Absolutismi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Sano mita vikaa mun kannanotossa oli.
Luitko sä sitä itse ollenkaan?

Katos nyt vielä kertaalleen:
Muistetaans nyt herranjumala etta alkoholi on huumausaine. Jopa ruoan kanssa! Vastaa siis periaatteessa sita etta piikittais aina ruoan kanssa pienen satsin suonensisaista, tai vetais parit henkoset kannabista. Ja on sitten muuten ihan verrattavissa, turha vangata. Eli jos lahdettais ennemmin siita etta miksi joisin, kuin etta miksi en...
Eihän tuossa ole päätä eikä häntää, ja jos sä et itse sitä tajua, niin ei tätä keskustelua kannata jatkaa tämän pidemmälle. Senkun jatkat kohkaamista.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Näkyykö tuo säästö ihan käytännössä jossain? Tämä siis ihan tuohon naurettavaan vertaukseen että rahaa mukamas jotenkin säästyy(mutta missä se näkyy, ei missään?)

Totta hemmetissä se säästö näkyy, kun ei viinaan mee rahaa.

Rautalangasta sulle konkreettisesti väännetty esimerkki. Jos opiskeluaikana menin baariin (jolloin tuli baareiltua keskimäärin 1-2 kertaa viikossa), niin rahaa meni ainoastaan narikka maksuun (tosin aina ei ollu sitäkää). Esim. jos narikka maksaa 1,5 euroo/ilta, niin jos viikossa käy 2 kertaa, ni tuli mun baareilu maksamaan viikossa 3 euroo. Vertaa siihen, että oisin sen lisäks juonu vaikka joka kerta 30 eurolla. Oiski viikossa tullu maksamaan baareilut 63 euroa. Laske siitä miten paljon tossa säästää.

Ni miten sä vielä voit väittää, ettei toi juomattomuus näy säästönä? Säästö se on pienikin säästö. Vuodessa tosta kertyi opiskelijana iso summa rahaa. Kun säästin muissakin pienissä asioissa (kuten fillaroin ja kävelin aina kun mahdollista), niin näillä pienillä säästöillä sain otettua uuden hyvän pyörän ittelleni.

Mutta kuten sanoin, niin mulle se on aivan sama miten paljon ja millä summilla muut juo. En mä sen takia oo juomatta, että säästän sillä rahaa. Viina ei vaan kuulu mun maailmankuvaan.

Kyllähän sitä rahaa säästyy ihan oikeasti. Baariin menee helposti viikossa 100e, joka on varsinkin opiskelijalle jo sievoinen summa.

Samaa mieltä!

Jokainen tehköön miten tykkää. Itse pidän viinin ja kaljan mausta joten en voisi niitä jättää :) Nyt kuukaus selvinpäin, tekee hyvää. Ens vkl sit meneekin vähän enemmän alkoa...

Jokainen tehköön miten tykkää. Itse pidän viinin ja kaljan mausta joten en voisi niitä jättää :) Nyt kuukaus selvinpäin, tekee hyvää. Ens vkl sit meneekin vähän enemmän alkoa...

Jep niinhän se menee. Alkoholi tekee usein ihan hyvää ihmisille, eikä minua haittaa alkoholinkäyttö, vaikka sitä itse en käytäkkään. Jos alkoholi tekee ihmisen onnelliseksi niin kukapa sitä on kieltämään.

Luitko sä sitä itse ollenkaan?

Katos nyt vielä kertaalleen:

Eihän tuossa ole päätä eikä häntää, ja jos sä et itse sitä tajua, niin ei tätä keskustelua kannata jatkaa tämän pidemmälle. Senkun jatkat kohkaamista.

Myonna vaan ettei sulla ole mitaan vasta-argumenttia mun viestiin. Maahan vaan vertasin alkoholia muihin paihdeaineisiin. Noin kun kato asettaa asiat oikeisiin konteksteihin niin vallanhan ihmisten paat menee sekasin...

Jaa. Jos alkoholin nauttiminen ruoan kanssa on sinusta sama asia kuin heroiinin piikittäminen, niin mitäpä tuohon sanomaan... Tästä seurais niin absurdi keskustelu, ettei mitään rajaa.

Sä oot niin vilpittömästi yössä, että tämä saa riittää.

Jaa. Jos alkoholin nauttiminen ruoan kanssa on sinusta sama asia kuin heroiinin piikittäminen, niin mitäpä tuohon sanomaan... Tästä seurais niin absurdi keskustelu, ettei mitään rajaa.

Ajattelet varmaan alkoholia makuaineena ruoan kanssa, kuten hyvä punaviini tai olut? Jos tarkoituksena ei ole saada hyvää oloa vaan nauttia mausta, niin silloin ei tietysti voi verrata muihin päihteisiin, koska heroiinia tuskin kukaan maistelee maun vuoksi.
Jos taas nautit rennosta olosta joka alkoholista tulee, olet samanlainen huumausaineen käyttäjä kuin heroiinin käyttäjä. Alkoholi on jatkuvassa käytössä toksisempi kuin heroiini, addiktiopotentiaalin ollessa sama, noin 10% päätyy ongelmakäyttäjiksi. En suosittelisi kumpaakaan rentoutumismielessä. Punaviini ja olut tosin ovat oikein hyvän makuisia parhaimmillaan.

Mihin saa luulet paasevas tolla? Oot kun poliitikko. Kiellat kiellat ja kiellat. Ei kuule tosiasiat kieltamalla muutu eika parane.

Nostetaas tämä aihe kun en parempaakaan löytänyt.

Olen nuorehko miehenalku ja joutunut nyt miettimään alkoholin käyttöä todenteolla. Absolutistiksi en ajatellut ryhtyä, mutta ajattelin että asia on varmasti ollut tai on ajankohtainen monelle.

Alkoholi ei varsinaisesti ole ongelma vaan se tuottaa ongelmia eli nykyään eli homma lähtee niin sanotusti lapasesta turhan usein. Olen kuluvan vuoden aikaan mokaillut hyvin paljon humalassa. Mihinkään rikoksiin en ole syyllistynyt, mutta ihmisuhde kuviot ovat menneet monimutkaisiksi ja juominen on sitten johtanut huonoihin ratkaisuihin joita saa hävetä, myös muuten on tullut kyllä toilailtua. Useasti olen vetänyt itseni siihen kuntoon että muisti menee, sillä omalla kohdalla se raja menevän humalatilan(kontrolli pitää) ja muistin pätkimisen kanssa on niin häilyvä että ylittyy helposti.

Olisiko ehdottaa keinoja millä homman saisi pysymään kohtuudessa, muitakin kun että juo vähemmän? Onko teillä omakohtaisia kokemuksia miten olette saaneet juomisen pysymään kohtuuden rajoissa. Sen kerran kun onnistun pysyttelemään mukavassa humalassa, on aamuisin aina mukava herätä pienestä krapulasta huolimatta.

Ajattelin laatia itselleni selvät pelisäännöt, joita osaisi ja muistaisi noudattaa myös humalassa, mutta tuntuu vaan jotenkin niin radikaalilta ratkaisulta kun tähän asti on mennyt aina tunnelman mukaan.

^ yksi aika helppo on pysyä pelkällä olutlinjalla. Jos nyt ei ihan huonopäinen viinan suhteen ole niin oluesta on kyllä vaikea itseään känniin kunnolla juoda. Varsinkin kun vetää oikein kunnon ateriat ennen kaljoittelun aloittamista.

Nostetaas tämä aihe kun en parempaakaan löytänyt.

Olen nuorehko miehenalku ja joutunut nyt miettimään alkoholin käyttöä todenteolla. Absolutistiksi en ajatellut ryhtyä, mutta ajattelin että asia on varmasti ollut tai on ajankohtainen monelle.

Alkoholi ei varsinaisesti ole ongelma vaan se tuottaa ongelmia eli nykyään eli homma lähtee niin sanotusti lapasesta turhan usein. Olen kuluvan vuoden aikaan mokaillut hyvin paljon humalassa. Mihinkään rikoksiin en ole syyllistynyt, mutta ihmisuhde kuviot ovat menneet monimutkaisiksi ja juominen on sitten johtanut huonoihin ratkaisuihin joita saa hävetä, myös muuten on tullut kyllä toilailtua. Useasti olen vetänyt itseni siihen kuntoon että muisti menee, sillä omalla kohdalla se raja menevän humalatilan(kontrolli pitää) ja muistin pätkimisen kanssa on niin häilyvä että ylittyy helposti.

Olisiko ehdottaa keinoja millä homman saisi pysymään kohtuudessa, muitakin kun että juo vähemmän? Onko teillä omakohtaisia kokemuksia miten olette saaneet juomisen pysymään kohtuuden rajoissa. Sen kerran kun onnistun pysyttelemään mukavassa humalassa, on aamuisin aina mukava herätä pienestä krapulasta huolimatta.

Ajattelin laatia itselleni selvät pelisäännöt, joita osaisi ja muistaisi noudattaa myös humalassa, mutta tuntuu vaan jotenkin niin radikaalilta ratkaisulta kun tähän asti on mennyt aina tunnelman mukaan.

Tuosta pisteestä voi olla hankala vähentää alkoholinkäyttöä, lopettamatta sitä kokonaan. Voithan tietysti koittaa olla vaikka pari kuukautta juomatta, jonka jälkeen sitten yrität ottaa kohtuudella. Useinhan se on niin että viinamäen miehen on helpompi lopettaa kokonaan kuin pysyä kohtuudessa. Järjestetäänhän noita jotai kurssejakin kohtuullisen alkoholin käytön opetteluun, en kyllä tiedä mikä on se kantava metodi niissä.

Mulla muuttu alkoholinkäyttö kun tajusin, että ei se juominen ole pääasia vaan se, että pitää kavereiden kanssa hauskaa. Kun ennen sitä lähti vaan ryyppäämään niin nykyään asennoidun niin, että menen kavereiden kanssa ulos ja ostan ehkä toveriksi 6-9 kaljaa. Ostaa sen verran ettei pääse päihtymään ja välttelee baareja, nää auttaa mulla:D Tosin jos kaverit jankuttaa että "vitun nössö etsä aio olla kännis" nii voi olla vaikeempaa.

Edelliset neuvot kuten syöminen ja kaljassa pysyminen auttavat kans. Ja ei kittaa niin mahotonta tahtia vaan hissukseen, kuulostelee sitä tilaansa vähän.

Osta ens kerral vaan sixi kaljaa ja älä anna ittes ostaa enempää:)

Tarkennan nyt vielä en juo kuin noin kerran kahteen viikkoon, mutta etenkin tässä viimeisen vuoden aikaan on mennyt useasti yli. Olen kyllä tätä asia ajatellut nyt viime aikoina ja jonkinlaisia ratkaisuja keksinyt, mutta ajattelin kuitenkin herättää vähän yleisempää keskustelua.

Parhaaksi ratkaisuksi oon huomannu että vähentää juomista ennen baariin lähtöä ja juo siellä vain "seurajuomia", eikä ala juomalla juomaan. Jotenkin en vain ole ajatellut asiaa sen enempi ja menneet kummasti unohtuvat parin viikon aikana ja sitten se taas karkaa käsistä seuraavalla kerralla. Pitäisikö siis lisätä kertoja ja vähentää määrää? :D

^Yksi keino voisi olla että aloitat juomisen myöhemmin. Aloitat vaikka sellain, että ehdit juoda pari kolme bisseä ennen baaria.

Muistetaans nyt herranjumala etta alkoholi on huumausaine. Jopa ruoan kanssa! Vastaa siis periaatteessa sita etta piikittais aina ruoan kanssa pienen satsin suonensisaista, tai vetais parit henkoset kannabista. Ja on sitten muuten ihan verrattavissa, turha vangata. Eli jos lahdettais ennemmin siita etta miksi joisin, kuin etta miksi en...

Huhhuh, aika legendaa pistät. Vertaat siis esim. viinilasillista heroiiniin ja väität, että ovat yhtä vaarallisia? Right...

Mulle tuli näistä tuoreista kirjoituksista ensimmäisenä mieleen lainaus, josta en kylläkään muista, että kuka sen alunperin suustaan päästi: "absolutismi on niitä varten, jotka ovat saatanan huonoja käyttämään päihteitä" :)

En tiedä, että onko mulla sen suurempaa annettavaa tähän asiaan tai saako tästä asiasta edes kovin moniulotteista keskustelua. Jokaisen täyspäisen ihmisen pitäisi lienee aika vikkelään tajuta, että sopiiko viina itselleen vai ei. Jos jokaisen viikonloppukännin jälkeen tyttöystävä jättää ja syyttäjänvirasto muistaa haastekirjelmällä, niin äkkinäiselle saattaa ruveta valkenemaan, että noinkohan tää dokaaminen ihan mun juttu.

Toisaalta tuo uusi kirjoitus antoi vähän sellaisen vaikutelman, että kirjoittaja saattaa juoda liikaa, kännipäissään tulee pikkasen hölmöiltyä ja siitä tulee morkkis. Silloin en vielä kantaisi hirveää huolta, kun tässä maassa on varmaan lähemmäksi miljoona ihmistä, joilla on ihan sama ongelma. Jos haluaa, ettei lähde lapasesta, niin silloin ei pidä ottaa liikaa. Ei siihen mitään taikatemppuja tarvita.

Tjaah, ei mulla ollut edes mitään pointtia. Kaikki ei sovi kaikille, viina on viisasten juoma ja sitä rataa. Mitäpä tässä enempää jeesustelemaan, kun 13 tuntia tästäkin vuorokaudesta menee ihmisiä juottaessa.

Mulle tuli näistä tuoreista kirjoituksista ensimmäisenä mieleen lainaus, josta en kylläkään muista, että kuka sen alunperin suustaan päästi: "absolutismi on niitä varten, jotka ovat saatanan huonoja käyttämään päihteitä" :)

Toisaalta tuo uusi kirjoitus antoi vähän sellaisen vaikutelman, että kirjoittaja saattaa juoda liikaa, kännipäissään tulee pikkasen hölmöiltyä ja siitä tulee morkkis. Silloin en vielä kantaisi hirveää huolta, kun tässä maassa on varmaan lähemmäksi miljoona ihmistä, joilla on ihan sama ongelma. Jos haluaa, ettei lähde lapasesta, niin silloin ei pidä ottaa liikaa. Ei siihen mitään taikatemppuja tarvita.
Hyvä sanonta ja tuo alempi osa kolahtaa kyllä aikalailla kohdalleen. Lähinnä tässä on pohtinut miten sitä on melkein kerta toisensa jälkeen samassa tilanteessa. En ole juomistani sen enempää ajatellut eikä se mikään todellinen ongelma ole, mutta on alkanut tuntua ajankohtaiselta tarkastella asiaa ettei vaan tulisi todellista ongelmaa. Kovin on yksilöllistä kuinka paljon sitä viinaa kestää ja millaiset tottumukset kenelläkin on, olen tässä miettinyt lähinnä niitä omia rajoja.

Mulle ei ainakaan sovi alkoholi, ei sitten yhtään. Ei tarvi kun sixpäkki vetästä niin alkaa kavereilla silmäkulmat muuttamaan väriä, siksi se on jäänyt kokonaan pois elämästä. Ja rahaahan siihen menee ihan vitusti kun makselee omia tösellyksiä, ite juomahan on varsin edullista mutta ne lieveilmiöt vie porkkanan koko touhusta. Tulee päissään sellanen olo että nyt eletään viimestä päivää ja kaikkea on kokeiltava. Hatunnosto niille jotka alan hallitsevat ja jätän myös homman niille jotka sen osaavat.

En tiedä, että onko mulla sen suurempaa annettavaa tähän asiaan tai saako tästä asiasta edes kovin moniulotteista keskustelua. Jokaisen täyspäisen ihmisen pitäisi lienee aika vikkelään tajuta, että sopiiko viina itselleen vai ei. Jos jokaisen viikonloppukännin jälkeen tyttöystävä jättää ja syyttäjänvirasto muistaa haastekirjelmällä, niin äkkinäiselle saattaa ruveta valkenemaan, että noinkohan tää dokaaminen ihan mun juttu.

Tjaah, ei mulla ollut edes mitään pointtia. Kaikki ei sovi kaikille, viina on viisasten juoma ja sitä rataa. Mitäpä tässä enempää jeesustelemaan, kun 13 tuntia tästäkin vuorokaudesta menee ihmisiä juottaessa.

Sää jätät tästä pois ne ihmiset joilla ei ole edes tullut mieleen juoda alkoholia, kuten minulla. Oletuksesi on että kaikki tykkäävät alkoholista ja sen vaikutuksista, jotka minun näkökulmastani ovat sekava mielentila jossa en kykene hallitsemaan itseäni, terveysongelmat ja vieroitusoireet. (Hei, alkoholi on melkein niinku huume!) Kaiken tämän rinnalla jopa se alkoholin maku on ihan irrelevantti asia, vaikka tykkäisin mausta niin en joisi silti. Hyväksyttäiskö vaan se ettei kaikki vaan halua juoda, piste?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom