomassa baareissa, ja nekin kerrat olisi voinut viettää mielummin selvinpäin. Tänäänkin oikeastaan monta tuntia notkunut baareissa muutaman kaverin kanssa. Bilistä, käyty syömässä jne.. helvetin hauskaa, vaikka meni sitten pojilla niin päähän että päätin lähteä kotiin syömään ja venyttelemään. Kaipa nuo kaveritkin on tottunu siihen että yleensä olen se joka on selvinpäin ettei ne ees tainnu huomata että vetelin kahvia ja/tai vettä. Taas. :)

Suomi on viinan luvattu maa, joten jokainen Suomalainen joka päättää alkaa absolutiksi on plussaa.
Mutta henkilö joka alkaa absolutiksi, niin voin todeta että kyllä sitä ihmetellään ihan hulluna.

Tulee kysymyksiä kysymysten perään, että: "Mikset sä juo, mikset sä osta tuoppia?!

Miksei kukaan kysy että: "Mikset sä polta? Mitä sinussa on vikana? Käy nyt kiskalla ostamassa Marlboroa!

Ei absolutismia, mutta alkoholin käyttöä on tullut nyt tosi paljon vähennettyä. Tissuttelu kokonaan pois, kuten viikonloppu kännitkin. Jos on jotain aktiviteettia, esim. biljardin pelaamista frendien kanssa tai joku hyvä keikka, niin siinä voi ottaa tuoppia/vähän viskiä mutta ei niin humalaan saakka että tulisi krapula. Tätäkään ei joka viikko.

Aika kova on ollut muutos. Mieliala paljon parempi (rupesi käymään psyykkeen päälle, ihan järkyttäviä morkkiksia ja masennusta), fyysisesti olo ihan erilainen (viikonlopun krapuloiden sijaan urheilua) sekä rahaa säästyy monta hunttia kuukaudessa. Painokin on tippunut, tulee syötäkin paljon paremmin. Ja unenlaatuun vaikutus on kova, se pari kaljaakin tekee unesta jotenkin levotonta.

Absolutismi ei ole mun juttu, mutta jos nyt saisi pidettyä alkoholin käytön järkevänä. Edes kesään asti! :)

Nykyisin ei muutenkaan enää tule sitä siistiä nousuhumalaa kuten ennen. Ehkä ihan nopea nousuhumala ja siihen liittyvä hyvä fiilis, mutta parin stoben jälkeen se sitten jo katoaa. Sitten vaan tulee kitattua vaikka ei ole edes hauskaa, lopulta on vaan kauheassa kännissä. Mitä helvetin järkeä?

e. Sosiaalinen elämä tästä tietty kärsii. Tietyt kaveripiirit on sellaisia, että aina kun nähdään niin otetaan kuppia. Sinkkuna myös olisi kiva tavata tuota vastakkaista sukupuolta, baareissahan nuo kohtaamiset ovat yleensä tapahtuneet.

Mulla on vielä todella hauskaa kännissä/nousuhumalassa/tms. vaikka laillisesti olen saanut juoda jo 10v. Ei tulisi mieleenkään alkaa absolutistiksi. Kaveri oli kerran vuoden ilman alkoholia ja vaikka kuinka paljon hehkutti kuinka mukavaa se yms. alkoi hänkin silloin tällöin taas nauttimaan ja sanos että ei kaduta ollenkaan.

Itsellä ikää 45 vuotta ja nyt loman jälkeen tein päätöksen jättää alkoholin käyttö tauolle. Nyt tosiaan on jo yli neljä viikkoa takana ja olo on mitä parhain. En ole itselleni antanut mitään lupausta, että en joisi enää ikinä, mutta tällä hetkellä en koe mitään tarvetta juomiselle, enkä juuri keksi syytä miksi pitäisi olut tai lonkero avata.

Juomiseni ei varsinkaan loppuaikoina ollut mitenkään humalahakuista, lähinnä joka päiväistä tissuttelua, muutama olut tai lonkero saunan yhteydessä (saunon joka päivä, kun olen kotona) sekä lisäksi lasillinen punaviiniä tv:tä katsellessa. Joskus viikonloppuisin lisäksi vielä joku mukava drinkki. Baarissa en ole vuosiin enää käynyt juhlimassa, eli alkoholi on kuulunut enemmän osaksi rentoutumisrutiinia tai sitten palkinnoksi tehdystä työstä (esim ruohikonleikkuu tai vastaava fyysinen suoritus).

Itsellä ikää 45 vuotta ja nyt loman jälkeen tein päätöksen jättää alkoholin käyttö tauolle. Nyt tosiaan on jo yli neljä viikkoa takana ja olo on mitä parhain. En ole itselleni antanut mitään lupausta, että en joisi enää ikinä, mutta tällä hetkellä en koe mitään tarvetta juomiselle, enkä juuri keksi syytä miksi pitäisi olut tai lonkero avata.

Aikalailla samoja settejä. Kesäloman jäljiltä tässä mennään neljättä viikkoa. Meinasin nyt alkuun pitää joulukuuhun asti ja sitten katsoa mitä teen. Ei tämä vaikeaa ole, ekat isommat juhlatkin oli viikonloppuna ja hyvin meni. Se nyt hieman tuntuu ärsyttävän, että jos on selvinpäin niin jengi tosissaan meinaa, että sitä ajankulukseen haluaa toimia kuskina. Minä kun en paljoa typerämpää puuhaa tiedä kuin autolla ajaminen. Voin viedä mennessä ja mukana pääsee takaisin, mutta taksipalvelut sitten taksilta.

tammi- ja helmikuun olin jo tipattomalla, aikalailla vakio setti, joten puolet vuodesta tulee oltua selvinpäin. En varmaan absolutistiksi pyri, mutta sellainen saunakalja harvoin mallinen ratkaisu voisi olla kiva.

Mä oon ollut nyt juomatta 2vuotta ja ei ole yhtään tehnyt edes mieli, ikääkin on vasta 20v. Sillonkun täytin 18v tuli useammin juotua mutta lopetin vain koska en kokenut siitä mitään hyötyjä mutta haittoja kyllä. Jos tällä ajattelutavalla ja fiiliksellä menen niin mulla ei ole mitään tarvetta tai haluja vetää alkoholia koko loppuelämäni aikana.

Ja ei oo vissiin kaduttanut yhtään tuo päätöskään?.

Ei todellakaan ole kaduttanut. Mä on koskaan muutenkaan alkoholista hyviä fiiliksiä saanut.

Mitenköhän kroppasi reagoisi jos nyt vetäisit kunnon överi kännit :D

Veikkasin, että ei pysyis alkoholi edes sisällä. Tyyliin sama kun jois ekaa kertaa:D

Mä oon ollut nyt juomatta 2vuotta ja ei ole yhtään tehnyt edes mieli, ikääkin on vasta 20v. Sillonkun täytin 18v tuli useammin juotua mutta lopetin vain koska en kokenut siitä mitään hyötyjä mutta haittoja kyllä. Jos tällä ajattelutavalla ja fiiliksellä menen niin mulla ei ole mitään tarvetta tai haluja vetää alkoholia koko loppuelämäni aikana.

Itellä taitaa tulla 3 vuotta ilman alkoholia, yksi päätös lopettamiseen on ollut negatiiviset tapahtumat alkoholin käytön yhteydessä oli ne sitten oman alkoholin käytön seuraksena, jonkun läheisen runsas alkoholin käyttö tai jonkun tuntemattoman.

En juonut alle 18-vuotiaana mutta suhtautumiseni alkoholiin oli kuitenkin positiivisempi ja oikeastaan odotin että täytän sen maagisen 18, jotta saa ostaa niitä kaljoja, ryypätä mennä baariin. Jossain vaiheessa se kriittisyys alkoholia kohtaan sitten vahvistui ja alkoi näkemään enemmän niitä alkoholin käytön varjopuolia.

Sanotaanko myös että lähipiirissä ollut/on myös alkoholismia joka ehkä jollaintapaa vaikuttanut siihen miksi pidän korkin kiinni.

Pärjään hyvin ilman, monesti sitä joutunut selittää muille että miksi en juo. Toiset kummaksuvat toiset ymmärtävät helpommin.

Itellä taitaa tulla 3 vuotta ilman alkoholia, yksi päätös lopettamiseen on ollut negatiiviset tapahtumat alkoholin käytön yhteydessä oli ne sitten oman alkoholin käytön seuraksena, jonkun läheisen runsas alkoholin käyttö tai jonkun tuntemattoman.

En juonut alle 18-vuotiaana mutta suhtautumiseni alkoholiin oli kuitenkin positiivisempi ja oikeastaan odotin että täytän sen maagisen 18, jotta saa ostaa niitä kaljoja, ryypätä mennä baariin. Jossain vaiheessa se kriittisyys alkoholia kohtaan sitten vahvistui ja alkoi näkemään enemmän niitä alkoholin käytön varjopuolia.

Sanotaanko myös että lähipiirissä ollut/on myös alkoholismia joka ehkä jollaintapaa vaikuttanut siihen miksi pidän korkin kiinni.

Pärjään hyvin ilman, monesti sitä joutunut selittää muille että miksi en juo. Toiset kummaksuvat toiset ymmärtävät helpommin.
Minäkään en juonut alaikäiseinä yhtään, luulen että jo sillä on jonkinlainen vaikutus mun ajatusmaailmaan alkoholista ja siihen liittyvistä jutuista. Uskon että on helpompi olla ilman kun ei oo koskaan päässyt makuunkaan kunnolla. Sama homma sokerin kanssa, olet ilman herkkuja jonkun aikaa ja huomaat ettet niitä edes tarvitse eikä tee mieli.

Tulee todella harvoin juotua niin paljon että olisi kännissä ja krapulassa. Enimmäkseen se 2-4 olutta. Siinäkään ei ole oikeastaan enää nousu tavoitteena, sitä vaan alkaa suussa napsaamaan siihen malliin että kylläpä kylmä olut maistuisi. En oikein hiffaa mitä absolutismista saisi lisää verrattuna tähän? Onko se niille jotka ei osaa ottaa kohtuudella?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom